Na Dakare životný úspech Štefana Svitka

Štvrtok, 14 január 2016

Na súťažiacich čakalo 561, respektíve 763 kilometrov. Trať, ktorá končila v meste La Rioja, najrýchlejšie v triede automobilov zajazdil Francúz Peterhansel a zdá sa, že si ide pre ďalšie dakarské víťazstvo. Pozíciu na čele medzi kamiónmi si upevnil Holanďan De Rooy, rovnako ako Argentínčan Patronelli medzi štvorkolkármi. V kategórii motocyklov vôbec po prvýkrát kraľoval Štefan Svitko, ktorý sa po Jaroslavovi Katriňákovi a Ivanovi Jakešovi stal tretím Slovákom, ktorý na Dakare vyhral etapu.

1 Štefan Svitko
Slovák Štefan Svitko vyhral desiatu etapu na Dakare, po prvý raz vo svojej kariére

Motocykle

Jednu z najťažších etáp tohtoročného dakarského "vydania" najlepšie zajazdil slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM), ktorý je už na svojom siedmom Dakare. V meste La Rioja sa tak v stredu 13. januára 2016 mohol radovať z prvého etapového víťazstva. 33-ročný jazdec Slovnaft Teamu triumfoval v druhej časti druhej maratónskej etapy časom 03:47:23 hod, v cieli meraného úseku Belen – La Rioja mal pred domácim Kevinom Benavidesom (Honda) náskok takmer troch minút (-02:54 min). Na treťom mieste skončil líder priebežného poradia Toby Price z Austrálie (KTM) s mankom 05:47 min.

"Etapa bola veľmi pekná, hoci nám ju opäť skrátili. Asi na 230. kilometri ju organizátori zastavili, čo som aj v podstate rád, pretože na 150. kilometri som spadol a rozbil roadbook. Našťastie som dostihol Pricea a Benavidesa, takže som mohol ísť za nimi. V piesku sa chvalabohu neprášilo, bolo popršané, dalo sa jazdiť aj bez roadbooku. Ak sa mi podarí udržať sa do tretieho miesta, bude to pre mňa ako víťazstvo," povedal Štefan Svitko.

2 Goncalves
Portugalský jazdec Paulo Goncalves bol v ôsmej etape na pokraji vypadnutia, zachránilo ho však skrátenie meraného úseku o viac ak sto kilometrov

"Organizátori včera Štefana skrátením etapy trocha nahnevali, tak im to dnes chcel ukázať. Okrem toho sa mi telefonicky posťažoval, že mal v utorok kus smoly. Sedem kilometrov pred tankovaním mu došiel benzín, našťastie mu pomohli domorodci a dali mu dva litre na dojazd. Štefanovo dnešné víťazstvo je skvelá správa. Dosiahol výsledok, na ktorý sme čakali už niekoľko rokov. Teraz veríme, že sa mu podarí udržať si druhé miesto v klasifikácii, čo by bol jeho najlepší výsledok na Dakare. Doma to potom poriadne oslávime," povedal pretekárov otec Štefan Svitko st.

V celkovej klasifikácii vedie aj naďalej Price, jeho náskok pred Svitkom má hodnotu 23:12 min. Na tretej priečke však došlo ku zmene. Doposiaľ tretí Portugalčan Paulo Gonçalves (Honda), ktorý v cieli zaznamenal až štvrtý najlepší čas, klesol po štyridsaťminútovej penalizácii na celkové 8. miesto a na pomyslenej bronzovej pozícii ho nahradil Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna). Slovenský reprezentant je tri etapy pred koncom pretekov veľmi blízko k vysnívanému pódiu, keďže pred Quintanillom má k dobru takmer dvadsať minút.

3 Toby Price
Austrálčan Toby Price je lídrom medzi motocyklistami. Udrží nášho Svitka na uzde?

Slovensko má víťaza etapy na Rallye Dakar štvrtýkrát v histórii. Pred necelým rokom sa tešil dvakrát v posledných troch dňoch Ivan Jakeš. Vôbec prvým Slovákom s etapovým prvenstvom na Dakare bol Jaroslav Katriňák, ktorý zvíťazil v 6. etape 21. ročníka RallyeGranada-Dakar1999.

Štvorkolky

Najrýchlejší čas v tejto etape zaznamenal Juhoafričan Brian Baragwanath na quade Yamaha, čím na Dakare 2016 získal už druhé etapové prvenstvo. Na stupne víťazov to však zatiaľ nestačí, v celkovom poradí je piaty. Za Juhoafričanom sa na druhej a tretej priečke zoradili bratia Marcos a Alejandro Patronelliovci. Mladší z nich Marcos zostal na vedúcej pozícii, jeho súrodenec Alejandro však stráca iba 94 sekúnd. Argentínčanov z tretej pozície prenasleduje ich krajan Jeremias Gonzales Ferioli (+01:34:43). Doposiaľ tretí Peruánec Alexis Hernandez klesol až na 10. miesto.

Automoboly

"Erzeta" sa stala osudnou pre vedúceho muža priebežného poradia Španiela Carlosa Sainza, ktorého zradila v piesočných dunách prevodovka. El Matadore sa v cieli objavil až na 61. mieste s viac ako šesťhodinovou stratou (+06:03:03 hod) a prepadol sa vo výsledkoch až na 19. pozíciu (+05:56:00). Jeho kolega z tímu Peugeot Stephane Peterhansel, aj napriek problémom s hľadaním tzv. waypointu (teda kontrolného bodu alebo ak chcete prejazdovej kontroly), zajazdil etapu v najrýchlejšom čase a vyhupol sa opätovne do čela súťaže.

4 Carlos Sainz
Carlos Sainz viedol po deviatich etapách, v nasledujúcej desiatej skončil v troskách

S výkonom v desiatej etape dakarskej rallye nebol príliš spokojný Katarčan Nasser Al-Attiyah (Mini), ktorého v cieli odmávli až na 14. pozícii (+52:25 min). Aj napriek tomu sa posunul z tretieho na celkové druhé miesto, na Peterhansela už stráca hodinu. Peterhanselovi však stále hrozí diskvalifikácia za údajné doplnenie paliva mimo vyhradenej zóny v ôsmej etape.

Výborne zvládol trať v cieli druhý Francúz Cyril Despres, na svojho krajana i stajňového druha Peterhansela stratil necelých šesť minút (+05:40 min). Tretí najlepší čas v etape si pripísal Rus Vladimir Vasiljev (Toyota). Ani jeden z nich sa však nedostal na tretiu pozíciu v celkovej klasifikácii - Despres je šiesty a Vasiljev ôsmy. Pomyslený bronzový vavrín patrí Juhoafričanovi GinieloviDeVilliersovi s automobilom Toyota (+01:12:31).

5 Carlos Sainz 7
Skleslý Carlos Sainz po tom ako zistil, že Dakar 2016 sa pre neho definitívne skončil

Kamióny

V etape vôbec premiérovo v 38. ročníku kraľoval Holanďan Pascal de Baar s kamiónom Renault, na druhého krajana Gerarda de Rooya (Iveco) mal k dobru deväťdesiatšesť sekúnd. Tretím najrýchlejším truckom bol Kamaz, jeho vodič Airat Mardejev z Ruska stratil na De Baara viac ako dvadsaťšesť minút.

V celkovom poradí je aj naďalej na prvom mieste De Rooy, Mardejev urobil veľký skok vpred a zo šiestej pozície sa posunul hneď za De Rooya (-01:15:19).Na druhej priečke tak zastúpil tímového kolegu Eduarda Nikolajeva, ktorý klesol v poradí a je až desiaty (+03:55:20). Pomyslený bronzový vavrín stále drží Argentínčan Federico Villagra s kamiónom Iveco (+01:32:47).

6 Gerard De Rooy
Holanďan Gerard de Rooy jazdí s prehľadom a je lídrom v kategórii kamiónov

Slovenskí reprezentanti v kategórii kamiónov Jaroslav Miškolci (Bonver Dakar Project/Tatra č.513) i Marek Sýkora (Off road sport/MAN č. 554) sa z pozície navigátorov aj naďalej statočne rvú s nástrahami trate. Miškolci sa vo výsledkovej listine etapy objavil na 22. pozícii a priebežne je sedemnásty (+06:11:10), Sýkorovo meno figurovalo po deviatich etapách na celkovej 44. pozícii.

Štvrtok prinesie pre súťažiacich opäť pieskové pasáže a tentoraz už aj sektory s tzv. feš-fešom, čo je označenie pre veľmi jemný druh piesku, podobajúci sa skôr múke. Dôležitú úlohu bude zohrávať rýchlosť, najmä v úsekoch so štrkom. Pôjde sa z La Rioja do San Juanu, spoločný meraný úsek bude mať dĺžku 431 km.

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.