Lehoty povinných emisných kontrol

Pondelok, 05 marec 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Technické kontroly
Ilustračná snímka – Testek

Aké sú lehoty povinných emisných kontrol?

Lehoty, v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej emisnej kontrole, sú uvedené v paragrafe 67 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom (to znamená spravidla vozidlá bez riadeného katalyzátora) - 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- ostatné vozidlá základných kategórií M (motorové vozidlá na dopravu osôb) a N (motorové vozidlá na dopravu nákladov) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu,
- vozidlá základnej kategórie T (kolesové traktory) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Je na osobný automobil so zážihovým motorom a katalyzátorom potrebná emisná kontrola?

Aj vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom (ktorým spravidla je riadený katalyzátor) už dnes podliehajú pravidelnej emisnej kontrole. Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Čo je prvé prihlásenie vozidla do evidencie? Kde si ho majiteľ alebo držiteľ vozidla zistí?

Prvým prihlásením vozidla do evidencie, od ktorého sa ráta interval do prvej povinnej pravidelnej technickej kontroly, sa podľa vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v SR alebo v inom štáte. Spravidla býva uvedený v osvedčení o evidencii časti I aj II. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale rok výroby vozidla je známy, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie považuje prvý deň roku výroby. Ak je rozdiel medzi dátumom prvého prihlásenia do evidencie v SR a rokom výroby väčší ako 12 mesiacov, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie opäť považuje prvý deň roku výroby vozidla.

Ako zistiť kategóriu vozidla?

Kategória vozidla je uvedená v osvedčení o evidencii vozidla časti I aj II. Rozdelenie vozidiel do základných kategórií (napr. M, N, O ...) a kategórií (napr. M1, M2, M3 ...) upravuje zákon č. 725/2004 Z. z. vo svojej prílohe č. 1. Prehľad so stručnými definíciami kritérií pre zaradenie do nich je uvedený tiež v informačnom materiáli v sekcii "pre verejnosť" našej internetovej stránky.

(Tes-gold) Zdroj: TESTEK, www.testek.sk
Pridať komentár
Bleskovky
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.
vw-id3
Podľa zahraničných médií sa nemecký koncern Volkswagen chystá vyrábať elektrické modely, ktoré by svojou nízkou cenou mohli v Európe pre európskych zákazníkov konkurovať čínskym modelom, alebo aj modelom ako Dacia Spring. Nové cenovo prístupnejšie elektromobily by sa na trh mohli dostať v roku 2027. Volkswagen na túto cestu nastupuje sám, bez kooperácie s inou automobilkou, aj keď pôvodne ako o partnerovi uvažoval, že by ním mohol byť francúzsky Renault. Už základný model uvažovaného elektromobilu od Volkswagenu bude obsahovať štandardy používaných technológií, kvalitu a dizajn, ktoré nemecký výrobca aplikuje na svojich modeloch.
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring