Rallye Fínska: víťazom Francúz Ogier

Streda, 07 august 2013

Sebastien Ogier so spolujazdcom Julienom Ingrassiom sa stali víťazmi fínskej rallye, ôsmeho podujatia trinásťdielneho seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Druhí skončil Belgičan Thierry Neuville a tretí Nór Mats Östberg. Francúz najlepšie zvládol náročné štrkovité cesty s množstvom horizontov cez fínske lesy v okolí mesta Jyvaskyla, necelých dvesto kilometrov severne od hlavného mesta Helsinky. Pre Ogiera je to už piaty triumf v sezóne a spolu vyhral v prestížnom seriáli dvanásťkrát.

Mikko Hirvonen
Fín Mikko Hirvonen nerobí výsledky, ktoré sám očakával, nespĺňa ani ciele Citroëna

Fínsku rallye tradične vyhrával severský jazdec. Zo 62 ročníkov sa tak stalo v 52 prípadoch. Prvý túto tradíciu narušil pred rokmi Francúz Sebestien Loeb. Vyhral tu dokonca trikrát. Vyhrával aj preto, že stratil strach a na početných horizontoch na úzkych cestách sa nebál lietať. Ak na najdlhšej 33 kilometrov dlhej rýchlostnej skúške je približne 66 skokov, toľko ich pri jej prejazdoch napočítal Latvala, potom strach z rýchlosti a dlhých skokov musí jazdec hodiť za hlavu.

Na strach zabudol napríklad aj Rus Novikov, či Belgičan Neuville, alebo Nór Östber, ale na ceste sa neudržali. Novikov to napálil do hromady dreva naskladanej pri ceste, Nór Östber urobil chybu po doskoku v predposlednej RS, práve v tej 33 km dlhej a prišiel o druhé miesto, ktoré ho čakalo v cieli. Skončil tretí, keď sa pred neho práve kvôli Nórovej kolízii dostal na druhú priečku mladý Belgičan Neuvelle.

Práve vysoká rýchlosť a dlhé skoky najviac lákajú fínskych fanúšikov automobilových súťaží lemovať trate "rallye tisíc jazier", ako sa predtým fínske podujatie menovalo. Aj pomenovanie lietajúci Fín má korene z tohto podujatia. Jari-Matti Latvala, vynikajúci Fín, ktorý tvorí tím Volkswaganu spolu s Francúzom Ogierom, má prepracovaný štýl lietania a chcel doma vyhrať, rovnako ako jeho krajan Mikko Hirvonen. Latvala však už počas prvého súťažného dňa trafil ľavým zadným kolesom veľký kameň, doslova odrazil svoje pravé zadné koleso, takže bolo po nádejach na čelné umiestnenie.

Predsavzatie vyhrať nevyšlo ani Hirvonenovi, ktorého smolu načal dážď práve vtedy, keď jeho hlavný konkurenti boli už v cieli tejto RS. Tu stratil vyše dvadsať sekúnd, ďalšie potom po jednej jazdeckej chybe a tak sa nedostal ani na stupeň víťazov. Veľmi to potreboval, pretože možno práve teraz sa rozhoduje, kto v budúcom ročníku seriálu sadne za volant súťažného Citroënu.

Nepríjemná udalosť stihla aj britského jazdca K. Meekea, keď na trati rýchlostnej skúšky dostihol po havárii "pomaly" idúceho Novikova a ten ho nepustil pred seba – vraj o Britovi nevedel. Až po desiatich kilometroch sa to Britovi podarilo, veľa však stratil a o niekoľko miest klesol v priebežnom poradí. Keď potom naháňal čas, po jednom z množstva skokov neustál "pristávanie" a po príšerných kotrmelcoch sa pre neho súťaž nadobro skončila.

Po Fínsko český jazdec Martin Prokop dokončil každú rallye a vždy bodoval. Na poslednej Rallye Sardínia skončil piaty a v priebežnom poradí ôsmy. Vo Fínsku po prvý raz nedojazdil kvôli technickej poruche vodného čerpadla. Dobre sa však drží bývalý jazdec formuly 1 Robert Kubica z Poľska, ktorý v kategórii WRC2 skončil vo Fínsku na vynikajúcom deviatom mieste. Šťastie neprialo ani známemu Fínovi Juho Hänninenovi, ktorý havaroval a do cieľa nedošiel. Latvala bol v cieli17. so stratou 21:37 min.

V priebežnom poradí šampionátu vedie Ogier s náskokom 90 bodov pred Fínom Jari-Matti Latvalom a Belgičanom Thierry Neuvilleom. Až štvrtý je Mikko Hirvonen, na druhého a tretie však stráca 18 bodov.

Najbližším podujatím bude Rallye Nemecka. Jazdiť sa bude v dňoch 22. až 25. augusta.

Výsledky Rallye Fínska

1. Sebastien OgierFranc./VW Polo R2:43:10,4 hod
2. Thierry NeuvilleBelg./Ford Fiesta+36,6 s
3. Mads RöstbergNór./Ford Fiesta+57,6
4. Mikko HirvonenFín./Citroën DS3+1:21,6 min
5. Daniel SordoŠpan./Citroën DS3+6:08,5
6. Jevgenij NovikovRus./Ford Fiesta+8:39,7

Priebežné poradie jazdcov (po 8 z 13 podujatí)

1. S. Ogier181 bodov
2. J.-M. Latvala91
3. T. Neuville91
4. M. Hirvonen73
5. D. Sordo69
6. S. Loeb68

Priebežné poradie tímov (po 8 z 13 podujatí)

1. VW251 bodov
2. Citroën196
3. M-Sport Ford112
4. M-Sport Ford107
5. Jipocar39
6. Citroën Total33

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.