Nórsko: Francúz na snehu porazil Škandinávca

Štvrtok, 19 február 2009

Veľa snehu, úzke cesty a množstvo rovných a veľmi rýchlych úsekov – taká bola tohtoročná Rallye Nórska. Prvá a pravdepodobne v tomto roku aj jediná rallye na snehu po tom, čo Monte Carlo vypadlo z kalendára WRC, sa jazdila v týchto dňoch v Nórsku.

Sebastien Loeb

Po Írskej rallye z prelomu januára a februára pokračoval seriál majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach druhým dielom dvanásťdielneho seriálu v Nórsku. Pravé zimné počasie s množstvom snehu bolo vždy výhodou pre severských jazdcov na domácich tratiach, najmä Fínov, ktorí tu pravidelne vyhrávali. Aj teraz patrili najmä Hirvonen a Latvala k miernym favoritom. Bolo však otázkou, ako sa k tomu postaví päťnásobný majster sveta Francúz Sebastien Loeb, ktorý neuznáva škandinávske zvyklosti a privilégiá.

Veľký boj týchto dvoch v súčasnosti najjagavejších hviezd automobilového súťažného neba sa začal od prvého momentu po štarte, aby nakoniec po troch súťažných dňoch a stovkách ostrých kilometrov v rýchlostných skúškach rozhodoval o víťazovi posledný meraný úsek. Pred ním bol na prvej priečke Loeb s náskokom 8,2 sekundy pred Hirvonenom. Keďže však krátko predtým porazil Hirvonen v divokej jazde (na dlhej rovinke rozpálil svoj stroj na 202 km/h) Loeba o 6,4 sekundy, s veľkým napätím sa očakával ich súboj aj na poslednom meranom úseku. Navyše Hirvonen mal výhodu v tom, že išiel za Loebom a na štyroch kontrolných bodoch dostával informácie o Loebových medzičasoch. Fín však nedokázal ísť rýchlejšie ako francúzsky päťnásobný majster sveta a prehral túto skúšku o 2,1 sekundy a tým aj celú rallye. Loeb si tak po víťazstve v Írsku odnášal najcennejšiu trofej aj zo severu Európy. S ňou aj ďalších desať bodov do celkového hodnotenia seriálu.

Súťaž najlepšie odštartoval bývalý majster sveta, Nór Petter Solberg, ktorý odstúpením Subaru zo svetového seriálu prišiel o angažmán. Kúpil si však staršiu Xsaru WRC a s ňou vyhral hneď prvú rýchlostnú skúšku. Napodobnil ho aj ďalší Škandinávec, Švéd Andersson, ten si obstaral tiež staršiu, ale Škoda Fabiu WRC. A aby Solberga napodobnil čo najvernejšie, aj on vyhral. Nie jednu, ale hneď dve rýchlostné skúšky (po 11. RS bol priebežne piaty pred P. Solbergom). Záblesky skvelej formy mal aj Hirvonenov tímový spolujazdec Fordu, Jari-Matti Latvala, ktorý bol najrýchlejší v 15. a 16. RS po tom, čo si dokonale nastavil svojho Focusa a bezpečne sa usadil na tretej priečke. Bolo však už neskoro pomýšľať na miesto viac hore, pretože náskok Loeba i Hirvonena na prvých dvoch priečkach sa už dohnať nedal, z čoho bol mladý Fín sklamaný i smutný.

Sebastien Loeb
Sebastien Loeb si prišiel do Nórska po víťazstvo

Skvele sa rozjazdil ďalší Nór, Henning Solberg, a prebojoval sa na štvrté miesto, hneď za Latvalu. Bol z toho tak unesený, že vyhlasoval: teraz som tu najrýchlejším Solbergom, keďže jeho brat Petter sa "potácal" až na šiestom mieste. Podobne ako na piatom mieste jazdiaci Dani Sordo, Loebov tímový kolega, ktorý na snehu nedokáže byť tak rýchly ako na asfalte. Na bodovaných miestach, siedmom a ôsmom, skončili Brit Wilson a Estónec Aava. Mladý Brit príde aj na Cyprus, kde v polovici marca bude na programe tretia súťaž seriálu, účasť Estónca je tu však takmer s istotou vylúčená. Z peňazí, ktoré mal na šesť súťaží, mu už nič nezostalo, a tak pravdepodobne zostane v úlohe televízneho diváka doma.

Skvelý úspech zaznamenala Škoda Fabia S2000, keď s ňou vyhral kategóriu PWRC švédsky jazdec Patrik Sandell a v absolútnom poradí skončil na 13. mieste. Skutočne skvelé: prvý štart v seriáli majstrovstiev sveta a hneď víťazstvo!

Výsledky Rallye Nórska

1.S. Loeb3:28:15,9 hod
2.M. Hirvonen+9,8 s
3.J. Latvala+1:21,8 min
4.H. Solberg+3:33,5
5.D. Sordo+3:52,0
6.P. Solberg+6:25,4
7.M. Wilson+6:35,6
8.U. Aava+6:49,1
9.M. Östberg+10:00,5
10.S. Ogier+12:49,8
11.C. Rautenbach+14:29,0
12.E. Novikov+15:21,0

Priebežné poradie jazdcov

1.S. Loeb20 bodov
2.M. Hirvonen16
3.D. Sordo12
4.H. Solberg10
5.J.-M. Latvala6
6.Ch. Atkinson4
7.M. Wilson4
8.S. Ogier3
9.P. Solberg3
10.K. Al-Qassimi1
11.U. Aava1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1.Citroën32 bodov
2.Ford22
3.Stobart16
4.Citroën Junior8

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.