Lehoty povinných emisných kontrol

Pondelok, 05 marec 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Technické kontroly
Ilustračná snímka – Testek

Aké sú lehoty povinných emisných kontrol?

Lehoty, v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej emisnej kontrole, sú uvedené v paragrafe 67 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom (to znamená spravidla vozidlá bez riadeného katalyzátora) - 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- ostatné vozidlá základných kategórií M (motorové vozidlá na dopravu osôb) a N (motorové vozidlá na dopravu nákladov) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu,
- vozidlá základnej kategórie T (kolesové traktory) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Je na osobný automobil so zážihovým motorom a katalyzátorom potrebná emisná kontrola?

Aj vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom (ktorým spravidla je riadený katalyzátor) už dnes podliehajú pravidelnej emisnej kontrole. Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Čo je prvé prihlásenie vozidla do evidencie? Kde si ho majiteľ alebo držiteľ vozidla zistí?

Prvým prihlásením vozidla do evidencie, od ktorého sa ráta interval do prvej povinnej pravidelnej technickej kontroly, sa podľa vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v SR alebo v inom štáte. Spravidla býva uvedený v osvedčení o evidencii časti I aj II. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale rok výroby vozidla je známy, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie považuje prvý deň roku výroby. Ak je rozdiel medzi dátumom prvého prihlásenia do evidencie v SR a rokom výroby väčší ako 12 mesiacov, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie opäť považuje prvý deň roku výroby vozidla.

Ako zistiť kategóriu vozidla?

Kategória vozidla je uvedená v osvedčení o evidencii vozidla časti I aj II. Rozdelenie vozidiel do základných kategórií (napr. M, N, O ...) a kategórií (napr. M1, M2, M3 ...) upravuje zákon č. 725/2004 Z. z. vo svojej prílohe č. 1. Prehľad so stručnými definíciami kritérií pre zaradenie do nich je uvedený tiež v informačnom materiáli v sekcii "pre verejnosť" našej internetovej stránky.

(Tes-gold) Zdroj: TESTEK, www.testek.sk
Pridať komentár
Bleskovky
goodyear-compact
Goodyear uvádza na trh nový rad pneumatík Powerload, ktoré zvyšujú produktivitu práce, majú dlhšiu životnosť a znižujú prevádzkové náklady. Doplnené sú o významné moderné technológie, ktoré boli špeciálne navrhnuté pre kompaktné kolesové nakladače a malé grejdre. Využívajú sa v stavebníctve, pri nakládke materiálov, v logistickej podpore, v poľnohospodárstve a aj pri úpravách terénu. Pneumatiky Goodyear Powerload zahŕňajú novú technológiu Smooth Guard, vrátane extra silnej a hladkej vrstvy gumy v oblasti ramien a bočnice. Tá pneumatikám nového radu prepožičiava maximálnu robustnosť a zvyšuje odolnosť proti rezným ranám a poškodeniu kostry, zároveň posilňuje konštrukciu bočníc, zvyšuje stabilitu a uľahčuje ovládateľnosť strojov. Dezén behúňa je inšpirovaný osvedčeným Goodyear TL-3A+. Pre Powerload bol upravený pre rozmer 18" a 20".
AAA-AUTO
Spoločnosť Aures, do ktorej siete patria AAA Auto Mototechna, Auto Diskont a Driverama, ponúka takmer 160 voľných pracovných pozícií. Nové personálne posily potrebuje vzhľadom na vysoký dopyt po jazdených autách a rekordný predaj v celej sieti svojich pobočiek. V prvom štvrťroku tohto roku sa v celom holdingu Aures predalo najviac vozidiel v porovnaní s rovnakým období roka počas 30-ročnej existencie spoločnosti. Nových pracovníkov si vyžaduje aj rozvoj pobočkovej siete spoločnosti Driverama, ktorá obchoduje online s jazdenými vozidlami v Nemecku. Aures spustil tiež vlastný talentový program, ktorého cieľom je hľadať nových manažérov priamo medzi vlastnými zamestnancami.
mini
Priaznivci a majitelia prémiových kompaktných automobilov značky Mini a starších klasických Mini sa počas posledného víkendu stretli na 29. ročníku Slovenského zrazu značky a užívali si tri dni príťažlivého programu v príjemnej rodinnej atmosfére a dobrej nálade. Spestrila ho aj navigačná rallye a turistické prechádzky cez unikátne Jánošíkove diery. Zraz majiteľov Mini sa konal v okolí Autocampingu Belá-Nižné Kamence, neďaleko Terchovej v malebnom Jánošíkovom kraji. Zúčastnilo sa ho 75 "miníkov" novej i pôvodnej staršej generácie zo Slovenska, Českej republiky a Maďarska. Najvzdialenejší účastník bol z Maďarska a najstarším modelom Mini Marcos z 1968.