Štefan Svitko: Bol to môj najťažší Dakar

Sobota, 23 január 2016

Slovenský motocyklista Štefan Svitko žiaril po návrate z 38. ročníka Rallye Dakar 2016 napriek únave spokojnosťou. Na najnáročnejších vytrvalostných pretekoch obsadil druhé miesto, čo je historicky najlepšie umiestnenie rodáka spod Tatier na prestížnom podujatí.

1 Štefan Svitko
Štefan Svitko si na tohtoročnom Dakare vylepšil svoj sen a v cieli rallye bol druhý

Najlepší európsky motocyklový jazdec prešiel 9320 kilometrov, veľkú časť v nadmorskej výške až 4600 metrov. Spotreboval 1124 litrov benzínu, zodral 24 pneumatík. Jeho mechanik Zlatko Novosad bol extrémne unavený, údržba motocykla mu dala zabrať viac ako zvyčajne. "Štefan bol taký rýchly, že každý deň na motocykli odtrhol nejakú súčiastku," poznamenal.

Z trinástich etáp deväťkrát skončil v TOP 5, jednu aj vyhral. Svoju siedmu účasť na púštnej rallye, ktorá sa tento rok išla v Argentíne a Bolívii, pretavil do historického výsledku. Tohtoročný Dakar označil za najnáročnejší v kariére."Bolo to veľmi náročné, najmä po psychickej stránke. Veľa som jazdil sám, musel som navigovať, vyrovnať sa s tlakom. Keď som prešiel cieľom poslednej etapy, chcelo sa mi plakať," uviedol po návrate na stretnutí s novinármi.

Pred štartom podujatia si chcel vylepšiť svoje maximum, dve konečné piate miesta z rokov 2012 a 2015. Sníval o umiestnení v prvej trojke. "Na to, že skutočne môžem skončiť na pódiu, som začal myslieť tak päť etáp pred koncom. Mal som vysnívanú pozíciu do tretieho miesta. Tomu, že skutočne skončím druhý, som uveril až po prejdení posledného kilometra, kým som nebol v cieli, nič nebolo isté" priznal.

2 Slovnaft Team
Štefan Svitko (druhý sprava) a "dakarský" mechanik Zlatko Novosad (druhý zľava)

Kľúčová z jeho pohľadu bola jedenásta "erzeta". Štartoval z prvého miesta, keďže etapu predtým vyhral. Musel si sám navigovať a tak išiel opatrnejšie. Potom ho dobehli Toby Price a Kevin Benavides a prišiel o náskok.

Mal aj veľa pádov, prišiel o zadnú brzdu a sedem kilometrov pred tankovaním mi došiel benzín. Domorodci vytiahli fľašu od kokakoly a doniesli mu v nej dva litre benzínu na dojazd. Na druhej strane mal, ako priznal, aj šťastie.

Porovnal aj tohtoročný Dakar s minuloročným. Tento rok nemusel robiť okolo motorky nič a mohol sa sústrediť na seba, ísť do karavanu, vyspať sa a pripravovať na ďalšiu etapu. Aj preto bol potom na trati rýchlejší a lepšie pripravení.

Z náročnej rallye sa vrátil nezranený, hoci mal počas nej viacero pádov. "Nebolí ma nič, len trocha oči. Boli sme všetci unavení, nikto nebol schopný oslavovať.

3 Svitko na TK
Záujem novinárov na tlačovej konferencii po Svitkovom návrate z Dakaru bol veľký

Veľmi si cení prínos všetkých členov Slovnaft Teamu, ktorí mu pomáhali priamo na rallye: Zlatko Novosad, Martin Kubačka, Viliam Tóth a Marián Jacina. Nie je všetko len o fabrickom tíme, pre neho bola dôležitejšia psychická podpora práve od nich. A tú mal.

Od prvého dňa museli na motocykli stále niečo meniť a opravovať. Priznal, že aj padal, ale často šlo aj o opotrebovanie materiálu. Čím sa ide rýchlejšie, tým sa motocykel viac kazí. A ich diely neboli z takého kvalitného materiálu ako majú fabrické stroje.

Svitkovi priali úspech aj mnohí konkurenti z púštnej rallye. Po víťazstve v desiatej etape cítil podporu. Priali mu to aj preto, že nebol z nefabrického tímu. V poslednej etape mu fandili aj organizátori. Zastavil sa pri ňom napríklad kameraman z vrtuľníka a povedal mu, že pre neho je on víťazom.

4 Soško beduína
Trofej Dakaru, soška beduína, odmena za dvojtýždňové strádanie

"So Štefanom sme dlhoroční kamaráti," vraví mechanik Zlatko Novosad a pokračoval: "Veľmi mu prajem to, čo dosiahol. Už počas prvého Dakaru som sa pýtal sám seba, či mi ten stres stojí za to. Teraz vravím, že to stálo zato."

Už teraz myslí Štefan Svitko na ďalší ročník Dakaru. Či sa mu raz podarí Dakar aj vyhrať? Povedal, že to je vo hviezdach, ale že urobí všetko pre to.

Autor: Andrej Haverda
Foto: Alena Haverdová
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.