V Portugalsku Latvala porazil Ogiera

Utorok, 26 máj 2015

Portugalskú rallye, piate podujatie seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach, vyhral Fín Jari-Matti Latvala pred Francúzom Sebastienom Ogierom a Nórom Mikkelsenom. Latvala vyhral po prvý raz v tejto sezóne a rovnako po prvý raz porazil po dlhom čase aj svojho tímového partnera z Volkswagenu a suverénneho lídra priebežného poradia Sebastiena Ogiera.

J.-M. Tlatvala
Takýmito skokmi zdolával horizonty víťaz Portugalskej rallye Fín Jari-Matti Latvala

Francúz Ogier napriek tomu, že z 15 rýchlostných skúšok (jednu, v poradí piatu, organizátori anulovali) vyhral až šesť, nezískal vavrín víťaza. Ten skončil na krku Fína Latvalu, ktorý doteraz vždy ťahal za kratší koniec, aj keď obaja sedia v rovnakom aute VW Polo R. Až teraz na šotolinovej trati ukazoval Latvala svojmu tímovému partnerovi chrbát už od štvrtej RS, ktorú Fín vyhral.

Prvé tri rýchlostné testy sa stali korisťou Nóra Mikkelsena (Polo R), Španiela Sorda (Hyundai i20) a Brita Östberga (Citroën DS3). Potom Latvala vyhral ešte ďalšie dve rýchlostné skúšky, podstatné pre neho však bolo, že Ogiera si držal na dištanc od šiestich do desiatich sekúnd. Určite to nebolo pre Latvalu psychicky ľahké, ale zvládol to až do cieľa a vyhral s náskokom 8,2 sekundy.

Tretí v cieli za Latvalom a Ogierom bol Nór Mikkelsen na treťom továrenskom VW Polo R a dokončil tak triumf Volkswagenu. Aj o ďalšie priečky sa v Portugalsku tuho bojovalo. Veď štvrtý Brit Meeke (Citroën DS3) zaostal za pozíciou na stupni pre víťazov len o 20 sekúnd, o ďalšiu minútu piaty Estónec Tänak (Ford Fiesta) a približne o minútu a pol (na tretieho Mikkelsena) pomalší bol v cieli na šiestej pozícii Španiel Dani Sordo (Hyundai i20).

Siedmy skončil Nór Östberg (Citroën DS3) a jazdec z N. Zélandu v službách Hyundaia Paddon bol ôsmy. Pozornosť si zasluhuje Poliak Kubica. Ani nie tak za deviate miesto a prvé dva body do hodnotenia, ale za to, že sa dokázal natoľko krotiť, že po prvý raz v tejto sezóne nehavaroval. Pre Čecha Martina Prokopa sa tentoraz ušlo len desiate miesto a jeden bod.

Priebežné poradie suverénne vedie Francúz Ogier s náskokom 42 bodov pred Fínom Latvalom (- 48) a Nórom Östbergom. Štvrtý je Brit Meeke (- 58) a až piaty víťaz Portugalskej rallye Fín Latvala.

V Portugalsku štartovala aj slovenská posádka Martin Kočí-Lukáš Kostka v kategórii WRC2 na Peugeote 208 T16. Pre poruchu motora v šiestej RS už počas prvého dňa súťaž predčasne skončili.

Pozornosti médií neušiel syn majstra sveta z roku 1981 Ari Vatanena. Dvadsaťštyriročný Max skončil v absolútnom poradí na 29. mieste z celkom 69 klasifikovaných posádok.

Seriál majstrovstiev sveta WRC bude pokračovať v dňoch od 11. do 14. júna na Sardínii.

Výsledky Portugalskej rallye

1. Latvala J. - Anttila M.Fín./VW Polo R3:30:35,3 hod
2. Ogier S. - Ingrassia J.Franc./VW Polo R+8,2 s
3. Mikkelsen A. - Flöne O.Nór./VW Polo R+28,6
4. Meeke K. - Nagle P.V. Brit./Citroën DS3+48,7
5. Tänak O. - Molder R.Est./Ford Fiesta+1:56,8 min
6. Sordo D. - Martí M.Špan./Hyundai i20+2:27,9
7. Östberg M. - Andersson J.Nór./Citroën DS3+2:32,2
8. Paddon H. - Kennard J.N. Zél./Hyundai i20+2:54,3
9. Kubica R. - Szczepaniak M.Poľ./Ford Fiesta+4:39,1
10.Prokop-TománekČR/Ford Fiesta+7:31,2

Priebežné poradie jazdcov (po 5 z 13 podujatí)

1. Sebastien Ogier105
2. Andreas Mikkelsen63
3. Mads Östberg57
4. Kris Meeke47
5. Jari-Matti Latvala46
6. Elfyn Evans41
7. Dani Sordo38
8. Thierry Neuville35
9. Martin Prokop27
10.Ott Tänak23

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.