Prekvapenie z Fínska: Jari-Matti Latvala

Streda, 04 august 2010

Fínska rallye patrí k najrýchlejším v celom seriáli šampionátu automobilových súťaží. Priam ukážkovo to predvádzal domáci jazdec a minuloročný vicemajster sveta Mikko Hirvonen do chvíle, kým sa jeho Ford Focus po jednom z dlhých skokov na horizonte šotolinovej horskej cesty nedostal do nezvládnuteľnej situácie a Hirvonenov súťažný špeciál do bočnej "vývrtky". Tá sa po viacerých premetoch skončila veľmi šťastne a posádka vykráčala z auta síce nie cez dvere, ale cez chýbajúcu strechu – nezranená (!!!).

Juha Kankkunen
Ozdobou fínskej rallye bola účasť súťažnej legendy Juha Kankkunena a jeho 8. miesto

Špecialitou fínskej rallye, v minulosti známej pod hlavičkou Rally tisíc jazier, bol od roku 1951 až do roku 1990 fakt, že tu víťazili výlučne severské hviezdy súťažného neba. Z tých čias je nedostižný rekord Hannu Mikkolu, ktorý tu vyhral sedemkrát. Hviezdami približne rovnakého lesku boli aj Marcus Grönholm, ktorý fínsku rallye vyhral šesťkrát v rokoch 2000 až 2006 (s výnimkou roku 2003, kedy zvíťazil Markko Märtin), ale aj Marku Allen (vyhral 6x) či Tommi Mäkinen (5x). Hegemóniu Severanov ako prví prerušili Španiel Carlos Sainz (1990) a Francúzi Didier Auriol (1992), v ostatných rokoch aj Sébastien Loeb.

Jazdci tímu Ford, Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala, nemajú tento rok príliš úspešný a tak si to chceli vynahradiť teraz doma. Usilovne sa na domácu rallye pripravovali. Obaja si uvedomovali, že uspieť doma znamená dokonale poznať trať. A tak jazdili a testovali. Veď Mikko tu mal obhajovať minuloročné prvenstvo a v tomto roku vyhral iba úvodnú rallye seriálu vo Švédsku. Ako to s Mikkom dopadlo, sme si už povedali.

Bol tu však ešte Latvala, ktorý ho mohol zastúpiť. A príležitosť využil dokonale. So svojím Fordom Focus porazil všetky citroëny, vrátane obhajcu titulu majstra sveta Loeba, ambiciózneho mladého Ogiera, ale aj ctižiadostivého a stále sa lepšiaceho Pettera Solberga, či Loebovho spolujazdca z tímu Citroën Daniela Sordu. Jeho náskok v cieli 10,1 sekundy hovorí o tom, že na rozdiel od ešte nedávnej minulosti pridal Latvala k svojej jazde presnosť a precíznosť, ale najmä sa nenechal vyviesť z miery svorkou vlkov v karosériách s dvojitým šípom. Takže dôvera, ktoré do neho vkladal tím aj po sérií havárií v minulom roku, sa vyplatila.

Milou "maličkosťou" na fínskej rallye bol návrat jednej z legend automobilového športu do horúceho sedla súťažného auta. Sadol si doň 51 ročný Juha Kankkunen, bývalý štvornásobný majster sveta (1986, 87, 91 a 93), víťaz Safari rallye (1985) a Rallye Fínska z roku 1999. Počínal si viac ako skvele, keď podal spoľahlivý výkon a skončil ôsmy. So cťou odchádzali z Fínska aj jazdci dvoch súťažných škodoviek, domáci Juho Hänninen a Švéd Per-Gunnar Andersson, ktorí obsadili 9. a 10 miesta.

Výsledky Rallye Fínska (19 RS, celkovo 1307 km)

1. Jari-Matti LatvalaFín./Ford Focus2:31:29,6 hod
2. Sébastien OgierFranc./Citroën C4+0:10,1 s
3. Sébastien LoebFranc./Citroën C4+0:26,0
4. Petter SolbergNór./Citroën C4+0:30,7
5. Daniel SordoŠpan./Citroën C4+1:45,0 min
6. Matthew WilsonV. Brit./Ford Focus+5:43,7
7. Mads ÖstbergNór./Subaru Impreza+5:50,8
8. Juha KankkunenFín./Ford Focus+7:49,0
9. Juho HänninenFín./Škoda Fabia+9:05,0
10. Per-Gunnar AnderssonŠvéd./Škoda Fabia+10:15,7

Priebežné poradie (po 8 z 13 podujatí)

1. Sébastien Loeb166 bodov
2. Sébastien Ogier118
3. Jari-Matti Latvala105
4. Petter Solberg90
5. Mikko Hirvonen86
6. Daniel Sordo77
7. Matthew Wilson48
8. Federico Villagra26
9. Henning Solberg25
10. Mads Östberg16
11. Kimi Räikkonen15
12. P.-G. Anderson8

Poradie konštruktérov:

1. Citroën265 bodov
2. Ford210
3. Citroën Junior Team145
4. Stobart108
5. Munchi's40

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.