Rallye: Vo Fínsku suverénny Estónec Tänak

Pondelok, 30 júl 2018

Ôsmy podnik majstrovstiev sveta rallye WRC vo Fínsku, krajine tisícich jazier, suverénnym spôsobom vyhral Estónec Ott Tänak a potvrdil svoju skvelú výkonnosť. Polepšil si to bodovo aj v priebežnom poradí a v seriáli si upevnil priebežné tretie miesto.

Toyota Yaris
Estónec Ott Tänak jazdil vo Fínsku vo veľkom štýle, triumfoval zaslúžene

Jazdec továrenského tímu Toyota Ott Tänak dokonale využil znalosť fínskych tratí a potvrdil, že v súčasnosti patrí medzi svetovú extratriedu rallye jazdcov. Vyhral druhý raz v tomto roku a v kariére je to jeho ešte len štvrté víťazstvo. Druhý v cieli s mankom takmer 33 sekúnd bol Nór Östberg (Citroën C3) a dosiahol tak svoj najlepší tohtoročný výsledok. Tretí skončil domáci Fín Jari-Matti Latvala, pre ktorého je domáca súťaž akoby zakliata a ani teraz sa mu ju nepodarilo vyhrať.

Najlepším jazdcom na aute Hyundai bol Novozélanďan Paddon a až piaty skončil obhajca titulu majstra sveta Francúz Ogier. Vo Fínsku neštartoval bývalý deväťnásobný majster sveta Francúz Loeb, ktorý si sporadicky zajazdí ročne pre svoje potešenie na štyroch vybraných rallye. Zatiaľ mu v priebežnom poradí patrí 14. miesto.

Tänak si vo Fínsku viedol suverénne, keď z 23 rýchlostných skúšok vyhral až dvanásť. Pred posledným dňom viedol pred Nórom Östbergom o 39 sekúnd, takže počas nedele si prispôsobil taktiku tak, aby zbytočne neriskoval, ako už viackrát v tomto roku, a aby si udržal náskok, čo sa mu aj podarilo. Nechcel napodobniť Fína Lappiho, ktorý zo štvrtého priebežného miesta po havárii v úvodnej nedeľňajšej rýchlostnej skúške skončil v lese a súťaž nedokončil.

Najhorší tohtoročný výsledok si pripísal vedúci jazdec seriálu Belgičan Thiery Neuville. V úvode rallye bol na tratiach RS pomalý, potom prehliadol odbočku, skončil mimo cesty a ocitol sa takmer na konci prvej desiatky. V záverečnej Power Stage, ktorá sa hodnotí samostatne a prví piati získavajú bonusové body – od päť po jeden bod, skončil Neuville štvrtý, propísal si dva body a v rallye sa posunul z deviateho na ôsme miesto. O voľačo lepšie si viedol trojnásobný majster sveta Francúz Ogier, ktorý v cieli fínskej rallye skončil na piatom mieste.

Tänak po víťazstve na fínskej rallye si poistil priebežnú tretiu priečku. Na druhého Ogiera stráca 25 bodov a za vedúcim jazdcom seriálu, ktorým je Belgičan Neuville, zaostáva o 46 bodov.

Deviatym podujatím majstrovstiev sveta rallye WRC bude v dňoch 19. – 22. augusta Rallye Nemecka.

Výsledky Rallye Fínska

1. Tänak/Järveoja (Est./Toyota Yaris WRC)2:35:18,1 hod
2. Östberg/Eriksen (Nór./Citroën C3 WRC)+32,7 s
3. Latvala/Anttila (Fín./Toyota Yaris WRC)+35,5 s
4. Paddon/ Marshall (N. Zél./V. Brit./Hyundai i20 WRC)+1:35,6 min
5. Ogier/Ingrassia (Franc./Ford Fiesta WRC)+2:15,0 min
6. Suninen/Markkula (Fín./Ford Fiesta WRC)+2:19,2 min
...
9. Neuville/Gilsoul (Belg./Hyundai i20 Coupe WRC)+3:51,8 min

Priebežné poradie jazdcov (po 8 z 13 podujatí)

1. Neuville (Belg./Hyundai i20 WRC)153 b
2. Ogier (Franc./Ford Fiesta WRC)132 b
3. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC)107 b
4. Lappi (Fín./Toyota Yaris WRC)70 b
5. Sordó (Špan./Hyundai i20 WRC)60 b
6. Mikkelsen (Nór./Hyundai i20 WRC)57 b
7. Latvala (Fín./Toyota Yaris WRC)55 b
...
14. Loeb (Franc./Citroën C3 WRC)15 b
...
16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5)7 b

Priebežné poradie tímov

1. Hyundai WRT228 b
2. M-Sport Ford WRT202 b
3. Toyota Gazoo Racing WRT201 b
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT153 b

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.