Nový Zéland: smutný osud Hirvonena

Streda, 03 september 2008

Čo ťa nezabije, to ťa posilní – komentoval už takmer istý víťaz svoje najväčšie sklamanie po skončení rallye na Novom Zélande. Mikko Hirvonen mal víťazstvo na dosah, ale povestný krôčik k nemu mu nevyšiel.

Nový Zéland Nový Zéland

Už pred predposledným rýchlostným testom dlhým 29,7 km bolo takmer nad slnko jasné, že Hirvonen bude, ak sa nič mimoriadne nestane, jasným víťazom jedenásteho podujatia (krátka superšpeciálka mala byť už len formalitou) majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach a napodobní tak vlaňajšie a predvlaňajšie víťazstvá svojho krajana Markusa Grönholma na rovnakej značke Ford Focus. Rozdiel bol iba v tom, že Grönholm tu v minulom roku vyhral s minimálnym náskokom troch desatín sekundy pred Sebastienom Loebom, kým teraz vedúci jazdec súťaže Hirvonen mal pred Latvalom (Ford Focus) náskok 9,8 sekundy, pred tretím Sordom (Citroën C4) 12,8 sekundy a Loebom (Citroën C4), ktorý bol až štvrtý, 15,3 sekundy. Piaty Duval (Ford Focus) strácal na prvého Hirvonena minútu a 54 sekúnd.

Proti víťazstvu Hirvonena nebol možno ani tak osud, veď fínsky jazdec je príjemný a usmievavý mladý muž, tak prečo by sa mu osud obracal chrbtom. Proti bolo skôr čosi ostré na trati, čo spôsobilo pomalý defekt pneumatiky a následné "hodiny", po ktorých Mikko stratil svoj vyše 15sekundový náskok, ktorý mal v tom čase na štvrtého Francúza Loeba. Ale keďže pár kilometrov pred tým, ako Miko stratil svoj náskok, vypadol po havárii aj Latvala, ktorý bol hneď za ním, Loebovi sa otvorila cesta k víťazstvu. A tak Loebovi, ktorý už dve rýchlostné skúšky pred koncom rallye prakticky vzdal boj o víťazstvo na novozélandskej súťaži, spadlo víťazstvo do lona. Je to už jeho tretie víťazstvo v rade, keď predtým zvíťazil vo Fínsku i Nemecku. Druhú priečku získal druhý jazdec továrenského tímu Citroën Španiel Dani Sordo. Po nešťastnom závere rallye sa aj z tretieho miesta tešil smoliar Mikko Hirvonen.

Nový Zéland

Iba o niečo menším smoliarom bol vždy razantne idúci Duval. Dostal šancu a v tíme Stobart nahradil zraneného Gigiho Galliho. Príležitosť ukázať čo v ňom je mal už v Nemecku. Tu doviedol do cieľa svoj Ford Focus na treťom mieste a z pódiového umiestnenia mal veľkú radosť. Na Novom Zélande však jazdil naposledy v roku 2005 a skončil štvrtý. Teraz chcel aspoň bodovať, byť v cieli do ôsmeho miesta. Dve RS pred koncom bol piaty a jeho cieľ naberal celkom zreteľné kontúry. Zradila ho však technika, zostal na trati stáť a súťaž nedokončil.

Šťastie sa neusmialo ani na Henninga Solberga. Vyhral dosť rýchlostných skúšok na to, aby skončil lepšie ako na nebodovanom deviatom mieste. Ak však neslúži technika ako má, ani jazdec ako Henning Solberg na trati proti tomu veľa nezmôže. Viac sa darilo bývalému majstrovi sveta Petterovi Solbergovi, ktorý aj keď skončil na Novom Zélande štvrtý (dostal sa tam po odstúpení Latvalu a Duvala), sťažoval si prvé dva dni na nedostatok priľnavosti svojho Subaru, ale v nedeľu vraj už to bolo lepšie. A čo tímová dvojka Subaru, Austrálčan Chris Atkinson? Ambície boli, ale súťaž pre haváriu nedokončil. Český jazdec Martin Prokop so spolujazdcom Tománkom štartovali na Novom Zélande po prvý raz a skončili v absolútnom hodnotení na krásnom desiatom meste a vyhrali svoju kategóriu produkčných automobilov.

Do konca šampionátu zostáva odjazdiť ešte štyri súťaže. Najbližšia sa pôjde 2. až 5. októbra v Španielsku.

Výsledky

1. S. Loeb 3:59:18,9 hod
2. D. Sordo +17,5 s
3. M. Hirvonen +41,5
4. P. Solberg +2:48,9 min
5. U. Aava +3:30,7
6. P. Andersson +7:37,4
7. T. Gardemeister +7:54,9
8. F. Villagra +8:35,0
9. H. Solberg +9:15,2
10. M. Prokop +13:49,0

Priebežné poradie jazdcov

1. S. Loeb 86 bodov
2. M. Hirvonen 78
3. D. Sordó 51
4. C. Atkinson 40
5. J. Latvala 34
6. P. Solberg 32
7. H. Solberg 22
8. G. Galli 17
9. M. Wilson 12
10. F. Duval 11
11. U. Aava 11
12. F. Villagra 9

Priebežné poradie tímov

1. Citroën 141 bodov
2. Ford 121
3. Subaru 74
4. Stobart 51
5. Munchi's 22
6. Suzuki 20

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.