Rallye Švédska: jasný Hirvonen

Pondelok, 15 február 2010

Tak, a je to tu znovu. WRC – majstrovstvá sveta šialene rýchlych automobilov na prašných či kamenistých cestách, sem-tam na asfalte, ale aj blate a snehu. Súťaž tých najodvážnejších a pre rýchlosť bláznivo zapálených mužov v ich kokpitoch, ktorý stláčajú plynový pedál až k podlahe a vari zo všetkého najviac na tomto svete milujú jazdu "štorcom". Prvou príležitosťou k tomu bola švédska rallye počas posledného víkendu. Celá na snehu, v zamrznutej krajine v okolí mesta Karlstadu.

Rallye Švédska

Úvod tohtoročného trinásťdielneho seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach otvárala švédska rallye prológom na 1,9 km dlhej trati, ktorý vyhral Španiel Sordo pred Francúzom Ogierom a vicemajstrom sveta Fínom Hirvonenom. Obhajca titulu a šsťnásobný majster sveta Loeb z Francúzska skončil vo štvrtkovom prológu štvrtý.

Prológ bol však len diváckou špeciálkou, tie ostatné rýchlostné testy, v ktorých sa rozhoduje o bodoch o titul majstra, sa išli v nasledujúcich troch dňoch. Bolo ich celkom 21 a merali spolu 345 km. Trať bola dlhá celkom 1879 kilometrov. Na štarte sa zišla celá svetová elita, medzi ktorou nechýbal bývalý majster sveta z Fínska Marcus Grönholm (natrvalo ?), ktorý sa vrátil do kolotoča rallye, ani Kimi Käikkönen, ktorý presedlal z monopostu F1 na súťažný automobil.

Prvý deň bolo na programe sedem rýchlostných skúšok s celkovou dĺžkou 125 km, z ktorých dve úvodné vyhral Loeb, ale vždy i ba s malým náskokom pre Hirvonenom, Grönholm však ich tempu nestačil. V piatej však Fín zapol naplno a získal na Loeba vyše desať sekúnd. Na treťom mieste sa držal Sordo, Loebov tímový kolega. Grönholm mal problémy s elektronikou svojho Focusa stratil vyše 13 minút a Käikkönen po výlete do snehových závejov viac ako pol hodiny.

Aj počas druhého dňa si suverénne viedol Hirvonen. Potom však prišli svetlé chvíle Loeba, vyhral tri rýchlostné špeciály a znížil Hirvonenov náskok na necelých päť sekúnd. Za nimi sa držal Sordo, až dovtedy, kým sa mu nezačal prehrievať motor a musel tak prepustiť tretiu priečku Fínovi Latvalovi. Pred záverom druhého dňa sa predviedol Grönholm, keď vyhral špeciálku. To sa podarilo aj českému jazdcovi Martinovi Prokopovi, ktorý s Fiestou S2000 po prvý raz v živote získal skalp veľkých jazdcov.

Tretí deň, päť rýchlostiek a posledných 101 ostrých kilometrov malo v nedeľu rozhodnúť o víťazovi švédskej rallye. Rozhodnúť sa malo medzi Hirvonenom a Loebom. Aj keď Francúz vyvinul maximum úsilia, na Fína to na švédskom snehu nestačilo. Pred poslednou 22 kilometrovou skúškou mal však Hirvonen náskok vyše 36 sekúnd a súťaž dokončil ako víťaz. Tretie miesto si udržal jeho tímový kolega Latvala Na štvrtom a ďalších priečkach skončili Sordo, Ogier a Henning Solberg.

Skvelú úspech dosiahli súťažné Fabie S2000. Najlepšie na Fabii dojazdil Švéd Andersson na desiatom mieste vo FIA WRC a vyhral kategóriu S2000. V tejto kategórii sa umiestnili do šiesteho miesta ešte ďalšie dve Fabie S2000 – na štvrtom a piatom mieste, čo hovorí o jasnej vyzretosti súčasnej súťažnej Škody Fabia S2000.

Výsledky

1. Hirvonen/LehtinenFord Focus3:09:30,4 hod.
2. Loeb/ElenaCitroën C4+42,3 s
3. Latvala/AnttilaFord Focus+1:15,4 min.
4. Sordo/MartiCitroën C4+2:41,6
5. Ogier/IngrassiaCitroën C4+4:15,3
6. H. Solberg/MinorFord Focus+5:23,4
7. Wilson/MartinFord Focus+7:53,9
8. ÖstbergAnderssonSubaru Impreza+9:22,2
9. P. Solberg/MillsCitroën C4+10:17,5
10. Andersson/FredrikssonŠkoda Fabia+12:08,9

Poradie jazdcov (po prvej súťaži)

1. Mikko Hirvonen25 b.
2. Sébastien Loeb18
3. Jari-Matti Latvala15
4. Dani Sordó12
5. Sébastien Ogier10
6. Henning Solberg8
7. Matthew Wilson6
8. Mads Östberg4
9. Petter Solberg2
10. P.-G. Andersson1

Poradie tímov – Pohár konštruktérov

1. Ford Abu Dhabi WRT40 b.
2. Citroën Total WRT30
3. Citroën Junior Team14
4. Stobart M-Sport Ford14

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.