Írsko patrilo Loebovi, Sordovi a Citroënu

Štvrtok, 05 február 2009

Tím Citroënu si v Írsku pripísal vďaka posádkam Sébastien Loeb/Daniel Elena a Dani Sordo/Marc Marti dvojité víťazstvo. Francúzsko-španielski tandem sa postaral o to, aby si Citroën pripísal do hodnotenia v Pohári konštruktérov plný bodový zisk.

S. Loeb

Po dvoch dňoch neustáleho dažďa prišlo na sever Írska suché chladné slnečné počasie. Vo chvíli keď posádky opúšťali servisnú zónu a presúvali sa na štart súťaže, vynorila sa otázka na voľbu pneumatík. Ponechať od piatkového obeda používané snehové Pirelli Sottozero, alebo zvoliť asfaltové PZero? Po zvážení všetkých dostupných informácií, sa tím Citroënu rozhodol pre pneumatiky na sneh. Vzhľadom na náskok, ktorý mali Loeb a Sordo, si tím Citroënu mohol dovoliť hrať na istotu. Jeho piloti totiž vedia, akú priľnavosť mohli očakávať od pneumatík na tomto povrchu. Ukázalo sa, že táto voľba bola pre ďalší vývoj na trati rozhodujúca a aj najlepším riešením.

Voľba pneumatík hrala Citroënu do kariet aj počas druhej sobotňajšej etapy. Záverečný tretí deň rallye sa skladal z dvoch častí: prvú predstavovali tri rýchlostné skúšky v okolí mesta Sligo a dva neznáme špeciály Donegal Bay a Donegal Town. Po návrate do servisnej zóny po prvej časti bol Sébastien Loeb spokojný, že na prenasledovateľa Mikka Hirvonena, ktorý jazdil na pneumatikách PZero, stratil iba pár sekúnd. Bol prekvapený, že jeho ani Sorda Hirvonen až tak neohrozil. Napriek tomu mal vraj pocit, že pneumatiky Sottozero siahli v týchto podmienkach na svoj limit. Ale neľutoval túto voľbu.

Loeb a Elena

Ani Dani Sordo nestratil veľa, iba pár sekúnd. Aj podľa neho boli pneumatiky do snehu dobrou voľbou, aj keď miestami nebolo jednoduché jazdiť s týmito pneumatikami na takmer suchom asfalte. Rovnako ako v sobotu aj on jazdil veľmi sústredene na udržanie druhého miesta.

Piloti tímu Citroën vyrážali do špeciálok v okolí mesta Donegal s komfortným náskokom. Sébastien Loeb a Daniel Elena zaznamenali trináste asfaltové víťazstvo v rade, z toho desiate s modelom C4 WRC. Okrem prvých rýchlostných skúšok počas prvého dňa, kde zle zvolili pneumatiky, kontrolovali celý priebeh Írskej rallye. Nebolo to jednoduché, lebo podmienky boli veľmi náročné, ale Citroën C4 WRC bol v týchto ťažkých podmienkach skvelý. Víťazstvo v Írsku bolo pre Citroën tým najlepším spôsobom ako vstúpiť do sezóny.

Hirvonen a Latvala na Fordoch hrali v Írsku druhé husle, aj keď to spočiatku tak nevyzeralo. Jednotka Mikko Hirvonen totiž vyhral úvodný Shakedown pred Loebom. Aj keď iba tesne, ale naznačil, že pre päťnásobného majstra sveta bude veľkým súperom. Svoje ambície ešte viac povýšil, keď v prvom rýchlostnom teste porazil Loeba o nevídaných štyridsať sekúnd. To však Francúz mal obuté nevhodné pneumatiky. V ďalšom priebehu však po správne zvolených pneumatikách už suverénne kraľoval Loeb.

Dobrý začiatok mal aj druhý pilot Fordu Jari-Matti Latvala, ale po sérii defektov, ale aj havárii, klesol až do druhej desiatky. Hirvonen sa vzchopil znovu v závere rallye, vyhral dve posledné RS, ale na prvé a druhé miesto Loeba a Sorda to nestačilo. Obaja si v pohodlí udržiavali náskok pred tretím Hirvonenom, a tak jediní čo skutočne v Írsku bojovali o každý meter až po cieľ boli Henning Solberg a Chris Atkinson (takmer spôsobil svojim C4 menšiu energetickú krízu, keď po šmyku skolil stĺp elektrického vedenia). Atkinson sa chvíľu aj dostal pre Solberga, ale ďalší výlet mimo trať ho vrátil naspäť na piatu priečku za Solberga.

Prvú tohtoročnú rallye poznačila malá účasť posádok. Na štart ich prišlo 36, odštartovalo však len 35 posádok. Jednou z príčin je aj minuloročné odstúpenie hneď dvoch továrenských tímov Subaru a Suzuki z finančných dôvodov. Súťaž v Írsku dokončilo 27 posádok.

Poradie v cieli Írskej rallye

1. Loeb/ElenaCitroën C42:48:25,7 hod
2. Sordo/MartiCitroën C4+1:27,9 min
3. Hirvonen/LehtinenFord Focus+2:07,8
4. Solberg/MenkerudFord Focus+6:32,4
5. Atkinson/PrévotCitroën C4+7:51,9
6. Ogier/IngrassiaCitroën C4+10:44,0
7. Wilson/MartinFord Focus+11:23,8
8. Qassimi/OrrFord Focus+14:07,9
9. Boland/MorrisseySubaru Impreza+15:23,4
10. Aava/SikkFord Focus+15:35,4

Poradie jazdcov po 1. súťaži

1. S. Loeb10 b
2. D. Sordó8
3. M. Hirvonen6
4. H. Solberg5
5. C. Atkinson4
6. S. Ogier3
7. M. Wilson2
8. K. Al Qassimi1

Pohár konštruktérov po 1. súťaži

1. Citroën18 b
2. Ford8
3. Stobart8
4. Citroën Junior5

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.