Rallye Švédska: na snehu víťazí Latvala

Pondelok, 13 február 2012

Fín Latvala potvrdil na švédskej rallye svoju rýchlosť a v ostatnom čase až aj spoľahlivosť a zvíťazil pred svojim krajanom a bývalým spolujazdcom z Fordu Hirvonenom. Majster sveta Francúz Loeb skončil po jazdeckej chybe z prvého dňa až šiesty.

Latvala
Víťaz Rallye Švédska J.-M. Latvala na Forde Fiesta WRC je na snehu a ľade ako doma

Hirvonen, ktorý už dlhšie útočí na majstrovský titul a ktorý už na švédskom snehu dokázal vyhrať, tentoraz nestačil na Latvalu. Ten už ku koncu minuloročnej sezóny párkrát ukázal Hirvonenovi svoj chrbát, ale keďže bližšie k titulu mal líder z dvojice Fordu, Latvala musel prenechať svoje lepšie postavenie v pretekoch Hirvonenovi. Teraz, keď Hirvonen odišiel k Citroënu, má Latvala zelenú, čo vo Švédsku aj využil a zvíťazil práve pred bývalou jednotkou Fordu. Hirvonen tak nezopakoval vo Švédsku svoje minuloročné víťazstvo.

Švédska rallye sa jazdí od roku 1950. Najprv to bolo v okolí meste Värmland, od roku 1967 Karlstadt, centrom rallye je však Hagfors. Jazdí sa v zime, na snehu a ľade. Aj preto bola vždy doménou severských jazdcov. Až v roku 2004 prelomil tradíciu Francúz Loeb, ktorý švédsku rallye ako prvý neseveran vyhral. Najúspešnejší vo Švédsku bol však Švéd Stig Blomqvist, ktorý tu vyhral sedemkrát, hneď za ním s piatimi prvenstvami je Fín Grönholm.

Súťaž vo Švédsku odštartovala superšpeciálka vo štvrtok v Karlstadte a vyhral ju Španiel Sordo na Mini WRC. To však bolo z jeho strany všetko, v ďalšom priebehu už žiadnu RS nevyhral, navyše v RS 8 ho postihla porucha motora zostal stáť na trati. Piatok sa potom jazdili už klasické rýchlostné skúšky. Latvala sa od začiatku držal na čele priebežného poradia a zostal tam až do cieľa. Priebežne druhý Hirvonen nech robil čo robil, na čelo sa nedostal. Veľký favorit Loeb urobil v prvý deň jazdeckú chybu, dostal sa mimo trať a veľa stratil.

Po prvom dni viedol Lavala pred Hirvonenom, P. Solbergom, Ostbergom, Novikovom a až siedmy bol aktuálny a už osemnásobný majster sveta Loeb. Pekne sa držal Čech Martin Prokop, ktorému patrila deviata priečka. Nič podstatného sa na prvých priečkach neudialo ani počas druhého a tretieho dňa, takže Latvala zvíťazil pred Hirvonenom a zopakoval si tak svoje švédske víťazstvo z roku 2008. Na tretiu priečku poskočil Ostberg, ktorý si vymenil miesto s P. Solbergom. Piaty v cieli bol Rus Novikov a šiesty Loeb. Prokop si udržal deviate miesto.

Seriál majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach bude mať pokračovanie 8. až 11. marca v Mexiku. Trinásťdielny seriál ukončí 8.-11. novembra španielska rallye.

Výsledky Rallye Švédska

1. Jari-Matti Latvala (Fín.)Ford3:18:28,3 hod
2. Mikko Hirvonen (Fín.)Citröen DS3+16,6 s
3. Mads Ostberg (Nór.)Ford+38,8 s
4. Petter Solberg-Chris Patterson (Nór.)Ford Fiesta RS+58,8 s
5. Evgenij Novikov (Rus.)Ford Fiesta RS+1:14,3 min
6. Sébastien Loeb (Fr.)Citröen DS32:55,1 min
...
9. Martin Prokop (ČR)Ford Fiesta RS+5:30,0 min
...
11. Sébastien Ogier (Franc.)Škoda Fabia S2000+7:35,0

Priebežné poradie jazdcov (po druhom z trinástich podujatí)

1. Loeb39 bodov
2. Hirvonen32
3. P. Solberg29
4. Latvala26
5. Novikov21
6. Dani Sordo18
7.Mads Ostberg15
8.Francois Delecour8
9.Henning Solberg6
10.Pierre Campana6
...
13. Prokop4

Latvala Latvala Latvala Víťaz Latvala Hirvonen Švédska rallye
Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.