Portugalsko: víťaz Hirvonen nevyhral!

Pondelok, 02 apríl 2012

Fínsky jazdec Mikko Hirvonen sa po pohrome favoritov veľmi tešil z prvého víťazstva v novom tíme Citroënu. Som naozaj šťastný, povedal v cieli, ako však komentoval rozhodnutie technických komisárov po tom, čo zistili na jeho aute predpisom nevyhovujúci zotrvačník a diskvalifikovali ho, to známe nie je. Víťazom sa tak stal 24 ročný Nór Mads Östberg pred Rusom Novikovom a ďalším Nórom P. Solbergom.

Hirvonenova prečasná oslava
Predčasná radosť Hirvonena (vľavo) a Lehtinena v cieli, keď ich neskôr diskvalifikovali

Dvaja hlavní favoriti, osemnásobný majster sveta Francúz Loeb a v tejto sezóne vo skvelej forme jazdiaci Fín Latvala, pre havárie náročnú portugalskú súťaž plnú blata, dažďa a šmykľavých tretí nedokončili. Loeb vypadol už v piatok, počas prvého dňa, na konci ktorého sa na čele priebežného poradia usadil Lazvala. Jeho obrovská motivácia však mohla spôsobiť, že už v úvodnej rýchlostnej skúške druhého dňa havaroval. To bola istá výhoda pre ďalšieho Fína, Hirvonena, ktorý prvý rok jazdí za Citroën a s bezpečným vyše tridsať sekundovým náskokom sa usadil na čele pred Rusom Novikovom a Nórom Östbergom o takmer 42 sekúnd.

Hirvonenova spoľahlivosť slávila úspech aj v záverečný tretí deň súťaže. Išiel tak, aby si udržiaval náskok pred súpermi, zbytočne neriskoval a súťaž dokončil. To sa mu aj podarilo, keď v cieli mal na druhého Östberga náskok takmer dve minúty. Ani tak výrazný náskok nebol pre Hirvonena nič platný po tom, čo technickí komisári zistili, že jeho motor používa údajne nepovolený zotrvačník. Fína, ktorý sa svojmu prvému víťazstvu vo farbách Citroëna nesmierne tešil (bol aj prvým fínskym jazdcom, ktorý vyhral súťaž WRC na Citroëne), po súťaži diskvalifikovali. Víťazstvo z Portugalska si tak do inej škandinávskej krajiny odvážal Nór Östberg. Novikov skončil druhý, Petter Solberg tretí, Al-Attiyah, známy z dakarskej rallye štvrtý a Čech Martin Prokop piaty.

Isté je, že za problém, pre ktorý Hirvonena diskvalifikovali, nenesie zodpovednosť jazdec, ale Citroën. Bude musieť problém zistený technikmi na portugalskej rallye (navyše sa hovorí aj o nevyhovujúcom turbodúchadle) vysvetľovať technickej komisii FIA. Ďalším problémom môže byť aj fakt, že tieto komponenty používal Citroën už od začiatku sezóny.

Ďalšie, v poradí piate podujatie 13dielneho seriálu majstrovstiev sveta automobilových súťaží sa pôjde v Argentíne 27. až 29. apríla. Približne o miesiac neskôr, presnejšie od 25. do 27. mája, bude na programe grécka Akropolis rallye.

Výsledky Rallye Portugalska

1. M. Ostberg / Jonas AnderssonFord Fiesta RS WRC4:21:16,1 hod
2. E. Novikov / Denis GiraudetFord Fiesta RS WRC+1:33,2 min
3. P. Solberg / Chris PattersonFord Fiesta RS WRC+1:55,6
4. N. Al-Attiyah / G. BernacchiniCitroën DS3 WRC+6:05,8
5. M. Prokop / Zdeněk HrůzaFord Fiesta RS WRC+6:09,2
6. D. Kuipers / Robin BuysmansFord Fiesta RS WRC+6:47,3
7. S. Ogier / J. IngrassiaŠkoda Fabia S2000+7:09,0
8. T. Neuville / N. GilsoulCitroën DS3 WRC+8:37,9
9. J. Ketomaa / M. StenbergFord Fiesta RS WRC+9:52,8
10.P. van Merksteijn jr./E. ChevaillierCitroën DS3 WRC+10:11,0

Priebežné poradie jazdcov (po 4 podujatiach)

1.Sebastien Loeb66 bodov
2. Petter Solberg62
3. Mads Ostberg53
4. Mikko Hirvonen50
5. Evgeny Novikov39
6. Jari-Matti Latvala28
7. Dani Sordo21
8. Nasser Al-Attiyah20
9. Ott Tanak15
10.Martin Prokop10
11.Sebastien Ogier10
12.Francois Delecour8

Hirvonenova prečasná oslava víťaz Ostberg Port rallye
Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.