Jakeš na Dakare odstúpil, Svitko je štvrtý

Sobota, 09 január 2016

Ivan Jakeš po nepríjemnom páde v piatej etape si bolestivo poranil koleno na pravej nohe a aj keď do nasledujúcej etapy odštartoval, po približne dvadsiatich kilometroch sa musel vrátiť do bivaku a z rallye odstúpil. Druhý Slovák na Dakare Štefan Svitko mal v etape najprv problém s navigáciou, potom aj dosť nepríjemný pád, v cieli však bol štvrtý a je rád, že je celý.

1 Štefan Svitko
Štefan Svitko aj v šiestej etape patril k najlepším. V cieli etapy bol na štvrtom mieste a štvrtá priečka mu patrí aj v priebežnom hodnotení po šiestich etapách.

Piatková šiesta etapa v okolí soľnej pláne v nadmorskej výške nad 4000 metrov v bolívijskom Uyuni mala meraný úsek s 542 kilometrami, najdlhší zo všetkých na tohtoročnom Dakare, poriadne načrela najmä do fyzických síl jazdcov a posádok. Odštartoval do nej aj náš motocyklový jazdec Ivan Jakeš napriek bolestivému zraneniu pravého kolena i zraneným prstom na ľavej nohe.

Jakeš chcel dať zadosť svojmu predsavzatiu úspešne dokončiť tento Dakar. Keď však po približne 20 kilometroch zistil, že pravú nohu si neudrží na stúpačke a nemôže ňou ani ovládať zadnú brzdu, otočil sa a namieril si to späť do bivaku a z rallye odstúpil.

Jeho tohtoročný štart na Dakare bol deviatym. Po prvý raz to bolo v roku 2007, keď sa ešte štartovalo z Európy a cieľ bol v Afrike.

Veľmi šťastný deň nemal ani Štefan Svitko. Najprv mal problém s navigáciou a stratil približne tri minúty, potom sa mu do cesty postavila hlbšia jama ako ju odhadol, nestačil už dobrzdiť a po páde letel, ako sám povedal, okolo pätnásť metrom vzduchom. Našťastie však jemu ani motorke sa nestalo nič také, aby nemohol pokračovať.

Tretia nepríjemnosť prišla potom už prakticky v cieli, keď od kamióna vyletel kameň a nebezpečne ho trafil do nosa. Spočiatku si myslel, že ho má prerazený. Krvácajúceho ho ošetrili diváci, ale je rád, že to nie je tak vážne, aby nemohol v súťaži pokračovať. Aj keď skončil štvrtý, na udržanie druhého miesta to bolo málo.

2 Walkner
Veľkým prekvapením Dakaru 2016 je Rakúšan Matthias Walkner. Priebežne je tretí.

Okrem nášho Jakeša odstúpiť museli aj ďalší špičkoví jazdci z popredia výsledkovej listiny, ako Španiel Barreda Bort, víťaz niekoľkých etáp a vážny kandidát na celkové prvenstvo Portugalčan Faria. Obaja sú už mimo a tohtoročný Dakar sa pre nich skončil.

Šiestu etapu vyhral Austrálčan Toby Price pred Rakúšanom Matthiasom Walknerom a Portugalčanom Goncalvesom. Štvrtý skončil Štefan Svitko a piaty v cieli bol ďalší Portugalčan Rodrigues. Vedenie si po šiestich etapách drží Goncalves s náskokom 35 sekúnd pred Toby Priceom. Tretí je Rakúšan Walkner so stratou 2:50 min na lídra Goncalvesa. Svitko na štvrtom mieste stráca 5:17 min a piaty Čiľan Quintanilla 15:10 min.

Automobily

Peugeot pokračuje na Dakare vo svojom víťaznom ťažení. Svoje druhé etapové víťazstvo na tohtoročnom Dakare a celkové 67 dosiahol Francúz Peterhansel. Druhý bol Španiel Carlos Sainz (+ 17 sekúnd) a až ďalšie miesto v cieli patrí inej značke, keď tretí skončil Alrajhí (7:19 min) zo Saudskej Arábie na Toyote. Štvrté miesto patrí znovu peugeotu – Loebovi (+8:15 min).

Po troch víťazstvách neprišlo pre Loeba ďalšie, keď Francúz mal v etape dva defekty pneumatík a navyše musel až 80 km jazdiť so zaseknutým plynom. Piaty bol minuloročný víťaz Al-Attiyah (Mini, 9:51 min) z Kataru, šiesty Španiel Roma (Mini, 12:01 min). Fín Hirvonen (Mini) skončil tentoraz na ôsmom mieste (14:15 min).

3 Al-Attiyah
Zatiaľ Katarčan Nasser Al-Attiyah nenašiel recept na peugeoty, o ktorých pred začatím Dakaru 2016 povedal, že sa nebojí ich rýchlosti a že nevie ako je to s ich spoľahlivosťou

Peterhansel si víťazstvom v etape polepšil aj v priebežnom poradí, keď postúpil na prvú priečku. Druhý je Loeb so zanedbateľnou stratou len 27 sekúnd. Tretia priečka patrí Sainzovi (+5:55 min) a štvrtý je Al-Attiyah (+16:19). Piaty potom Juhoafričan De Villiers (+29:21) a šiesty Hirvonen (+29:51).

Štvorkolky

V štvorkolkách vyhral etapu Argentínčan Marcos Patronelli, jeho starší brat Alejandro bol druhý a Rus Kariakin tretí. Lídrom medzi štvorkolkármi je Alejandro Patronelli, Marcos Patronelli je druhý (+2:48 min) a tretia priečka patrí Rusovi Kariakinovi (6:39 min). Čiľan Ignacio Casale, bývalý líder, mal pád, zlomil si kľúčnu kosť a z Dakaru odstúpil.

4 Alejandro Patronelli
Argentínčan Alejandro Patronelli mieri na tohtoročnom Dakare za ďalším víťazstvom

Kamióny

Etapu, už druhú na tohtoročnom Dakare, vyhral Holanďan Hans Stacey na stroji Man. Zvíťazil len o sedem sekúnd pred krajanom Gerardom de Rooyom, ktorý sedlá Iveco. Tretí bol ďalší Holanďan Pieter Versluis (MAN). Na ďalších troch miestach skončili tri kamióny Kamaz s jazdcami Nikolajevom, Sotnikovom a Karginovom. Čech Kolomý bol siedmy a Rus Mardejev (Kamaz) ôsmy. Náš Miškolci s českou posádkou obsadil 17. miesto a Marek Sýkora tiež v českom tíme bol 42.

Po šiestich etapách sa na prvé miesto dostal Stacey, druhý je doterajší líder Holanďan Versluis na kamióne Man (+59 sek) a tretí Argentínčan Villagra na Iveco (+4:05 min). Štvrtý je Holanďan De Rooy, Piaty Rus Mardejev a šiesta priečka patrí Čechovi Kolomému.

Ďalšia, v poradí siedma etapa privedie súťažiacich z Bolívie znovu do Argentíny. Zdolávať budú trasu v nadmorskej výške od 4000 do 4700 metrov. Meraný úsek spoločný pre všetky kategórie bude mať dĺžku 336 km. Cieľ bude v Salte. V nedeľu čaká potom na jazdcov a posádky zaslúžený odpočinkový deň.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.