Rallye Švédsko: prvé víťazstvo Latvalu

Pondelok, 11 február 2008

Na cestách-necestách v okolí švédskeho mesta Karlstad nezvíťazili favorizovaní Loeb či Hirvonen, ale prémiové víťazstvo si domov do Fínska odnáša mladý 22ročný Jari-Matti Latvala. Je zároveň najmladším víťazom v histórii majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach.

Rallye Švédsko

Mladý Fín mal raketový rozbeh, keď už v piatok, v úvodnej etape švédskej rallye, vyhral so svojim Fordom Focus šesť rýchlostných skúšok. Ako chutí severanovi sneh, predvádzal počas celého prvého dňa rallye a svoj náskok neustále zvyšoval. Už v krátkom 1,9 km dlhom úvodnom rýchlostnom teste naznačil, že sa s ním musí rátať. Skončil druhý s odstupom 0,3 sekundy za P. Solbergom, ale pred Hirvonenom a Loebom. Rožky však vystrkovali i ďalší kandidáti na body z druhej rallye tohtoročného 15dielneho seriálu majstrovstiev sveta, ako H. Solberg, Gigi Galli, Andersson či Gardemeister, ale aj nádejní mladí jazdci Ostberg, Mikkelsen alebo Wilson.

S hendikepom piatich minút za výmenu motora na svojom Citroëne C4 WRC po Monte Carlo začínal vo Švédsku Daniel Sordo, takže v priebežnom poradí nebolo jeho meno po úvodných rýchlostných skúškach do dvadsiateho miesta. Loeb dosahoval štvrté časy, na Latvalu i jeho tímového kolegu a jednotku Fordu Hirvonena strata Loeba narastala. Vo štvrtej RS urobil Loeb kotrmelec. Dostal sa na strechu, stratil približne štyri minúty a v dôsledku tejto havárie začali sa pre neho problémy s motorom. V piatej RS musel štvornásobný majster sveta odstúpiť a tak 22-ročnému Fínovi Latvalovi ubudol jeden vážny konkurent. Hirvonen jazdil druhý a svoju pozíciu komentoval slovami, že jeho tímoví kolega "Latvala jazdil lepšie ako som si to predstavoval", a tak sa nedal do naháňačky a iba si strážil svoje druhé miesto.

V druhej sobotňajšej a tretej nedeľnej etape si Latvala už len strážil svoje vedenie, naďalej však jazdil rýchlo, ale tak, aby neurobil na topiacom sa snehu a odkrytom štrku chybu. Trať bola stále ťažšia a aj nebezpečnejšia a aj preto museli neskôr organizátori niektoré rýchlostné skúšky zrušiť. Ťažká bola aj voľba pneumatík, štrk ich veľmi ničil a pre jazdcov nebolo ľahké udržať auto na trati. Veľký boj sa odohrával o ďalšie pozície medzi Solbergovcami, Talianom Gallim, ktorý na snehu vie jazdiť, keďže býva v horskej oblasti a na sneh je zvyknutý, Ostbergom a ďalšími. Nakoniec si Galli vybojoval miesto na stupňoch víťazov, keď skončil tretí za Latvalom a Hirvonenom. Odsunul P. Solberga na štvrtú priečku. V cieli sa za piate a šieste miesto sa tešili Nór Mikkelsen a Španiel Sordo. Pre Nóra je to najlepšie umiestnenie v kariére, kým Sordo napriek piatim "trestným" minútam, s ktorými vo Švédsku nastupoval na štart, dokázal zabodovať (bez trestu by bol tretí).

Veľmi dobre si vo svojej úvodnej sezóne vo WRC viedol český jazdec M. Prokop so svojim Mitsubishi. V cieli bol 12. v absolútnom hodnotení WRC, medzi produkčnými autami štvrtý, keď len málo mu chýbalo na pódiové umiestnenie. Slovák Jozef Béreš ml. vo Švédsku neštartoval.

Seriál majstrovstiev sveta pokračuje 29. februára v poradí treťou súťažou v Mexiku.

Výsledky

1. Latvala-Anttila, Fín./Ford Focus2:46:41,2
2. Hirvonen-Lehtinen, Fín./Ford Focus+58,3 s
3. Galli-Bernacchini, Tal./Ford Focus+2:23,2 min
4. P. Solberg-Mills, Nór.-V. Brit./Subaru Impreza+2:59,4
5. Mikkelsen-Floene, Nór./Ford Focus+5:46,0
6. Sordo-Marti, Špan./ Citroën C4+7:13,1

12. Prokop-Tománek - ČR/Mitsubishi - +14:30,5

Priebežné poradie (po 2 z 15 súťaží)

1. Hirvonen16 b
2.-3. Loeb a Latovala10
4.-5. P. Solberg a Galli9
6. Atkinson, Austr./Subaru Impreza6

Priebežné poradie tímov

1. Ford26
2.-3. Stobart-Ford a Subaru16
4. Citroën15
5. Suzuki5

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.