V Argentíne double pre Citroën, pohroma pre Polo

Štvrtok, 30 apríl 2015

Náročná trať, cesty po úpätí vysokých hôr plné nástrah, šotolinový povrch a rýchlostné skúšky dlhé viac než 50 kilometrov. Taká bola argentínska rallye 2015. Po Monte Carlo, švédskej a mexickej rallye štvrté podujatie tohtoročného serálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Víťazstvo si pomerne prekvapivo odniesol Brit Kris Meeke. Druhý skončil Nór Östberg a tretí ďalší Brit Evans.

Argentina-2015 - SS6
Jazdci sa na argentínsku rallye príliš netešia, zato víťazstvo z tejto krajiny sa cení

Favoritom na VW Polo sa na náročnej argentínskej pôde nedarilo. Začali veľmi dobre, keď v prvej rýchlostnej skúške obsadili z prvých štyroch miest hneď tri priečky: 1. Ogier, 3. Mikkelsen a 4. Latvala. Medzi nich sa na druhú priečku vtesnal neskorší víťaz rallye Brit Meeke. Ale už v 2. RS dlhej 52 km mal problémy Ogier, ktorého zradil motor. Defekt pneumatiky mala jednotka tímu Hyundaiu Belgičan Neuville a stratil viac ako 4 minúty. Defekt mal aj Nór Mikkelsen, navyše poškodil aj auto.

S rozvahou jazdil inak vždy veľmi rýchly Fín Jari-Matti Latvala (VW Polo R) a v 2. RS bol tretí za veľmi rýchlym Britom Meekeom (Citroën DS3) a Španielom Sordom (Hyundai i20 WRC). Tretiu RS vyhral znovu Meeke, ale Latvala zrýchlil a bol druhý. Viac ako minútu stratil Sordo, ktorý jazdil bez posilňovača bŕzd.

V spanilej jazde pokračoval ďalej Meeke a po vyše 50 km bol na čele priebežného poradia pred Latvalom. Sordo bol štvrtý, Čech Prokop šiesty a Neuville siedmy.

Brit Meeke valcoval súperov ďalej, keď viedol aj po 5.RS. Znovu pred Latvalom, ktorý si sťažoval na problémy s diferenciálom. Sordo bol naďalej štvrtý a Prokop šiesty. Meeke a jeho Citroën DS3 boli na neudržanie a Brit už vedenie nepustil z rúk do konca súťaže a stal sa celkovým víťazom argentínskej rallye. Rozjazdil sa aj Španiel Sordo, keď vyhral dve RS, ale aj prvý pilot tímu Hyundai Thierry Neruville, ktorý bol tretí. Strácal Latvala kvôli nefunkčnému diferenciálu.

V siedmej RS sa do súťaže vrátil Francúz Ogier a so stratou vyše 34 minút mu patrilo až 32. miesto. Vrátil sa aj Nór Mikkelsen, bol 25. a strácal takmer 26 minút. Tiež Novozélanďan Paddon s tretím Hyundaiom i20 WRC, ktorý zaujal 27 miesto. Rýchlostný test číslo sedem vyhral Ogier pred Mikkelsenom a Latvalom, všetci na VW Polo R.

V RS 9 pri havárii Novozélanďana Paddona sa zranilo šesť divákov a rýchlostný test organizátori zrušili. V ďalšej RS Sorda brzdia problémy s nízkym tlakom paliva jeho Hyundaia, zato jeho tímový partner Thierry Neuville poskočil na priebežné piate miesto.

V predposlednej RS pre poruchu motora odstúpil Latvala (VW Polo R) a bol tretím VW, ktoré odstúpilo. Neuville postúpil o jednu priečku na štvrtú pozíciu. Na čele bol stále Brit Meeke na Citroëne DS3, druhý Nór Östberg na druhom Citroëne a tretí Brit Evans na Forde Fiesta.

Záverečnú dvanástu RS dlhú vyše 50 km ako špeciálnu Power Stage vyhral Ogier (3 body do celkovej klasifikácie), druhý skončil Sordo (+ 2 body) a tretí Östberg (+ 1 bod). Skvelé štvrté miesto si odnáša český jazdec Martin Prokop. Belgičan Neuville z tímu Hyundai mal v poslednej RS kolíziu zavinenú prirýchlou jazdou a prišiel o takmer istú štvrtú priečku a nezískal ani bod.

V Argentíne nevyhral najväčší favorit Francúz Sebastien Ogier, aktuálny majster sveta v rallye a súčasný líder seriálu WRC. Nevyhral ani Fín Jari-Matti Latvala. Po prvý raz sa nedarilo tímu Volkswagen, keď postupne vypadli všetci jeho traja jazdci, ktorý sa podľa pravidla Super rallye postupne do súťaže vrátili.

Na juhoamericke pôde zaslúžene získal prvenstvo Kris Meeke, ktorý ho venoval svojmu krajanovi, bývalému skvelému jazdcovi Colinu McRaeovi. Práve on zaúčal terajšieho víťaza do tajov rallye. Mimochodom, double Citroënov sa konalo naposledy v roku 2012 na fínskej rallye.

Seriál WRC bude pokračovať 21. až 24. mája piatym podujatím, ktorým bude portugalská rallye.

Výsledky Rallye Argentína

1. MeekeV. Brit./Citroen DS33:41:44,9 hod
2. M. ÖstbergNór./Citroen DS3+18,1 s
3. E. EvansV. Brit./Ford Fiesta+3:27,4 min
4. M. ProkopČR/Ford Fiesta+6:26,0
5. D. SordoŠpan./Hyundai i20+10:46,7
6. K. Al-QuassimiSAE/Citroen DS3+11:19,9
7. A. Al – KuwariKat./Ford Fiesta+16:02,6
8. D. DominguezParag./.Ford Fiesta R5+18:48,2
9. G. SabaParag./Škoda Fabia S2000+21:20,6
10. F. VillagraArg./Ford Fiesta MR+25:19,6

Priebežné poradie jazdcov (po 4 z 13 podujatí)

1. S. Ogier84 bodov
2. M. Østberg51
3. A. Mikkelsen47
4. E. Evans41
5. K. Meeke35
6. T. Neuville35
7. D. Sordo30
8. M. Prokop26
9. J.-M. Latvala19
10. O. Tanak13

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.