Rallye Dakar 2015: Odštartované

Nedeľa, 04 január 2015

Rallye Dakar odštartovala dnes už svoj 37. ročník. Slávnostný štart bol na námestí Casa Rosada v argentínskom Buenos Aires. Po ňom potom vyrazili na trať otváracej etapy dlhej 838 kilometrov. V štartovej listine je 161 motocyklistov, 137 posádok áut, 45 štvorkoliek a 63 posádok kamiónov.

Stephane Peterhansel
Francúz Peterhansel vymenil minuloročné Mini za Peugeot 2008, ktorý sa na Dakar vracia

Spolu na trať vyrazilo 664 účastníkov diaľkovej rallye, na ktorých čaká na juhoamerických územiach Argentíny, Bolívie a Čile štrnásť náročných súťažných dní, z nich je jeden deň odpočinkový. Cieľ je opäť v hlavnom meste Argentíny Buenos Aires.

Najdlhšia etapa má 1024 kilometrov, z ktorých je meraný úsek dlhý 298 kilometrov a na programe bude v predposledný deň dakarskej rallye, 16. januára. Desiateho januára čaká na kamióny maratónska etapa s dlhými piesočnatými úsekmi a potom noc bez servisu a mechanikov. Hneď nasledujúci deň sa ide náročná etapa plná dún a piesku dlhá 271 kilometrov, bez spojovacieho úseku, celá ako rýchlostná skúška.

Záverečná etapa dakarského maratónu 17. januára má spojovací úsek dlhý 219 kilometrov a špeciálny meraný úsek meria 174 kilometrov. Kto sa dostane až sem, bude poriadne unavený, takže tento úsek bude vyžadovať od súťažiacich maximálnu sústredenosť od začiatku až po cieľ aj preto, že ide o "rozbíjačskú" etapu, kde nástrahy trate striehnu na jazdcov na každom metri.

Veľkými favoritmi sú vo všetkých štyroch kategóriách jazdci a posádky, ktorým organizátori priradili najnižšie štartové čísla podľa umiestnenia z minulého roka. Tak medzi motocyklistami má štartové číslo 1 Španiel Marc Coma (KTM), s dvojkou ide jeho krajan Joan Barreda Bort (Honda) a s trojkou Francúz Olivier Pain (Yamaha). Z našich má Štefan Svitko číslo 18 a Ivan Jakeš 21(obaja KTM).

Štartové číslo 300 v kategórii áut má Španiel Nani Roma, 301 Katarčan Nasser Al-Attiyah (obaja na Mini) a 302 Francúz Stephane Peterhansel (Peugeot 2008). V kategórii kamiónov má štartové číslo 500 Rus Karginov (Kamaz), 501 Holanďan Gerard de Roy (Iveco), 502 ďalší Rus Nikolajev (Kamaz) a 503 Čech Aleš Loprais (MAN). Štvorkolkám s číslom 250 vojvodí Čiľan Ignacio Casale, 251 má Poliak Rafal Sonik a 252 má Sergio Lafuente (všetci Yamaha).

Kto zvíťazí, kto vystúpi na stupeň víťazov, o tom rozhodne vyše osem tisíc kilometrov dlhý (pre kamióny vyše 9300 km) a extrémne náročný dakarský maratón. Nás môžu potešiť obaja motocykloví jazdci, Ivan Jakeš i Štefan Svitko, ktorí už na Dakare boli štvrtý i piaty v celkovom poradí a v tomto roku by považovali za úspech miesto na stupni víťazov.

Výsledky 1. etapy Rallye Dakar – motocykle

1. SunderlandV. Brit./KTM1:18:57 hod
2. GoncalvesPort./Honda+5 s
3. ComaŠpan./KTM+1:12 min
...
21. Š. SvitkoSR/KTM+5:55
22. I. JakešSR/KTM+5:56

Medzi kamiónmi skončil Slovák Miškolci v českej posádke s Vrátným a Holánom na 21. mieste a Róbert Kasák ako vodič českej Tatry na 41. mieste.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.