Štartuje 35. ročník Rallye Dakar

Piatok, 04 január 2013

Rallye Dakar štartuje 5. januára v peruánskej Lime a končí 19. januára v chilskom Santiagu. Tento rok pritiahol na pomyselnú štartovú čiaru dobrodruhov 53 národností – spolu 471 pretekárskych strojov, z ktorých je 195 motocyklov, 40 štvorkoliek, 160 automobilov a 76 kamiónov.

Dakar 2012 Svitko
Štefan Svitko dokončil minuloročný Dakar na piatom mieste. Bude teraz úspešnejší?

Chýbať pochopiteľne nebudú ani slovenskí a českí jazdci. Držať palce budeme predovšetkým siedmim Slovákom – motocyklistom Štefanovi Svitkovi, Ivanovi Jakešovi, Dušanovi Čipkovi, Jánovi Zaťkovi; automobilovým jazdcom Štefanovi Svitkovi staršiemu a Jánovi Rumplimu a v kategórii kamiónov nás bude zastupovať Jaroslav Miškolci.

Vyše osemtisíc kilometrov

Dĺžka trate sa pre každú z kategórií líši. Zatiaľ čo motocyklisti musia zdolať 8423 kilometrov, na automobily čaká o stopäťdesiat kilometrov viac. Najkratšiu púť pred sebou majú kamióny: 8121 km. Meraných kilometrov bude však asi polovica, zostatok trasy sú prejazdy.

Dakar 2012 Jakeš
O cieľ na Dakare 2013 zabojuje aj Ivan Jakeš

Tri štáty – Argentína, Chile a Peru – sa opäť podelia o trasu dakarskej rallye, hoci v odlišnom poradí. Začiatok v peruánskej púšti aj dlhá a rýchla pasáž v Argentíne však vnášajú do taktického pojatia pretekov zásadnú zmenu.

Úseky pre motocykle a štvorkolky a pre automobily s kamiónmi

Hneď v siedmich etapách usporiadateľská Amaury Sport Organisation (ASO) rozhodla o rozdelení rallye na špeciálne úseky pre motocykle i štvorkolky a automobily s kamiónmi; v dvoch "erzetách" dokonca kamióny pôjdu iba určitý skrátený úsek. Ukazuje sa, že dakarská rallye sa stále viac vzďaľuje svojmu pôvodnému maratónskemu charakteru a stáva sa šprintérskou záležitosťou. S negatívnym vplyvom na rýchlosť (teda v náraste nebezpečenstva), opotrebenie techniky (ktorá sa na kratšej vzdialenosti viac pohybuje v maximálnom nasadení) či v spotrebe výmenného materiálu (hlavne pneumatiky a brzdy). Ale napríklad i v potrebe kvalitného servisu.

Dakar 2012 - Cipka
Po druhý raz sa na Dakare predstaví motocyklista Dušan Čipka. Ambícia: prísť do cieľa.

Otázkou zostáva, či ide iba o umenie možného a obetu stále rastúceho tlaku ekologických aktivistov, ktorí Dakar vytláčajú z púšte Atacama, alebo dlhodobý zámer. Veď napríklad dlhá argentínska časť na prvý pohľad nemá s tradičnými terénmi dakarskej rallye veľa spoločného, ak nepočítame klasický biely piesočný erg pri Fiambale. Priemerná dĺžka špeciálneho úseku pre kamióny sa skrátila na "zanedbateľných" 253 kilometrov. Možno sa iba domnievať, že chýbajúca dĺžka bude adekvátne kompenzovaná technickou náročnosťou špeciálnych skúšok.

Púšť hneď na úvod

Po štarte v Lime uvíta pretekárov hneď na úvod peruánska púšť s mäkkými dunami a tiež rovnaké etapové stanovište ako v 34. ročníku. Z Limy sa trasa presunie do Pisca. Hneď druhý deň bude nasledovať púštna "loop erzeta" (tzv. slučková etapa) – akési rozdelenie na tých, čo chcú ďalej bojovať o najvyššie priečky, a tých, ktorým možno v Peru aj preteky "odzvonia". Nasledujú etapy do Nazcy a Arequipy – i s dlhými úsekmi hustých oblakov piesku Guadal. Práve piesočný a dunový začiatok súťaže vnáša nové meradlo do taktiky boja.

Vzhľadom k tomu, že dunové etapy znamenajú vždy veľké časové rozstupy, pôjde v tejto pasáži nielen o vysoké nasadenie, ale predovšetkým o neinkasovanie zbytočných časových strát. Slabšie posádky budú postavené pred nemilosrdné sito hneď v úvode a je možné očakávať aj podstatne viac upchanejšiu trať pre posádky kamiónov, ktoré ju inak v roku 2012 išli v obrátenom garde v popredí celkového poradia.

Po peruánskej púšti chilská Atacama

Nasleduje prvá ochutnávka chilskej púšte Atacama – etapa z Arequipy do Ariky zavedie súťažiacich do Chile. Nasledujúca "erzeta" do Calamy nehostinnou krajinou najsuchšej púšte sveta sľubuje najdlhšiu - 454 kilometrovú – špeciálku celého ročníka. Pretekárov teda nečaká tradičná bašta súťaže, legendárny púštny zjazd do Iquique, ba ani prašná púšť pri Antofagaste.

Dakar 2012 Zatko
Tohtoročný Dakar by chcel pokoriť aj ďalší Slovák, motocyklový jazdec Ján Zaťko

Argentína ako hostiteľský štát prehovorí do trasy súťaže viac, než sa pôvodne predpokladalo. Súťažiaci do nej vstúpia cez 4975 metrov vysoký andský priesmyk Paso de Jama (súťaž ním prechádzala už v roku 2011), ktorý bude tentoraz trochu technickejší – hneď v prvej fáze súťažiaci zdolajú špeciálku vo výške 3000, resp. 4000 metrov nad morom.

Až po ôsmich etapách deň odpočinku

Potom príde špeciálka do Salty. Až po ôsmich etapách, teda v San Miguel de Tucumán, bude – na už značne rozlámanú dakarskú karavánu – čakať deň odpočinku. Nasledujúca "erzeta" zavedie súťaž do Cordoby a po šotolinových tratiach WRC v miestnych horách opäť do bivaku v La Rioja. Ani v roku 2013 nebude chýbať tradičný biely erg pri Fiambale. Trate v Argentíne budú vedené napospol po rýchlych prašných cestách s malým potenciálom pre časové rozstupy. Pretekárom v tejto fáze pôjde o to, nepremrhať časové výdobytky z tej časti súťaže, ktorá prechádzala prvému prejazdu Ánd.

Dakar 2012 Tím Svitko
Úspešný tím Štefana Svitka z minuloročného Dakaru 2012. Zopakuje sa vlaňajšok?

Záver: do Santiaga de Chile

Návrat do Chile sa pôjde opäť cez Paso San Francisco a nezostáva než dúfať, že sa plánovaná "erzeta" cez Copiapo, 319 km dlhá, skutočne odjazdí v plnej dĺžke - na rozdiel od rokov minulých. Špeciálka z Copiapo do La Serena bude vedená z väčšej časti v miestnych dunách, aby usporiadatelia pretekárom vykompenzovali absenciu tradičnej atacamskej osi. Záverečný úsek z La Sereny do Santiaga pravdepodobne prinesie skôr kratší test technického charakteru a dlhý prejazd do chilskej metropoly.

Máme sa teda na čo tešiť – 35. ročník Rallye Dakar Lima – Santiago 2013 štartuje už zajtra!

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.