Štefan Svitko: Bol to môj najťažší Dakar

Sobota, 23 január 2016

Slovenský motocyklista Štefan Svitko žiaril po návrate z 38. ročníka Rallye Dakar 2016 napriek únave spokojnosťou. Na najnáročnejších vytrvalostných pretekoch obsadil druhé miesto, čo je historicky najlepšie umiestnenie rodáka spod Tatier na prestížnom podujatí.

1 Štefan Svitko
Štefan Svitko si na tohtoročnom Dakare vylepšil svoj sen a v cieli rallye bol druhý

Najlepší európsky motocyklový jazdec prešiel 9320 kilometrov, veľkú časť v nadmorskej výške až 4600 metrov. Spotreboval 1124 litrov benzínu, zodral 24 pneumatík. Jeho mechanik Zlatko Novosad bol extrémne unavený, údržba motocykla mu dala zabrať viac ako zvyčajne. "Štefan bol taký rýchly, že každý deň na motocykli odtrhol nejakú súčiastku," poznamenal.

Z trinástich etáp deväťkrát skončil v TOP 5, jednu aj vyhral. Svoju siedmu účasť na púštnej rallye, ktorá sa tento rok išla v Argentíne a Bolívii, pretavil do historického výsledku. Tohtoročný Dakar označil za najnáročnejší v kariére."Bolo to veľmi náročné, najmä po psychickej stránke. Veľa som jazdil sám, musel som navigovať, vyrovnať sa s tlakom. Keď som prešiel cieľom poslednej etapy, chcelo sa mi plakať," uviedol po návrate na stretnutí s novinármi.

Pred štartom podujatia si chcel vylepšiť svoje maximum, dve konečné piate miesta z rokov 2012 a 2015. Sníval o umiestnení v prvej trojke. "Na to, že skutočne môžem skončiť na pódiu, som začal myslieť tak päť etáp pred koncom. Mal som vysnívanú pozíciu do tretieho miesta. Tomu, že skutočne skončím druhý, som uveril až po prejdení posledného kilometra, kým som nebol v cieli, nič nebolo isté" priznal.

2 Slovnaft Team
Štefan Svitko (druhý sprava) a "dakarský" mechanik Zlatko Novosad (druhý zľava)

Kľúčová z jeho pohľadu bola jedenásta "erzeta". Štartoval z prvého miesta, keďže etapu predtým vyhral. Musel si sám navigovať a tak išiel opatrnejšie. Potom ho dobehli Toby Price a Kevin Benavides a prišiel o náskok.

Mal aj veľa pádov, prišiel o zadnú brzdu a sedem kilometrov pred tankovaním mi došiel benzín. Domorodci vytiahli fľašu od kokakoly a doniesli mu v nej dva litre benzínu na dojazd. Na druhej strane mal, ako priznal, aj šťastie.

Porovnal aj tohtoročný Dakar s minuloročným. Tento rok nemusel robiť okolo motorky nič a mohol sa sústrediť na seba, ísť do karavanu, vyspať sa a pripravovať na ďalšiu etapu. Aj preto bol potom na trati rýchlejší a lepšie pripravení.

Z náročnej rallye sa vrátil nezranený, hoci mal počas nej viacero pádov. "Nebolí ma nič, len trocha oči. Boli sme všetci unavení, nikto nebol schopný oslavovať.

3 Svitko na TK
Záujem novinárov na tlačovej konferencii po Svitkovom návrate z Dakaru bol veľký

Veľmi si cení prínos všetkých členov Slovnaft Teamu, ktorí mu pomáhali priamo na rallye: Zlatko Novosad, Martin Kubačka, Viliam Tóth a Marián Jacina. Nie je všetko len o fabrickom tíme, pre neho bola dôležitejšia psychická podpora práve od nich. A tú mal.

Od prvého dňa museli na motocykli stále niečo meniť a opravovať. Priznal, že aj padal, ale často šlo aj o opotrebovanie materiálu. Čím sa ide rýchlejšie, tým sa motocykel viac kazí. A ich diely neboli z takého kvalitného materiálu ako majú fabrické stroje.

Svitkovi priali úspech aj mnohí konkurenti z púštnej rallye. Po víťazstve v desiatej etape cítil podporu. Priali mu to aj preto, že nebol z nefabrického tímu. V poslednej etape mu fandili aj organizátori. Zastavil sa pri ňom napríklad kameraman z vrtuľníka a povedal mu, že pre neho je on víťazom.

4 Soško beduína
Trofej Dakaru, soška beduína, odmena za dvojtýždňové strádanie

"So Štefanom sme dlhoroční kamaráti," vraví mechanik Zlatko Novosad a pokračoval: "Veľmi mu prajem to, čo dosiahol. Už počas prvého Dakaru som sa pýtal sám seba, či mi ten stres stojí za to. Teraz vravím, že to stálo zato."

Už teraz myslí Štefan Svitko na ďalší ročník Dakaru. Či sa mu raz podarí Dakar aj vyhrať? Povedal, že to je vo hviezdach, ale že urobí všetko pre to.

Autor: Andrej Haverda
Foto: Alena Haverdová
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.