Rallye Švédska: Triumf Estónca Tänaka

Nedeľa, 17 február 2019

Rallye Švédska, druhé podujatie majstrovstiev sveta automobilových súťaží, ktorá sa jazdí pravidelne vo februári v okolí mesta Karlstad a celá na zasnežených cestách, vyhral Estónec Ott Tänak na aute Toyota Yaris WRC. Siedme prvenstvo v podujatí WRC zároveň vynieslo 31ročného jazdca na prvé miesto v priebežnom hodnotení seriálu majstrovstiev sveta.

1 Ott Tanak
Posádka Tänak-Jarveoja a ich súťažné auto Toyota Yaris WRC na Švédskej rallye

V súboji o druhé miesto absolútneho poradia bol úspešnejší Fín Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC). Rozhodli tri sekundy o ktoré bol rýchlejší ako Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC). Bodkou za trojdňovým zápolením na zasnežených cestách v okolí Carlstadu, kde sa rallye každoročne jazdí, boli tri nedeľňajšie rýchlostné skúšky v celkovej dĺžke 51,3 kilometrov a záverečná Power Stage, v ktorej prvých päť posádok dostáva navyše bonusové body.

Pred Power Stage mal Tänak viac ako minútový náskok a nemusel v záverečnej rýchlostnej skúške riskovať, že príde o celkové víťazstvo. Estónec však zabojoval, vyhral a k bodom za prvenstvo v rallye si pripísal ďalšie body. V celkových devätnástich rýchlostných testov vyhral Tänak sedem a potvrdil, že v súčasnosti je najrýchlejším jazdcom svetového šampionátu. Estónec naznačuje, že tento rok by mu titul majstra sveta nemal uniknúť, ako sa mu to stalo v roku 2018.

O druhé mesto zvádzali veľký boj Belgičan Neuville s Nórom Mikkelsenom (Hyundai i20 WRC) a Fínom Lappim. Belgičan si v cieli posťažoval, že bojoval s autom a technickými problémami, keď auto v každej zákrute chcelo ísť rovno. Lappi bol nakoniec druhý, Neuvelle s problémami tretí a Mikkelsen skončil mimo stupňa víťazov. Pre Lappiho je druhé miesto zo Švédska najlepším výsledkom v doterajšej kariére tohto 27ročného Fína.

Nevydarenú rallye absolvoval na severe Európy šesťnásobný majster s sveta Francúz Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC). Po havárii počas prvého dňa poškodil auto natoľko, že v ten deň už nemohol pokračovať v súťaži. V sobotu sa do pelotónu súťažiacich síce vrátil (pravidlá rallye to dovoľujú), ale o popredné umiestnenie už nemohol bojovať a skončil na 29. mieste. Nedarilo sa ani Fínovi J.-M. Latvalovi, ktorý uviazol v snehovom závoji, veľa stratil a skončil na 21. mieste.

2 Ott Tanak
Víťazná posádka švédskej rallye Tänak-Jarveoja z Estónska na stupni víťazov

Kto sa ešte pamätá na Marcusa Gronholna? Tento legendárny Fín, dvojnásobný majster sveta, sa do sveta automobilových súťaží vrátil po deviatich rokoch ako päťdesiatjeden ročný. S Toyotou Yaris WRC už v prvý deň havaroval, v sobotu sa do súťaže vrátil a v cieli bol na 38. mieste. Za povšimnutie stojí ďalší Fín, len 18ročný Kalle Rovenpära (Škoda Fabia R5), po dvoch chybách skončil druhý v kategórii WRC 2 Pro a v absolútnom poradí bol 18.

Na vybraných podujatiach štartuje aj deväťnásobný majster sveta, legenda rallye. Francúz Sebastien Loeb. Už v januári jazdil v Peru Rallye Dakar 2019 a k víťazstvu mu chýbalo trošku viac šťastia. Vo Švédsku tentoraz na víťazstvo nedočiahol, skončil siedmy a priebežne je na 6. mieste.

Konečné poradie Rallye Švédska

1. Tänak/Jarveoja (Est., Toyota Yaris WRC) 2:47:30,0, 2. Lappi/Ferm (Fín., Citroën C3 WRC) +53,7, 3. Neuville/Gilsoul (Bel., Hyundai i20 WRC) +56,7, 4. Mikkelsen/Jaeger (Nor., Hyundai i20 WRC) +1:05,4, 5. Evans/Martin (V. Brit., Ford Fiesta WRC) +1:08,2, 6. Meeke/Marshall (V. Brit., Toyota Yaris WRC) +1:38,8, 7. Loeb/Elena (Franc/Mon., Hyundai i20 WRC) +1:49,7, 8. Tidemand/Floene (Švéd./Nor., Ford Fiesta WRC) +3:37,7.

Priebežné poradie jazdcov (po dvoch podujatiach)1. Tänak 47 b. 2. Neuville 40, 3. Ogier 31, 4. Meeke 21, 5. Lappi 19, 6. Loeb 18, 7. Evans 13, 8. Mikkelsen 12, 9. Latvala 10, 10. Greensmith 6.

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.