Komentár č.2: Fínsku rallye tradične vyhral Fín

Piatok, 06 august 2010

Fínska rallye bola ôsmym kolom seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Na tejto náročnej trati, kde cudzinci vyhrávajú len celkom výnimočne, aj teraz zvíťazil domáci jazdec. Jari Matti Latvala na Forde dosiahol tak po Novom Zélande svoje druhé víťazstvo v tohtoročnej sezóne. Pozrime sa na tohtoročnú fínsku rallye teraz z pohľadu iného autora.

Fínska rallye
Dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov

Fínska rallye je charakteristická svojím šotolinovým povrchom na ktorom sa dosahujú vysoké rýchlostné priemery a dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov. Prosto rally aká má byť. Potvrdzuje sa tu dobre známy názor odborníkov, že rally je určite najnáročnejším automobilovým športom. Jazda za často sa meniacich podmienok, na rôznych povrchoch a bez spásonosných únikových zón kladie na jazdcov i vozidlá tie najvyššie nároky. Stačí porovnať si pocity jazdca rútiaceho sa po 4 metre širokej šotolinovej ceste lemovanej stromami rýchlosťou 220 km/h a pretekárov F1 jazdiacich po vyzametaných tratiach so širokými únikovými zónami a hneď vidíme, prečo si to len málo z jazdcov F1 bolo ochotných vyskúšať.

V tejto sezóne to skúša bývalý jazdec F1 Kimi Räikonnen a treba povedať, že sa mu nedarí zle – na domácej pôde vo Fínsku skončil tentokrát 25., ale po prvom dni figuroval dokonca na ôsmom mieste. Medzi rallye-profesionálmi s dlhoročnými skúsenosťami je to rozhodne obdivuhodný úspech.

Tohtoročná fínska rallye obsahovala 19 rýchlostných skúšok o celkovej dĺžke 310,05 km. Z nich jednu vyhral Dani Sordo, po dvoch Petter Solberg a Miko Hirvonen, Sebastien Ogier vyhral štyri a po piatich vyhrali Sebastien Loeb a celkový víťaz Jari Matti Latvala. O vyrovnanosti jazdcov svedčí skutočnosť, že prvých štyroch jazdcov v cieli delilo len 30 sekúnd. Na úvod sa išla špeciálna rýchlostná skúška, kde sa rozdiely pohybovali v desatinách sekundy a tú vyhral Solberg.

Od začiatku sa neveľmi darilo vedúcemu jazdcovi šampionátu Loebovi, ktorý po prvom dni figuroval až na štvrtom mieste, chvíľu bol dokonca šiesty, so stratou 32,0 sekundy. To ale už zo súťaže vypadol jeden z vážnych záujemcov o titul – Hirvonen, ktorý vo štvrtej rýchlostnej skúške havaroval v rýchlej pravej zákrute a po asi šiestich nebezpečne vyzerajúcich kotrmelcoch "zrušil" nielen svoje auto, ale aj nádej na víťazstvo.

Druhý deň prebiehal v znamení útoku Loeba, ktorému sa však napriek maximálnej snahe nepodarilo dosiahnuť lepšie než tretie miesto. Latvala si rozumnou jazdou prvenstvo uhájil pred Ogierom, v ktorom, ako sa zdá, vyrástol Loebovi vážny a nebezpečný konkurent. Karty chvíľami ešte miešali aj Solberg a Sordo, ale na víťaznú trojicu nestačili. Za úspech možno považovať aj 13. miesto českého jazdca Martina Prokopa (Ford Fiesta) a 23. miesto Romana Krestu (Mitsubishi Lancer Evo IX).

V boji o titul zatiaľ s prehľadom vedie Loeb, ktorý prekonáva všetky možné rekordy v počte víťazstiev v jednotlivých rýchlostných skúškach, v rallye aj v počte titulov majstra sveta.

Autor: Andrej Kuruc
Foto: Pasi Mäenpää
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.