Írsko patrilo Loebovi, Sordovi a Citroënu

Štvrtok, 05 február 2009

Tím Citroënu si v Írsku pripísal vďaka posádkam Sébastien Loeb/Daniel Elena a Dani Sordo/Marc Marti dvojité víťazstvo. Francúzsko-španielski tandem sa postaral o to, aby si Citroën pripísal do hodnotenia v Pohári konštruktérov plný bodový zisk.

S. Loeb

Po dvoch dňoch neustáleho dažďa prišlo na sever Írska suché chladné slnečné počasie. Vo chvíli keď posádky opúšťali servisnú zónu a presúvali sa na štart súťaže, vynorila sa otázka na voľbu pneumatík. Ponechať od piatkového obeda používané snehové Pirelli Sottozero, alebo zvoliť asfaltové PZero? Po zvážení všetkých dostupných informácií, sa tím Citroënu rozhodol pre pneumatiky na sneh. Vzhľadom na náskok, ktorý mali Loeb a Sordo, si tím Citroënu mohol dovoliť hrať na istotu. Jeho piloti totiž vedia, akú priľnavosť mohli očakávať od pneumatík na tomto povrchu. Ukázalo sa, že táto voľba bola pre ďalší vývoj na trati rozhodujúca a aj najlepším riešením.

Voľba pneumatík hrala Citroënu do kariet aj počas druhej sobotňajšej etapy. Záverečný tretí deň rallye sa skladal z dvoch častí: prvú predstavovali tri rýchlostné skúšky v okolí mesta Sligo a dva neznáme špeciály Donegal Bay a Donegal Town. Po návrate do servisnej zóny po prvej časti bol Sébastien Loeb spokojný, že na prenasledovateľa Mikka Hirvonena, ktorý jazdil na pneumatikách PZero, stratil iba pár sekúnd. Bol prekvapený, že jeho ani Sorda Hirvonen až tak neohrozil. Napriek tomu mal vraj pocit, že pneumatiky Sottozero siahli v týchto podmienkach na svoj limit. Ale neľutoval túto voľbu.

Loeb a Elena

Ani Dani Sordo nestratil veľa, iba pár sekúnd. Aj podľa neho boli pneumatiky do snehu dobrou voľbou, aj keď miestami nebolo jednoduché jazdiť s týmito pneumatikami na takmer suchom asfalte. Rovnako ako v sobotu aj on jazdil veľmi sústredene na udržanie druhého miesta.

Piloti tímu Citroën vyrážali do špeciálok v okolí mesta Donegal s komfortným náskokom. Sébastien Loeb a Daniel Elena zaznamenali trináste asfaltové víťazstvo v rade, z toho desiate s modelom C4 WRC. Okrem prvých rýchlostných skúšok počas prvého dňa, kde zle zvolili pneumatiky, kontrolovali celý priebeh Írskej rallye. Nebolo to jednoduché, lebo podmienky boli veľmi náročné, ale Citroën C4 WRC bol v týchto ťažkých podmienkach skvelý. Víťazstvo v Írsku bolo pre Citroën tým najlepším spôsobom ako vstúpiť do sezóny.

Hirvonen a Latvala na Fordoch hrali v Írsku druhé husle, aj keď to spočiatku tak nevyzeralo. Jednotka Mikko Hirvonen totiž vyhral úvodný Shakedown pred Loebom. Aj keď iba tesne, ale naznačil, že pre päťnásobného majstra sveta bude veľkým súperom. Svoje ambície ešte viac povýšil, keď v prvom rýchlostnom teste porazil Loeba o nevídaných štyridsať sekúnd. To však Francúz mal obuté nevhodné pneumatiky. V ďalšom priebehu však po správne zvolených pneumatikách už suverénne kraľoval Loeb.

Dobrý začiatok mal aj druhý pilot Fordu Jari-Matti Latvala, ale po sérii defektov, ale aj havárii, klesol až do druhej desiatky. Hirvonen sa vzchopil znovu v závere rallye, vyhral dve posledné RS, ale na prvé a druhé miesto Loeba a Sorda to nestačilo. Obaja si v pohodlí udržiavali náskok pred tretím Hirvonenom, a tak jediní čo skutočne v Írsku bojovali o každý meter až po cieľ boli Henning Solberg a Chris Atkinson (takmer spôsobil svojim C4 menšiu energetickú krízu, keď po šmyku skolil stĺp elektrického vedenia). Atkinson sa chvíľu aj dostal pre Solberga, ale ďalší výlet mimo trať ho vrátil naspäť na piatu priečku za Solberga.

Prvú tohtoročnú rallye poznačila malá účasť posádok. Na štart ich prišlo 36, odštartovalo však len 35 posádok. Jednou z príčin je aj minuloročné odstúpenie hneď dvoch továrenských tímov Subaru a Suzuki z finančných dôvodov. Súťaž v Írsku dokončilo 27 posádok.

Poradie v cieli Írskej rallye

1. Loeb/ElenaCitroën C42:48:25,7 hod
2. Sordo/MartiCitroën C4+1:27,9 min
3. Hirvonen/LehtinenFord Focus+2:07,8
4. Solberg/MenkerudFord Focus+6:32,4
5. Atkinson/PrévotCitroën C4+7:51,9
6. Ogier/IngrassiaCitroën C4+10:44,0
7. Wilson/MartinFord Focus+11:23,8
8. Qassimi/OrrFord Focus+14:07,9
9. Boland/MorrisseySubaru Impreza+15:23,4
10. Aava/SikkFord Focus+15:35,4

Poradie jazdcov po 1. súťaži

1. S. Loeb10 b
2. D. Sordó8
3. M. Hirvonen6
4. H. Solberg5
5. C. Atkinson4
6. S. Ogier3
7. M. Wilson2
8. K. Al Qassimi1

Pohár konštruktérov po 1. súťaži

1. Citroën18 b
2. Ford8
3. Stobart8
4. Citroën Junior5

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.