Nový Zéland: smutný osud Hirvonena

Streda, 03 september 2008

Čo ťa nezabije, to ťa posilní – komentoval už takmer istý víťaz svoje najväčšie sklamanie po skončení rallye na Novom Zélande. Mikko Hirvonen mal víťazstvo na dosah, ale povestný krôčik k nemu mu nevyšiel.

Nový Zéland Nový Zéland

Už pred predposledným rýchlostným testom dlhým 29,7 km bolo takmer nad slnko jasné, že Hirvonen bude, ak sa nič mimoriadne nestane, jasným víťazom jedenásteho podujatia (krátka superšpeciálka mala byť už len formalitou) majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach a napodobní tak vlaňajšie a predvlaňajšie víťazstvá svojho krajana Markusa Grönholma na rovnakej značke Ford Focus. Rozdiel bol iba v tom, že Grönholm tu v minulom roku vyhral s minimálnym náskokom troch desatín sekundy pred Sebastienom Loebom, kým teraz vedúci jazdec súťaže Hirvonen mal pred Latvalom (Ford Focus) náskok 9,8 sekundy, pred tretím Sordom (Citroën C4) 12,8 sekundy a Loebom (Citroën C4), ktorý bol až štvrtý, 15,3 sekundy. Piaty Duval (Ford Focus) strácal na prvého Hirvonena minútu a 54 sekúnd.

Proti víťazstvu Hirvonena nebol možno ani tak osud, veď fínsky jazdec je príjemný a usmievavý mladý muž, tak prečo by sa mu osud obracal chrbtom. Proti bolo skôr čosi ostré na trati, čo spôsobilo pomalý defekt pneumatiky a následné "hodiny", po ktorých Mikko stratil svoj vyše 15sekundový náskok, ktorý mal v tom čase na štvrtého Francúza Loeba. Ale keďže pár kilometrov pred tým, ako Miko stratil svoj náskok, vypadol po havárii aj Latvala, ktorý bol hneď za ním, Loebovi sa otvorila cesta k víťazstvu. A tak Loebovi, ktorý už dve rýchlostné skúšky pred koncom rallye prakticky vzdal boj o víťazstvo na novozélandskej súťaži, spadlo víťazstvo do lona. Je to už jeho tretie víťazstvo v rade, keď predtým zvíťazil vo Fínsku i Nemecku. Druhú priečku získal druhý jazdec továrenského tímu Citroën Španiel Dani Sordo. Po nešťastnom závere rallye sa aj z tretieho miesta tešil smoliar Mikko Hirvonen.

Nový Zéland

Iba o niečo menším smoliarom bol vždy razantne idúci Duval. Dostal šancu a v tíme Stobart nahradil zraneného Gigiho Galliho. Príležitosť ukázať čo v ňom je mal už v Nemecku. Tu doviedol do cieľa svoj Ford Focus na treťom mieste a z pódiového umiestnenia mal veľkú radosť. Na Novom Zélande však jazdil naposledy v roku 2005 a skončil štvrtý. Teraz chcel aspoň bodovať, byť v cieli do ôsmeho miesta. Dve RS pred koncom bol piaty a jeho cieľ naberal celkom zreteľné kontúry. Zradila ho však technika, zostal na trati stáť a súťaž nedokončil.

Šťastie sa neusmialo ani na Henninga Solberga. Vyhral dosť rýchlostných skúšok na to, aby skončil lepšie ako na nebodovanom deviatom mieste. Ak však neslúži technika ako má, ani jazdec ako Henning Solberg na trati proti tomu veľa nezmôže. Viac sa darilo bývalému majstrovi sveta Petterovi Solbergovi, ktorý aj keď skončil na Novom Zélande štvrtý (dostal sa tam po odstúpení Latvalu a Duvala), sťažoval si prvé dva dni na nedostatok priľnavosti svojho Subaru, ale v nedeľu vraj už to bolo lepšie. A čo tímová dvojka Subaru, Austrálčan Chris Atkinson? Ambície boli, ale súťaž pre haváriu nedokončil. Český jazdec Martin Prokop so spolujazdcom Tománkom štartovali na Novom Zélande po prvý raz a skončili v absolútnom hodnotení na krásnom desiatom meste a vyhrali svoju kategóriu produkčných automobilov.

Do konca šampionátu zostáva odjazdiť ešte štyri súťaže. Najbližšia sa pôjde 2. až 5. októbra v Španielsku.

Výsledky

1. S. Loeb 3:59:18,9 hod
2. D. Sordo +17,5 s
3. M. Hirvonen +41,5
4. P. Solberg +2:48,9 min
5. U. Aava +3:30,7
6. P. Andersson +7:37,4
7. T. Gardemeister +7:54,9
8. F. Villagra +8:35,0
9. H. Solberg +9:15,2
10. M. Prokop +13:49,0

Priebežné poradie jazdcov

1. S. Loeb 86 bodov
2. M. Hirvonen 78
3. D. Sordó 51
4. C. Atkinson 40
5. J. Latvala 34
6. P. Solberg 32
7. H. Solberg 22
8. G. Galli 17
9. M. Wilson 12
10. F. Duval 11
11. U. Aava 11
12. F. Villagra 9

Priebežné poradie tímov

1. Citroën 141 bodov
2. Ford 121
3. Subaru 74
4. Stobart 51
5. Munchi's 22
6. Suzuki 20

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Škoda-Octavia
Nová Škoda Octavia v teste Euro NCAP získala päťhviezdičkové ohodnotenie a potvrdila, že je bezpečný automobil. V novej generácii modelu Octavia sa po prvý raz objavuje asistent vyhýbania, asistent pre odbočovanie alebo varovanie pri vystupovaní z vozidla. V meste varuje systém Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov, a to opticky, akusticky i ľahkým pribrzdením pred možnou kolíziou. Systém Side Assist až do vzdialenosti 70 m varuje, že sa zozadu blíži alebo sa v mŕtvom uhle nachádza iné vozidlo. Posádku chráni deväť airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Octavia je vybavená tiež multikolíznou brzdou, ktorá v prípade nehody zastaví vozidlo a zabráni tak nekontrolovanému pokračovaniu v jazde.
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.