Svitko na Dakare blízko životného úspechu

Sobota, 16 január 2016

Na jazdcov čakala najdlhšia etapa celých dakarských pretekov. Museli zvládnuť viac než 900 kilometrov, rýchlostná skúška tvorila viac ako polovicu trasy. Premiérovo sa z etapového víťazstva radovali pretekári hneď v troch kategóriách: Portugalec Rodrigues na Yamahe, Fín Hirvoven s Mini a Holanďan Versluis s truckom MAN. Favoriti Price, Peterhansel, Patronelli a De Rooy upevnili svoje celkové prvenstvá vo svojich kategóriách a zdá sa, že to budú mená víťazov tohtoročného 38. ročníka Rallye Dakar.

1 Mikko Hirvonen
Mikko Hirvonen je zatiaľ štvrtý, ale ani k prémiovému stupňu víťazov nemá ďaleko

Motocykle

Trasu zo San Juan do Villa Carlos Paz si užil Austrálčan Toby Price (KTM), ktorý zajazdil druhý najrýchlejší čas a na víťaza etapy Heldera Rodriguesa (Yamaha) stratil iba štyri a pol minúty. "Bol to pre mňa skvelý deň. Snažil som sa tlačiť na pílu a útočiť. Mal som lepší druhý týždeň. V jeho začiatku som sa mierne zranil, ale už som v poriadku. Jazdil som dnes rýchlo a bezpečne," uviedol Rodrigues pre oficiálnu stránku podujatia. Price si upevnil vedenie v súťaži, na celkovo druhého Slováka Štefana Svitka (KTM), ktorý bol v cieli štvrtý, zvýšil náskok na takmer tridsaťosem minút (37:39 min). Pokiaľ zvládne poslednú "erzetu", Price sa stane prvým Austrálčanom, ktorý vyhrá slávny Dakar.

Slovenský motocyklový reprezentant Štefan Svitko má pred poslednou etapou 38. ročníka Rallye Dakar na dosah vytúžené pódiové umiestnenie, historické pre Slovensko. "Dnes to bolo dlhé a náročné. Začalo pršať a hneď v prvej zákrute som bol na zemi. Celý som sa zablatil, ani som sa nemal čím utrieť. Myslel som si, že to organizátori zasa zrušia, ale po chvíli prestalo pršať. Po tankovaní som sa domnieval, že pôjdeme po rovine, ale vyhnali nás do hôr a ubiehalo mi to veľmi pomaly, takže som rád, že som v cieli. Neviem, či sa len mne išlo tak zle, pneumatiky mám už opotrebované, dosť sa šmýkalo. Vravel som si, že je po druhom mieste, ale nech som aspoň štvrtý. V cieli som nakoniec zistil, že som ešte zvýšil náskok," povedal v cieli Svitko.

2 Štefan Svitko
Štefan Svitko má druhé miesto takmer isté. Ale byť na Dakare prvý, to by sa rátalo!

Smolnú etapu zažil Francúz Antoine Meo (KTM), doposiaľ figurujúci na 3. mieste priebežnej klasifikácie. Necelých dvadsať kilometrov pred cieľom spadol, s poranenou rukou bol v cieli, s viac než polhodinovou stratou, až ako dvadsiaty prvý a v celkovom poradí klesol na 6. priečku (+01:12:50). Uvoľnila sa tak tretia pozícia, na ktorú sa vyhupol Čiľan Pablo Quintanilla s motocyklom Husqvarna, ktorý dlhú etapu zajazdil v šiestom najrýchlejšom čase.

Výborne si viedol domáci jazdec Kevin Benavides (Honda). Pripísal si tretí najrýchlejší čas a posunul sa na celkové 4. miesto. Na tretieho Quintanillu stráca iba štyri minúty a zdá sa, že v tejto kategórii bude v poslednej etape najväčší boj o bronzové vavríny.

Zvláštny incident sa udial Alainovi Duclosovi. Francúz, po štvrtku dvadsiaty v celkovom poradí, si po páde dal dolu prilbu, aby mohol vykonať menšie opravy na svojom motocykli Sherco. Po chvíli chcel pokračovať, no helma mu zmizla. Stalo sa to asi na 290. kilometri a z bezpečnostných dôvodov nemohol pochopiteľne ísť ďalej a musel hľadať riešenie.

3 Antoine Meo
Francúz Antoine Meo bol po 11. etape tretí, v nasledujúcej po páde je až šiesty

Štvorkolky

Tesné prvenstvo v dvanástej etape si pripísal Argentínčan Marcos Patronelli (Yamaha), keď druhého Waltera Nosigliu z Bolívie (Honda) porazil iba o deväť sekúnd. Tretí najrýchlejší čas zajazdil Rus Sergej Karjakin (Yamaha), ktorý sa tým vyhupol za bratov Marcosa a Alejandra Patronelliovcov na celkové tretie miesto (+01:52:07). Marcos mierne zvýšil náskok pred svojim súrodencom Alejandrom, má k dobru takmer štyri a pol minúty. Tesný rozdiel je tiež na priebežnej tretej a štvrtej pozícii. Na Karjakina zo štvrtej priečky bude v poslednej "erzete" útočiť Juhoafričan Brian Baragwanath, ktorý jazdí tiež na stroji Yamaha a stráca na neho iba päť minút.

4 A. Patronelli
O prvenstvo v štvorkolkách bojujú bratia Patronelliovci. Starší Alejandro je zatiaľ druhý.

Automobily

Napínavý priebeh sa odohral v triede automobilov. O víťazstvo v etape bojovali Fín Mikko Hirvonen a Katarčan Nasser Al-Attiyah, obaja s vozidlami značky Mini. V cieli bol medzi nimi rozdiel iba deviatich sekúnd. Nakoniec si tesné prvenstvo, a svoje prvé etapové, pripísal Hirvonen, ktorý je celkovo štvrtý. Na pomyslené stupne víťazov sa dostal premiérovo aj Juhoafričan Leeroy Poulter (Toyota). S celkovým poradím však nezamiešal, celkovo je piaty (+01:36:16).

To skúsený Francúz Stephane Peterhansel (Peugeot) išiel na istotu a hoci bol v cieli s jedenásťminútovou stratou deviaty, zostáva na celkovom 1. mieste, so slušným náskokom štyridsiatich minút pred Al-Attiyahom. Pokiaľ sa v poslednej etape nestane niečo mimoriadne, vyrovná šiestym titulom v kategórii automobilov svoju skoršiu bilanciu šiestich prvenstiev v triede motocyklov.

5 Peterhansel
Francúz Peterhansel má víťazstvo na dosah a tým aj svoje dvanáste dakarské prvenstvo

Al-Attiyah tiež nebude v poslednej etape zbytočne riskovať, pretože má na 2. mieste náskok viac než hodinu pred Juhoafričanom Ginielom de Villiersom (Toyota). Ten naopak bude musieť zariskovať, pretože mu na chrbát dýcha Hirvonen. Zdá sa, že v tejto kategórii bude najväčší boj o tretie miesto.

Kamióny

V etape už po druhýkrát v tomto roku kraľoval Holanďan Pieter Versluis (MAN), k pomyslenému zisku cenného kovu mu to však nestačí, keďže v celkovom poradí je až deviaty. Druhý najrýchlejší čas zaznamenal domáci Federico Villagra na Ivecu (figuruje na priebežnej 3. priečke), tretí čas si pripísal Holanďan Hans Stacey (MAN). Celkové poradie zostáva rovnaké aj po tejto etape, vo vedení je ďalší Holanďan Gerard de Rooy (Iveco), ktorý si po roku 2012 ide pre svoje druhé dakarské víťazstvo. Druhý v celkovom poradí Rus Airat Mardejev na Kamaze na neho stráca takmer hodinu a štvrť (+01:13:10 hod).

Česká trojčlenná posádka vo vozidle Tatra so slovenským navigátorom Jaroslavom Miškolcim obsadila v piatok 15. pozíciu (+15:13 min) a v priebežnom hodnotení im patrí 16. miesto (+07:46:45 hod). Druhého slovenského navigátora v českej posádke Mareka Sýkoru klasifikovali v cieli meraného úseku na 38. priečke (+01:08:03 hod) a priebežne je štyridsiaty (+39:37:16 hod).

Záverečná sobotňajšia etapa bude mať 180 meraných kilometrov, okrem toho účastníci absolvujú ďalších 518 km spojovacích úsekov. Nebude to však jednoduché, na jazdcov čakajú kľukaté cesty, rýchle pieskové pasáže či skalnaté sektory. Až po tomto si budú môcť vydýchnuť v cieli v Rosariu.

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.