Rallye Wales: Vyhral kráľ Ogier

Sobota, 21 november 2015

Rallye Wales, trinásty diel seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach, ukončil boj automobilových posádok na rozbitých šotolinových, ale aj vybraných asfaltových cestách troch kontinentov tohto sveta. Len Ázia a Afrika nemali svoje zastúpenie v kalendári jednej z najťažších automobilových disciplín, nič to však nemení na dramatickosti boja o majstra sveta, najmä v súťažení jednotlivcov.

1 Sebastien Ogier
Francúz Sebastien Ogier zvládol aj náročnú Rallye Wales a ôsmy raz v tejto sezóne vyhral

Víťazi v súťažení jednotlivcov, resp. posádok, rovnako aj v tímoch o Pohár konštruktérov, boli známi už dávnejšie. Francúzska posádka Sebastien Ogier – Julien Ingrassia na Volkswagene Polo R obhájila titul a už po tretí raz sa stali majstrami sveta. Titul obhájil aj tím Volkswagen, keď jeho druhú posádku tvorili Fíni Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom. To znížilo dramatickosť záveru seriálu, nie však nasadenie s akým bojovali nie iba tieto dve posádky továrenského tímu VW, ale aj tretí člen tímu VW Nór Mikklesen, tiež Španiel Sordo, Belgičan Neuville a Novozélanďan Poddon, ktorí sedlali Hyundai i20.

Skvelí nielen na ostrovnej rallye, ale v celej sezóne 2015 boli aj Kriss Meeke s Nórom Östbergom na Citroëne DS3, či Brit Evans na Forde Fiesta. O dobré výsledky sa pre Česko staral aj osamelý jihlavský jazdec Martin Prokop na Forde Fiesta. Na rovnakom aute jazdil aj Poliak Robert Kubica, ktorý mal na viac ako dosiahol, ale jeho divoká jazda sa väčšinou končila kotrmelcami. Poliak mal rýchlosť na prvú päticu či šesticu jazdcov, ale jeho spoľahlivosť nestačila často na ani prvú dvadsiatku. Najmä preto získal v 13 podujatiach len 11 bodov a celkove skončil na 12. mieste.

Welšská rallye, posledná z tohtoročného seriálu, v podstate už o ničom dôležitom nerozhodovala, napriek tomu bola vrcholne dramatická. Sebastien Ogier víťazstvom na britskej pôde iba potvrdil svoje celkové prvenstvo v seriáli. Svoje VW Polo R doviedol do cieľa víťazne po veľkom boji s Britom Krisom Meeke a Nórom Mikkelsenom, ktorí skončili na druhom a treťom mieste s odstupom 26, resp 36 sekúnd.

2 Kris Meeke
Druhý na Rallye Wales skončil Brit Kris Meeke a v konečnom hodnotení sezóny je piaty

Štvrtý Španiel Dani Sordo z tímu Hyundai bol pomalší ako víťazný Ogier o 3:51,3 min. a piaty Novozélanďan Hayden Paddon z rovnakého družstva mal na víťaza stratu vyše troch minút. Poliak Robert Kubica (Ford Fiesta) bol deviaty a toto umiestnenie zopakoval v tomto roku po tretí raz. Čech Martin Prokop bol až 21. a je to spomedzi súťaží, ktoré dokončil, jeho najhoršie umiestnenie, keďže väčšinou končil do siedmeho miesta.

Sebastien Ogier viedol na trojdňovej rallye, ktorá sa išla za najhorších podmienok roka, od začiatku až do jej cieľa. Sťažovalo ju počasie, ako prívalové dažde a víchrice, ale aj zrádne štrkovité cesty v lesoch severného a stredného Walesu. Aj za týchto podmienok si dokázal udržať svoje Polo R na ceste. Jazdil bez chýb, vyrovnane a bez zaváhania, najmä vďaka tomu zaslúžene zvíťazil.

Opatrnejší bol Brit Kris Meeke na Citroëne DS3, podal však perfektný výkon, neriskoval, neodhodlal sa ponaháňať lídra Ogiera, čo mu vynieslo na britských ostrovoch druhé miesto. Za ním na treťom mieste skončil Nór Mikkelsen, ale to mu nestačilo na to, aby v šampionáte skončil druhý a odsunul z neho Fína Latvalu, ktorý bol po problémoch na trati v cieli až na 51. mieste so stratou viac ako hodinu a 24 minút. Štvrté a piate miesta obsadili jazdci tímu Hyundai Sordo a Paddon na i20 WRC. Radosť pre ostrovných fanúšikov vykresal šiestym miestom 26-ročný Brit Evans na Forde Fiesta.

3 E. Evans
Brit Elfyn Evans urobil radosť ostrovným fanúšikom a divákom, keď obsadil šieste miesto

Z eletných jazdcov súťaž nedokončil po havárii Belgičan Neuville na vozidle Hyundai i20, ani Estónčan Tänak v čase, keď bol priebežne na štvrtom mieste a bojoval o pódiové umiestnenie.

Tímy súťažili o Pohár konštruktérov, ktorý vyhral suverénne Volkswagen I s jazdcami Orierom a Latvalom. Druhý skončil veľmi tesne Citroën pred Hyundaiom, o čom sa rozhodlo práve vo Walese. Na štvrtej priečke je M-Sport WRT s autami Ford Fiesta a piaty druhý tím Volkswagenu. Český Jipocar CNT obsadil s jedinou posádkou Prokop-Tománek ôsme miesto.

4 Tím Volkswagen
Víťaz Pohára konštruktérov, tím Volkswagen I, vyhral presvedčivo pred tímom Citroënu

Budúci ročník rallye WRC bude mať o jedno podujatie viac ako ten tohtoročný, teda štrnásť. Odštartuje ho Rallye Monte Carlo 22.-24. januára 2016 a ukončí austrálska rallye 18. až 20. novembra. Novinkou je čínska rallye, ktorá sa bude jazdiť 9. až 11. septermbra 2016.

Výsledky Rallye Írska

1. Sebastien OgierFranc./VW Polo R3:03:02,0 s
2. Kris MeekeV. Brit./Citroën DS3+ 26,0s
3. Andreas MikkelsenNór./VW Polo R+ 36,2s
4. Dani SordoŠpan./Hyundai i20+ 2:51,3 min
5. Hayden PaddonN. Zél./Hyundai i20+ 3:00,5
6. Elfyn EvansV. Brit./Ford Fiesta+ 3:09,1
7. Mads ÖstbergNór./Citroën DS3+ 4:28,4
8. Stephane LefebvreFranc./Citroën DS3+ 5:38,4
9. Robert KubicaPol./Ford Fiesta+ 6:22,7
10. Lorenzo BertelliTal./Ford Fiesta+ 8:05,0
...
21. Martin ProkopČR/Ford Fiesta+27:50,7

Konečné poradie jazdcov (po 13 podujatiach)

1. Sebastien Ogier263 bodov
2. Jari-Matti Latvala183
3. Andreas Mikkelsen171
4. Mads Östberg116
5. Kris Meeke112
6. Thierry Neuville90
7. Elfyn Evans89
8. Dani Sordo89
9. Hayden Paddon84
10. Ott Tänak63
11. Martin Prokop39

Konečné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Volkswagen Motorsport414 bodov
2. Citroen Total Abu Dhabi WRT230
3. Hyundai Motorsport224
4. M-Sport World Rally Team181
5. Volkswagen Motorsport II131
6. Hyundai Mobis World Rally Team67
7. Jipocar Czech National Team51
8. F.W.R.T.13

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.