VC Španielska pre Daniho Pedrosu

Pondelok, 06 máj 2013

Akoby Veľká cena Španielska, tretie podujatie majstrovstiev sveta cestných motocyklov, bola domácim majstrovstvom, keď všetky tri pódiové stupne obsadili domáci jazdci. Vyhral Dani Pedrosa pred Marcom Marquesom a obhajcom majstrovského titulu Jorge Lorenzom. Pedrosovo víťazstvo bolo jasné a presvedčivé, keď suverénne viedol od piateho kola. Boj o druhé miesto vyvrcholil tesne pred cieľom, keď v ľavotočivej zákrute tvrdo zaútočil z tretieho miesta 20ročný Marques na Lorenza, ustál aj "bodyček" a v cieli bol druhý pred rezignovaným a nahnevaným Lorenzom.

Dani Pedrosa
V Jereze na Veľkej cene Španielska suverénne kraľoval domáci jazdec Dani Pedrosa

Preteky sa začali dobre pre Lorenza, za ktorého sa zavesil Pedrosa. Tretí jazdil Marques, štvrtý Brit Crutchlow a piaty Talian Rossi. Rossi si dosť veril, najprv sa dostal pred Crutchlowa a nakrátko aj pred Marquesa. Od piateho kola sa ustálilo poradie: Pedrosa, Lorenzo, Maques, Rossi a Crutchlow. Približne v tomto poradí sa jazdilo takmer do cieľa.

Vzrušenie prišlo až na záver, keď prvý útok Marquesa na Lorenza síce vyšiel, ale mal len krátke trvanie a Lorenzo získal mierny náskok. Keď to už vyzeralo, že je rozhodnuté, Marques sa začal približovať Lorenzovi a jeho posledný útok, aj keď veľmi riskantný, mladému Španielovi, nováčikovi kráľovskej triedy MotoGP, vyšiel a cieľom prešiel ako druhý.

Dvadsaťročný mladík je obrovský talent, označujú ho za najväčší za posledné roky. Po troch veľkých cenách je na čele priebežnej klasifikácie a dá sa očakávať, že v nekompromisnom jazdení bude ďalej pokračovať a má veľké šance bojovať aj o majstrovský titul. Hovorí sa, že tak razantný vstup do najsilnejšej motocyklovej triedy nemal doteraz žiadny jazdec. Marques nerobí chyby, a to je jeho nesporná devíza. Aj preto mu mnohí veria.

V Jereze neštartoval pre zlomenú a nevyliečenú zlomeninu kľúčnej kosti český jazdec Karel Abrahám. Skúšal to v piatok vo voľnom tréningu, ale pre veľké bolesti sa nakoniec rozhodol na preteky nenastúpiť. Druhý český pretekár Lukáš Pešek kvôli pádu hneď na začiatku preteky nedokončil.

Dvadsaťsedemročný Pedrosa sa v Jereze tešil už zo svojho 23. triumfu v kariére v pretekoch Grand Prix. Vyhral už aj v dejisku týchto pretekov – v rokoch 2005 a 2008, ale vtedy v triede do 250 cm³.

Pedrosa spolu s Lorenzom a Marquesom sa pravdepodobne pobijú o tohtoročný titul. Valentino Rossi po návrate k Yamahe dosahuje síce lepšie výsledky ako s Ducati, ale na prvých troch zatiaľ nemá. Seriál majstrovstiev sa však len rozbieha, takže nakoniec všetko môže byť inak.

Aj preto sa môžeme tešiť na ďalšie preteky, ktorými bude Veľká cena Francúzska v Le Mans už 19. mája.

Výsledky Veľkej ceny Španielska

Trieda MotoGP

1. Dani PedrosaŠpan./Honda45:17,632 min
2. Marc MarquezŠpan./Honda+2,487 s
3. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+5,089
4. Valentino RossiTal./Yamaha+8,914
5. Cal CrutchlowV. Brit./Yamaha+12,663
6. Alvaro BautistaŠpan./Honda+15,094

Priebežné poradie (po 3 pretekoch z 18)

1. Marc Marquez61 bodov
2. Dani Pedrosa58
3. Jorge Lorenzo57
4. Valentino Rossi43
5. Cal Crutchlow35
6. Alvaro Bautista28

Trieda Moto2

V triede Moto2 suverénne zvíťazil ďalší domáci jazdec Esteve Rabat a dosiahol v kariére vytúžené prvé víťazstvo v seriáli Grand Prix. Druhý skončil Brit Scott Redding a tretí Španiel Pol Espargaro.

Výsledky

1. Esteve RabatŠpan./Kalex45:04,450 min
2. Scott ReddingV. Brit./Kalex+4,261 s
3. Pol EspargaroŠpan./Kalex+7,517
4. Takaaki NakagamiJap./Kalex+7,721
5. Nicolas TerolŠpan./Suter+11,535
6. Xavier SiméonBelg./Kalex+13,264

Priebežné poradie (po 3 pretekoch z 18)

1. Esteve Rabat52 bodov
2. Scott Redding51
3. Pol Espargaró41
4. Nicolas Terol38
5. Dominique Aegerter34
6. Takaaki Nakagami29

Trieda Moto3

Španielske double priniesli preteky v najslabšej triede Moto3. Z víťazstva sa tešil Maverick Viňales, druhý bol Luis Salom a tretí Nemec Jonas Folger. Preteky prerušili v 16. kole potom, čo nepríjemne havaroval Francúz Alain Techer. Výsledky sa rátali po prejazde v 15. kole.

Výsledky

1. Maverick ViňalesŠpan./KTM26:57,338 min
2. Luis SalomŠpan./KTM+0,263 s
3. Jonas FolgerNem./Kalex KTM+4,475
4. Brad BinderJAR/Suter Honda+15,104
5. Jakub KornfeilČR/Kalex KTM+18,412
6. Niklas AjoFín./KTM+19,064

Priebežné poradie (po 3 pretekoch z 18)

1. Maverick Viňales65 bodov
2. Luis Salom61
3. Alex Rins41
4. Jonas Folger40
5. Zulfahmi Khairuddin28
6. Brad Binder24

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.