Nórsko: Francúz na snehu porazil Škandinávca

Štvrtok, 19 február 2009

Veľa snehu, úzke cesty a množstvo rovných a veľmi rýchlych úsekov – taká bola tohtoročná Rallye Nórska. Prvá a pravdepodobne v tomto roku aj jediná rallye na snehu po tom, čo Monte Carlo vypadlo z kalendára WRC, sa jazdila v týchto dňoch v Nórsku.

Sebastien Loeb

Po Írskej rallye z prelomu januára a februára pokračoval seriál majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach druhým dielom dvanásťdielneho seriálu v Nórsku. Pravé zimné počasie s množstvom snehu bolo vždy výhodou pre severských jazdcov na domácich tratiach, najmä Fínov, ktorí tu pravidelne vyhrávali. Aj teraz patrili najmä Hirvonen a Latvala k miernym favoritom. Bolo však otázkou, ako sa k tomu postaví päťnásobný majster sveta Francúz Sebastien Loeb, ktorý neuznáva škandinávske zvyklosti a privilégiá.

Veľký boj týchto dvoch v súčasnosti najjagavejších hviezd automobilového súťažného neba sa začal od prvého momentu po štarte, aby nakoniec po troch súťažných dňoch a stovkách ostrých kilometrov v rýchlostných skúškach rozhodoval o víťazovi posledný meraný úsek. Pred ním bol na prvej priečke Loeb s náskokom 8,2 sekundy pred Hirvonenom. Keďže však krátko predtým porazil Hirvonen v divokej jazde (na dlhej rovinke rozpálil svoj stroj na 202 km/h) Loeba o 6,4 sekundy, s veľkým napätím sa očakával ich súboj aj na poslednom meranom úseku. Navyše Hirvonen mal výhodu v tom, že išiel za Loebom a na štyroch kontrolných bodoch dostával informácie o Loebových medzičasoch. Fín však nedokázal ísť rýchlejšie ako francúzsky päťnásobný majster sveta a prehral túto skúšku o 2,1 sekundy a tým aj celú rallye. Loeb si tak po víťazstve v Írsku odnášal najcennejšiu trofej aj zo severu Európy. S ňou aj ďalších desať bodov do celkového hodnotenia seriálu.

Súťaž najlepšie odštartoval bývalý majster sveta, Nór Petter Solberg, ktorý odstúpením Subaru zo svetového seriálu prišiel o angažmán. Kúpil si však staršiu Xsaru WRC a s ňou vyhral hneď prvú rýchlostnú skúšku. Napodobnil ho aj ďalší Škandinávec, Švéd Andersson, ten si obstaral tiež staršiu, ale Škoda Fabiu WRC. A aby Solberga napodobnil čo najvernejšie, aj on vyhral. Nie jednu, ale hneď dve rýchlostné skúšky (po 11. RS bol priebežne piaty pred P. Solbergom). Záblesky skvelej formy mal aj Hirvonenov tímový spolujazdec Fordu, Jari-Matti Latvala, ktorý bol najrýchlejší v 15. a 16. RS po tom, čo si dokonale nastavil svojho Focusa a bezpečne sa usadil na tretej priečke. Bolo však už neskoro pomýšľať na miesto viac hore, pretože náskok Loeba i Hirvonena na prvých dvoch priečkach sa už dohnať nedal, z čoho bol mladý Fín sklamaný i smutný.

Sebastien Loeb
Sebastien Loeb si prišiel do Nórska po víťazstvo

Skvele sa rozjazdil ďalší Nór, Henning Solberg, a prebojoval sa na štvrté miesto, hneď za Latvalu. Bol z toho tak unesený, že vyhlasoval: teraz som tu najrýchlejším Solbergom, keďže jeho brat Petter sa "potácal" až na šiestom mieste. Podobne ako na piatom mieste jazdiaci Dani Sordo, Loebov tímový kolega, ktorý na snehu nedokáže byť tak rýchly ako na asfalte. Na bodovaných miestach, siedmom a ôsmom, skončili Brit Wilson a Estónec Aava. Mladý Brit príde aj na Cyprus, kde v polovici marca bude na programe tretia súťaž seriálu, účasť Estónca je tu však takmer s istotou vylúčená. Z peňazí, ktoré mal na šesť súťaží, mu už nič nezostalo, a tak pravdepodobne zostane v úlohe televízneho diváka doma.

Skvelý úspech zaznamenala Škoda Fabia S2000, keď s ňou vyhral kategóriu PWRC švédsky jazdec Patrik Sandell a v absolútnom poradí skončil na 13. mieste. Skutočne skvelé: prvý štart v seriáli majstrovstiev sveta a hneď víťazstvo!

Výsledky Rallye Nórska

1.S. Loeb3:28:15,9 hod
2.M. Hirvonen+9,8 s
3.J. Latvala+1:21,8 min
4.H. Solberg+3:33,5
5.D. Sordo+3:52,0
6.P. Solberg+6:25,4
7.M. Wilson+6:35,6
8.U. Aava+6:49,1
9.M. Östberg+10:00,5
10.S. Ogier+12:49,8
11.C. Rautenbach+14:29,0
12.E. Novikov+15:21,0

Priebežné poradie jazdcov

1.S. Loeb20 bodov
2.M. Hirvonen16
3.D. Sordo12
4.H. Solberg10
5.J.-M. Latvala6
6.Ch. Atkinson4
7.M. Wilson4
8.S. Ogier3
9.P. Solberg3
10.K. Al-Qassimi1
11.U. Aava1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1.Citroën32 bodov
2.Ford22
3.Stobart16
4.Citroën Junior8

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.
mini-cooper-s-countryman
Britský výrobca automobilov prichádza v edícii Uncharted so zaujímavou ponukou, modelom Mini Cooper S Countryman ALL 4. V exkluzívnom laku ponúka edičný Countryman so štvorvalcovým motorom s výkonom 131 kW/178k a technológiou s dvojitým preplňovaním. Výsledkom je zaručená športová zábava a možnosti všestranného využitia. Model s pohonom všetkých kolies je zábavou na asfaltovej ceste i v teréne, a svojou trakciou dokáže presvedčiť aj na piesku. Mini Countryman v edícii Uncharted je vďaka silnému motoru a pohonu všetkých kolies doma tak na asfaltových cestách, ako aj v teréne.
merc-S63-E
Nový Mercedes-AMG S 63 E Performance, špičkový model zo segmentu luxusných sedanov, si odteraz môže zákazník objednať u predajcov značky Mercedes-Benz na celom Slovensku. Objednať sa dá aj editovaná verzia AMG S 63 E Performance Edition 1 ako exkluzívny model. Výkonný hybrid využíva technológie formuly 1. Nový mercedes spája najlepší výkon vo svojej triede s výnimočným komfortným zážitkom a takmer bezhlučným jazdením na elektrický pohon. Model E Performance kombinuje 4,0-litrový motor AMG V8 biturbo s hybridným hnacím ústrojenstvom špecifickým pre AMG a novou konštrukčnou úrovňou vysokovýkonného akumulátora AMG (HPB). Čisto elektrický dojazd sa tým zvyšuje na 33 km. Cena najvýkonnejšieho modelu S v histórii začína na čiastke 223 554 eur.