Rallye Švédska: Triumf Estónca Tänaka

Nedeľa, 17 február 2019

Rallye Švédska, druhé podujatie majstrovstiev sveta automobilových súťaží, ktorá sa jazdí pravidelne vo februári v okolí mesta Karlstad a celá na zasnežených cestách, vyhral Estónec Ott Tänak na aute Toyota Yaris WRC. Siedme prvenstvo v podujatí WRC zároveň vynieslo 31ročného jazdca na prvé miesto v priebežnom hodnotení seriálu majstrovstiev sveta.

1 Ott Tanak
Posádka Tänak-Jarveoja a ich súťažné auto Toyota Yaris WRC na Švédskej rallye

V súboji o druhé miesto absolútneho poradia bol úspešnejší Fín Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC). Rozhodli tri sekundy o ktoré bol rýchlejší ako Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC). Bodkou za trojdňovým zápolením na zasnežených cestách v okolí Carlstadu, kde sa rallye každoročne jazdí, boli tri nedeľňajšie rýchlostné skúšky v celkovej dĺžke 51,3 kilometrov a záverečná Power Stage, v ktorej prvých päť posádok dostáva navyše bonusové body.

Pred Power Stage mal Tänak viac ako minútový náskok a nemusel v záverečnej rýchlostnej skúške riskovať, že príde o celkové víťazstvo. Estónec však zabojoval, vyhral a k bodom za prvenstvo v rallye si pripísal ďalšie body. V celkových devätnástich rýchlostných testov vyhral Tänak sedem a potvrdil, že v súčasnosti je najrýchlejším jazdcom svetového šampionátu. Estónec naznačuje, že tento rok by mu titul majstra sveta nemal uniknúť, ako sa mu to stalo v roku 2018.

O druhé mesto zvádzali veľký boj Belgičan Neuville s Nórom Mikkelsenom (Hyundai i20 WRC) a Fínom Lappim. Belgičan si v cieli posťažoval, že bojoval s autom a technickými problémami, keď auto v každej zákrute chcelo ísť rovno. Lappi bol nakoniec druhý, Neuvelle s problémami tretí a Mikkelsen skončil mimo stupňa víťazov. Pre Lappiho je druhé miesto zo Švédska najlepším výsledkom v doterajšej kariére tohto 27ročného Fína.

Nevydarenú rallye absolvoval na severe Európy šesťnásobný majster s sveta Francúz Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC). Po havárii počas prvého dňa poškodil auto natoľko, že v ten deň už nemohol pokračovať v súťaži. V sobotu sa do pelotónu súťažiacich síce vrátil (pravidlá rallye to dovoľujú), ale o popredné umiestnenie už nemohol bojovať a skončil na 29. mieste. Nedarilo sa ani Fínovi J.-M. Latvalovi, ktorý uviazol v snehovom závoji, veľa stratil a skončil na 21. mieste.

2 Ott Tanak
Víťazná posádka švédskej rallye Tänak-Jarveoja z Estónska na stupni víťazov

Kto sa ešte pamätá na Marcusa Gronholna? Tento legendárny Fín, dvojnásobný majster sveta, sa do sveta automobilových súťaží vrátil po deviatich rokoch ako päťdesiatjeden ročný. S Toyotou Yaris WRC už v prvý deň havaroval, v sobotu sa do súťaže vrátil a v cieli bol na 38. mieste. Za povšimnutie stojí ďalší Fín, len 18ročný Kalle Rovenpära (Škoda Fabia R5), po dvoch chybách skončil druhý v kategórii WRC 2 Pro a v absolútnom poradí bol 18.

Na vybraných podujatiach štartuje aj deväťnásobný majster sveta, legenda rallye. Francúz Sebastien Loeb. Už v januári jazdil v Peru Rallye Dakar 2019 a k víťazstvu mu chýbalo trošku viac šťastia. Vo Švédsku tentoraz na víťazstvo nedočiahol, skončil siedmy a priebežne je na 6. mieste.

Konečné poradie Rallye Švédska

1. Tänak/Jarveoja (Est., Toyota Yaris WRC) 2:47:30,0, 2. Lappi/Ferm (Fín., Citroën C3 WRC) +53,7, 3. Neuville/Gilsoul (Bel., Hyundai i20 WRC) +56,7, 4. Mikkelsen/Jaeger (Nor., Hyundai i20 WRC) +1:05,4, 5. Evans/Martin (V. Brit., Ford Fiesta WRC) +1:08,2, 6. Meeke/Marshall (V. Brit., Toyota Yaris WRC) +1:38,8, 7. Loeb/Elena (Franc/Mon., Hyundai i20 WRC) +1:49,7, 8. Tidemand/Floene (Švéd./Nor., Ford Fiesta WRC) +3:37,7.

Priebežné poradie jazdcov (po dvoch podujatiach)1. Tänak 47 b. 2. Neuville 40, 3. Ogier 31, 4. Meeke 21, 5. Lappi 19, 6. Loeb 18, 7. Evans 13, 8. Mikkelsen 12, 9. Latvala 10, 10. Greensmith 6.

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.