V Portugalsku Latvala porazil Ogiera

Utorok, 26 máj 2015

Portugalskú rallye, piate podujatie seriálu majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach, vyhral Fín Jari-Matti Latvala pred Francúzom Sebastienom Ogierom a Nórom Mikkelsenom. Latvala vyhral po prvý raz v tejto sezóne a rovnako po prvý raz porazil po dlhom čase aj svojho tímového partnera z Volkswagenu a suverénneho lídra priebežného poradia Sebastiena Ogiera.

J.-M. Tlatvala
Takýmito skokmi zdolával horizonty víťaz Portugalskej rallye Fín Jari-Matti Latvala

Francúz Ogier napriek tomu, že z 15 rýchlostných skúšok (jednu, v poradí piatu, organizátori anulovali) vyhral až šesť, nezískal vavrín víťaza. Ten skončil na krku Fína Latvalu, ktorý doteraz vždy ťahal za kratší koniec, aj keď obaja sedia v rovnakom aute VW Polo R. Až teraz na šotolinovej trati ukazoval Latvala svojmu tímovému partnerovi chrbát už od štvrtej RS, ktorú Fín vyhral.

Prvé tri rýchlostné testy sa stali korisťou Nóra Mikkelsena (Polo R), Španiela Sorda (Hyundai i20) a Brita Östberga (Citroën DS3). Potom Latvala vyhral ešte ďalšie dve rýchlostné skúšky, podstatné pre neho však bolo, že Ogiera si držal na dištanc od šiestich do desiatich sekúnd. Určite to nebolo pre Latvalu psychicky ľahké, ale zvládol to až do cieľa a vyhral s náskokom 8,2 sekundy.

Tretí v cieli za Latvalom a Ogierom bol Nór Mikkelsen na treťom továrenskom VW Polo R a dokončil tak triumf Volkswagenu. Aj o ďalšie priečky sa v Portugalsku tuho bojovalo. Veď štvrtý Brit Meeke (Citroën DS3) zaostal za pozíciou na stupni pre víťazov len o 20 sekúnd, o ďalšiu minútu piaty Estónec Tänak (Ford Fiesta) a približne o minútu a pol (na tretieho Mikkelsena) pomalší bol v cieli na šiestej pozícii Španiel Dani Sordo (Hyundai i20).

Siedmy skončil Nór Östberg (Citroën DS3) a jazdec z N. Zélandu v službách Hyundaia Paddon bol ôsmy. Pozornosť si zasluhuje Poliak Kubica. Ani nie tak za deviate miesto a prvé dva body do hodnotenia, ale za to, že sa dokázal natoľko krotiť, že po prvý raz v tejto sezóne nehavaroval. Pre Čecha Martina Prokopa sa tentoraz ušlo len desiate miesto a jeden bod.

Priebežné poradie suverénne vedie Francúz Ogier s náskokom 42 bodov pred Fínom Latvalom (- 48) a Nórom Östbergom. Štvrtý je Brit Meeke (- 58) a až piaty víťaz Portugalskej rallye Fín Latvala.

V Portugalsku štartovala aj slovenská posádka Martin Kočí-Lukáš Kostka v kategórii WRC2 na Peugeote 208 T16. Pre poruchu motora v šiestej RS už počas prvého dňa súťaž predčasne skončili.

Pozornosti médií neušiel syn majstra sveta z roku 1981 Ari Vatanena. Dvadsaťštyriročný Max skončil v absolútnom poradí na 29. mieste z celkom 69 klasifikovaných posádok.

Seriál majstrovstiev sveta WRC bude pokračovať v dňoch od 11. do 14. júna na Sardínii.

Výsledky Portugalskej rallye

1. Latvala J. - Anttila M.Fín./VW Polo R3:30:35,3 hod
2. Ogier S. - Ingrassia J.Franc./VW Polo R+8,2 s
3. Mikkelsen A. - Flöne O.Nór./VW Polo R+28,6
4. Meeke K. - Nagle P.V. Brit./Citroën DS3+48,7
5. Tänak O. - Molder R.Est./Ford Fiesta+1:56,8 min
6. Sordo D. - Martí M.Špan./Hyundai i20+2:27,9
7. Östberg M. - Andersson J.Nór./Citroën DS3+2:32,2
8. Paddon H. - Kennard J.N. Zél./Hyundai i20+2:54,3
9. Kubica R. - Szczepaniak M.Poľ./Ford Fiesta+4:39,1
10.Prokop-TománekČR/Ford Fiesta+7:31,2

Priebežné poradie jazdcov (po 5 z 13 podujatí)

1. Sebastien Ogier105
2. Andreas Mikkelsen63
3. Mads Östberg57
4. Kris Meeke47
5. Jari-Matti Latvala46
6. Elfyn Evans41
7. Dani Sordo38
8. Thierry Neuville35
9. Martin Prokop27
10.Ott Tänak23

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.