Rallye Sardinia: víťazí Loeb, vedie Hirvonen

Streda, 21 máj 2008

Náročné podmienky ostro kontrastovali s krásnou scenériou ostrova Sardínia, kde sa jazdilo šieste podujatie majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach.

S. Loeb

Veľkým favoritom na prvenstvo bol aj tentoraz Francúz Loeb, nemalé šance sa však dávali aj vedúcemu jazdcovi priebežného poradia Fínovi Hirvonenovi a jeho krajanovi Latvalovi. Najmä druhý Fín býva nevyspytateľný: vie byť veľmi rýchly a ak neurobí chybu, dokáže vyhrávať, čo už raz v tejto sezóne predviedol. Ak však urobí chybu, obyčajne nie je malá, veľa stratí a je takmer vždy po nádejach na jedno z prvých miest.

Inak tomu nebolo ani teraz na Sardinii, kde ho prerazená pneumatika v prvý deň z troch súťažných určite obrala o celkové víťazstvo. Latvala totiž na druhý deň už jazdil ako vymenení, nikto na neho nemal, vyhral všetky rýchlostné skúšky a v cieli tretieho súťažného dňa mal na víťaza Sebastiena Loeba stratu len 15,3 sekundy. Na posledných skúškach si Loeb už len kontroloval svoj náskok pred druhým v celkovom poradí Hirvonenom a Latvalom. Francúz tým znížil svoju stratu na vedúceho jazdca priebežného poradia Loeba na tri body a svoj boj o piaty titul majstra sveta berie veľmi vážne.

Už po prvej rýchlostnej skúške jazdci konštatovali, že cesty sú pekelne úzke a rozbité, s množstvom zradných miest, ale zároveň technické. Niektorí si sťažovali na kamene, ktoré mohli a boli pre autá nebezpečné. Za takýchto podmienok sa jazdilo celé tri dni. Práve na takýchto cestách tlačil pedál čo najnižšie k podlahe Latvala. Už na prvom meranom úseku získal malý náskok, na Loeba takmer osem sekúnd, na Hirvonena dvojnásobok. Druhé a tretie miesto za Latvalom obsadili Sordo a Galli, šieste a siedme P. Solberg a Ch. Atkinson, jazdci, ktorí patria k užšej svetovej špičke. Hneď na ďalšom meranom úseku však Latvala bol príliš rýchly, rozhodilo ho to, pneumatiku zadného kolesa mu prerazil ostrý kameň a čiastočne sa mu poškodil aj automobil. Stratil vyše sto sekúnd a klesol do druhej desiatky. Do čela sa tak dostal Loeb.

Latvala však začal jazdiť ako expres, vyhral poslednú RS prvého dňa, v nasledujúci deň všetky RS a dostal sa až na priebežné štvrté miesto. Na čele ďalej neohrozene bol Loeb. Meraným úsekom však vládnu Focusy Latvalu a Hirvonena a sťahujú odstup od Francúza. Vidí sa však, že ako sa blíži koniec sardinskej rallye, že boj o prvenstvo je rozhodnutý v prospech Loeba, o druhé a tretie miesto sa perú tímoví jazdci Fordu Hirvonen a Latvala, ktorých po RS15 delí od seba 2,8 sekundy. Na poslednom meranom úseku však Hirvonen potvrdzuje víťazstvom druhé miesto, na prvého Loeba a víťaza celej rallye však stráca 12,9 sekundy. Tretí končí Latvala. Na štvrtom a piatom Gigi Galli a Dani Sordo, šiesty je Chris Atkinson. Smoliarom bol aj tentoraz majster sveta spred dvoch rokov Petter Soberg, keď skončil na nebodovanom desiatom mieste.

Náročnú súťaž dokončilo 39 posádok. Český jazdec Martin Prokop skončil na 31. mieste, keď v lepšom umiestnení mu zabránil technický problém.

Ďalším podujatím seriálu majstrovstiev sveta v rallye bude grécka Rallye Acropolis, ktorá je na programe od 29. mája do 1. júna 2008.

Výsledky Rallye Sardinia

1. S. Loeb3:57:17,2
2. M. Hirvonen+10,6 s
3. J. Latvala+15,3
4. G. Galli+1:42,5 min
5. D. Sordo+2:05,6 min
6. C. Atkinson+5:08,6
7. H. Solberg+6:01,0
8. U. Aava+6:21,3
9. P. Andersson+7:48,7
10. P. Solberg+9:41,0
11. M. Ostberg+9:51,9
12. M. Wilson+10:07,3
13. C. Rautenbach+10:18,6
14. F. Villagra+11:01,3
15. M. Kosciuszko+24:35,7

Priebežné poradie jazdcov

1. M. Hirvonen43
2. S. Loeb40
3. C. Atkinson31
4. J. Latvala24
5. D. Sordó21
6. G. Galli17
7. H. Solberg11
8. P. Solberg9
9. F. Villagra8
10. M. Wilson7
11. C. Rautenbach5
12. F. Duval5

Priebežné poradie tímov

1. Ford71
2. Citroën64
3. Subaru42
4. Stobart34

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.