V Argentíne Paddon z N. Zélandu porazil Ogiera

Pondelok, 25 apríl 2016

Seriál majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach pre rok 2016 otvárala Rallye Monte Carlo a prinieslo víťazstvo pre Francúza Sebastiena Ogiera. Vo Švédsku vyhral znovu Ogier a v Mexiku Fín Jari-Matti Latvala, obaja na Volkswagenoch Polo. Počas tohto víkendu sa jazdilo v Argentíne. Nevyhralo doteraz suverénne VW Polo, ale Hyundai a jeho novozélandský jazdec Hayden Paddon pred Ogierom a Nórom Mikkelsenom.

1 Hayden Paddon - Argentína
Hayden Paddon na Hundai i20 WRC pri skoku na jednom z horizontov Rallye Argentína

Suverénne volkswageny odchádzali z Argentíny síce s dvomi pódiovými umiestneniami, ale víťazstvo si odnáša jazdec s nakloneným H v znaku. Kórejci, vlastne skôr európska ekipa nadšencov rallye tímu Hyundai po enormnom úsilí začína žať úspechy aj v podobe víťazstiev. Má skvelú techniku vycibreného modelu i20 WRC druhej súťažnej generácie, tri vynikajúce posádky s jazdcami Thierry Neuville, Dani Sordo a Haydon Paddon. Teraz jeden z nich, Paddon, naskočil na víťaznú vlnu.

Francúza Ogiera, trojnásobného majstra sveta, síce zatiaľ žiadny z jazdcov kórejskej značky neohrozuje a v seriáli vedie. Má o 29 bodov viac ako argentínsky víťaz Paddon, ktorý je priebežne druhý, ale seriál je zatiaľ iba na začiatku a poradie sa v priebehu sezóny bude určite meniť. Tlak na tím Volkswagen môže silnieť hlavne od Hyundaia a to môže otriasť suverenitou nemeckého tímu. Víťazstvo modelu i20 WRC druhej generácie je celkovo druhé po tom, ako v roku 2014 starší model i20 WRC vyhral rallye v Nemecku. Pre Paddona je víťazstvo v Argentíne jeho premiérové.

2 Vítazi Paddon-Kennard
Víťazná novozélandská posádka H. Paddon a J. Kennard na automobile Hyundai i20 WRC

Súťaž v Argentíne mala zaujímavý priebeh. Hyundai v sedle s Dani Sordom vyhral už prvú superšpeciálku vo štvrtok na 1,5 kilometrovej trati pred majstrom sveta Ogierom. Po piatku, prvom komplexom súťažnom dni, sa na čele usadil Fín Latvala, Paddon bol druhý a Francúz Ogier tretí. Po sobote prevzal priebežné vedenie Paddon s náskokom takmer 30 sekúnd. Vedenie si udržal aj po troch nedeľňajších záverečných rýchlostných skúškach, aj keď zo svojho náskoku niečo stratil.

Úspech Hyundai i20 WRC je o to cennejší, že Paddon zvíťazil aj v záverečnej diváckej Power Stage a získal tri extra body. Španiel Sordo bol v nej druhý a pripísal si dva extra body. Po štyroch podujatiach je jazdec tímu Hyundai Paddon druhý s mankom 29 bodov na Ogiera (VW Polo R). Tretí je Nór Mikkelsen (VW Polo R), štvrtý Španiel Sordo (Hyundai i20 WRC), piaty Nór Östberg (Ford Fiesta) a šiesty Belgičan Neuville (Hyundai i20 WRC).

Seriál rallye WRC bude pokračovať piatym podujatím v dňoch od 19. do 22. mája. Je ním Rallye Portugalska.

Výsledky Rallye Argentíny

1. Hayden PaddonN. Zél./Hyundai i203:40:52,9 hod
2. Sébastien OgierFranc./VW Polo R+14,3 s
3. Andreas MikkelsenNór./VW Polo R+1:05,2 min
4. Dani SordoŠpan./Hyundai i20+1:17,1
5. Mads ÖstbergNór./Ford Fiesta+4:56,7
6. Thierry NeuvilleBelg./Hyundai+9:29,5
7. M. LigatoArg./Citroën DS3+9:39,2
8. E. CamilliArg./Ford Fiesta+10:16,0
9. H. SolbergNór./Ford Fiesta+10:48,5
10. N. FuchsPeru/Škoda Fabia R5+24:42,8

Priebežné poradie jazdcov (po 4 zo 14 podujatí)

1. Sebastien Ogier96 bodov
2. Hayden Paddon57
3. Mads Östberg52
4. Andreas Mikkelsen48
5. Dani Sordo44
6. Jari-Matti Latvala27
7. Ott Tänak24
8. Thierry Neuville23
9. Stephane Lefebvre10
10. Henning Solberg8

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

Volkswagen117 bodov
Hyundai81
M-Sport Ford62
Hyundai N49
Volkswagen II45
DMACK WRT30
Jipocar ČR 6

Autor: J. Goldberger
Foto: Hyundai
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.