V kráľovstve piesku sa začína Dakar 2014

Sobota, 04 január 2014

Piateho januára odštartujú z argentínskeho Rosaria stovky dobrodruhov, ktorí budú v rámci 36. ročníka Rallye Dakar štrnásť dní dobrovoľne ničiť seba i techniku iba preto, aby prekonali trať dlhú tisíce kilometrov.

Carlos Sainz Dakar
Carlos Sainz Dakar už raz vyhral a úspech by si rád zopakoval, tentoraz s buggy SMG

Dakarskí dobrodruhovia budú musieť čeliť nástrahám, ktoré usporiadatelia pripravili na trati čítajúcej viac ako deväťtisíc náročných kilometrov naprieč tromi juhoamerickými štátmi. Prekonať budú musieť napríklad pohorie Ánd vo výške skoro päťtisíc metrov; ale aj púšť Atacama, kde už stovky, možno tisíce rokov nepršalo. Práve tu – vo vysušenom kráľovstve piesku, kamenia a prachu – americká NASA trénovala svoju misiu na Mars. Novinkou na trase je krátky výlet do Bolívie, naopak Peru po dvoch ročníkoch v tamojších púšťach sa z itinerára Rallye Dakar tentoraz stratilo.

Rallye Dakar 2014, štartujúca 5. januára v argentínskom Rosariu s cieľom 18. januára v chilskom Valparaise opätovne pritiahla dobrodruhov viac ako päťdesiatich náročností. Ďalší, v poradí už 36. ročník prilákal i slovenských súťažiacich – dvoch do kategórie motocyklov a rovnaký počet uvidíme v triede kamiónov. Dĺžka trate sa pre každú z kategórií líši. Viac-menej už teraz je jasné, že Dakar 2014 bude extrémne dlhý – meraných úsekov bude zhruba polovica trasy, zostatok trate sú prejazdy.

Automobily

V kategórii automobilov sa skupina hlavných favoritov oproti predchádzajúcim ročníkom príliš nezmenila, niekoľko jazdcov však našlo nové miesta v iných stajniach. Za hlavných favoritov sú aj tento rok považované posádky tímu X-Raid, ktoré si opätovne sadnú do "špeciálov" značky Mini. Do dieselového Mini sa posadí niekoľkonásobný dakarský šampión Stéphane Peterhansel, ktorý práve s týmto vozidlom ovládol posledné dva ročníky súťaže. Jeho cieľom je získať svoje už dvanáste dakarské víťazstvo. Ku starým známym z X-Raidu sa vracia Nasser Al-Attiyah, takže Francúz tentoraz bude mať najsilnejšieho súpera priamo v radách svojej stajne. Zostava Mini však nebude iba o dvojici Peterhansel – Al-Attiyah. Z popredných "maratóncov" si do týchto špeciálov sadnú aj Španiel "Nani" Roma, niekdajší víťaz kategórie motocyklov, Poliak Krzystof Holowczyc alebo miestny obľúbenec Orlando Terranova z Argentíny.

Dakar 2013
Trať dakarskej rallye dokonale preverí každú posádku na juhoamerickom kontinente

Zatiaľ čo "špeciálmi" britskej značky bude Dakar doslova nahustený, konkurenčných Toyot zase toľko neuvidíme. Na druhej strane práve automobily Toyota Hilux patrili v posledných dvoch ročníkoch k hlavným súperom víťaznej stajne. Juhoafričania ani tentoraz nezaháľali a na svojich špeciáloch odviedli ďalší kus práce. Okrem silnejšieho benzínového motora do vozidiel montovali klimatizáciu, ktorú si priamo vyžiadala "jednotka" a víťaz Dakaru 2009 Giniel de Villiers. Po bronze z roku 2012 a striebre o rok neskôr možno vystúpiť už iba na stupienok najvyšší. K splneniu tohto cieľa bude mať de Villiers k dispozícii tímového kolegu Leeroya Poultera, s ktorým sa stretával v identickom Yarise Super 2000 v automobilových majstrovstvách Juhoafrickej republiky 2013.

Na juhu Afriky sa však pre dakarské "vydanie" s letopočtom 2014 stavali aj ďalšie úplne nové "špeciály" Ranger, ktoré do tejto slávnej súťaže zapojí značka Ford. Nová stajňa bude skutočným národnostným mixom, keďže vozidlá vyrobila firma v Juhoafrickej republike, logistiku zaisťuje nemecký South Racing a do kokpitov si sadnú Juhoafričan Chris Visser a Juhoameričan Lucio Alvarez. Naopak žiadnym nováčikom na dakarských tratiach nebude čínska značka Great Wall, ktorá sa bude aj tentoraz spoliehať na "špeciál" Haval – nie nepodobný produktom od X-Raidu – a skúseného Portugalčana Carlosa Sousu. V druhom vozidle ho doplní nemenej skúsený Francúz Christian Lavieille a nadväzovať budú na šieste miesta z posledných ročníkov.

Carlos Sainz
El Matador, čiže Carlos Sainz, je pripravený po príchode do Argentíny na Dakar 2014

Zoznam prihlásených číta množstvo ďalších zaujímavých mien a vozidiel, dve z nich však rozhodne nemožno nespomenúť. Pocit víťazstva už na Dakare Carlos Sainz zažil a určite by si ho ešte aspoň raz chcel zopakovať. Vlani to s buggy nevyšlo, ale Španielovi sa očividne tento typ špeciálu natoľko zapáčil, že to tohto roku skúsi s buginou znovu. Tentoraz pôjde o buggy SMG, s ktorou vlani štartoval napríklad Guerlain Chicherit. Úplne nový automobil chystá rovnako obľúbený showman a milovník Hummerov Robby Gordon. Ten síce rozpredal svoje zázemie vrátane starých Hummerov a chcel po Dakare 2013 skončiť, nakoniec však neodolal a s úplne novým Hummerom na štart dorazí znovu. Najskôr to vyzeralo, že by mohol okrem ostatných súperov zabojovať rovnako proti svojmu minuloročnému vozidlu, avšak zo strany Yazzeda Al-Rajhiho kvôli jeho zdravotným problémom nakoniec z toho vzišlo.

Kamióny

Medzi najväčších favoritov na celkové víťazstvo v najnáročnejších pretekoch sveta patrí medzi kamiónmi už tradične stajňa Kamaz Master. Je to najšpičkovejší tím na svete s najlepším zázemím a najlepšou logistikou, absolútni favoriti na víťazstvo. Ruská stajňa s oficiálnou štátnou i továrenskou podporou nasadzuje spolu päť kamiónov, tri z nich sú vybavené úplne novými osemvalcovými motormi Liebherr. Za Kamaz Master Team pôjdu úradujúci víťaz dakarskej rallye Eduard Nikolajev, Ajrat Mardejev a Andrej Karginov. Tejto trojici budú kryť chrbát Anton Šibalov a Dimitrij Sotnikov. Pozornosť budú bezpochyby pútať i bieloruské MAZ-y, ktoré prekvapili na Silk Way Rally 2013, keď najlepší z nich získal 3. priečku.

Andrej Karginov
Andrej Karginov je jeden z troch pilotov elitnej trojky ruského tímu Kamaz

Jediná posádka, ktorá v posledných piatich rokoch prerušila nadvládu ruského tímu, bola v roku 2012 tá pod vedením Gerarda de Rooya a jeho zostavy Petronas Iveco. Okrem neho pôjde v tíme i de Rooyov bratranec Hans Stacey, víťaz tohto podujatia z roku 2007. Tím má veľké skúsenosti, výborné kamióny i motory. Medzi de Rooyom a Staceym však panuje veľká vnútorná rivalita, čo môže byť na škodu. Tí ďalší, menovite Pep Vila Roca a Joseph "Jo" Adua, zrejme pôjdu ako ich podpora, ale i oni vedia, že v priaznivej konštelácii hviezd môžu zabojovať o umiestnenie na stupni víťazov.

Víťazstvo bude chcieť získať aj značne posilnený a početný tím Eurol Veka MAN, za ktorý pôjde celkom päť posádok. Pilotom jednej z nich a zároveň favoritom na celkové prvenstvo je Peter Versluis. Holandský pretekár už v predchádzajúch rokoch dokázal, že jazdiť vie. Okrem neho sa v stajni objavia i Marcel van Vliet, René Kuipers, Steven Rotsaert a Dave Ingels. So špičkovými motormi ich uvidíme v popredí klasifikácie, na celkové prvenstvo sa však s nimi nepočíta.

Medzi kamiónmi bude mať svoje zastúpenie aj Slovensko. Zatiaľ čo Jaroslav Miškolci vo svojom treťom štarte – po rokoch 2010 a 2013 – si sadne do tatrovky najväčšieho českého tímu Bonver Dakar Project ako navigátor (zostavu s ním tvoria Tomáš Vrátný a Milan Holáň, vlani vybojovali 20. miesto), Róbert Kasák zo Semerova okúsi nevyspytateľné terény slávneho automobilového a motocyklového podujatia prvý raz. Na "matke všetkých rallye" sa slovenský jazdec, ktorý má skúsenosti z účasti na Africa Eco Race, zúčastní s Austrálčanom Chrisom Watmanom. Hoci sa s kamiónmi kopřivnickej automobilky predstaví na štarte až osem posádok, spomeňme najmä českého súťažiara Aleša Lopraisa, ktorý staví na Tatru T 163 Jamal. A nebudú chýbať ani dva špeciály prezentujúce sa pod ďalšou českou značkou – LIAZ.

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.