Rallye: Vo Fínsku suverénny Estónec Tänak

Pondelok, 30 júl 2018

Ôsmy podnik majstrovstiev sveta rallye WRC vo Fínsku, krajine tisícich jazier, suverénnym spôsobom vyhral Estónec Ott Tänak a potvrdil svoju skvelú výkonnosť. Polepšil si to bodovo aj v priebežnom poradí a v seriáli si upevnil priebežné tretie miesto.

Toyota Yaris
Estónec Ott Tänak jazdil vo Fínsku vo veľkom štýle, triumfoval zaslúžene

Jazdec továrenského tímu Toyota Ott Tänak dokonale využil znalosť fínskych tratí a potvrdil, že v súčasnosti patrí medzi svetovú extratriedu rallye jazdcov. Vyhral druhý raz v tomto roku a v kariére je to jeho ešte len štvrté víťazstvo. Druhý v cieli s mankom takmer 33 sekúnd bol Nór Östberg (Citroën C3) a dosiahol tak svoj najlepší tohtoročný výsledok. Tretí skončil domáci Fín Jari-Matti Latvala, pre ktorého je domáca súťaž akoby zakliata a ani teraz sa mu ju nepodarilo vyhrať.

Najlepším jazdcom na aute Hyundai bol Novozélanďan Paddon a až piaty skončil obhajca titulu majstra sveta Francúz Ogier. Vo Fínsku neštartoval bývalý deväťnásobný majster sveta Francúz Loeb, ktorý si sporadicky zajazdí ročne pre svoje potešenie na štyroch vybraných rallye. Zatiaľ mu v priebežnom poradí patrí 14. miesto.

Tänak si vo Fínsku viedol suverénne, keď z 23 rýchlostných skúšok vyhral až dvanásť. Pred posledným dňom viedol pred Nórom Östbergom o 39 sekúnd, takže počas nedele si prispôsobil taktiku tak, aby zbytočne neriskoval, ako už viackrát v tomto roku, a aby si udržal náskok, čo sa mu aj podarilo. Nechcel napodobniť Fína Lappiho, ktorý zo štvrtého priebežného miesta po havárii v úvodnej nedeľňajšej rýchlostnej skúške skončil v lese a súťaž nedokončil.

Najhorší tohtoročný výsledok si pripísal vedúci jazdec seriálu Belgičan Thiery Neuville. V úvode rallye bol na tratiach RS pomalý, potom prehliadol odbočku, skončil mimo cesty a ocitol sa takmer na konci prvej desiatky. V záverečnej Power Stage, ktorá sa hodnotí samostatne a prví piati získavajú bonusové body – od päť po jeden bod, skončil Neuville štvrtý, propísal si dva body a v rallye sa posunul z deviateho na ôsme miesto. O voľačo lepšie si viedol trojnásobný majster sveta Francúz Ogier, ktorý v cieli fínskej rallye skončil na piatom mieste.

Tänak po víťazstve na fínskej rallye si poistil priebežnú tretiu priečku. Na druhého Ogiera stráca 25 bodov a za vedúcim jazdcom seriálu, ktorým je Belgičan Neuville, zaostáva o 46 bodov.

Deviatym podujatím majstrovstiev sveta rallye WRC bude v dňoch 19. – 22. augusta Rallye Nemecka.

Výsledky Rallye Fínska

1. Tänak/Järveoja (Est./Toyota Yaris WRC)2:35:18,1 hod
2. Östberg/Eriksen (Nór./Citroën C3 WRC)+32,7 s
3. Latvala/Anttila (Fín./Toyota Yaris WRC)+35,5 s
4. Paddon/ Marshall (N. Zél./V. Brit./Hyundai i20 WRC)+1:35,6 min
5. Ogier/Ingrassia (Franc./Ford Fiesta WRC)+2:15,0 min
6. Suninen/Markkula (Fín./Ford Fiesta WRC)+2:19,2 min
...
9. Neuville/Gilsoul (Belg./Hyundai i20 Coupe WRC)+3:51,8 min

Priebežné poradie jazdcov (po 8 z 13 podujatí)

1. Neuville (Belg./Hyundai i20 WRC)153 b
2. Ogier (Franc./Ford Fiesta WRC)132 b
3. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC)107 b
4. Lappi (Fín./Toyota Yaris WRC)70 b
5. Sordó (Špan./Hyundai i20 WRC)60 b
6. Mikkelsen (Nór./Hyundai i20 WRC)57 b
7. Latvala (Fín./Toyota Yaris WRC)55 b
...
14. Loeb (Franc./Citroën C3 WRC)15 b
...
16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5)7 b

Priebežné poradie tímov

1. Hyundai WRT228 b
2. M-Sport Ford WRT202 b
3. Toyota Gazoo Racing WRT201 b
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT153 b

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.