Komentár č.2: Fínsku rallye tradične vyhral Fín

Piatok, 06 august 2010

Fínska rallye bola ôsmym kolom seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Na tejto náročnej trati, kde cudzinci vyhrávajú len celkom výnimočne, aj teraz zvíťazil domáci jazdec. Jari Matti Latvala na Forde dosiahol tak po Novom Zélande svoje druhé víťazstvo v tohtoročnej sezóne. Pozrime sa na tohtoročnú fínsku rallye teraz z pohľadu iného autora.

Fínska rallye
Dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov

Fínska rallye je charakteristická svojím šotolinovým povrchom na ktorom sa dosahujú vysoké rýchlostné priemery a dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov. Prosto rally aká má byť. Potvrdzuje sa tu dobre známy názor odborníkov, že rally je určite najnáročnejším automobilovým športom. Jazda za často sa meniacich podmienok, na rôznych povrchoch a bez spásonosných únikových zón kladie na jazdcov i vozidlá tie najvyššie nároky. Stačí porovnať si pocity jazdca rútiaceho sa po 4 metre širokej šotolinovej ceste lemovanej stromami rýchlosťou 220 km/h a pretekárov F1 jazdiacich po vyzametaných tratiach so širokými únikovými zónami a hneď vidíme, prečo si to len málo z jazdcov F1 bolo ochotných vyskúšať.

V tejto sezóne to skúša bývalý jazdec F1 Kimi Räikonnen a treba povedať, že sa mu nedarí zle – na domácej pôde vo Fínsku skončil tentokrát 25., ale po prvom dni figuroval dokonca na ôsmom mieste. Medzi rallye-profesionálmi s dlhoročnými skúsenosťami je to rozhodne obdivuhodný úspech.

Tohtoročná fínska rallye obsahovala 19 rýchlostných skúšok o celkovej dĺžke 310,05 km. Z nich jednu vyhral Dani Sordo, po dvoch Petter Solberg a Miko Hirvonen, Sebastien Ogier vyhral štyri a po piatich vyhrali Sebastien Loeb a celkový víťaz Jari Matti Latvala. O vyrovnanosti jazdcov svedčí skutočnosť, že prvých štyroch jazdcov v cieli delilo len 30 sekúnd. Na úvod sa išla špeciálna rýchlostná skúška, kde sa rozdiely pohybovali v desatinách sekundy a tú vyhral Solberg.

Od začiatku sa neveľmi darilo vedúcemu jazdcovi šampionátu Loebovi, ktorý po prvom dni figuroval až na štvrtom mieste, chvíľu bol dokonca šiesty, so stratou 32,0 sekundy. To ale už zo súťaže vypadol jeden z vážnych záujemcov o titul – Hirvonen, ktorý vo štvrtej rýchlostnej skúške havaroval v rýchlej pravej zákrute a po asi šiestich nebezpečne vyzerajúcich kotrmelcoch "zrušil" nielen svoje auto, ale aj nádej na víťazstvo.

Druhý deň prebiehal v znamení útoku Loeba, ktorému sa však napriek maximálnej snahe nepodarilo dosiahnuť lepšie než tretie miesto. Latvala si rozumnou jazdou prvenstvo uhájil pred Ogierom, v ktorom, ako sa zdá, vyrástol Loebovi vážny a nebezpečný konkurent. Karty chvíľami ešte miešali aj Solberg a Sordo, ale na víťaznú trojicu nestačili. Za úspech možno považovať aj 13. miesto českého jazdca Martina Prokopa (Ford Fiesta) a 23. miesto Romana Krestu (Mitsubishi Lancer Evo IX).

V boji o titul zatiaľ s prehľadom vedie Loeb, ktorý prekonáva všetky možné rekordy v počte víťazstiev v jednotlivých rýchlostných skúškach, v rallye aj v počte titulov majstra sveta.

Autor: Andrej Kuruc
Foto: Pasi Mäenpää
Pridať komentár
Bleskovky
Benzina-Slovensko
Od polovice roku 2019 je na Slovensku v prevádzke prvá čerpacia stanica, ktorá nesie značku Benzina a patrí do koncernu Orlen. V dohľadnom čase plánuje Benzina otvoriť ešte ďalších sedem staníc. Nové čerpacie stanice budú v priestoroch prevzatých od súkromného prevádzkovateľa a renovované tak, aby poskytovali najlepší zákaznícky servis a tiež široký výber nepalivových produktov. Nové čerpacie stanice Benzina by mali začať na Slovensku svoju prevádzku v najbližších týždňoch. Celú transakciu podmieňuje schválenie Protimonopolného úradu SR. Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke približne 900 čerpacích staníc a takmer polovicu z nich prevádzkujú tri najväčšie spoločnosti.
Cvrček
Majstrovstvá Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu majú staronového absolútneho víťaza, keď druhýkrát po sebe sa ním stal Věroslav Cvrček ml. z tímu L Racing na vozidle Škoda Fabia RS 2000. Sériou jasných víťazstiev v tejto sezóne zabezpečil titul pre seba a tím L. Racing. Titul majstra Slovenska spečatil počas uplynulého víkendu na Pezinskej Babe v pretekoch Todos Cena Slovenska 2019. Do konca sezóny ostáva odjazdiť ešte preteky na Ostrej Lúke.
Škoda-Kamiq-Monte-Carlo
Mladoboleslavská automobilka nadväzuje na úspešnú súťažnú históriu značky, tentoraz s novým mestským SUV Škoda Kamiq a pokračuje v tradícii športovo-lifestylovo výbavových variantov Monte Carlo. Mladoboleslavská automobilka nadväzuje na úspešnú súťažnú históriu značky, tentoraz s novým mestským SUV Škoda Kamiq a pokračuje v tradícii športovo-lifestylovo výbavových variantov Monte Carlo.Nový športový variant Monte Carlo vystrojila česká automobilka dynamickými čiernymi dizajnovými prvkami. Vrcholový výbavový stupeň modelu Kamiq bude k dispozícii so všetkými motormi tohto modelového radu. K zákazníkom sa prvé vozidlá dostanú koncom roka 2019. Debutovať bude už o dva dni na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.Nový športový variant Monte Carlo vystrojila česká automobilka dynamickými čiernymi dizajnovými prvkami. Vrcholový výbavový stupeň modelu Kamiq bude k dispozícii so všetkými motormi tohto modelového radu. K zákazníkom sa prvé vozidlá dostanú koncom roka 2019. Debutovať bude už o dva dni na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.