Svitko na Dakare druhý, Jakeš šiesty a zranený

Piatok, 08 január 2016

Druhá maratónska etapa priniesla znovu úspech slovenským jazdcom Štefanovi Svitkovi a Ivanovi Jakešovi, keď v cieli piatej etapy obsadil Svitko druhé a Jakeš aj napriek nepríjemnému pádu šieste miesto. Svitko postúpil v priebežnom poradí na druhé miesto, Jakeš na jedenásty.

1 Loeb - Elena
Po piatich etapách je lídrom kategórie automobilov posádka Peugeotu Loeb - Elena

Piata etapa zo San Salvadoru de Jujuy do Uyuni mala meraný úsek dlhý 329 kilometrov. Štefan Svitko sa dokázal vysporiadať s technickými problémami z ľahšieho pádu v predchádzajúcej etape a v cieli bol druhý za Austrálčanom Priceom. Tretí skončil Rakúšan Walkner, štvrtý Španiel Barreda Bort, piaty Čiľan Quintanilla a šiesty Ivan Jakeš.

V priebežnom poradí si náš Svitko polepšil a zo štvrtého miesta sa posunul na druhé za Portugalčana Goncalvesa, na ktorého má stratu minútu a 45 sekúnd. Tretí je Austrálčan Price, ktorý má stratu 1:47 minúty. Na ďalších miestach sú Španiel Barredo Bort (+2:27 min), Rakúšan Walkner (+2:57 min) a Argentínčan Benavides (6:46 min). Jedenásty Ivan Jakeš má stratu na vedúceho jazdca 14:30 min. Horšie je to s jeho zraneným kolenom pravej nohy a prstami na nohe ľavej. Je otázne, či zranenia mu dovolia nastúpiť do ďalších etáp.

2 Goncalves
Líder motocyklistov Portugalčan Goncalves útočí s Hondou na celkové víťazstvo

Štvorkolky

Už druhú etapu po sebe vyhral Peruánec Alexis Hernandez pred Juhoafričanom Brianom Baragwanathom. Tretí skončil s odstupom 1:56 minúty Argentínčan Alejandro Patronelli. Obhajca vlaňajšieho prvenstva Poliak Sonik vypadol, po ťažkej havárii odstúpil aj druhý muž celkového poradia Brazílčan Marcelo Medeiros.

Doterajší líder Ignacio Casale mal problémy s motorom, stratil viac ako hodinu a klesol na 14. miesto. Novým lídrom je Hernandez, druhý je Alejandro Patronelli a tretí Argentínčan Patronelli.

Automobily

Už tretiu etapu vyhral Francúz Sebastien Loeb a všetky doterajšie etapy vyhrali špeciály Peugeot 2008 DKR. Loeb zvýšil svoj náskok na čele priebežného hodnotenia. Druhý v etape bol Španiel Carlos Sainz a tretí Francúz Peterhansel, ďalší dvaja z továrenského tímu Peugeot. Až štvrtý bol minuloročný víťaz Al-Attiyah z Kataru na Mini. Drží sa aj Fín Mikko Hirvonen, ktorý jazdí tiež na Mini a v etape skončil šiesty. Loeb vedie aj priebežne. Druhý je Peterhansel, tretí Sainz a štvrtý Al-Attiyah. Hirvonen je na siedmom mieste.

3 Mikko Hirvonen
Fín Mikko Hirvonen štartuje na Dakare po prvý raz a po piatich etapách je siedmy

Kamióny

Rozbiehajú sa ruské Kamazy. Potvrdil to víťazstvom v etape Nikolajev svojou už ôsmou víťaznou etapu z doterajších svojich štartov a prvej v tomto roku. Druhý bol Čech Kolomý na Tatre, tretí Argentínčan Villagra. V tejto etape po technických problémoch odstúpil Čech Aleš Loprais.

Po piatich etapách vedie Argentínčan Villagra (MAN) pred Holanďanom Versluisom (MAN) a tretí je ďalší Holanďan Stacey (MAN). Čech Kolomý je šiesty.

Na Dakare sa v šiestej etape pôjde najdlhšia etapa s meraným úsekom s dĺžkou 542 kilometrov, kamionisti však len 295 kilometrov. Etapa bude veľmi náročná, pretože sa bude jazdiť v nadmorských výškach od 3500 do 4200 metrov. Pôjde sa aj cez známe soľné pláne, zvyšok budú tvoriť piesok a kamene.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.