Na švédskom snehu triumf Ogiera

Pondelok, 11 február 2013

Prvý triumf Volkswagenu už v druhom dieli seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach, a to hneď v prvej sezóne po vstupne nemeckej automobilky do svetového kolotoča rallye – to je úspech ako hrom. Vďačí za to Sebastienovi Ogierovi a modelu Polo R, ktorý takto prevzal taktovku od svojho bývalého tímového kolegu a deväťnásobného majstra sveta Sebastiena Loeba, ktorý bol vo Švédsku druhý.

S. Ogier - VW Polo
Francúz Sebastien Ogier získal na Švédskej rallye premiérové víťazstvo pre Volkswagen

Úvodný diel tohtoročného seriálu v polovici januára, Rallye Monte Carlo, vyhral Loeb pred Ogierom. Teraz si vo Švédsku vymenili pozície, keď Loeb bol druhý a Ogier vyhral. Loeb vyhral v Monte Carlo s náskokom 1:39,9 min, Ogier teraz vo Švédsku s náskokom 41,9 sekundy. Podstatnejšie však je, že Volkswagen dovádza svoje Polo R k väčšej dokonalosti – vylepšuje jeho jazdné vlastnosti a manévrovateľnosť a jazdci Ogier i Latvala si na auto viac zvykajú. Bolo by zaujímavé sledovať súboj tejto dvojice, čo sa však, žiaľ, nestane, pretože Loeb už oficiálne ukončil svoje účinkovanie v seriáli WRC a v tejto sezóne absolvuje len štyri podujatia. Dve ďalšie budú v Argentíne a vo Francúzsku.

Môže to znamenať, že Ogier má cestu k titulu majstra sveta uľahčenú. Zatiaľ to tak vyzerá, pretože ďalší kandidáti, najmä Hirvonen a Latvala nedosahujú výsledky, ktoré sa od nich očakávajú. Obaja pritom majú rovnako dobrú techniku ako Loeb či Ogier, pretože jazdia za rovnaké továrenské tímy. Titul by chcel najmä korunný princ Hirvonen, ktorému v tom vždy zabránil Loeb. Je však iba začiatok seriálu, takže všetko môže byť napokon inak. Aj vo Švédsku Hirvonen veľmi chcel, aj preto sa možno premotivoval a skončil už v druhej RS mimo cesty, stratil vyše dvadsaťštyri minút a mohol zabudnúť na body zo Švédska.

Lepšie ako Hirvonen si viedol Latvala na druhom VW Polo. Spočiatku bol za Ogierom druhý, potom sa však pred neho dostal Loeb. Počas tretieho dňa Latvalu preskočil aj nórsky jazdec Östberg. Štvrté miesto v cieli pre Fína je však i tak úspechom, aj keď nie je podľa jeho predstáv. Po Hirvonenovi o smole môže hovoriť aj ďalší špičkový jazdec a kandidát na popredné umiestnenie v seriáli, Rus Novikov. Do predposlednej RS sa držal na piatej priečke so stratou len niečo vyše dvoch minút na vedúceho Ogiera, potom však urobil v 21. RS jazdeckú chybu, skončil v nej posledný so stratou 10:41 minúty a klesol v priebežnom poradí na deviate miesto, ktoré si potom udržal až do cieľa.

Víťaz Ogier si vo Švédsku ukoristil z 22 rýchlostných skúšok, ktoré sa jazdili v okolí mesta Karlstad, až desať. Aj to hovorí o jeho suverenite v tejto rallye. Loeb ich získal sedem, Nór Östberg dve, Hirvonen rovnako dve a Latvala jednu. Vo Švédsku neštartoval bývalý majster sveta Peter Solberg z Nórska, ktorý si najmä v minulej sezóne ako súkromný jazdec viedol skvele. Na Rallye Švédska sa zúčastnilo spolu len 39 posádok z celého sveta.

Najbližšie pokračuje seriál WRC od 7. do 10. marca tretím podujatím Rally Guanajuato Mexico.

Výsledky Rallye Švédska

1. Sebastien OgierFranc./VW Polo3:11:41,9 hod
2. Sébastien LoebFranc./Citroen DS3+41,8 s
3. Mads ÖstbergNór./Ford Fiesta RS+1:24,5 min
4. Jari-Matti LatvalaFín./VW Polo+1:30,6
5. Thierry NeuvilleBelg./Ford Fiesta RS+5:06,4
6. Juho HänninenFín./Ford Fiesta+5:43,1
7. Martin ProkopČR/Ford Fiesta+11:25,4
8. Henning SolbergNór./Ford Fiesta+11:42,7
9. Jevgenij NovikovRus./Ford Fiesta+13:04,7
10. Y. Al-RajhiSau. Ar./Ford Fiesta+16:27,0

Priebežné poradie jazdcov (po 2. z 13. podujatí):

1. S. Ogier46 bodov
2. S. Loeb43
3. M. Östberg24
4. D. Sordo15
5. J.-M. Latvala14
6. M. Hirvonen12
7. M. Prokop12
8. B. Bouffier10
9. T. Neuville10
10. J. Hanninen8

Priebežné poradie tímov

1. Citroën57 bodov
2. Volkswagen55
3. Qatar M-Sport WRT31
4. Abu Dhabi WRT15
5. Lotos WRC12
6. Qatar WRT10
7. Czech National Team8

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.