Fín Latvala víťazom Rallye Akropolis

Pondelok, 03 jún 2013

Fín Jari-Matti Latvala sa stal suverénnym víťazom gréckej Rallye Akropolis, šiesteho podujatia seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Druhý skončil Španiel Dani Sordo a tretí v cieli bol Belgičan Thierry Neuville. Líder priebežného poradia Francúz Sebastien Ogier bol desiaty a ďalší ašpirant na titul majstra sveta, Fín Mikko Hirvonen, obsadil siedme miesto.

J.-M. Latvala
Fín Jari-Matti Latvala pokoril na gréckej Akropolis rallye všetkých súperov, aj Ogiera

Bez deväťnásobného majstra sveta je seriál svetových rallye možno menej zaujímavý. Na druhej strane jeho neprítomnosť dáva väčšie šance ostatným jazdcom. Rolu lídra však tentoraz v Grécku neobhájil Francúz Ogier, ktorý po technických problémoch skončil až desiaty. Fín Hirvonen, ktorý v uplynulých rokoch zvádzal tuhé boje práve s Loebom úspešný v Grécku nebol, keď obsadil siedme miesto. Zato jeho krajan Latvala konečne predviedol excelentný výkon a vyhol sa aj haváriám a spod Akropoly si odnáša víťazstvo.

Latvala mal začiatok tejto sezóny pomerne "ospalý". V Monte Carlo nefiguroval v konečných výsledkoch. Vo Švédsku skončil štvrtý, v Mexiku 16., ale v Portugalsku a Argentíne už bodoval za tretie miesta. Víťazstvo na kamenistej a prašnej gréckej rallye je pre Latvalu odmenou za jeho nesmiernu bojovnosť, ktorú preukazuje na každej rallye. V cieli mal pred druhým Sordom náskok takmer dve minúty a pred tretím Neuvillem vyše dve a štvrť minúty. Menším prekvapením je piate miesto Katarčana Nassera Al-Attiyaha, ktorého poznáme najmä z Rallye Dakar, ale ktorý čoraz častejšie jazdí aj seriál majstrovstiev sveta.

Tohtoročná Akropolis mala 14 rýchlostných skúšok s celkovou dĺžkou 306,5 kilometrov. Oproti minulému roku trasu rallye značne zmenili. Po kvalifikačnom kole s dĺžkou 6,05 kilometrov sa posádky vydali na východ do hlavného mesta Atén, kde pri slávnom Zappione bol v piatok slávnostný štart. Hneď prvá RS Kineta-Pissia merala 47,7 km a bola najdlhšou rýchlostnou skúškou rallye. Dlhá bola aj záverečná nedeľňajšia RS pri Loutraki, ktorá merala 30,4 km. Náročnej rallye sa zúčastnila aj slovenská posádka Martin Kočí-Petr Starý.

Zo štrnástich rýchlostných skúšok vyhral Latvala štyri, Rus Novikov bol úspešný rovnako štyrikrát, Nór Mikkelsen vyhral tri, Ogier dve a Sordo jednu. Novikov, aj keď bol až štyrikrát najrýchlejší v RS, celkovo skončil až na deviatom mieste, tesne pred Ogierom. Za Ogierom na jedenástom mieste sa umiestnil známy bývalý jazdec formuly 1 Robert Kubica, ktorý po ťažkom zranení práve na rallye sa už do F1 nevráti.

Hirvonen nevyhral ani jednu RS a v cieli mu patrilo siedme miesto. Hneď za ním na 8. priečke je český jazdec Martin Prokop, ktorý ako jediný bodoval na každej tohtoročnej rallye v prvej desiatke. Slovenská posádka Kočí-Starý skončila v absolútnom poradí na 33. priečke, vo svojej triede JWRC boli piati.

Dvadsaťosemročný Latvala má po Akropolis rallye na svojom konte osem víťazstiev v seriáli majstrovstiev sveta. Posledné víťazstvo v kariére dosiahol vo vlaňajšej sezóne na Rallye Walesu.

Na čele priebežného poradia seriálu je po 6 podujatiach z celkovo 13-tich Francúz Sebastien Ogier pred J.-M. Latvalom a Sebastienom Loebom, ktorý oficiálne ukončil kariéru a v tohtoročnom seriáli sa zúčastní len štyroch podujatí. Tri už absolvoval a s kariérou sa definitívne rozlúči doma na Rallye Francúzska začiatkom októbra tohto roku.

Seriál má najbližšie pokračovanie v dňoch 20. až 23. júna, kedy sa na Sardínii pôjde Rallye Talianska.

Výsledky Rallye Akropolis

1. Jari-Matti LatvalaFín./VW Polo-R3:31:01,2 hod
2. Dani SordoŠpan./Citroën DS3+1:50 min
3. Thierry NeuvilleBelg./Ford Fiesta RS+2:14,1
4. Andreas MikkelsenNór./VW Polo-R+3:55,1
5. Nasser Al-AttiyahKat./Ford Fiesta RS+4:12,6
6. Mads ÖstbergNór./Ford Fiesta RS+5:48,7

Priebežné poradie jazdcov (po 6 z 13 podujatí)

1. Sebastien Ogier126 bodov
2. Jari-Matti Latvala74
3. Sebastien Loeb68
4. Mikko Hirvonen63
5. Thierry Neuville50
6. Dani Sordo47

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.