Sardínia: koniec spanilej jazdy Loeba

Streda, 27 máj 2009

Rallye na ostrove Sardínia bola plná paradoxov. Nevyhral ju žiadny z dvoch najvážnejších favoritov – Loeb, ani Hirvonen. Skončila sa spanilá jazda Sebastiena Loeba, ktorý vyhral všetkých päť tohtoročných súťaží seriálu majstrovstiev sveta. Neprerušil ju však Hirvonen, Loebov najväčší protikandidát na titul majstra sveta, ale smoliar Latvala, ktorý v tomto roku približne toľkokrát havaroval ako Loeb vyhral. Latvala tak dokonale zastúpil svojho kolegu Hirvonena z tímu Ford. Do réžie nezasiahol ani tímový šéf Fordu Malcolm Wilson, aby uprednostnil Hirvonena, ktorý má neporovnateľne väčšie šance na titul ako Latvala. A tak "zametač" tratí z druhého i tretieho dňa to obom favoritom naložil ako sa patrí.

Jari-Matti Latvala
Ťažké trate na ostrove Sardínia zvládal Jari-Matti Latvala prekvapivo suverénne

Ukázalo sa, že prvý jazdec štartového poľa, ktorý čistí trať pre tých, ktorí štartujú za ním, nemusí to mať až tak zlé. Potvrdil to druhý pilot Fordu Latvala, ktorého na záver prvého z troch súťažných dní pustili pred seba vedúci jazdci dovtedy priebežnej klasifikácie sardínskej rallye i seriálu majstrovstiev sveta – Loeb aj Hirvonen. Obaja akoby manifestačne zostali na trati viac sekúnd stáť, aby klesli na druhé a tretie miesto, prepustili tak vedúcu pozíciu Latvalovi a tak neštartovali na druhý deň z čelnej pozície a nezametali pre ostatných trať. Tieto sekundy však koniec-koncov v cieli tretieho dňa aj tak nerozhodovali, pretože Hirvonenovi chýbalo v cieli na Latvalu takmer tridsať sekúnd, čo je viac, ako si Hirvonen postál na trati v záverečnom rýchlostnom teste prvého dňa.

Prečo sa šéf tímu Fordu rozhodol nevziať tímovú réžiu do vlastných rúk, o tom môžeme len špekulovať. Možno to prepískol, pretože do konca seriálu je ešte ďaleko. Ak totiž Ford má získať titul majstra sveta v tomto roku, môže ho získať jedine Hirvonen a tak dva body zo Sardínie by mohli veľmi-veľmi chýbať. Ak si však Malcolm Wilson myslí, že titul na tento rok je pre Hirvonena stratený, potom urobil dobre pre Latvalu, ktorému víťazstvo poriadne zdvihne sebavedomie a Ford môže zabojovať aspoň o víťazstve v Pohári konštruktérov. Double zo Sardínie je pre tento možný budúci úspech určite dobrým vkladom, najmä keď Loeb s prvým Citroënom skončil až štvrtý a druhý pilot tímu Dani Sordo až 23.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala sa dočkal a aj takto si vychutnáva prvé chvíle po víťazstve v Sardínii

Situácia sa však pre Loeba mohla vyvíjať aj inak, nebyť defektu, ktorý mal počas druhého dňa na trati rýchlostnej skúšky a kde stratil veľa drahocenných sekúnd. Navyše ho postihla aj dvojminútová penalizácia v predposlednej rýchlostnej skúške za nepripútanie sa bezpečnostnými pásmi po výmene kolesa s prerazenou pneumatikou. Tak sa vidina ďalšieho pokračovania víťaznej série stala nereálnou. Na Sardínii sa Loeb nedostal dokonca ani na stupne víťazov, kam sa k Latvalovi a Hirvonenovi postavil za tretie miesto Petter Solberg s Citroënom Xsara a pripísal si ako jazdec súkromného tímu so starším autom veľmi cenný úspech. Piaty skončil nádejný ruský jazdec Jevgenij Novikov, ktorý štartuje za juniorský tím Citroënu. Šiesty prišiel do cieľa Mat Wilson, siedmy Mads Östberg, len šesť desatín sekundy pres ôsmym Henningom Solbergom.

Najbližšie seriál majstrovstiev sveta automobilových súťaží pokračuje v Grécku 11. až 14. júna známou Rallye Akropolis.

Výsledky Rallye Sardínia

1. J.-M. Latvala4:00:55,7 hod
2. M. Hirvonen+29,4 s
3. P. Solberg+1:57,6 min
4. S. Loeb+3:43,7
5. J. Novikov+5:11,8
6. M. Wilson+7:29,3
7. M. Östberg+13:20,6
8. H. Solberg+13:21,2
9. C. Rautenbach+19:31,1
10. N. Al-Attiyah+19:43,7
11. P. Sandell+19:45,2
12. J. Nikara+21:17,4
13. M. Prokop+22:44,9
14. M. Kosciuszko+22:58,1
15. A. Araujo+23:27,8

Priebežné poradie jazdcov

1. S. Loeb55 bodov
2. M. Hirvonen38
3. D. Sordó31
4. H. Solberg21
5. P. Solberg20
6. J. Latvala19
7. M. Wilson15
8. F. Villagra9
9. S. Ogier5
10. M. Ostberg5
11. J. Novikov4
12. C. Atkinson4
13. K. Al Qassimi3
14. C. Rautenbach3
15. U. Aava1

Priebežné poradie tímov

1. Citroën89 bodov
2. Ford61
3. Stobart44
4. Citroën Junior20
5. Munchi's12

Autor: J. Goldberger
Foto: wrcford
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.