Jakeš na Dakare odstúpil, Svitko je štvrtý

Sobota, 09 január 2016

Ivan Jakeš po nepríjemnom páde v piatej etape si bolestivo poranil koleno na pravej nohe a aj keď do nasledujúcej etapy odštartoval, po približne dvadsiatich kilometroch sa musel vrátiť do bivaku a z rallye odstúpil. Druhý Slovák na Dakare Štefan Svitko mal v etape najprv problém s navigáciou, potom aj dosť nepríjemný pád, v cieli však bol štvrtý a je rád, že je celý.

1 Štefan Svitko
Štefan Svitko aj v šiestej etape patril k najlepším. V cieli etapy bol na štvrtom mieste a štvrtá priečka mu patrí aj v priebežnom hodnotení po šiestich etapách.

Piatková šiesta etapa v okolí soľnej pláne v nadmorskej výške nad 4000 metrov v bolívijskom Uyuni mala meraný úsek s 542 kilometrami, najdlhší zo všetkých na tohtoročnom Dakare, poriadne načrela najmä do fyzických síl jazdcov a posádok. Odštartoval do nej aj náš motocyklový jazdec Ivan Jakeš napriek bolestivému zraneniu pravého kolena i zraneným prstom na ľavej nohe.

Jakeš chcel dať zadosť svojmu predsavzatiu úspešne dokončiť tento Dakar. Keď však po približne 20 kilometroch zistil, že pravú nohu si neudrží na stúpačke a nemôže ňou ani ovládať zadnú brzdu, otočil sa a namieril si to späť do bivaku a z rallye odstúpil.

Jeho tohtoročný štart na Dakare bol deviatym. Po prvý raz to bolo v roku 2007, keď sa ešte štartovalo z Európy a cieľ bol v Afrike.

Veľmi šťastný deň nemal ani Štefan Svitko. Najprv mal problém s navigáciou a stratil približne tri minúty, potom sa mu do cesty postavila hlbšia jama ako ju odhadol, nestačil už dobrzdiť a po páde letel, ako sám povedal, okolo pätnásť metrom vzduchom. Našťastie však jemu ani motorke sa nestalo nič také, aby nemohol pokračovať.

Tretia nepríjemnosť prišla potom už prakticky v cieli, keď od kamióna vyletel kameň a nebezpečne ho trafil do nosa. Spočiatku si myslel, že ho má prerazený. Krvácajúceho ho ošetrili diváci, ale je rád, že to nie je tak vážne, aby nemohol v súťaži pokračovať. Aj keď skončil štvrtý, na udržanie druhého miesta to bolo málo.

2 Walkner
Veľkým prekvapením Dakaru 2016 je Rakúšan Matthias Walkner. Priebežne je tretí.

Okrem nášho Jakeša odstúpiť museli aj ďalší špičkoví jazdci z popredia výsledkovej listiny, ako Španiel Barreda Bort, víťaz niekoľkých etáp a vážny kandidát na celkové prvenstvo Portugalčan Faria. Obaja sú už mimo a tohtoročný Dakar sa pre nich skončil.

Šiestu etapu vyhral Austrálčan Toby Price pred Rakúšanom Matthiasom Walknerom a Portugalčanom Goncalvesom. Štvrtý skončil Štefan Svitko a piaty v cieli bol ďalší Portugalčan Rodrigues. Vedenie si po šiestich etapách drží Goncalves s náskokom 35 sekúnd pred Toby Priceom. Tretí je Rakúšan Walkner so stratou 2:50 min na lídra Goncalvesa. Svitko na štvrtom mieste stráca 5:17 min a piaty Čiľan Quintanilla 15:10 min.

Automobily

Peugeot pokračuje na Dakare vo svojom víťaznom ťažení. Svoje druhé etapové víťazstvo na tohtoročnom Dakare a celkové 67 dosiahol Francúz Peterhansel. Druhý bol Španiel Carlos Sainz (+ 17 sekúnd) a až ďalšie miesto v cieli patrí inej značke, keď tretí skončil Alrajhí (7:19 min) zo Saudskej Arábie na Toyote. Štvrté miesto patrí znovu peugeotu – Loebovi (+8:15 min).

Po troch víťazstvách neprišlo pre Loeba ďalšie, keď Francúz mal v etape dva defekty pneumatík a navyše musel až 80 km jazdiť so zaseknutým plynom. Piaty bol minuloročný víťaz Al-Attiyah (Mini, 9:51 min) z Kataru, šiesty Španiel Roma (Mini, 12:01 min). Fín Hirvonen (Mini) skončil tentoraz na ôsmom mieste (14:15 min).

3 Al-Attiyah
Zatiaľ Katarčan Nasser Al-Attiyah nenašiel recept na peugeoty, o ktorých pred začatím Dakaru 2016 povedal, že sa nebojí ich rýchlosti a že nevie ako je to s ich spoľahlivosťou

Peterhansel si víťazstvom v etape polepšil aj v priebežnom poradí, keď postúpil na prvú priečku. Druhý je Loeb so zanedbateľnou stratou len 27 sekúnd. Tretia priečka patrí Sainzovi (+5:55 min) a štvrtý je Al-Attiyah (+16:19). Piaty potom Juhoafričan De Villiers (+29:21) a šiesty Hirvonen (+29:51).

Štvorkolky

V štvorkolkách vyhral etapu Argentínčan Marcos Patronelli, jeho starší brat Alejandro bol druhý a Rus Kariakin tretí. Lídrom medzi štvorkolkármi je Alejandro Patronelli, Marcos Patronelli je druhý (+2:48 min) a tretia priečka patrí Rusovi Kariakinovi (6:39 min). Čiľan Ignacio Casale, bývalý líder, mal pád, zlomil si kľúčnu kosť a z Dakaru odstúpil.

4 Alejandro Patronelli
Argentínčan Alejandro Patronelli mieri na tohtoročnom Dakare za ďalším víťazstvom

Kamióny

Etapu, už druhú na tohtoročnom Dakare, vyhral Holanďan Hans Stacey na stroji Man. Zvíťazil len o sedem sekúnd pred krajanom Gerardom de Rooyom, ktorý sedlá Iveco. Tretí bol ďalší Holanďan Pieter Versluis (MAN). Na ďalších troch miestach skončili tri kamióny Kamaz s jazdcami Nikolajevom, Sotnikovom a Karginovom. Čech Kolomý bol siedmy a Rus Mardejev (Kamaz) ôsmy. Náš Miškolci s českou posádkou obsadil 17. miesto a Marek Sýkora tiež v českom tíme bol 42.

Po šiestich etapách sa na prvé miesto dostal Stacey, druhý je doterajší líder Holanďan Versluis na kamióne Man (+59 sek) a tretí Argentínčan Villagra na Iveco (+4:05 min). Štvrtý je Holanďan De Rooy, Piaty Rus Mardejev a šiesta priečka patrí Čechovi Kolomému.

Ďalšia, v poradí siedma etapa privedie súťažiacich z Bolívie znovu do Argentíny. Zdolávať budú trasu v nadmorskej výške od 4000 do 4700 metrov. Meraný úsek spoločný pre všetky kategórie bude mať dĺžku 336 km. Cieľ bude v Salte. V nedeľu čaká potom na jazdcov a posádky zaslúžený odpočinkový deň.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.