Rallye Wales: kto iný ako Loeb

Streda, 10 december 2008

Rozlúčka so seriálom majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach je každoročne na britských ostrovoch. Pred tohtoročnou Rallye Wales bolo v jednotlivcoch rozhodnuté a titul majstra sveta, svoj piaty, získal Francúz Sebastien Loeb. O titule medzi tímami sa rozhodovalo práve vo Walese.

Rallye Wales Rallye Wales

Britská rallye je špecifická poveternostnými podmienkami, ktoré sú na ostrovoch nevyspytateľné a pre ktoré patrí medzi najťažšie. Dážď a hmla sú tu obvyklé, teraz sa k nim pridal ešte sneh a ľad, a tak organizátori museli niektoré rýchlostné skúšky vypustiť, keďže hroty do pneumatík sú zakázané. Na nevyspytateľnosť trate však napriek tomu doplatilo haváriami viacero posádok. Našťastie všetky sa skončili bez vážnejších dôsledkov a zranení. I tak je však takmer zázrak, že za týchto podmienok jazdci zvládli nástrahy trate a nič vážnejšie sa nestalo.

Zaujímavosťou Rallye Wales bol štart viacnásobného motocyklového majstra sveta MotoGP Valentina Rossiho, pre ktorého to bol tretí štart v majstrovstvách sveta rallye. Do sedla súťažného WRC sa po prvý raz posadil čerstvý juniorský majster sveta Sebastien Ogier na Citroëne C4. Ako nováčik vo WRC premenil svoj prvý štart hneď v prvej rýchlostnej skúške vo víťazstvo, súťaž však nakoniec pre haváriu nedokončil. Po tretie: po ťažkej havárii na poslednej rallye v Japonsku sa po dlhom váhaní do sedla súťažného auta s novým spolujazdcom znovu posadil Francois Duval.

Rallye Wales Rallye Wales

Tímu Ford išlo vo Walese o veľa, keďže mal ešte šancu získať Pohár konštruktérov. Ford však predčasne o ňu prišiel po tom, čo Mikko Hirvonen v piatej RS vyletel z trate. Hirvonen až do japonskej rallye bol po Loebovi jediným kandidátom na titul majstra sveta, teraz však po havárii nemohol svojmu tímovému spolujazdcovi Latvalovi pomôcť útočiť na víťazstvo Fordu v tímovej súťaži. Zato jeho krajan Latvala si viedol viac ako výborne, viedol priebežné poradie od šiestej rýchlostnej skúšky až do poslednej o necelé tri sekundy pred Loebom. Francúz však v závere rallye nasadil také tempo, ktorým sa dostal pred Latvalu a vyhral. Je to pre Loeba jeho prémiové víťazstvo vo Walese. Loebov náskok v cieli 2,7 sekundy je síce veľmi malý, ale stačil na to, aby v tomto roku vyhral už svoju jedenástu súťaž, čo je historický rekord.

Latvala skončil druhý a Španiel Sordo z tímu Citroën prišiel do cieľa ako tretí a rozhodol, že francúzska značka získala aj Pohár konštruktérov. V dvoch predchádzajúcich rokoch získal pohár Ford. Bývalý majster sveta Petter Solberg bojoval síce statočne, ale na lepšie ako štvrté miesto v cieli to nestačilo. Šťastný v cieli bol tím Suzuki, ktorého švédsky jazdec Andersson skončil piaty. Duval po havárii v Japonsku jazdil opatrnejšie a menej razantne ako sme na neho boli zvyknutý, ale bez chýb a obsadil šiestu priečku. Hirvonen, ktorý sa po havárii prepadol dozadu, skončil nakoniec na poslednom ôsmom bodovanom mieste za Suzuki Toniho Gardemeistera. Ošklivú haváriu, našťastie bez zranenia, mal Austrálčan Atkinson.

Dvanáste miesto v cieli pre Valentina Rossiho hovorí o jeho výnimočným jazdeckých kvalitách. Z dvoch kolies sú známe, na štyroch kolesách ich dokazoval aj vo Walese. Strata na víťazného jazdca v jednotlivých rýchlostných skúškach sa postup zmenšovala z počiatočných osem sekúnd na 2,7 sekundy v záverečnej RS. A to si Valentino urobil iba malý výlet do rallye. Kto vie ako by to bolo, ak by do automobilových súťaží presedlal natrvalo?

Výsledky

1. Sebastien LoebCitroen C4 WRC2:43:09,6 hod
2. Jari-Matti LatvalaFord Focus WRC 08+2,7 s
3. Dani SordoCitroen C4 WRC+1:10,6 min
4. Petter SolbergSubaru Impreza WRC+1:49,6
5. P-G AnderssonSuzuki SX4 WRC+3:54,1
6. Francois DuvalFord Focus WRC 07+4:57,8
7. Toni GardemeisterSuzuki SX4 WRC+5:15,0
8. Mikko HirvonenFord Focus WRC 08+5:28,8
9. Matthew WilsonFord Focus WRC 07+8:03,9
10. Barry ClarkFord Focus WRC 07+9:43,1
...
12. Valentino RossiFord Focus+13:10,4

Konečné poradie jazdcov

1.Sebastien Loeb122 b
2.Mikko Hirvonen103
3.Dani Sordo65
4.Jari-Matti Latvala58
5.Chris Atkinson50
6.Petter Solberg46
7.Francois Duval25
8.Henning Solberg22
9.Gigi Galli17
10.atthew Wilson15
11.Urmo Aava13
12.P-G Andersson12
13.Toni Gardemeister10
14.Federico Villagra9
15.Conrad Rautenbach6
16.Andreas Mikkelsen5

Konečné poradie tímov

1.Citroen191 b
2.Ford173
3.Subaru98
4.Stobart67
5.Suzuki34
6.Munchi's22

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroensport a Rallyewrc
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.