Írsko patrilo Loebovi, Sordovi a Citroënu

Štvrtok, 05 február 2009

Tím Citroënu si v Írsku pripísal vďaka posádkam Sébastien Loeb/Daniel Elena a Dani Sordo/Marc Marti dvojité víťazstvo. Francúzsko-španielski tandem sa postaral o to, aby si Citroën pripísal do hodnotenia v Pohári konštruktérov plný bodový zisk.

S. Loeb

Po dvoch dňoch neustáleho dažďa prišlo na sever Írska suché chladné slnečné počasie. Vo chvíli keď posádky opúšťali servisnú zónu a presúvali sa na štart súťaže, vynorila sa otázka na voľbu pneumatík. Ponechať od piatkového obeda používané snehové Pirelli Sottozero, alebo zvoliť asfaltové PZero? Po zvážení všetkých dostupných informácií, sa tím Citroënu rozhodol pre pneumatiky na sneh. Vzhľadom na náskok, ktorý mali Loeb a Sordo, si tím Citroënu mohol dovoliť hrať na istotu. Jeho piloti totiž vedia, akú priľnavosť mohli očakávať od pneumatík na tomto povrchu. Ukázalo sa, že táto voľba bola pre ďalší vývoj na trati rozhodujúca a aj najlepším riešením.

Voľba pneumatík hrala Citroënu do kariet aj počas druhej sobotňajšej etapy. Záverečný tretí deň rallye sa skladal z dvoch častí: prvú predstavovali tri rýchlostné skúšky v okolí mesta Sligo a dva neznáme špeciály Donegal Bay a Donegal Town. Po návrate do servisnej zóny po prvej časti bol Sébastien Loeb spokojný, že na prenasledovateľa Mikka Hirvonena, ktorý jazdil na pneumatikách PZero, stratil iba pár sekúnd. Bol prekvapený, že jeho ani Sorda Hirvonen až tak neohrozil. Napriek tomu mal vraj pocit, že pneumatiky Sottozero siahli v týchto podmienkach na svoj limit. Ale neľutoval túto voľbu.

Loeb a Elena

Ani Dani Sordo nestratil veľa, iba pár sekúnd. Aj podľa neho boli pneumatiky do snehu dobrou voľbou, aj keď miestami nebolo jednoduché jazdiť s týmito pneumatikami na takmer suchom asfalte. Rovnako ako v sobotu aj on jazdil veľmi sústredene na udržanie druhého miesta.

Piloti tímu Citroën vyrážali do špeciálok v okolí mesta Donegal s komfortným náskokom. Sébastien Loeb a Daniel Elena zaznamenali trináste asfaltové víťazstvo v rade, z toho desiate s modelom C4 WRC. Okrem prvých rýchlostných skúšok počas prvého dňa, kde zle zvolili pneumatiky, kontrolovali celý priebeh Írskej rallye. Nebolo to jednoduché, lebo podmienky boli veľmi náročné, ale Citroën C4 WRC bol v týchto ťažkých podmienkach skvelý. Víťazstvo v Írsku bolo pre Citroën tým najlepším spôsobom ako vstúpiť do sezóny.

Hirvonen a Latvala na Fordoch hrali v Írsku druhé husle, aj keď to spočiatku tak nevyzeralo. Jednotka Mikko Hirvonen totiž vyhral úvodný Shakedown pred Loebom. Aj keď iba tesne, ale naznačil, že pre päťnásobného majstra sveta bude veľkým súperom. Svoje ambície ešte viac povýšil, keď v prvom rýchlostnom teste porazil Loeba o nevídaných štyridsať sekúnd. To však Francúz mal obuté nevhodné pneumatiky. V ďalšom priebehu však po správne zvolených pneumatikách už suverénne kraľoval Loeb.

Dobrý začiatok mal aj druhý pilot Fordu Jari-Matti Latvala, ale po sérii defektov, ale aj havárii, klesol až do druhej desiatky. Hirvonen sa vzchopil znovu v závere rallye, vyhral dve posledné RS, ale na prvé a druhé miesto Loeba a Sorda to nestačilo. Obaja si v pohodlí udržiavali náskok pred tretím Hirvonenom, a tak jediní čo skutočne v Írsku bojovali o každý meter až po cieľ boli Henning Solberg a Chris Atkinson (takmer spôsobil svojim C4 menšiu energetickú krízu, keď po šmyku skolil stĺp elektrického vedenia). Atkinson sa chvíľu aj dostal pre Solberga, ale ďalší výlet mimo trať ho vrátil naspäť na piatu priečku za Solberga.

Prvú tohtoročnú rallye poznačila malá účasť posádok. Na štart ich prišlo 36, odštartovalo však len 35 posádok. Jednou z príčin je aj minuloročné odstúpenie hneď dvoch továrenských tímov Subaru a Suzuki z finančných dôvodov. Súťaž v Írsku dokončilo 27 posádok.

Poradie v cieli Írskej rallye

1. Loeb/ElenaCitroën C42:48:25,7 hod
2. Sordo/MartiCitroën C4+1:27,9 min
3. Hirvonen/LehtinenFord Focus+2:07,8
4. Solberg/MenkerudFord Focus+6:32,4
5. Atkinson/PrévotCitroën C4+7:51,9
6. Ogier/IngrassiaCitroën C4+10:44,0
7. Wilson/MartinFord Focus+11:23,8
8. Qassimi/OrrFord Focus+14:07,9
9. Boland/MorrisseySubaru Impreza+15:23,4
10. Aava/SikkFord Focus+15:35,4

Poradie jazdcov po 1. súťaži

1. S. Loeb10 b
2. D. Sordó8
3. M. Hirvonen6
4. H. Solberg5
5. C. Atkinson4
6. S. Ogier3
7. M. Wilson2
8. K. Al Qassimi1

Pohár konštruktérov po 1. súťaži

1. Citroën18 b
2. Ford8
3. Stobart8
4. Citroën Junior5

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.