Komentár č.2: Fínsku rallye tradične vyhral Fín

Piatok, 06 august 2010

Fínska rallye bola ôsmym kolom seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Na tejto náročnej trati, kde cudzinci vyhrávajú len celkom výnimočne, aj teraz zvíťazil domáci jazdec. Jari Matti Latvala na Forde dosiahol tak po Novom Zélande svoje druhé víťazstvo v tohtoročnej sezóne. Pozrime sa na tohtoročnú fínsku rallye teraz z pohľadu iného autora.

Fínska rallye
Dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov

Fínska rallye je charakteristická svojím šotolinovým povrchom na ktorom sa dosahujú vysoké rýchlostné priemery a dĺžka skokov na početných neprehľadných horizontoch sa pohybuje v desiatkach metrov. Prosto rally aká má byť. Potvrdzuje sa tu dobre známy názor odborníkov, že rally je určite najnáročnejším automobilovým športom. Jazda za často sa meniacich podmienok, na rôznych povrchoch a bez spásonosných únikových zón kladie na jazdcov i vozidlá tie najvyššie nároky. Stačí porovnať si pocity jazdca rútiaceho sa po 4 metre širokej šotolinovej ceste lemovanej stromami rýchlosťou 220 km/h a pretekárov F1 jazdiacich po vyzametaných tratiach so širokými únikovými zónami a hneď vidíme, prečo si to len málo z jazdcov F1 bolo ochotných vyskúšať.

V tejto sezóne to skúša bývalý jazdec F1 Kimi Räikonnen a treba povedať, že sa mu nedarí zle – na domácej pôde vo Fínsku skončil tentokrát 25., ale po prvom dni figuroval dokonca na ôsmom mieste. Medzi rallye-profesionálmi s dlhoročnými skúsenosťami je to rozhodne obdivuhodný úspech.

Tohtoročná fínska rallye obsahovala 19 rýchlostných skúšok o celkovej dĺžke 310,05 km. Z nich jednu vyhral Dani Sordo, po dvoch Petter Solberg a Miko Hirvonen, Sebastien Ogier vyhral štyri a po piatich vyhrali Sebastien Loeb a celkový víťaz Jari Matti Latvala. O vyrovnanosti jazdcov svedčí skutočnosť, že prvých štyroch jazdcov v cieli delilo len 30 sekúnd. Na úvod sa išla špeciálna rýchlostná skúška, kde sa rozdiely pohybovali v desatinách sekundy a tú vyhral Solberg.

Od začiatku sa neveľmi darilo vedúcemu jazdcovi šampionátu Loebovi, ktorý po prvom dni figuroval až na štvrtom mieste, chvíľu bol dokonca šiesty, so stratou 32,0 sekundy. To ale už zo súťaže vypadol jeden z vážnych záujemcov o titul – Hirvonen, ktorý vo štvrtej rýchlostnej skúške havaroval v rýchlej pravej zákrute a po asi šiestich nebezpečne vyzerajúcich kotrmelcoch "zrušil" nielen svoje auto, ale aj nádej na víťazstvo.

Druhý deň prebiehal v znamení útoku Loeba, ktorému sa však napriek maximálnej snahe nepodarilo dosiahnuť lepšie než tretie miesto. Latvala si rozumnou jazdou prvenstvo uhájil pred Ogierom, v ktorom, ako sa zdá, vyrástol Loebovi vážny a nebezpečný konkurent. Karty chvíľami ešte miešali aj Solberg a Sordo, ale na víťaznú trojicu nestačili. Za úspech možno považovať aj 13. miesto českého jazdca Martina Prokopa (Ford Fiesta) a 23. miesto Romana Krestu (Mitsubishi Lancer Evo IX).

V boji o titul zatiaľ s prehľadom vedie Loeb, ktorý prekonáva všetky možné rekordy v počte víťazstiev v jednotlivých rýchlostných skúškach, v rallye aj v počte titulov majstra sveta.

Autor: Andrej Kuruc
Foto: Pasi Mäenpää
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.