Jakeš na Dakare odstúpil, Svitko je štvrtý

Sobota, 09 január 2016

Ivan Jakeš po nepríjemnom páde v piatej etape si bolestivo poranil koleno na pravej nohe a aj keď do nasledujúcej etapy odštartoval, po približne dvadsiatich kilometroch sa musel vrátiť do bivaku a z rallye odstúpil. Druhý Slovák na Dakare Štefan Svitko mal v etape najprv problém s navigáciou, potom aj dosť nepríjemný pád, v cieli však bol štvrtý a je rád, že je celý.

1 Štefan Svitko
Štefan Svitko aj v šiestej etape patril k najlepším. V cieli etapy bol na štvrtom mieste a štvrtá priečka mu patrí aj v priebežnom hodnotení po šiestich etapách.

Piatková šiesta etapa v okolí soľnej pláne v nadmorskej výške nad 4000 metrov v bolívijskom Uyuni mala meraný úsek s 542 kilometrami, najdlhší zo všetkých na tohtoročnom Dakare, poriadne načrela najmä do fyzických síl jazdcov a posádok. Odštartoval do nej aj náš motocyklový jazdec Ivan Jakeš napriek bolestivému zraneniu pravého kolena i zraneným prstom na ľavej nohe.

Jakeš chcel dať zadosť svojmu predsavzatiu úspešne dokončiť tento Dakar. Keď však po približne 20 kilometroch zistil, že pravú nohu si neudrží na stúpačke a nemôže ňou ani ovládať zadnú brzdu, otočil sa a namieril si to späť do bivaku a z rallye odstúpil.

Jeho tohtoročný štart na Dakare bol deviatym. Po prvý raz to bolo v roku 2007, keď sa ešte štartovalo z Európy a cieľ bol v Afrike.

Veľmi šťastný deň nemal ani Štefan Svitko. Najprv mal problém s navigáciou a stratil približne tri minúty, potom sa mu do cesty postavila hlbšia jama ako ju odhadol, nestačil už dobrzdiť a po páde letel, ako sám povedal, okolo pätnásť metrom vzduchom. Našťastie však jemu ani motorke sa nestalo nič také, aby nemohol pokračovať.

Tretia nepríjemnosť prišla potom už prakticky v cieli, keď od kamióna vyletel kameň a nebezpečne ho trafil do nosa. Spočiatku si myslel, že ho má prerazený. Krvácajúceho ho ošetrili diváci, ale je rád, že to nie je tak vážne, aby nemohol v súťaži pokračovať. Aj keď skončil štvrtý, na udržanie druhého miesta to bolo málo.

2 Walkner
Veľkým prekvapením Dakaru 2016 je Rakúšan Matthias Walkner. Priebežne je tretí.

Okrem nášho Jakeša odstúpiť museli aj ďalší špičkoví jazdci z popredia výsledkovej listiny, ako Španiel Barreda Bort, víťaz niekoľkých etáp a vážny kandidát na celkové prvenstvo Portugalčan Faria. Obaja sú už mimo a tohtoročný Dakar sa pre nich skončil.

Šiestu etapu vyhral Austrálčan Toby Price pred Rakúšanom Matthiasom Walknerom a Portugalčanom Goncalvesom. Štvrtý skončil Štefan Svitko a piaty v cieli bol ďalší Portugalčan Rodrigues. Vedenie si po šiestich etapách drží Goncalves s náskokom 35 sekúnd pred Toby Priceom. Tretí je Rakúšan Walkner so stratou 2:50 min na lídra Goncalvesa. Svitko na štvrtom mieste stráca 5:17 min a piaty Čiľan Quintanilla 15:10 min.

Automobily

Peugeot pokračuje na Dakare vo svojom víťaznom ťažení. Svoje druhé etapové víťazstvo na tohtoročnom Dakare a celkové 67 dosiahol Francúz Peterhansel. Druhý bol Španiel Carlos Sainz (+ 17 sekúnd) a až ďalšie miesto v cieli patrí inej značke, keď tretí skončil Alrajhí (7:19 min) zo Saudskej Arábie na Toyote. Štvrté miesto patrí znovu peugeotu – Loebovi (+8:15 min).

Po troch víťazstvách neprišlo pre Loeba ďalšie, keď Francúz mal v etape dva defekty pneumatík a navyše musel až 80 km jazdiť so zaseknutým plynom. Piaty bol minuloročný víťaz Al-Attiyah (Mini, 9:51 min) z Kataru, šiesty Španiel Roma (Mini, 12:01 min). Fín Hirvonen (Mini) skončil tentoraz na ôsmom mieste (14:15 min).

3 Al-Attiyah
Zatiaľ Katarčan Nasser Al-Attiyah nenašiel recept na peugeoty, o ktorých pred začatím Dakaru 2016 povedal, že sa nebojí ich rýchlosti a že nevie ako je to s ich spoľahlivosťou

Peterhansel si víťazstvom v etape polepšil aj v priebežnom poradí, keď postúpil na prvú priečku. Druhý je Loeb so zanedbateľnou stratou len 27 sekúnd. Tretia priečka patrí Sainzovi (+5:55 min) a štvrtý je Al-Attiyah (+16:19). Piaty potom Juhoafričan De Villiers (+29:21) a šiesty Hirvonen (+29:51).

Štvorkolky

V štvorkolkách vyhral etapu Argentínčan Marcos Patronelli, jeho starší brat Alejandro bol druhý a Rus Kariakin tretí. Lídrom medzi štvorkolkármi je Alejandro Patronelli, Marcos Patronelli je druhý (+2:48 min) a tretia priečka patrí Rusovi Kariakinovi (6:39 min). Čiľan Ignacio Casale, bývalý líder, mal pád, zlomil si kľúčnu kosť a z Dakaru odstúpil.

4 Alejandro Patronelli
Argentínčan Alejandro Patronelli mieri na tohtoročnom Dakare za ďalším víťazstvom

Kamióny

Etapu, už druhú na tohtoročnom Dakare, vyhral Holanďan Hans Stacey na stroji Man. Zvíťazil len o sedem sekúnd pred krajanom Gerardom de Rooyom, ktorý sedlá Iveco. Tretí bol ďalší Holanďan Pieter Versluis (MAN). Na ďalších troch miestach skončili tri kamióny Kamaz s jazdcami Nikolajevom, Sotnikovom a Karginovom. Čech Kolomý bol siedmy a Rus Mardejev (Kamaz) ôsmy. Náš Miškolci s českou posádkou obsadil 17. miesto a Marek Sýkora tiež v českom tíme bol 42.

Po šiestich etapách sa na prvé miesto dostal Stacey, druhý je doterajší líder Holanďan Versluis na kamióne Man (+59 sek) a tretí Argentínčan Villagra na Iveco (+4:05 min). Štvrtý je Holanďan De Rooy, Piaty Rus Mardejev a šiesta priečka patrí Čechovi Kolomému.

Ďalšia, v poradí siedma etapa privedie súťažiacich z Bolívie znovu do Argentíny. Zdolávať budú trasu v nadmorskej výške od 4000 do 4700 metrov. Meraný úsek spoločný pre všetky kategórie bude mať dĺžku 336 km. Cieľ bude v Salte. V nedeľu čaká potom na jazdcov a posádky zaslúžený odpočinkový deň.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.