Rallye Fínska: Víťazí Jari-Matti Latvala

Štvrtok, 07 august 2014

Seriál majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach pokračoval ôsmim podujatím, ktorým bola fínska rallye. Po veľkom boji si víťazstvo odniesol domáci jazdec Jari-Matti Latvala na VW Polo, ktorý na 360 ostrých kilometroch rýchlostných skúšok zdolal svojho partnera z tímu Volkswagen o 3,6 sekundy. Tretí skončil Brit Kris Meeke na Citroëne DS3.

1 Latvala
J.-M. Latvala sa v sedle VW Polo R WRC cíti naozaj ako doma, čo vo Fínsku aj potvrdil

Fínska rallye je jedna z najťažších a najrýchlejších, ktoré sa jazdia v seriáli majstrovstiev sveta. Tá tohtoročná bola ešte náročnejšia ako predchádzajúce. Nie preto, že sa jazdí na "šotolinových" horských cestách s mnohými dlhými rovnými úsekmi a kde sa rýchlosť súťažných áut šplhá veľmi vysoko. Skôr preto, že povrch ciest bol vyschnutý, čo robilo veľké problémy najmä tým prvým na trati rýchlostných skúšok.

Navyše vysoká rýchlosť a množstvo horizontov s vysokými a dlhými skokmi znamenali pre posádky vždy isté riziko. Aj preto bolo pomerne veľa havárií aj medzi najlepšími jazdcami. Svetová špička nasadila od začiatku neskutočne vysoké tempo, čo nútilo aj jazdcov s netovárenskými autami až k šialene vysokým rýchlostiam. Haváriám sa nevyhli ani jazdci ako napríklad Belgičan Neuville na aute Hyundai i20, ktorý potom musel odstúpiť. Lepšie dopadol Fín Hänninen z rovnakého tímu, ktorý mohol ďalej jazdiť a v cieli po troch súťažných dňoch bol šiesty. Tretí jazdec tímu Hyundai Hayden Paddon skončil ôsmy. Nebyť technických problémov s autom, bol by určite vyššie.

2 Skok - Kris Meeke
Takto skákal na továrenskom Citroëne DS3 na fínskej rallye britský jazdec Kris Meeke

Menej šťastia mal Čech Martin Prokop na Fieste, ktorý bojoval s Nórom Henningom Solbergom o post najlepšieho netovárenského jazdca a počas druhého dňa rallye to v tretej popoludňajšej RS neustál. Poškodil auto tak, že vo Forde budú mať čo robiť, aby mu ho nachystali na najbližšiu súťaž do Nemecka. Zle dopadol aj Poliak Robert Kubica, bývalý jazdec formuly 1. Dojazdil síce, ale skončil až na 34. mieste. Zo špičkových jazdcov havaroval aj Nór Mats Östberg, ktorý tak poškodil svoje auto, že technickí komisári mu v súťaži už nedovolili pokračovať.

Boj o víťazstvo bol do poslednej chvíle tesný a napätý. Najmä po tom, čo Latvala po problémoch s brzdami svoj približne polminútový náskok na aktuálneho majstra sveta a súčasného lídra seriálu Francúza Ogiera stratil. A tak do posledného dňa nastupoval Latvala s náskokom len 3,4 sekundy. Latvala však počas celého tretieho dňa jazdil rýchlo a aj spoľahlivo a v cieli bol od Ogiera rýchlejší o 3,6 sekundy. Tak tomu sa povie vyrovnanosť!

Pre Latvalu je domáce víťazstvo v poradí jedenástich v jeho profesionálnej kariére vo svetových rallye. Ogier nech sa tentoraz snažil ako najviac vedel, na víťazného Latvalu tentoraz nemal. O vyrovnanom súboji svedčí aj výsledok z poslednej diváckej Powerstage, ktorú síce Ogier vyhral, ale iba o desatinu sekundy, a to na Latvalu nestačilo. Fín si víťazstvo doma vo Fínsku určite zaslúžil.

3 Kris Meeke
Medzi svetovú špičku sa prebojováva Brit Kris Meeke. Na fínskej rallye skončil tretí.

Zmienku a veľkú pochvalu si za tretie miesto zasluhuje Brit Kris Meeke. Jazdu na fínskych cestách si užíval, čo dával najavo na každom kroku a v každom okamihu. Ako jediný dokázal v RS7 poraziť tak Latvalu ako aj Ogiera, ktorí si víťazstvá v ostatných RS rozdelili medzi sebou.

V podobnom duchu ako o Meeke možno hovoriť aj o Nórovi Mikkelsenovi, ktorý bol celkovo štvrtý. Opakom je Mikko Hirvonen. Jazdil ako keby sa príliš bál, že vyrobí chybu. Chýbalo mu to, čím oplýval Meeke. Aj preto skončil až piaty a ani tentoraz sa nedostal na stupeň víťazov.

Seriál rallye WRC pokračuje nemeckou rallye v dňoch 21. až 24. augusta.

Výsledky Rallye Fínska

1. J.M Latvala / M. AnttilaFín./VW Polo R WRC2:57:23,2 hod
2. S. Ogier / J. IngrassiaFranc./VW Polo R WRC+3,6 s
3. K. Meeke /P. NagleV. Brit./Citroën DS3 WRC+50,6
4. A. Mikkelsen /O. FloeneNór./VW Polo R WRC+1:52,5 min
5. M. Hirvonen /J. LehtinenFín./Ford Fiesta RS WRC+2:49,7
6. J. Hänninen /T. TuominenFín/Hyundai i20 WRC+4:29,0
7. E. Evans /D. BarrittV. Brot./Ford Fiesta RS WRC+5:25,8
8. H. Paddon /J. KennardN. Zel./Hyundai i20 WRC+6:17,8
9. H. Solberg /I. MinorNór./Ford Fiesta RS WRC+12:07,0
10. K. Kruuda /M. JarveojaEston./Ford Fiesta S2000+14:44,7

Priebežné výsledky jazdcov (po 8 podujatiach)

1. S. Ogier187 bodov
2. J.M. Latvala143
3. A. Mikkelsen95
4 M. Østberg66
5. M. Hirvonen62
6. K. Meeke54
7. T. Neuville46
8. E. Evans42
9. M. Prokop31
10. H. Solberg26
11. J. Hänninen20
12. B. Bouffier18
13. R. Kubica12
14. O. Tanak10

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.