Rallye Poľska: Hirvonen novým lídrom

Streda, 01 júl 2009

Prémiový ročník Rallye Poľska v seriáli majstrovstiev sveta automobilových súťaží mal dramatický priebeh a znovu poskytol tímu Ford, najmä jeho prvému jazdcovi Mikkovi Hirvonenov,i šancu reálne myslieť na titul majstra sveta. Najmä po tom, čo najväčší kandidát na titul Sebastién Loeb po úvodných piatich suverénnych víťazstvách v tejto sezóne vyzeral byť neporaziteľný. Mladý Fín aj teraz, podobne ako na predchádzajúcej Rallye Akropolis, potvrdil svoju skvelú formu suverénnou a rozvážnou jazdou, v Poľsku zvíťazil a dostal sa aj do čela priebežného hodnotenia seriálu majstrovstiev sveta.

Rallye Poľska

Viacnásobný šampión Loeb aj teraz v Poľsku, podobne ako v Grécku, havaroval. Tu sa však do súťaže znovu vrátil, a aj keď stratil viac ako dvadsať minút, útočil zozadu a pomaly sa predieral v celkovom hodnotení viac dopredu, aby nakoniec skončil na bodovanom siedmom mieste so ziskom dvoch bodov. Dopomohol mu k tomu nevídaným spôsobom aj Hirvonenov tímový spolujazdec Fordu Latvala, keď v poslednej krátkej diváckej rýchlostnej skúške nezmyselne havaroval a poškodil auto natoľko, že namiesto ôsmich bodov za druhé miesto nezískal žiadny bod. Ak by ju Latvala bol absolvoval na druhý prevodový stupeň a so zatiahnutou ručnou brzdou, bol by skončil druhý za Hirvonenom. Navyše prekazil tímu Fordu double, obral ho o body do tímového Pohára konštruktérov a posunul Loeba o jedno miesto dopredu v celkovom hodnotení poľskej rallye. To bol vari najdramatickejší moment súťaže, aj keď Loebova havária na začiatku súťaže vyvolala rovnaké prekvapenie.

Po vypadnutí Latvalu skončil za víťazným Hirvonenom na druhom mieste Dani Sordo, na tretie postúpil starší z bratov Henning Solberg a jeho mladší brat Petter prišiel najmä vinou poruchy na motore (únik oleja) svojej Xsary o miesto na stupni víťazov, keď skončil štvrtý. Piatu priečku si vybojoval Brit Wilson (jeho najlepší výsledok v kariére), šiestu domáci štyridsaťsedemročný (!) Poliak Holowczyc, siedmu Loeb a bod za posledné bodovanie miesto si z Poľska odnáša do Juhoafrickej republiky Rautenbach. Hneď za ním ako deviaty prišiel do cieľa mladý Rus Novikov a desiatku najlepších uzatváral Poliak Bebenek. Po Latvalovi druhým najväčším smoliarom, ktorý si to však na rozdiel od Latvalu nezavinil sám, bol francúzsky talent Sebastién Ogier, jazdiaci na CitroënE C4 WRC, ktorého pred koncom rallye zradil motor a ktorému tak uniklo senzačné druhé miesto v súťaži.

Loebovi jeho husársky kúsok prebojovať sa na siedmu priečku a získať dva body vyšiel aj vďaka tímovej taktike Citroënu, ktorý donútil "spomaliť" svojich ďalších jazdcov Jevgenija Novika a Conrada Rautenbacha, zlikvidovať tak Loebovu vyše 15 minútovú stratu na týchto jazdcov a dostať sa pred nich.

Výsledky Rallye Polska

1. M. Hirvonen Ford Focus 3:07:27,5 hod
2. D. Sordo Citroen C4 + 1:10,3 min
3. H. Solberg Ford Focus + 2:05,7
4. P.Solberg Citroen Xsara + 2:24,3
5. M. Wilson Ford Focus + 4:17,5
6. Holowczyc Ford Focus + 4:33,9
7. S. Loeb Citroen C4 + 19:15,1
8. C. Rautenbach Citroen C4 + 19:20,6
9. Novikov Citroen C4 + 19:26,2
10. Bebenek Mitsubishi Lancer Evo IX + 23:08,7

Priebežné poradie jazdcov

1. M. Hirvonen 58 bodov
2. S Loeb 57
3. D. Sordo 39
4. H. Solberg 27
5. P. Solberg 25
6. J.-M. Latvala 25
7. M. Wilson 19
8. F. Villagra 14
9. S. Ogier 13
10. C. Rautenbach 8

Priebežné poradie tímov

1. Citroen Total WRT 106 bodov
2. BP Ford Abu Dhabi WRT 89
3. Stobart VK Ford Rally Team 60
4. Citroen Junior Team 29
5. Munchi's Ford WRT 18

Autor: J. Goldberger
Foto: ilustračné, internet
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.