Rallye Švédska: Triumf Estónca Tänaka

Nedeľa, 17 február 2019

Rallye Švédska, druhé podujatie majstrovstiev sveta automobilových súťaží, ktorá sa jazdí pravidelne vo februári v okolí mesta Karlstad a celá na zasnežených cestách, vyhral Estónec Ott Tänak na aute Toyota Yaris WRC. Siedme prvenstvo v podujatí WRC zároveň vynieslo 31ročného jazdca na prvé miesto v priebežnom hodnotení seriálu majstrovstiev sveta.

1 Ott Tanak
Posádka Tänak-Jarveoja a ich súťažné auto Toyota Yaris WRC na Švédskej rallye

V súboji o druhé miesto absolútneho poradia bol úspešnejší Fín Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC). Rozhodli tri sekundy o ktoré bol rýchlejší ako Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC). Bodkou za trojdňovým zápolením na zasnežených cestách v okolí Carlstadu, kde sa rallye každoročne jazdí, boli tri nedeľňajšie rýchlostné skúšky v celkovej dĺžke 51,3 kilometrov a záverečná Power Stage, v ktorej prvých päť posádok dostáva navyše bonusové body.

Pred Power Stage mal Tänak viac ako minútový náskok a nemusel v záverečnej rýchlostnej skúške riskovať, že príde o celkové víťazstvo. Estónec však zabojoval, vyhral a k bodom za prvenstvo v rallye si pripísal ďalšie body. V celkových devätnástich rýchlostných testov vyhral Tänak sedem a potvrdil, že v súčasnosti je najrýchlejším jazdcom svetového šampionátu. Estónec naznačuje, že tento rok by mu titul majstra sveta nemal uniknúť, ako sa mu to stalo v roku 2018.

O druhé mesto zvádzali veľký boj Belgičan Neuville s Nórom Mikkelsenom (Hyundai i20 WRC) a Fínom Lappim. Belgičan si v cieli posťažoval, že bojoval s autom a technickými problémami, keď auto v každej zákrute chcelo ísť rovno. Lappi bol nakoniec druhý, Neuvelle s problémami tretí a Mikkelsen skončil mimo stupňa víťazov. Pre Lappiho je druhé miesto zo Švédska najlepším výsledkom v doterajšej kariére tohto 27ročného Fína.

Nevydarenú rallye absolvoval na severe Európy šesťnásobný majster s sveta Francúz Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC). Po havárii počas prvého dňa poškodil auto natoľko, že v ten deň už nemohol pokračovať v súťaži. V sobotu sa do pelotónu súťažiacich síce vrátil (pravidlá rallye to dovoľujú), ale o popredné umiestnenie už nemohol bojovať a skončil na 29. mieste. Nedarilo sa ani Fínovi J.-M. Latvalovi, ktorý uviazol v snehovom závoji, veľa stratil a skončil na 21. mieste.

2 Ott Tanak
Víťazná posádka švédskej rallye Tänak-Jarveoja z Estónska na stupni víťazov

Kto sa ešte pamätá na Marcusa Gronholna? Tento legendárny Fín, dvojnásobný majster sveta, sa do sveta automobilových súťaží vrátil po deviatich rokoch ako päťdesiatjeden ročný. S Toyotou Yaris WRC už v prvý deň havaroval, v sobotu sa do súťaže vrátil a v cieli bol na 38. mieste. Za povšimnutie stojí ďalší Fín, len 18ročný Kalle Rovenpära (Škoda Fabia R5), po dvoch chybách skončil druhý v kategórii WRC 2 Pro a v absolútnom poradí bol 18.

Na vybraných podujatiach štartuje aj deväťnásobný majster sveta, legenda rallye. Francúz Sebastien Loeb. Už v januári jazdil v Peru Rallye Dakar 2019 a k víťazstvu mu chýbalo trošku viac šťastia. Vo Švédsku tentoraz na víťazstvo nedočiahol, skončil siedmy a priebežne je na 6. mieste.

Konečné poradie Rallye Švédska

1. Tänak/Jarveoja (Est., Toyota Yaris WRC) 2:47:30,0, 2. Lappi/Ferm (Fín., Citroën C3 WRC) +53,7, 3. Neuville/Gilsoul (Bel., Hyundai i20 WRC) +56,7, 4. Mikkelsen/Jaeger (Nor., Hyundai i20 WRC) +1:05,4, 5. Evans/Martin (V. Brit., Ford Fiesta WRC) +1:08,2, 6. Meeke/Marshall (V. Brit., Toyota Yaris WRC) +1:38,8, 7. Loeb/Elena (Franc/Mon., Hyundai i20 WRC) +1:49,7, 8. Tidemand/Floene (Švéd./Nor., Ford Fiesta WRC) +3:37,7.

Priebežné poradie jazdcov (po dvoch podujatiach)1. Tänak 47 b. 2. Neuville 40, 3. Ogier 31, 4. Meeke 21, 5. Lappi 19, 6. Loeb 18, 7. Evans 13, 8. Mikkelsen 12, 9. Latvala 10, 10. Greensmith 6.

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.