Lehoty povinných emisných kontrol

Pondelok, 05 marec 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Technické kontroly
Ilustračná snímka – Testek

Aké sú lehoty povinných emisných kontrol?

Lehoty, v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej emisnej kontrole, sú uvedené v paragrafe 67 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom (to znamená spravidla vozidlá bez riadeného katalyzátora) - 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- ostatné vozidlá základných kategórií M (motorové vozidlá na dopravu osôb) a N (motorové vozidlá na dopravu nákladov) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu,
- vozidlá základnej kategórie T (kolesové traktory) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Je na osobný automobil so zážihovým motorom a katalyzátorom potrebná emisná kontrola?

Aj vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom (ktorým spravidla je riadený katalyzátor) už dnes podliehajú pravidelnej emisnej kontrole. Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Čo je prvé prihlásenie vozidla do evidencie? Kde si ho majiteľ alebo držiteľ vozidla zistí?

Prvým prihlásením vozidla do evidencie, od ktorého sa ráta interval do prvej povinnej pravidelnej technickej kontroly, sa podľa vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v SR alebo v inom štáte. Spravidla býva uvedený v osvedčení o evidencii časti I aj II. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale rok výroby vozidla je známy, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie považuje prvý deň roku výroby. Ak je rozdiel medzi dátumom prvého prihlásenia do evidencie v SR a rokom výroby väčší ako 12 mesiacov, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie opäť považuje prvý deň roku výroby vozidla.

Ako zistiť kategóriu vozidla?

Kategória vozidla je uvedená v osvedčení o evidencii vozidla časti I aj II. Rozdelenie vozidiel do základných kategórií (napr. M, N, O ...) a kategórií (napr. M1, M2, M3 ...) upravuje zákon č. 725/2004 Z. z. vo svojej prílohe č. 1. Prehľad so stručnými definíciami kritérií pre zaradenie do nich je uvedený tiež v informačnom materiáli v sekcii "pre verejnosť" našej internetovej stránky.

(Tes-gold) Zdroj: TESTEK, www.testek.sk
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.