Vo Fínsku kraľoval Hirvonen

Streda, 05 august 2009

Pre ďalšie víťazstvo v seriáli majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach si Mikko Hirvonen odskočil domov do Fínska. Je jeho prvé na domácej fínskej trati. Za svojim cieľom išiel od prvej rýchlostnej skúšky, ani raz nezaváhal a celkom bezpečne porazil päťnásobného majstra sveta Francúza Sebastiena Loeba, ktorý na šotolinových fínskych cestách skončil druhý. Milým prekvapením pre Ford je tretie miesto Jari-Matti Latvalu, ktorý sa tak dostatočne rehabilitoval za školácku chybu z poľskej rallye, keď v záverečnej krátkej RS havaroval a súťaž nedokončil.

Mikko Hirvonen
Hirvonen s Fordom Focus dosiahol vo Fínsku svoje prvé víťazstvo na domácej trati

Mikko Hirvonen, prvý pilot Ford, si po sérii druhých miest z úvodných súťaží seriálu vymenil miesto s Loebom, ktorý vyhrával jednu súťaž za druhou. Potom prišli havárie úradujúceho majstra sveta a bezchybné výkony Hirvonena, ktorý zúročil svoju spoľahlivosť a prevzal vedenie v priebežnom poradí seriálu. Boj o tohtoročného majstra sveta tak znovu nabral na dramatickosti a tak záver seriálu bude ešte veľmi zaujímavý.

Bojovný a tentoraz aj spoľahlivý Latvala ako druhý jazdec tímu Ford odsunul Španiela Daniho Sordu na štvrté miesto. Menej sa vo Fínsku darilo bratom Solbergovcom. Mladší Petter súťaž nedokončil pre problémy s motorom svojej Xsary, druhý z bratov, Henning, mal problém udržať svoje auto na úzkych fínskych štrkových cestách a po haváriách skončil ďaleko vzadu. Piate miesto za Sordom s neuveriteľne malým náskokom troch desatín sekundy obsadil domáci jazdec Matti Rantanen pred minuloročným majstrom sveta z juniorskej kategórie Sebastienom Ogierom z Francúzska. Posledné dve bodované miesta obsadili Fín Jarri Ketomaa a Brit Matthew Wilson. Deviaty bol Al Quassimi a skvelé desiate miesto pre škodovku vybojoval Juho Hänninen na Fabii S2000, ktorý totálne ovládol kategóriu S2000 i skupinu N.

skok na fínskej rallye
Najkrkolomnejší skok na celej fínskej rallye predviedol na jednom z mnohých horizontov mladý Rus Novikov z juniorského tímu Citroënu

Raritou fínskej rallye bola účasť majstra sveta formuly 1 Kimi Räikkönena. Po prvom dni bol so svojim Fiatom Punto S2000 na 17. priečke absolútneho poradia, potom však havaroval a súťaž nedokončil. Podobne skončil aj Rus Novikov z juniorského tímu Citroënu.

Výsledky Rallye Fínska

1. M. Hirvonen/J. LehtinenFord Focus RS WRC 092:50:40,9 hod
2. S. Loeb/D. ElenaCitroën C4 WRC+ 25,1 s
3. J.-M. Latvala/M. AnttilaFord Focus RS WRC 0949,9
4. D. Sordo/M. MartíCitroën C4 WRC+ 1:06,1 min
5. M. Rantanen/M. LukkaFord Focus RS WRC 08+ 4:18,2
6. S. Ogier/ J. IngrassiaCitroën C4 WRC+ 4:18,5
7. J. Ketomaa/M. StenbergSubaru Impreza WRC+ 5:07,5
8. M. Wilson/S. MartinFord Focus RS WRC 08+ 6:33,6
9. K. Al Qassimi/M. OrrFord Focus RS WRC 08+ 12:57,3
10. J. Hännnen/M. MarkkulaŠkoda Fabia S2000+ 14:13,7

Priebežné poradie jazdcov (po 9 z 12 podujatí)

1. M. Hirvonen68 bodov
2. S. Loeb65
3. D. Sordo44
4. J-M Latvala31
5. H. Solberg27
6. P. Solberg25
7. M. Wilson20
8. S. Ogier16
9. F. Villagra14
10. C. Rautenbach8

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Citroën119 b.
2. Ford105
3. Stobart64
4. Citroën33
5. Munchi's20

Autor: J. Goldberger
Foto: wrc.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.