Sardínia: koniec spanilej jazdy Loeba

Streda, 27 máj 2009

Rallye na ostrove Sardínia bola plná paradoxov. Nevyhral ju žiadny z dvoch najvážnejších favoritov – Loeb, ani Hirvonen. Skončila sa spanilá jazda Sebastiena Loeba, ktorý vyhral všetkých päť tohtoročných súťaží seriálu majstrovstiev sveta. Neprerušil ju však Hirvonen, Loebov najväčší protikandidát na titul majstra sveta, ale smoliar Latvala, ktorý v tomto roku približne toľkokrát havaroval ako Loeb vyhral. Latvala tak dokonale zastúpil svojho kolegu Hirvonena z tímu Ford. Do réžie nezasiahol ani tímový šéf Fordu Malcolm Wilson, aby uprednostnil Hirvonena, ktorý má neporovnateľne väčšie šance na titul ako Latvala. A tak "zametač" tratí z druhého i tretieho dňa to obom favoritom naložil ako sa patrí.

Jari-Matti Latvala
Ťažké trate na ostrove Sardínia zvládal Jari-Matti Latvala prekvapivo suverénne

Ukázalo sa, že prvý jazdec štartového poľa, ktorý čistí trať pre tých, ktorí štartujú za ním, nemusí to mať až tak zlé. Potvrdil to druhý pilot Fordu Latvala, ktorého na záver prvého z troch súťažných dní pustili pred seba vedúci jazdci dovtedy priebežnej klasifikácie sardínskej rallye i seriálu majstrovstiev sveta – Loeb aj Hirvonen. Obaja akoby manifestačne zostali na trati viac sekúnd stáť, aby klesli na druhé a tretie miesto, prepustili tak vedúcu pozíciu Latvalovi a tak neštartovali na druhý deň z čelnej pozície a nezametali pre ostatných trať. Tieto sekundy však koniec-koncov v cieli tretieho dňa aj tak nerozhodovali, pretože Hirvonenovi chýbalo v cieli na Latvalu takmer tridsať sekúnd, čo je viac, ako si Hirvonen postál na trati v záverečnom rýchlostnom teste prvého dňa.

Prečo sa šéf tímu Fordu rozhodol nevziať tímovú réžiu do vlastných rúk, o tom môžeme len špekulovať. Možno to prepískol, pretože do konca seriálu je ešte ďaleko. Ak totiž Ford má získať titul majstra sveta v tomto roku, môže ho získať jedine Hirvonen a tak dva body zo Sardínie by mohli veľmi-veľmi chýbať. Ak si však Malcolm Wilson myslí, že titul na tento rok je pre Hirvonena stratený, potom urobil dobre pre Latvalu, ktorému víťazstvo poriadne zdvihne sebavedomie a Ford môže zabojovať aspoň o víťazstve v Pohári konštruktérov. Double zo Sardínie je pre tento možný budúci úspech určite dobrým vkladom, najmä keď Loeb s prvým Citroënom skončil až štvrtý a druhý pilot tímu Dani Sordo až 23.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala sa dočkal a aj takto si vychutnáva prvé chvíle po víťazstve v Sardínii

Situácia sa však pre Loeba mohla vyvíjať aj inak, nebyť defektu, ktorý mal počas druhého dňa na trati rýchlostnej skúšky a kde stratil veľa drahocenných sekúnd. Navyše ho postihla aj dvojminútová penalizácia v predposlednej rýchlostnej skúške za nepripútanie sa bezpečnostnými pásmi po výmene kolesa s prerazenou pneumatikou. Tak sa vidina ďalšieho pokračovania víťaznej série stala nereálnou. Na Sardínii sa Loeb nedostal dokonca ani na stupne víťazov, kam sa k Latvalovi a Hirvonenovi postavil za tretie miesto Petter Solberg s Citroënom Xsara a pripísal si ako jazdec súkromného tímu so starším autom veľmi cenný úspech. Piaty skončil nádejný ruský jazdec Jevgenij Novikov, ktorý štartuje za juniorský tím Citroënu. Šiesty prišiel do cieľa Mat Wilson, siedmy Mads Östberg, len šesť desatín sekundy pres ôsmym Henningom Solbergom.

Najbližšie seriál majstrovstiev sveta automobilových súťaží pokračuje v Grécku 11. až 14. júna známou Rallye Akropolis.

Výsledky Rallye Sardínia

1. J.-M. Latvala4:00:55,7 hod
2. M. Hirvonen+29,4 s
3. P. Solberg+1:57,6 min
4. S. Loeb+3:43,7
5. J. Novikov+5:11,8
6. M. Wilson+7:29,3
7. M. Östberg+13:20,6
8. H. Solberg+13:21,2
9. C. Rautenbach+19:31,1
10. N. Al-Attiyah+19:43,7
11. P. Sandell+19:45,2
12. J. Nikara+21:17,4
13. M. Prokop+22:44,9
14. M. Kosciuszko+22:58,1
15. A. Araujo+23:27,8

Priebežné poradie jazdcov

1. S. Loeb55 bodov
2. M. Hirvonen38
3. D. Sordó31
4. H. Solberg21
5. P. Solberg20
6. J. Latvala19
7. M. Wilson15
8. F. Villagra9
9. S. Ogier5
10. M. Ostberg5
11. J. Novikov4
12. C. Atkinson4
13. K. Al Qassimi3
14. C. Rautenbach3
15. U. Aava1

Priebežné poradie tímov

1. Citroën89 bodov
2. Ford61
3. Stobart44
4. Citroën Junior20
5. Munchi's12

Autor: J. Goldberger
Foto: wrcford
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.