Rallye Dakar 2019 štartuje už zajtra

Nedeľa, 06 január 2019

Dobrodružná diaľková Rallye Dakar už po jedenásty raz štartuje v južnej Amerike, tentoraz sa bude jazdiť len v Peru, keď Čile, Bolívia ani Argentína pre svoju ekonomickú situáciu neprejavili záujem organizovať zvučné súťaženie na náročných, zväčša pieskových a kamenistých tratiach juhoamerickom kontinentu.

1 Stefan Peterhansel

Súťažiaci vyrazia na štart 41. ročníka Rallye Dakar v pondelok 7. januára. V štartovom poli približne 550 jazdcov a súťažných posádok budú aj tri mená Slovákov. Dvaja motocykloví jazdci dobre známi už z predchádzajúcich ročníkov tejto diaľkovej rallye a jeden nováčik. Štefan Svitko a Ivan Jakeš sú úspešní a Dakarom ostrieľaní bojovníci. Tretím je mechanik nováčik Dakaru Tomáš Kalanka z posádky úspešného českého kamióna Martina Macíka.

Jazdcov a posádky preverí 5603 kilometrov počas desiatich etáp, z toho bude 2961 kilometrov meraných úsekov – rýchlostných skúšok. To pre automobily. Posádky kamiónov absolvujú trať len o dva kilometre kratšiu a a na motocykle a štvorkolky je pripravených 5541 kilometrov. Ostrý štart je naplánovaný na pondelok 7. januára v hlavnom meste Peru v Lime, cieľ bude 17. januára rovnako v peruánskej Lime.

Po prvýkrát v histórii sa Rallye Dakar uskutoční na území jediného štátu – Peru, a to v okresanej verzii. Trasa bude zo 70 % tvorená pieskom, čo v predchádzajúcich ročníkoch amerického Dakaru nebývalo zvykom.

Je to preto, že na poslednú chvíľu odstúpilo od zmluvy s organizátormi Chile.

Pri príprave tohto ročníka organizátori už nemali veľmi na výber a museli rallye okresať. V krajinách Latinskej Ameriky je ekonomická kríza, o čom svedčí, že Argentína a Bolívia sa ani len neuchádzali o usporiadanie Dakaru 2019. "Rezignácia Chile, Bolívie a Argentíny nás prinútila k aktívnemu hľadaniu novej alternatívy rallye," priznal riaditeľ rallye Étienne Lavigne.

Časový program 41.ročníka Rallye Dakar 2019

7. január (1. etapa): Lima – Pisco (331 km celkovo; 84 km rýchlostná skúška/RS)

8. január (2. etapa):Pisco – San Juan deMarcona (554 km celkovo; 342 km RS)

9. január (3. etapa): San Juan deMarcona–Arequipa (799 km celkovo; 331 km RS)

10. január (4. etapa):Arequipa – Moquegua/Tacna (511 km celkovo; 352 km RS pre motocykle a štvorkolky/664 km celkovo; 352 km RS pre automobily a kamióny)

11. január (5. etapa):Moquegua/Tacna – Arequipa (776 km celkovo; 345 km RS pre motocykle a štvorkolky/714 km celkovo; 452 km RS pre automobily a kamióny)

12. január– voľný deň

13. január (6. etapa):Arequipa – San Juan deMarcona (839 km celkovo; 317 km RS pre motocykle a štvorkolky/810 km celkovo; 291 km RS pre automobily a kamióny)

14.január (7. etapa): San Juan deMarcona– San Juan deMarcona (387 km celkovo; 323 km RS)

15. január(8. etapa): San Juan deMarcona–Pisco (576 km celkovo; 361 km RS)

16. január (9. etapa):Pisco–Pisco (410 km celkovo; 313 km RS pre motocykle, štvorkolky a automobily/ 408 km celkovo; 311 km RS pre kamióny)

17. január (10. etapa):Pisco– Lima (358 km celkovo; 112 km RS)

1 Stefan Peterhansel 2 Carlos Sainz 3 Axel Dutrie 4 Ivan Jakes 5 Stefan Svitko 6 Mini Countryman
Autor: A. Haverda, J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.