Rallye Švédska: Triumf Estónca Tänaka

Nedeľa, 17 február 2019

Rallye Švédska, druhé podujatie majstrovstiev sveta automobilových súťaží, ktorá sa jazdí pravidelne vo februári v okolí mesta Karlstad a celá na zasnežených cestách, vyhral Estónec Ott Tänak na aute Toyota Yaris WRC. Siedme prvenstvo v podujatí WRC zároveň vynieslo 31ročného jazdca na prvé miesto v priebežnom hodnotení seriálu majstrovstiev sveta.

1 Ott Tanak
Posádka Tänak-Jarveoja a ich súťažné auto Toyota Yaris WRC na Švédskej rallye

V súboji o druhé miesto absolútneho poradia bol úspešnejší Fín Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC). Rozhodli tri sekundy o ktoré bol rýchlejší ako Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC). Bodkou za trojdňovým zápolením na zasnežených cestách v okolí Carlstadu, kde sa rallye každoročne jazdí, boli tri nedeľňajšie rýchlostné skúšky v celkovej dĺžke 51,3 kilometrov a záverečná Power Stage, v ktorej prvých päť posádok dostáva navyše bonusové body.

Pred Power Stage mal Tänak viac ako minútový náskok a nemusel v záverečnej rýchlostnej skúške riskovať, že príde o celkové víťazstvo. Estónec však zabojoval, vyhral a k bodom za prvenstvo v rallye si pripísal ďalšie body. V celkových devätnástich rýchlostných testov vyhral Tänak sedem a potvrdil, že v súčasnosti je najrýchlejším jazdcom svetového šampionátu. Estónec naznačuje, že tento rok by mu titul majstra sveta nemal uniknúť, ako sa mu to stalo v roku 2018.

O druhé mesto zvádzali veľký boj Belgičan Neuville s Nórom Mikkelsenom (Hyundai i20 WRC) a Fínom Lappim. Belgičan si v cieli posťažoval, že bojoval s autom a technickými problémami, keď auto v každej zákrute chcelo ísť rovno. Lappi bol nakoniec druhý, Neuvelle s problémami tretí a Mikkelsen skončil mimo stupňa víťazov. Pre Lappiho je druhé miesto zo Švédska najlepším výsledkom v doterajšej kariére tohto 27ročného Fína.

Nevydarenú rallye absolvoval na severe Európy šesťnásobný majster s sveta Francúz Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC). Po havárii počas prvého dňa poškodil auto natoľko, že v ten deň už nemohol pokračovať v súťaži. V sobotu sa do pelotónu súťažiacich síce vrátil (pravidlá rallye to dovoľujú), ale o popredné umiestnenie už nemohol bojovať a skončil na 29. mieste. Nedarilo sa ani Fínovi J.-M. Latvalovi, ktorý uviazol v snehovom závoji, veľa stratil a skončil na 21. mieste.

2 Ott Tanak
Víťazná posádka švédskej rallye Tänak-Jarveoja z Estónska na stupni víťazov

Kto sa ešte pamätá na Marcusa Gronholna? Tento legendárny Fín, dvojnásobný majster sveta, sa do sveta automobilových súťaží vrátil po deviatich rokoch ako päťdesiatjeden ročný. S Toyotou Yaris WRC už v prvý deň havaroval, v sobotu sa do súťaže vrátil a v cieli bol na 38. mieste. Za povšimnutie stojí ďalší Fín, len 18ročný Kalle Rovenpära (Škoda Fabia R5), po dvoch chybách skončil druhý v kategórii WRC 2 Pro a v absolútnom poradí bol 18.

Na vybraných podujatiach štartuje aj deväťnásobný majster sveta, legenda rallye. Francúz Sebastien Loeb. Už v januári jazdil v Peru Rallye Dakar 2019 a k víťazstvu mu chýbalo trošku viac šťastia. Vo Švédsku tentoraz na víťazstvo nedočiahol, skončil siedmy a priebežne je na 6. mieste.

Konečné poradie Rallye Švédska

1. Tänak/Jarveoja (Est., Toyota Yaris WRC) 2:47:30,0, 2. Lappi/Ferm (Fín., Citroën C3 WRC) +53,7, 3. Neuville/Gilsoul (Bel., Hyundai i20 WRC) +56,7, 4. Mikkelsen/Jaeger (Nor., Hyundai i20 WRC) +1:05,4, 5. Evans/Martin (V. Brit., Ford Fiesta WRC) +1:08,2, 6. Meeke/Marshall (V. Brit., Toyota Yaris WRC) +1:38,8, 7. Loeb/Elena (Franc/Mon., Hyundai i20 WRC) +1:49,7, 8. Tidemand/Floene (Švéd./Nor., Ford Fiesta WRC) +3:37,7.

Priebežné poradie jazdcov (po dvoch podujatiach)1. Tänak 47 b. 2. Neuville 40, 3. Ogier 31, 4. Meeke 21, 5. Lappi 19, 6. Loeb 18, 7. Evans 13, 8. Mikkelsen 12, 9. Latvala 10, 10. Greensmith 6.

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.