Katalánska rallye: vyhral Ogier a je majstrom

Pondelok, 27 október 2014

Predposlednú súťaž seriálu automobilových majstrovstiev sveta v rallye v španielskom Katalánsku vyhral doterajší líder Francúz Sebastien Ogier na automobilke VW Polo-R a už pred poslednou Walles rallye je istým majstrom sveta. Tridsaťročný Francúz obhájil tak minuloročný titul. Druhý v Katalánsku skončil druhý jazdec Volkswagenu Fín J.-M. Latvala a tretí jeho krajan Mikko Hirvonen na Ford Fiesta.

1 Ogier - Ingrassia
Sebastien Ogier a Julien Ingrassia získali v Katalánsku už druhý titul majstrov sveta

Víťazstvom v Katalánsku urobil Ogier definitívnu bodku za úvahami, či on alebo jeho tímoví partner Latvala získa titul majstra sveta. Nemuselo sa rozhodnúť už v Katalánsku, nebyť fatálnej chyby Latvalu na nemeckej rallye, keď v poslednej rýchlostnej skúške zbytočne riskoval v situácii, keď mu stačilo dôjsť do cieľa a bol by víťazom a mal k dobru 25 bodov. Viedol s vyše minútovým náskokom a Ogier už po havárii nejazdil. O všetkom sa tak mohlo rozhodovať v polovici novembra na britskej rallye vo Walese.

Teraz v Katalánsku išli tak Ogier ako aj Latvala na ostrie noža. Zvládli nástrahy všetkých 17 rýchlostných vložiek bez väčšieho zaváhania. Rozhodol však lepší začiatok Francúza, keď po prvom dni a siedmich RS si vybudoval komfortný náskok vyše 36 sekúnd. A vlastne bolo rozhodnuté. Ogier si potom len kontroloval náskok pred Latvalom a zbytočne neriskoval. V cieli mal pred fínskym rivalom viac ako jedenásť sekúnd k dobru a k tomu už istý titul majstra sveta.

Latvala zaváhal vo štvrtej RS, kde stratil na Ogiera vyše 19 sekúnd. Potom zapol na najvyššie otáčky, vyhral osem rýchlostných skúšok (zo 17), ale na Ogiera to nestačilo. Ogier so spolujazdcom Julienom Ingrassiom v Španielsku zvíťazili, obhájili minuloročný titul a Francúz je tak ôsmim jazdcom v histórii, ktorý získal aspoň dva tituly. Predĺžil zároveň nadvládu Francúzov, keď za posledných 11 rokov získal titul vždy len jazdec z krajiny galtského kohúta. Ogier získal titul zaslúžene, keď z tohtoročných 12 podujatí vyhral sedem.

2 Sebastien Ogier
Spokojný a usmievavý Sebastien Ogier po katalánskom triumfe a zisku majstra sveta

Tretí v Katalánsku skončil Hirvonen na Fieste. Za Ogierom zaostal o minútu a 42 sekúnd a konečne po dlhej odmlke sa postavil na stupeň víťazov, iba druhý raz v tejto sezóne. Mal aj trošku šťastia, pretože nebyť defektu pneumatiky Nóra Mikkelsena (VW Polo-R), ktorý tým stratil tri minúty, bol by Nór tretí. Ak by tento vynikajúci Fín tento rok vo WRC skončil, čo sa povráva, bol by to pekný záver jeho dlhej a úspešnej kariéry. Veď viac razy bojoval do poslednej chvíle o titul s deväťnásobným majstrom sveta Loebom o titul a viackrát mu unikol iba o vlások. Ale to, že je štvornásobným vicemajstrom sveta, to je fakt, ktorý hovorí o tom, aký bol a ešte stále je vynikajúci.

Štvrtý v cieli bol Nór Östberg (Citroën DS3). Na piatom a šiestom mieste sa umiestnili hneď dve autá z tímu nováčika seriálu WRC – piaty bol Španiel Sordo a šiesty Belgičan Neuville. Skvele si viedol aj tretí člen tohto tímu, Novozélanďan Paddon, keď vyhral 3. RS a v cieli mu patrilo konečné deviate miesto a dva body do tabuľky. Pred ním skončili Nór Mikkelsen (7.) a Čech Martin Prokop (8.). Jeden bod za desiate miesto si do Kataru odváža Nasser All Attiyah, ktorého poznáme najmä z Rallye Dakar.

Seriál majstrovstiev sveta automobilových rallye uzavrie trináste podujatie na britských ostrovoch vo Walese. Uskutočná sa 13. až 16. novembra.

Výsledky Rallye Katalánska

1. Sébastien OgierFranc./VW Polo R3:46:44,6 hod
2. Jari-Matti LatvalaFín.VW Polo R+11,3 s
3. Mikko HirvonenFín./Ford Fiesta+1:42,2 min
4. Mads ÖstbergNór./Citroën+2,13,3
5. Dani SordoŠpan./Hyundai i20+2:22,2
6. Thierry NeuvilleBelg./Hyundai i20+4:01,0
7. A. MikkelsenNór./VW Polo R+4:02.9
8. M. ProkopČR/Ford Fiesta+8:06.8
9. H. PaddonN. Zél./Hyundai i20+9:12.4
10. N. Al-AttiyahKat./Ford Fiesta+12:39.8

Priebežné poradie jazdcov (po 12 z 13 podujatí)

1. Sébastien Ogier242 bodov
2. Jari-Matti Latvala211
3. Andreas Mikkelsen150
4. Mikko Hirvonen108
5. Mads Östberg92
6. Thierry Neuville91
7. Kris Meeke82
8. Elfyn Evans75
9. Martin Prokop42
10. Dani Sordo40

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.