Rallye Dakar 2019 štartuje už zajtra

Nedeľa, 06 január 2019

Dobrodružná diaľková Rallye Dakar už po jedenásty raz štartuje v južnej Amerike, tentoraz sa bude jazdiť len v Peru, keď Čile, Bolívia ani Argentína pre svoju ekonomickú situáciu neprejavili záujem organizovať zvučné súťaženie na náročných, zväčša pieskových a kamenistých tratiach juhoamerickom kontinentu.

1 Stefan Peterhansel

Súťažiaci vyrazia na štart 41. ročníka Rallye Dakar v pondelok 7. januára. V štartovom poli približne 550 jazdcov a súťažných posádok budú aj tri mená Slovákov. Dvaja motocykloví jazdci dobre známi už z predchádzajúcich ročníkov tejto diaľkovej rallye a jeden nováčik. Štefan Svitko a Ivan Jakeš sú úspešní a Dakarom ostrieľaní bojovníci. Tretím je mechanik nováčik Dakaru Tomáš Kalanka z posádky úspešného českého kamióna Martina Macíka.

Jazdcov a posádky preverí 5603 kilometrov počas desiatich etáp, z toho bude 2961 kilometrov meraných úsekov – rýchlostných skúšok. To pre automobily. Posádky kamiónov absolvujú trať len o dva kilometre kratšiu a a na motocykle a štvorkolky je pripravených 5541 kilometrov. Ostrý štart je naplánovaný na pondelok 7. januára v hlavnom meste Peru v Lime, cieľ bude 17. januára rovnako v peruánskej Lime.

Po prvýkrát v histórii sa Rallye Dakar uskutoční na území jediného štátu – Peru, a to v okresanej verzii. Trasa bude zo 70 % tvorená pieskom, čo v predchádzajúcich ročníkoch amerického Dakaru nebývalo zvykom.

Je to preto, že na poslednú chvíľu odstúpilo od zmluvy s organizátormi Chile.

Pri príprave tohto ročníka organizátori už nemali veľmi na výber a museli rallye okresať. V krajinách Latinskej Ameriky je ekonomická kríza, o čom svedčí, že Argentína a Bolívia sa ani len neuchádzali o usporiadanie Dakaru 2019. "Rezignácia Chile, Bolívie a Argentíny nás prinútila k aktívnemu hľadaniu novej alternatívy rallye," priznal riaditeľ rallye Étienne Lavigne.

Časový program 41.ročníka Rallye Dakar 2019

7. január (1. etapa): Lima – Pisco (331 km celkovo; 84 km rýchlostná skúška/RS)

8. január (2. etapa):Pisco – San Juan deMarcona (554 km celkovo; 342 km RS)

9. január (3. etapa): San Juan deMarcona–Arequipa (799 km celkovo; 331 km RS)

10. január (4. etapa):Arequipa – Moquegua/Tacna (511 km celkovo; 352 km RS pre motocykle a štvorkolky/664 km celkovo; 352 km RS pre automobily a kamióny)

11. január (5. etapa):Moquegua/Tacna – Arequipa (776 km celkovo; 345 km RS pre motocykle a štvorkolky/714 km celkovo; 452 km RS pre automobily a kamióny)

12. január– voľný deň

13. január (6. etapa):Arequipa – San Juan deMarcona (839 km celkovo; 317 km RS pre motocykle a štvorkolky/810 km celkovo; 291 km RS pre automobily a kamióny)

14.január (7. etapa): San Juan deMarcona– San Juan deMarcona (387 km celkovo; 323 km RS)

15. január(8. etapa): San Juan deMarcona–Pisco (576 km celkovo; 361 km RS)

16. január (9. etapa):Pisco–Pisco (410 km celkovo; 313 km RS pre motocykle, štvorkolky a automobily/ 408 km celkovo; 311 km RS pre kamióny)

17. január (10. etapa):Pisco– Lima (358 km celkovo; 112 km RS)

1 Stefan Peterhansel 2 Carlos Sainz 3 Axel Dutrie 4 Ivan Jakes 5 Stefan Svitko 6 Mini Countryman
Autor: A. Haverda, J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
BMW C400 X
Výstava motocyklov a lodí v priestoroch bratislavskej Incheby na pravom brehu Dunaja otvorí svoje brány vo štvrtok 14. marca a potrvá do nedele 17. marca. Veľkosťou výstavnej plochy i množstvom vystavovaných exponátov je najväčšia na Slovensku. Aj teraz sa na nej predstavia mnohé novinky zo sveta dvoch kolies a motoristického športu, tiež zo sveta lodí. Na ploche 22 000 m² sa tentoraz predstaví 142 vystavovateľov v zastúpení najznámejších i menej známych značiek motocyklov a výrobcov lodí. Súčasťou podujatia bude aj bohatý sprievodný program.
Richard Sikyna
Motokros má aj s naším jazdcom Richardom Šikyňom za sebou otváracie preteky, ktoré sa konali vo vzdialenej Argentíne. Na náročnej trati v triede MX2 do 250 cm³ si v prvej jazde vybojoval za 19. miesto prvé dva body do hodnotenia majstrovstiev sveta, v druhej skončil 21. a tesne mu unikol aspoň bod. Pre lepší výsledok si mladý Slovák musí zlepšiť štart, ktorý v oboch jazdách nemal najlepší, čo sa odrazilo v umiestnení. Pre Richarda Šikyňu, mladého jazdca z Oravy, to bol sľubný začiatok sezóny. Spokojnosť s jeho účinkovaním vyjadril jeho manažér Peter Kolek z MX Slovakia i Jiří Jankovský, manažér českého tímu JD Gunex KTM RT, za ktorý Šikyňa v seriáli štartuje.
Jaguar I-Pace
Sedem finalistov čakalo v nultý deň ženevského autosalónu na verdikt poroty zloženej z novinárov. Len jeden z nich však získa poctu európske Auto roka 2019. Šance odniesť si zo Ženevy lákavú a cenenú trofej mali Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz triedy A a Peugeot 508. Rôznorodosť finalistov zamotávala hlavy porotcov, takže určiť víťaza nebolo jednoduché. Prejavilo sa to aj vo výsledku, keď po sčítaní hlasov mali britský čisto elektrický Jaguar I-Pace a francúzsky športový automobil Alpine A110 zhodný počet 250 bodov. O víťazovi, ktorým je Jaguar I-Pace, rozhodli potom preferencie hlasujúcich v priamom dueli. V ňom získal britský automobil o dva body viac ako francúzsky, čo rozhodlo, že Autom roka 2019 je Jaguar I-Pace a druhý Alpine A110. Tretia je Kia Ceed (247 bodov), štvrtý Ford Focus (235), piaty Citroën C5 Aircross (210) , šiesty Peugeot 508 (192) a siedme miesto patrí Mercedesu triedy A (116).