Rallye Dakar 2019 štartuje už zajtra

Nedeľa, 06 január 2019

Dobrodružná diaľková Rallye Dakar už po jedenásty raz štartuje v južnej Amerike, tentoraz sa bude jazdiť len v Peru, keď Čile, Bolívia ani Argentína pre svoju ekonomickú situáciu neprejavili záujem organizovať zvučné súťaženie na náročných, zväčša pieskových a kamenistých tratiach juhoamerickom kontinentu.

1 Stefan Peterhansel

Súťažiaci vyrazia na štart 41. ročníka Rallye Dakar v pondelok 7. januára. V štartovom poli približne 550 jazdcov a súťažných posádok budú aj tri mená Slovákov. Dvaja motocykloví jazdci dobre známi už z predchádzajúcich ročníkov tejto diaľkovej rallye a jeden nováčik. Štefan Svitko a Ivan Jakeš sú úspešní a Dakarom ostrieľaní bojovníci. Tretím je mechanik nováčik Dakaru Tomáš Kalanka z posádky úspešného českého kamióna Martina Macíka.

Jazdcov a posádky preverí 5603 kilometrov počas desiatich etáp, z toho bude 2961 kilometrov meraných úsekov – rýchlostných skúšok. To pre automobily. Posádky kamiónov absolvujú trať len o dva kilometre kratšiu a a na motocykle a štvorkolky je pripravených 5541 kilometrov. Ostrý štart je naplánovaný na pondelok 7. januára v hlavnom meste Peru v Lime, cieľ bude 17. januára rovnako v peruánskej Lime.

Po prvýkrát v histórii sa Rallye Dakar uskutoční na území jediného štátu – Peru, a to v okresanej verzii. Trasa bude zo 70 % tvorená pieskom, čo v predchádzajúcich ročníkoch amerického Dakaru nebývalo zvykom.

Je to preto, že na poslednú chvíľu odstúpilo od zmluvy s organizátormi Chile.

Pri príprave tohto ročníka organizátori už nemali veľmi na výber a museli rallye okresať. V krajinách Latinskej Ameriky je ekonomická kríza, o čom svedčí, že Argentína a Bolívia sa ani len neuchádzali o usporiadanie Dakaru 2019. "Rezignácia Chile, Bolívie a Argentíny nás prinútila k aktívnemu hľadaniu novej alternatívy rallye," priznal riaditeľ rallye Étienne Lavigne.

Časový program 41.ročníka Rallye Dakar 2019

7. január (1. etapa): Lima – Pisco (331 km celkovo; 84 km rýchlostná skúška/RS)

8. január (2. etapa):Pisco – San Juan deMarcona (554 km celkovo; 342 km RS)

9. január (3. etapa): San Juan deMarcona–Arequipa (799 km celkovo; 331 km RS)

10. január (4. etapa):Arequipa – Moquegua/Tacna (511 km celkovo; 352 km RS pre motocykle a štvorkolky/664 km celkovo; 352 km RS pre automobily a kamióny)

11. január (5. etapa):Moquegua/Tacna – Arequipa (776 km celkovo; 345 km RS pre motocykle a štvorkolky/714 km celkovo; 452 km RS pre automobily a kamióny)

12. január– voľný deň

13. január (6. etapa):Arequipa – San Juan deMarcona (839 km celkovo; 317 km RS pre motocykle a štvorkolky/810 km celkovo; 291 km RS pre automobily a kamióny)

14.január (7. etapa): San Juan deMarcona– San Juan deMarcona (387 km celkovo; 323 km RS)

15. január(8. etapa): San Juan deMarcona–Pisco (576 km celkovo; 361 km RS)

16. január (9. etapa):Pisco–Pisco (410 km celkovo; 313 km RS pre motocykle, štvorkolky a automobily/ 408 km celkovo; 311 km RS pre kamióny)

17. január (10. etapa):Pisco– Lima (358 km celkovo; 112 km RS)

1 Stefan Peterhansel 2 Carlos Sainz 3 Axel Dutrie 4 Ivan Jakes 5 Stefan Svitko 6 Mini Countryman
Autor: A. Haverda, J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Glatz - Moebius
Stephan Moebius sa po Andrejovi Glatzovi stal novým generálnym riaditeľom Mercedes-Benz na Slovensku. Súčasný generálny riaditeľ Andrej Glatz (71) po úspešných 28 rokoch končí. Na jeho miesto nastupuje Stephan Moebius (58), bývalý generálny riaditeľ pre predaj osobných vozidiel Mercedes-Benz v Juhoafrickej republike. Vymenovaný za nového generálneho riaditeľa Mercedes-Benz Slovakia bol 1. januára 2019. Andrej Glatz bude pokračuje vo svojej profesionálnej dráhe v skupine Motor-Car.
Mitsubishi Eclipse Cross
V ankete nemeckého špecializovaného 4WD magazínu si jeho čitatelia z viac ako 170 modelov 13 rôznych kategórií dali na prvé miesto Mitsubishi Eclipse Cross. Dynamicky stvárnený model koncepcie SUV s technológiou 4WD s pokročilým systémom Super-All Wheel Control je inšpirovaný systémom Lancer Evolution. Za prvých desať mesiacov roka 2018 sa v Európe predalo 24 854 áut tohto modelu. Čitatelia rovnakého magazínu si zároveň zvolili Mitsubishi Outlander PHEV za víťaza kategórie alternatívne pohonné jednotky.
Mercedes-AMG 63 S
Čas 7:49,369 minúty dosiahlo na severnom okruhu Nürburgringu sériovo vyrábané SUV Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+. Na prvý pokus prekonal starý rekord vývojový inžinier AMG Markus Hofbauer, ktorý sa posadil za volant sériovo vyrábaného modelu s osemvalcovým motorom. Rekordné auto má 4,0-litrový motor V8 biturbo, podvozok so vzduchovým odpružením a adaptívne nastaviteľným tlmením, pohon všetkých kolies s plne variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu, samosvorný diferenciál zadnej nápravy a keramické brzdové kotúče.