Rallye: Loeb a Elena majstrami

Štvrtok, 06 november 2008

Druhý november 2008 si Sébastien Loeb a Daniel Elena zapíšu do svojho kalendára zlatým písmom. Stali sa piatykrát v rade majstrami sveta v automobilových súťažiach, čo sa doteraz žiadnej posádke ani žiadnej značke okrem Citroënu nepodarilo.

Sébastien Loeb Sébastien Loeb

Loeb so spolujazdcom Alenom už od roku 2004 kraľujú na tratiach svetových rallye. Najprv za volantom Citroëna Xsary, potom i v súčasnosti Citroëna C4. V roku 2005, ako aj teraz získali toto uznanie v krajine vychádzajúceho slnka – Japonsku. Teraz tri týždne pred poslednou časťou seriálu, ktorá bude vo Walese. Po získaní titulu v kategórii posádok sa Loeb/Elena a Sordo/Marti pokúsia s C4 WRC získať titul aj v Pohári konštruktérov.

Pred predposlednou Rallye Japonsko mal vedúci jazdec seriálu Loeb pred druhým z priebežného poradia Fínom Hirvonenom náskok 14 bodov. Aby si Hirvonen udržal nádej na zisk titulu majstra sveta, musel získať v Japonsku minimálne o päť bodov viac ako Francúz. Znamenalo by to napríklad, že ak by Fín vyhral, Loeb by nesmel skončiť lepšie ako na štvrtom mieste. Lenže – v Japonsku aj keď Hirvonen bol prvý, Loeb skončil tretí a tak ho už Fín vo Walese nemôže predstihnúť, a to ani v prípade, ak by tu Loeb nezískal ani bod a Hirvonen vyhral. Loeb má totiž na svojom konte toľko víťazstiev, že Fín by ho už nemohol predstihnúť. A tak Loeb s Alenom sa už v Japonsku mohli tešiť z titulu majstrov sveta.

Sébastien Loeb M. Hirvonen

Taktike, že stačí byť v cieli tretí, prispôsobil Loeb svoju taktiku na japonských šotolinových rozbitých lesných cestách. Zbytočne nezrýchľoval a neriskoval. A vyšlo mu tu. Hirvonen, aj keď statočne bojoval a vyhral, nič mu to nebolo platné, pretože majstrom sveta už byť nemôže. Dobre mu sekundoval ďalší Fín na Forde, Latvala, ktorý skončil druhý a odsunul Loeba o jedno miesto dozadu, ale to nestačilo. Aj preto je škoda, že Duval na ďalšom Forde Focus havaroval (spolujazdec ťažko zranený) v siedmej rýchlostnej skúške a v súťaži už nepokračoval. Možno práve on mohol byť tým ďalším, kto by skončil pred Loebom a urobil by šampionát zaujímavým do posledného dielu seriálu.

Loeb je teda už päťnásobným majstrom a v historických tabuľkách má o jeden titul viac ako Fíni Juha Kankkunen a Tomi Mäkinen, ktorí získali po štyri tituly. Mäkinen štyri roky po sebe v rokoch 1996 až 1999. A tak je Francúz Loeb šampiónom šampiónov. Prvé víťazstvo si zaknihoval na nemeckej rallye v roku 2002. Na štarte svetových rallye stál celkom 112 krát a v nich prešiel cieľom víťazne až štyridsaťšesťkrát. Takže: nech žije kráľ.

Suverénnemu kráľovi však dôstojne kráčal v pätách Fín Hirvonen. Aj on veľmi túžil stať sa majstrom sveta. Aj keď mal veľmi dobrú sezónu a jazdil spoľahlivo a vyrovnane, na Francúza Loeba to nestačilo. Svetové automobilové súťaže však majú v ňom po Loebovi ďalšieho skvelého jazdca. A to je veľkým prísľubom do budúcej sezóny, ktoré môže byť rovnako napínavá ako tá tohtoročná.

Výsledky Rallye Japonska

1. M. Hirvonen/J. LehtinenFord Focus3:25:03 hod
2. JM. Latvala/M. AnttilaFord Focus+31,1 s
3. S. Loeb/D. ElenaCitroën C4+2:30,6 min
4. C. Atkinson/S. PrevotSubaru Imprezza+3:42,4
5. PG. Andersson/J. AnderssonSuzuki SX4+5:12,9
6. T. Gardemeister/T. TuominenSuzuki SX4+6:09,4
7. M. Wilson/S. MartinFord Focus+7:05,3
8. P. Solberg/P. MillsSubaru Impezza+13:19,9
9. F. Villagra/L. Pérez-CompancFord Focus+15:40,8
10. J. Hänninen/M. MarkkulaMitsubishi Lancer+18:27,4

Priebežné poradie jazdcov

1. S. Loeb112 bodov
2. M. Hirvonen102
3. D. Sordo59
4. C. Atkinson50
5. JM. Latvala50
6. P. Solberg41
7. H. Solberg22
8. F. Duval22
9. G. Galli17
10. M. Wilson15
11. U. Aava13
12. F. Villagra9

Pohár konštruktérov

1. Citroën175 bodov
2. Ford164
3. Subaru93
4. Stobart64
5. Suzuki28
6. Munchi's22

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."