Svitko si plní sen, v polovici Dakaru je tretí

Nedeľa, 10 január 2016

Aj siedma etapa bola pre jazdcov a súťažné posádky na Dakare malým peklom. Dážď už na argentínskej strane robil cesty šmykľavými a nebezpečnými. Väčšina sa dokázala s náročnými podmienkami vyrovnať, ale pre mnohých mala etapa z Bolívie naspäť do Argentíny veľmi trpkú príchuť a budú chcieť na ňu čo najskôr zabudnúť. Ťažko zabúdať sa bude najmä rodine 63-ročného Bolívijčana, ktorý na 83. kilometri etapy po zrážke s francúzskym súťažným autom zahynul.

1 Sebastien Loeb
Sebastien Loeb je na Dakare nováčikom. Deväťnásobný majster sveta v rallye však dokonale ovláda svoje súťažné remeslo. Tri etapy vyhral a po siedmich etapách je lídrom priebežného poradia a peugeoty okupujú medzi autami prvé tri miesta.

Siedmu etapa z Uyuni do Salty, z Bolívie do Argentíny, pre zlé počasie museli skrátiť a tak meraný úsek mal len 336 kilometrov. Zlé počasie vládlo najmä na argentínskej strane, kde zúrili búrky. Do cieľa stihlo prísť len 22 jazdcov na motocykloch, medzi nimi aj Štefan Svitko. Potom etapu skrátili a započítavali sa len časy z argentínskej časti etapy.

Motocykle: Pohroma favoritov

Predchádzajúce dve etapy a aj včerajšia boli pohromou pre mnohých favoritov, najmä v kategórii motocyklov. Žiaľ, medzi nimi aj pre nášho Ivana Jakeša. Najprv v piatej etape nepríjemne havaroval jeden z hlavných favoritov na celkové prvenstvo na Dakare Španiel Barreda Bort, potom Portugalčan Faria a obaja zo súťaže pre zranenia odstúpili. Havaroval aj náš Ivan Jakeš, potrhal si väzy v kolene, do šiestej etapy síce ešte nastúpil, ale po 20 km pre veľké bolesti odstúpil. Minimálne Barreda Bort a náš Jakeš ašpirovali na stupne víťazov v konečnom hodnotení Dakaru 2016.

Podobné ambície mal aj Rakúšan Walkner, ktorý v šiestej etape skončil druhý a priebežne mu patrila tretia priečka. V nasledujúci deň, vo včerajšej siedmej etape, mal na 17 kilometri ťažký pád a zlomil si stehennú kosť. Snažil sa mu pomôcť Portugalčan Goncalves, líder medzi motocyklistami, zastavil pri ňom aj náš Svitko. Vrtuľníkom potom ťažko zraneného Rakúšana previezli do nemocnice.

2 Meo Antoine
Francúz Antoine Meo je na Dakare po prvý raz. Včera vyhral etapu a priebežne je šiesty.

Počasie ďalej vyčíňalo a silný dážď rozvodnil natoľko jednu z riek, cez ktorú mali súťažiaci prechádzať, že bolo nebezpečné ju prebrodiť. Doplatil na to ako prvý poľský motocyklista Piatek, ktorému rieka odplavila a zničila stroj. Nato organizátori druhý meraný úsek na území Argentíny zrušili a zažehnali tak ďalšie možné komplikácie.

Svitko v etape deviaty, priebežne tretí

Štefan Svitko sa ani v tejto etape nevyhol problémom. Najprv s navigáciou, potom aj s motorkou, keď sa mu rozpadol brzdový kotúč na zadnom kolese. Sťažoval si aj na zle fungujúce pruženie. Zabojoval však a v cieli etapy bol na 9. mieste so stratou 6:03 min na víťazného Francúza Antoine Meoa. Druhý bol Argentínčan Benavides a tretí Goncalves, ktorému odpočítali v cieli 10:53 min za pomoc poskytnutú Walknerovi.

Aj vďaka tomu si Portugalčan Goncalves (Honda) udržal po siedmej etape pozíciu lídra pred Argentínčanom Benavidesom (KTM), ktorý na neho stráca +3:12 min. Na tretie miesto postúpil náš Štefan Svitko (KTM), ktorý na vedúceho jazdca má stratu +9:24 min. Štvrtý je Čiľan Quintanilla (+18:06 - Husqvarna), piaty Argentínčan Benavides (+21:01 – Honda) a šiesty víťaz siedmej etapy Francúz Meo (+21:06 – KTM).

Automobily

Peugeoty jazdia na tohtoročnom Dakare stále neohrozene a Mini sa na ne príliš nechytá. Minuloročný víťaz Katarčan Al-Attiyah vraví, že je ťažké v etape poraziť peugeoty, ale napriek tomu chce tohtoročný Dakar vyhrať celkove.

Aj v tejto etape patrili peugeotom dve prvé miesta. Vyhral Španiel Sainz a je to už jeho 27. čiastkové víťazstvo na Dakare. Druhý skončil Francúz Loeb a tretí na Mini Katarčan Al-Attiyah. Peterhansel s tretím peugeotom bol štvrtý a piaty Fín Hirvonen na Mini. Šiesty ďalší peugeot v sedle s Despresom. Je to neuveriteľná bilancia francúzskych levov!

Loeb je po včerajšej etape znovu na čele priebežného poradia, druhý Peterhansel (+2:22 min), tretí Sainz (+4:50 min), štvrtý Al-Attiyah, piaty už Hirvonen a šiesty Juhoafričan De Villiers.

3 Carlos Sainz
Carlos Sainz alias El Matador vyhral včera etapu, už 27. na Dakare a je priebežne tretí

Štvorkolky

Víťazom medzi štvorkolkármi sa stal Argentínčan Lucas Bonetto. V cieli pred druhým, krajanom Pablom Copettim, bol skôr o 29 sekúnd. Tretí skončil Bolívijčan Walter Nosiglia, ktorý za víťazom zaostal o 54 sekúnd. V priebežnom hodnotení je prvý naďalej Argentínčan Alejandro Patronelli pred svojím mladším bratom Marcosom (+3:36 min). Tretí aj naďalej zostáva Rus Kariakin. Všetci jazdia na strojoch značky Toyota.

4 A. Petronelli
Argentínčan Alejandro Patronelli je medzi štvorkolkármi po siedmich etapách prvý

Kamióny

Ruské kamióny Kamaz sa stále viac tlačia do popredia. V tejto etape obsadili prvé dve priečky. Už druhé víťazstvo na tohtoročnom Dakare si vybojoval Rus Nikolajev. Druhý skončil jeho krajan Mardejev a tretí Holanďan Versluis (MAN). Za ním potom jeho krajan De Rooy (Iveco) a piaty ďalší Rus na Kamaze – Karginov. Po siedmich etapách je na čele priebežnej klasifikácie Holanďan Versluis. Druhý De Rooy má na lídra stratu 5:31 minúty a tretí Mardejev zaostáva o 10:48 minúty. Najlepší z Čechov je Macík (Liaz) na deviatom mieste.

Deň odpočinku

Po ôsmich veľmi náročných dňoch bude nedeľa zaslúženým dňom odpočinku. Súťažiaci by si mali oddýchnuť a nabrať nové sily na zostávajúcich sedem dní. Mechanikov čaká v tento deň pripraviť stroje na ďalšie náročné dni. Etapy od pondelka budú totiž "plné piesku", keďže na rad prídu púštne duny a v nich náročná navigácia.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.