VC Španielska pre Daniho Pedrosu

Pondelok, 06 máj 2013

Akoby Veľká cena Španielska, tretie podujatie majstrovstiev sveta cestných motocyklov, bola domácim majstrovstvom, keď všetky tri pódiové stupne obsadili domáci jazdci. Vyhral Dani Pedrosa pred Marcom Marquesom a obhajcom majstrovského titulu Jorge Lorenzom. Pedrosovo víťazstvo bolo jasné a presvedčivé, keď suverénne viedol od piateho kola. Boj o druhé miesto vyvrcholil tesne pred cieľom, keď v ľavotočivej zákrute tvrdo zaútočil z tretieho miesta 20ročný Marques na Lorenza, ustál aj "bodyček" a v cieli bol druhý pred rezignovaným a nahnevaným Lorenzom.

Dani Pedrosa
V Jereze na Veľkej cene Španielska suverénne kraľoval domáci jazdec Dani Pedrosa

Preteky sa začali dobre pre Lorenza, za ktorého sa zavesil Pedrosa. Tretí jazdil Marques, štvrtý Brit Crutchlow a piaty Talian Rossi. Rossi si dosť veril, najprv sa dostal pred Crutchlowa a nakrátko aj pred Marquesa. Od piateho kola sa ustálilo poradie: Pedrosa, Lorenzo, Maques, Rossi a Crutchlow. Približne v tomto poradí sa jazdilo takmer do cieľa.

Vzrušenie prišlo až na záver, keď prvý útok Marquesa na Lorenza síce vyšiel, ale mal len krátke trvanie a Lorenzo získal mierny náskok. Keď to už vyzeralo, že je rozhodnuté, Marques sa začal približovať Lorenzovi a jeho posledný útok, aj keď veľmi riskantný, mladému Španielovi, nováčikovi kráľovskej triedy MotoGP, vyšiel a cieľom prešiel ako druhý.

Dvadsaťročný mladík je obrovský talent, označujú ho za najväčší za posledné roky. Po troch veľkých cenách je na čele priebežnej klasifikácie a dá sa očakávať, že v nekompromisnom jazdení bude ďalej pokračovať a má veľké šance bojovať aj o majstrovský titul. Hovorí sa, že tak razantný vstup do najsilnejšej motocyklovej triedy nemal doteraz žiadny jazdec. Marques nerobí chyby, a to je jeho nesporná devíza. Aj preto mu mnohí veria.

V Jereze neštartoval pre zlomenú a nevyliečenú zlomeninu kľúčnej kosti český jazdec Karel Abrahám. Skúšal to v piatok vo voľnom tréningu, ale pre veľké bolesti sa nakoniec rozhodol na preteky nenastúpiť. Druhý český pretekár Lukáš Pešek kvôli pádu hneď na začiatku preteky nedokončil.

Dvadsaťsedemročný Pedrosa sa v Jereze tešil už zo svojho 23. triumfu v kariére v pretekoch Grand Prix. Vyhral už aj v dejisku týchto pretekov – v rokoch 2005 a 2008, ale vtedy v triede do 250 cm³.

Pedrosa spolu s Lorenzom a Marquesom sa pravdepodobne pobijú o tohtoročný titul. Valentino Rossi po návrate k Yamahe dosahuje síce lepšie výsledky ako s Ducati, ale na prvých troch zatiaľ nemá. Seriál majstrovstiev sa však len rozbieha, takže nakoniec všetko môže byť inak.

Aj preto sa môžeme tešiť na ďalšie preteky, ktorými bude Veľká cena Francúzska v Le Mans už 19. mája.

Výsledky Veľkej ceny Španielska

Trieda MotoGP

1. Dani PedrosaŠpan./Honda45:17,632 min
2. Marc MarquezŠpan./Honda+2,487 s
3. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+5,089
4. Valentino RossiTal./Yamaha+8,914
5. Cal CrutchlowV. Brit./Yamaha+12,663
6. Alvaro BautistaŠpan./Honda+15,094

Priebežné poradie (po 3 pretekoch z 18)

1. Marc Marquez61 bodov
2. Dani Pedrosa58
3. Jorge Lorenzo57
4. Valentino Rossi43
5. Cal Crutchlow35
6. Alvaro Bautista28

Trieda Moto2

V triede Moto2 suverénne zvíťazil ďalší domáci jazdec Esteve Rabat a dosiahol v kariére vytúžené prvé víťazstvo v seriáli Grand Prix. Druhý skončil Brit Scott Redding a tretí Španiel Pol Espargaro.

Výsledky

1. Esteve RabatŠpan./Kalex45:04,450 min
2. Scott ReddingV. Brit./Kalex+4,261 s
3. Pol EspargaroŠpan./Kalex+7,517
4. Takaaki NakagamiJap./Kalex+7,721
5. Nicolas TerolŠpan./Suter+11,535
6. Xavier SiméonBelg./Kalex+13,264

Priebežné poradie (po 3 pretekoch z 18)

1. Esteve Rabat52 bodov
2. Scott Redding51
3. Pol Espargaró41
4. Nicolas Terol38
5. Dominique Aegerter34
6. Takaaki Nakagami29

Trieda Moto3

Španielske double priniesli preteky v najslabšej triede Moto3. Z víťazstva sa tešil Maverick Viňales, druhý bol Luis Salom a tretí Nemec Jonas Folger. Preteky prerušili v 16. kole potom, čo nepríjemne havaroval Francúz Alain Techer. Výsledky sa rátali po prejazde v 15. kole.

Výsledky

1. Maverick ViňalesŠpan./KTM26:57,338 min
2. Luis SalomŠpan./KTM+0,263 s
3. Jonas FolgerNem./Kalex KTM+4,475
4. Brad BinderJAR/Suter Honda+15,104
5. Jakub KornfeilČR/Kalex KTM+18,412
6. Niklas AjoFín./KTM+19,064

Priebežné poradie (po 3 pretekoch z 18)

1. Maverick Viňales65 bodov
2. Luis Salom61
3. Alex Rins41
4. Jonas Folger40
5. Zulfahmi Khairuddin28
6. Brad Binder24

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.