Rallye Fínska: Víťazí Jari-Matti Latvala

Štvrtok, 07 august 2014

Seriál majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach pokračoval ôsmim podujatím, ktorým bola fínska rallye. Po veľkom boji si víťazstvo odniesol domáci jazdec Jari-Matti Latvala na VW Polo, ktorý na 360 ostrých kilometroch rýchlostných skúšok zdolal svojho partnera z tímu Volkswagen o 3,6 sekundy. Tretí skončil Brit Kris Meeke na Citroëne DS3.

1 Latvala
J.-M. Latvala sa v sedle VW Polo R WRC cíti naozaj ako doma, čo vo Fínsku aj potvrdil

Fínska rallye je jedna z najťažších a najrýchlejších, ktoré sa jazdia v seriáli majstrovstiev sveta. Tá tohtoročná bola ešte náročnejšia ako predchádzajúce. Nie preto, že sa jazdí na "šotolinových" horských cestách s mnohými dlhými rovnými úsekmi a kde sa rýchlosť súťažných áut šplhá veľmi vysoko. Skôr preto, že povrch ciest bol vyschnutý, čo robilo veľké problémy najmä tým prvým na trati rýchlostných skúšok.

Navyše vysoká rýchlosť a množstvo horizontov s vysokými a dlhými skokmi znamenali pre posádky vždy isté riziko. Aj preto bolo pomerne veľa havárií aj medzi najlepšími jazdcami. Svetová špička nasadila od začiatku neskutočne vysoké tempo, čo nútilo aj jazdcov s netovárenskými autami až k šialene vysokým rýchlostiam. Haváriám sa nevyhli ani jazdci ako napríklad Belgičan Neuville na aute Hyundai i20, ktorý potom musel odstúpiť. Lepšie dopadol Fín Hänninen z rovnakého tímu, ktorý mohol ďalej jazdiť a v cieli po troch súťažných dňoch bol šiesty. Tretí jazdec tímu Hyundai Hayden Paddon skončil ôsmy. Nebyť technických problémov s autom, bol by určite vyššie.

2 Skok - Kris Meeke
Takto skákal na továrenskom Citroëne DS3 na fínskej rallye britský jazdec Kris Meeke

Menej šťastia mal Čech Martin Prokop na Fieste, ktorý bojoval s Nórom Henningom Solbergom o post najlepšieho netovárenského jazdca a počas druhého dňa rallye to v tretej popoludňajšej RS neustál. Poškodil auto tak, že vo Forde budú mať čo robiť, aby mu ho nachystali na najbližšiu súťaž do Nemecka. Zle dopadol aj Poliak Robert Kubica, bývalý jazdec formuly 1. Dojazdil síce, ale skončil až na 34. mieste. Zo špičkových jazdcov havaroval aj Nór Mats Östberg, ktorý tak poškodil svoje auto, že technickí komisári mu v súťaži už nedovolili pokračovať.

Boj o víťazstvo bol do poslednej chvíle tesný a napätý. Najmä po tom, čo Latvala po problémoch s brzdami svoj približne polminútový náskok na aktuálneho majstra sveta a súčasného lídra seriálu Francúza Ogiera stratil. A tak do posledného dňa nastupoval Latvala s náskokom len 3,4 sekundy. Latvala však počas celého tretieho dňa jazdil rýchlo a aj spoľahlivo a v cieli bol od Ogiera rýchlejší o 3,6 sekundy. Tak tomu sa povie vyrovnanosť!

Pre Latvalu je domáce víťazstvo v poradí jedenástich v jeho profesionálnej kariére vo svetových rallye. Ogier nech sa tentoraz snažil ako najviac vedel, na víťazného Latvalu tentoraz nemal. O vyrovnanom súboji svedčí aj výsledok z poslednej diváckej Powerstage, ktorú síce Ogier vyhral, ale iba o desatinu sekundy, a to na Latvalu nestačilo. Fín si víťazstvo doma vo Fínsku určite zaslúžil.

3 Kris Meeke
Medzi svetovú špičku sa prebojováva Brit Kris Meeke. Na fínskej rallye skončil tretí.

Zmienku a veľkú pochvalu si za tretie miesto zasluhuje Brit Kris Meeke. Jazdu na fínskych cestách si užíval, čo dával najavo na každom kroku a v každom okamihu. Ako jediný dokázal v RS7 poraziť tak Latvalu ako aj Ogiera, ktorí si víťazstvá v ostatných RS rozdelili medzi sebou.

V podobnom duchu ako o Meeke možno hovoriť aj o Nórovi Mikkelsenovi, ktorý bol celkovo štvrtý. Opakom je Mikko Hirvonen. Jazdil ako keby sa príliš bál, že vyrobí chybu. Chýbalo mu to, čím oplýval Meeke. Aj preto skončil až piaty a ani tentoraz sa nedostal na stupeň víťazov.

Seriál rallye WRC pokračuje nemeckou rallye v dňoch 21. až 24. augusta.

Výsledky Rallye Fínska

1. J.M Latvala / M. AnttilaFín./VW Polo R WRC2:57:23,2 hod
2. S. Ogier / J. IngrassiaFranc./VW Polo R WRC+3,6 s
3. K. Meeke /P. NagleV. Brit./Citroën DS3 WRC+50,6
4. A. Mikkelsen /O. FloeneNór./VW Polo R WRC+1:52,5 min
5. M. Hirvonen /J. LehtinenFín./Ford Fiesta RS WRC+2:49,7
6. J. Hänninen /T. TuominenFín/Hyundai i20 WRC+4:29,0
7. E. Evans /D. BarrittV. Brot./Ford Fiesta RS WRC+5:25,8
8. H. Paddon /J. KennardN. Zel./Hyundai i20 WRC+6:17,8
9. H. Solberg /I. MinorNór./Ford Fiesta RS WRC+12:07,0
10. K. Kruuda /M. JarveojaEston./Ford Fiesta S2000+14:44,7

Priebežné výsledky jazdcov (po 8 podujatiach)

1. S. Ogier187 bodov
2. J.M. Latvala143
3. A. Mikkelsen95
4 M. Østberg66
5. M. Hirvonen62
6. K. Meeke54
7. T. Neuville46
8. E. Evans42
9. M. Prokop31
10. H. Solberg26
11. J. Hänninen20
12. B. Bouffier18
13. R. Kubica12
14. O. Tanak10

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.