Sardínia: koniec spanilej jazdy Loeba

Streda, 27 máj 2009

Rallye na ostrove Sardínia bola plná paradoxov. Nevyhral ju žiadny z dvoch najvážnejších favoritov – Loeb, ani Hirvonen. Skončila sa spanilá jazda Sebastiena Loeba, ktorý vyhral všetkých päť tohtoročných súťaží seriálu majstrovstiev sveta. Neprerušil ju však Hirvonen, Loebov najväčší protikandidát na titul majstra sveta, ale smoliar Latvala, ktorý v tomto roku približne toľkokrát havaroval ako Loeb vyhral. Latvala tak dokonale zastúpil svojho kolegu Hirvonena z tímu Ford. Do réžie nezasiahol ani tímový šéf Fordu Malcolm Wilson, aby uprednostnil Hirvonena, ktorý má neporovnateľne väčšie šance na titul ako Latvala. A tak "zametač" tratí z druhého i tretieho dňa to obom favoritom naložil ako sa patrí.

Jari-Matti Latvala
Ťažké trate na ostrove Sardínia zvládal Jari-Matti Latvala prekvapivo suverénne

Ukázalo sa, že prvý jazdec štartového poľa, ktorý čistí trať pre tých, ktorí štartujú za ním, nemusí to mať až tak zlé. Potvrdil to druhý pilot Fordu Latvala, ktorého na záver prvého z troch súťažných dní pustili pred seba vedúci jazdci dovtedy priebežnej klasifikácie sardínskej rallye i seriálu majstrovstiev sveta – Loeb aj Hirvonen. Obaja akoby manifestačne zostali na trati viac sekúnd stáť, aby klesli na druhé a tretie miesto, prepustili tak vedúcu pozíciu Latvalovi a tak neštartovali na druhý deň z čelnej pozície a nezametali pre ostatných trať. Tieto sekundy však koniec-koncov v cieli tretieho dňa aj tak nerozhodovali, pretože Hirvonenovi chýbalo v cieli na Latvalu takmer tridsať sekúnd, čo je viac, ako si Hirvonen postál na trati v záverečnom rýchlostnom teste prvého dňa.

Prečo sa šéf tímu Fordu rozhodol nevziať tímovú réžiu do vlastných rúk, o tom môžeme len špekulovať. Možno to prepískol, pretože do konca seriálu je ešte ďaleko. Ak totiž Ford má získať titul majstra sveta v tomto roku, môže ho získať jedine Hirvonen a tak dva body zo Sardínie by mohli veľmi-veľmi chýbať. Ak si však Malcolm Wilson myslí, že titul na tento rok je pre Hirvonena stratený, potom urobil dobre pre Latvalu, ktorému víťazstvo poriadne zdvihne sebavedomie a Ford môže zabojovať aspoň o víťazstve v Pohári konštruktérov. Double zo Sardínie je pre tento možný budúci úspech určite dobrým vkladom, najmä keď Loeb s prvým Citroënom skončil až štvrtý a druhý pilot tímu Dani Sordo až 23.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala sa dočkal a aj takto si vychutnáva prvé chvíle po víťazstve v Sardínii

Situácia sa však pre Loeba mohla vyvíjať aj inak, nebyť defektu, ktorý mal počas druhého dňa na trati rýchlostnej skúšky a kde stratil veľa drahocenných sekúnd. Navyše ho postihla aj dvojminútová penalizácia v predposlednej rýchlostnej skúške za nepripútanie sa bezpečnostnými pásmi po výmene kolesa s prerazenou pneumatikou. Tak sa vidina ďalšieho pokračovania víťaznej série stala nereálnou. Na Sardínii sa Loeb nedostal dokonca ani na stupne víťazov, kam sa k Latvalovi a Hirvonenovi postavil za tretie miesto Petter Solberg s Citroënom Xsara a pripísal si ako jazdec súkromného tímu so starším autom veľmi cenný úspech. Piaty skončil nádejný ruský jazdec Jevgenij Novikov, ktorý štartuje za juniorský tím Citroënu. Šiesty prišiel do cieľa Mat Wilson, siedmy Mads Östberg, len šesť desatín sekundy pres ôsmym Henningom Solbergom.

Najbližšie seriál majstrovstiev sveta automobilových súťaží pokračuje v Grécku 11. až 14. júna známou Rallye Akropolis.

Výsledky Rallye Sardínia

1. J.-M. Latvala4:00:55,7 hod
2. M. Hirvonen+29,4 s
3. P. Solberg+1:57,6 min
4. S. Loeb+3:43,7
5. J. Novikov+5:11,8
6. M. Wilson+7:29,3
7. M. Östberg+13:20,6
8. H. Solberg+13:21,2
9. C. Rautenbach+19:31,1
10. N. Al-Attiyah+19:43,7
11. P. Sandell+19:45,2
12. J. Nikara+21:17,4
13. M. Prokop+22:44,9
14. M. Kosciuszko+22:58,1
15. A. Araujo+23:27,8

Priebežné poradie jazdcov

1. S. Loeb55 bodov
2. M. Hirvonen38
3. D. Sordó31
4. H. Solberg21
5. P. Solberg20
6. J. Latvala19
7. M. Wilson15
8. F. Villagra9
9. S. Ogier5
10. M. Ostberg5
11. J. Novikov4
12. C. Atkinson4
13. K. Al Qassimi3
14. C. Rautenbach3
15. U. Aava1

Priebežné poradie tímov

1. Citroën89 bodov
2. Ford61
3. Stobart44
4. Citroën Junior20
5. Munchi's12

Autor: J. Goldberger
Foto: wrcford
Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."