Rallye Švédsko: prvé víťazstvo Latvalu

Pondelok, 11 február 2008

Na cestách-necestách v okolí švédskeho mesta Karlstad nezvíťazili favorizovaní Loeb či Hirvonen, ale prémiové víťazstvo si domov do Fínska odnáša mladý 22ročný Jari-Matti Latvala. Je zároveň najmladším víťazom v histórii majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach.

Rallye Švédsko

Mladý Fín mal raketový rozbeh, keď už v piatok, v úvodnej etape švédskej rallye, vyhral so svojim Fordom Focus šesť rýchlostných skúšok. Ako chutí severanovi sneh, predvádzal počas celého prvého dňa rallye a svoj náskok neustále zvyšoval. Už v krátkom 1,9 km dlhom úvodnom rýchlostnom teste naznačil, že sa s ním musí rátať. Skončil druhý s odstupom 0,3 sekundy za P. Solbergom, ale pred Hirvonenom a Loebom. Rožky však vystrkovali i ďalší kandidáti na body z druhej rallye tohtoročného 15dielneho seriálu majstrovstiev sveta, ako H. Solberg, Gigi Galli, Andersson či Gardemeister, ale aj nádejní mladí jazdci Ostberg, Mikkelsen alebo Wilson.

S hendikepom piatich minút za výmenu motora na svojom Citroëne C4 WRC po Monte Carlo začínal vo Švédsku Daniel Sordo, takže v priebežnom poradí nebolo jeho meno po úvodných rýchlostných skúškach do dvadsiateho miesta. Loeb dosahoval štvrté časy, na Latvalu i jeho tímového kolegu a jednotku Fordu Hirvonena strata Loeba narastala. Vo štvrtej RS urobil Loeb kotrmelec. Dostal sa na strechu, stratil približne štyri minúty a v dôsledku tejto havárie začali sa pre neho problémy s motorom. V piatej RS musel štvornásobný majster sveta odstúpiť a tak 22-ročnému Fínovi Latvalovi ubudol jeden vážny konkurent. Hirvonen jazdil druhý a svoju pozíciu komentoval slovami, že jeho tímoví kolega "Latvala jazdil lepšie ako som si to predstavoval", a tak sa nedal do naháňačky a iba si strážil svoje druhé miesto.

V druhej sobotňajšej a tretej nedeľnej etape si Latvala už len strážil svoje vedenie, naďalej však jazdil rýchlo, ale tak, aby neurobil na topiacom sa snehu a odkrytom štrku chybu. Trať bola stále ťažšia a aj nebezpečnejšia a aj preto museli neskôr organizátori niektoré rýchlostné skúšky zrušiť. Ťažká bola aj voľba pneumatík, štrk ich veľmi ničil a pre jazdcov nebolo ľahké udržať auto na trati. Veľký boj sa odohrával o ďalšie pozície medzi Solbergovcami, Talianom Gallim, ktorý na snehu vie jazdiť, keďže býva v horskej oblasti a na sneh je zvyknutý, Ostbergom a ďalšími. Nakoniec si Galli vybojoval miesto na stupňoch víťazov, keď skončil tretí za Latvalom a Hirvonenom. Odsunul P. Solberga na štvrtú priečku. V cieli sa za piate a šieste miesto sa tešili Nór Mikkelsen a Španiel Sordo. Pre Nóra je to najlepšie umiestnenie v kariére, kým Sordo napriek piatim "trestným" minútam, s ktorými vo Švédsku nastupoval na štart, dokázal zabodovať (bez trestu by bol tretí).

Veľmi dobre si vo svojej úvodnej sezóne vo WRC viedol český jazdec M. Prokop so svojim Mitsubishi. V cieli bol 12. v absolútnom hodnotení WRC, medzi produkčnými autami štvrtý, keď len málo mu chýbalo na pódiové umiestnenie. Slovák Jozef Béreš ml. vo Švédsku neštartoval.

Seriál majstrovstiev sveta pokračuje 29. februára v poradí treťou súťažou v Mexiku.

Výsledky

1. Latvala-Anttila, Fín./Ford Focus2:46:41,2
2. Hirvonen-Lehtinen, Fín./Ford Focus+58,3 s
3. Galli-Bernacchini, Tal./Ford Focus+2:23,2 min
4. P. Solberg-Mills, Nór.-V. Brit./Subaru Impreza+2:59,4
5. Mikkelsen-Floene, Nór./Ford Focus+5:46,0
6. Sordo-Marti, Špan./ Citroën C4+7:13,1

12. Prokop-Tománek - ČR/Mitsubishi - +14:30,5

Priebežné poradie (po 2 z 15 súťaží)

1. Hirvonen16 b
2.-3. Loeb a Latovala10
4.-5. P. Solberg a Galli9
6. Atkinson, Austr./Subaru Impreza6

Priebežné poradie tímov

1. Ford26
2.-3. Stobart-Ford a Subaru16
4. Citroën15
5. Suzuki5

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.