Rallye Fínska: víťazom Francúz Ogier

Streda, 07 august 2013

Sebastien Ogier so spolujazdcom Julienom Ingrassiom sa stali víťazmi fínskej rallye, ôsmeho podujatia trinásťdielneho seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Druhí skončil Belgičan Thierry Neuville a tretí Nór Mats Östberg. Francúz najlepšie zvládol náročné štrkovité cesty s množstvom horizontov cez fínske lesy v okolí mesta Jyvaskyla, necelých dvesto kilometrov severne od hlavného mesta Helsinky. Pre Ogiera je to už piaty triumf v sezóne a spolu vyhral v prestížnom seriáli dvanásťkrát.

Mikko Hirvonen
Fín Mikko Hirvonen nerobí výsledky, ktoré sám očakával, nespĺňa ani ciele Citroëna

Fínsku rallye tradične vyhrával severský jazdec. Zo 62 ročníkov sa tak stalo v 52 prípadoch. Prvý túto tradíciu narušil pred rokmi Francúz Sebestien Loeb. Vyhral tu dokonca trikrát. Vyhrával aj preto, že stratil strach a na početných horizontoch na úzkych cestách sa nebál lietať. Ak na najdlhšej 33 kilometrov dlhej rýchlostnej skúške je približne 66 skokov, toľko ich pri jej prejazdoch napočítal Latvala, potom strach z rýchlosti a dlhých skokov musí jazdec hodiť za hlavu.

Na strach zabudol napríklad aj Rus Novikov, či Belgičan Neuville, alebo Nór Östber, ale na ceste sa neudržali. Novikov to napálil do hromady dreva naskladanej pri ceste, Nór Östber urobil chybu po doskoku v predposlednej RS, práve v tej 33 km dlhej a prišiel o druhé miesto, ktoré ho čakalo v cieli. Skončil tretí, keď sa pred neho práve kvôli Nórovej kolízii dostal na druhú priečku mladý Belgičan Neuvelle.

Práve vysoká rýchlosť a dlhé skoky najviac lákajú fínskych fanúšikov automobilových súťaží lemovať trate "rallye tisíc jazier", ako sa predtým fínske podujatie menovalo. Aj pomenovanie lietajúci Fín má korene z tohto podujatia. Jari-Matti Latvala, vynikajúci Fín, ktorý tvorí tím Volkswaganu spolu s Francúzom Ogierom, má prepracovaný štýl lietania a chcel doma vyhrať, rovnako ako jeho krajan Mikko Hirvonen. Latvala však už počas prvého súťažného dňa trafil ľavým zadným kolesom veľký kameň, doslova odrazil svoje pravé zadné koleso, takže bolo po nádejach na čelné umiestnenie.

Predsavzatie vyhrať nevyšlo ani Hirvonenovi, ktorého smolu načal dážď práve vtedy, keď jeho hlavný konkurenti boli už v cieli tejto RS. Tu stratil vyše dvadsať sekúnd, ďalšie potom po jednej jazdeckej chybe a tak sa nedostal ani na stupeň víťazov. Veľmi to potreboval, pretože možno práve teraz sa rozhoduje, kto v budúcom ročníku seriálu sadne za volant súťažného Citroënu.

Nepríjemná udalosť stihla aj britského jazdca K. Meekea, keď na trati rýchlostnej skúšky dostihol po havárii "pomaly" idúceho Novikova a ten ho nepustil pred seba – vraj o Britovi nevedel. Až po desiatich kilometroch sa to Britovi podarilo, veľa však stratil a o niekoľko miest klesol v priebežnom poradí. Keď potom naháňal čas, po jednom z množstva skokov neustál "pristávanie" a po príšerných kotrmelcoch sa pre neho súťaž nadobro skončila.

Po Fínsko český jazdec Martin Prokop dokončil každú rallye a vždy bodoval. Na poslednej Rallye Sardínia skončil piaty a v priebežnom poradí ôsmy. Vo Fínsku po prvý raz nedojazdil kvôli technickej poruche vodného čerpadla. Dobre sa však drží bývalý jazdec formuly 1 Robert Kubica z Poľska, ktorý v kategórii WRC2 skončil vo Fínsku na vynikajúcom deviatom mieste. Šťastie neprialo ani známemu Fínovi Juho Hänninenovi, ktorý havaroval a do cieľa nedošiel. Latvala bol v cieli17. so stratou 21:37 min.

V priebežnom poradí šampionátu vedie Ogier s náskokom 90 bodov pred Fínom Jari-Matti Latvalom a Belgičanom Thierry Neuvilleom. Až štvrtý je Mikko Hirvonen, na druhého a tretie však stráca 18 bodov.

Najbližším podujatím bude Rallye Nemecka. Jazdiť sa bude v dňoch 22. až 25. augusta.

Výsledky Rallye Fínska

1. Sebastien OgierFranc./VW Polo R2:43:10,4 hod
2. Thierry NeuvilleBelg./Ford Fiesta+36,6 s
3. Mads RöstbergNór./Ford Fiesta+57,6
4. Mikko HirvonenFín./Citroën DS3+1:21,6 min
5. Daniel SordoŠpan./Citroën DS3+6:08,5
6. Jevgenij NovikovRus./Ford Fiesta+8:39,7

Priebežné poradie jazdcov (po 8 z 13 podujatí)

1. S. Ogier181 bodov
2. J.-M. Latvala91
3. T. Neuville91
4. M. Hirvonen73
5. D. Sordo69
6. S. Loeb68

Priebežné poradie tímov (po 8 z 13 podujatí)

1. VW251 bodov
2. Citroën196
3. M-Sport Ford112
4. M-Sport Ford107
5. Jipocar39
6. Citroën Total33

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.