Lehoty povinných emisných kontrol

Pondelok, 05 marec 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Technické kontroly
Ilustračná snímka – Testek

Aké sú lehoty povinných emisných kontrol?

Lehoty, v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej emisnej kontrole, sú uvedené v paragrafe 67 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom (to znamená spravidla vozidlá bez riadeného katalyzátora) - 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- ostatné vozidlá základných kategórií M (motorové vozidlá na dopravu osôb) a N (motorové vozidlá na dopravu nákladov) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu,
- vozidlá základnej kategórie T (kolesové traktory) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Je na osobný automobil so zážihovým motorom a katalyzátorom potrebná emisná kontrola?

Aj vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom (ktorým spravidla je riadený katalyzátor) už dnes podliehajú pravidelnej emisnej kontrole. Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Čo je prvé prihlásenie vozidla do evidencie? Kde si ho majiteľ alebo držiteľ vozidla zistí?

Prvým prihlásením vozidla do evidencie, od ktorého sa ráta interval do prvej povinnej pravidelnej technickej kontroly, sa podľa vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v SR alebo v inom štáte. Spravidla býva uvedený v osvedčení o evidencii časti I aj II. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale rok výroby vozidla je známy, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie považuje prvý deň roku výroby. Ak je rozdiel medzi dátumom prvého prihlásenia do evidencie v SR a rokom výroby väčší ako 12 mesiacov, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie opäť považuje prvý deň roku výroby vozidla.

Ako zistiť kategóriu vozidla?

Kategória vozidla je uvedená v osvedčení o evidencii vozidla časti I aj II. Rozdelenie vozidiel do základných kategórií (napr. M, N, O ...) a kategórií (napr. M1, M2, M3 ...) upravuje zákon č. 725/2004 Z. z. vo svojej prílohe č. 1. Prehľad so stručnými definíciami kritérií pre zaradenie do nich je uvedený tiež v informačnom materiáli v sekcii "pre verejnosť" našej internetovej stránky.

(Tes-gold) Zdroj: TESTEK, www.testek.sk
Pridať komentár
Bleskovky
skoda
Okrúhle výročia sú vždy vhodné na oslavu. Škoda na Slovensku je pripravená osláviť svoju tridsaťročnú prítomnosť na slovenskom trhu a pripravila si u vybraných predajcov po celom Slovensku deň otvorených dverí. Na návštevníkov čaká pestrý program, ako súťaže, testovacie jazdy na modeloch 30 edition, ale aj možnosť vyskúšať si elektrifikované modely najnovších generácií. Ďeň otvorených dverí sa uskutoční v sieti predajcov Škoda počas soboty 1. apríla 2023. Najväčším lákadlom pre návštevníkov okrem príjemného občerstvenia, programov pre celé rodiny a testovacích jázd bude súťaž o dovolenku s elektromobilom Enyaq iV.
1-goodyear-urbanmax
Goodyear uviedol na trh nové pneumatiky pre verejnú osobnú dopravu. Pneumatiky Urbanmax Commuter preklenujú medzeru medzi pneumatikami na diaľkové a mestské použitie. Vyvinuli ich špeciálne pre vozidlá prevádzkované na medzimestských a prímestských spojoch. Pneumatiky Urbanmax Commuter sú pripravené na elektrický pohon, na vozidlá s elektrickým, hybridným aj bežným dieselovým pohonom. To znižuje požiadavky na skladové zásoby prevádzkovateľa, pretože dopravcovia môžu používať rovnaké pneumatiky na všetkých vozidlách bez ohľadu na ich pohon. Pneumatiky spĺňajú najdôležitejšie požiadavky elektrických vozidiel, takže pre dopravcov predstavujú dobré riešenie pri prechode z konvenčného na elektrický pohon.
Martin-Lauer
Na čele marketingového a komunikačného oddelenia českého, slovenského a maďarského zastúpenia výrobcu nákladných vozidiel Scania stojí od januára tohto roku Martin Lauer. Má bohaté skúsenosti z vedúcich pozícií na oddeleniach komunikácie a marketingu. Pracoval okrem iného v spoločnostiach Mercedes-Benz Czech Republic, Škoda Auto, Ogilvy One alebo v Českomoravskej stavebnej sporiteľni. Na pozícii strieda Ondřeja Koubka. Martin Lauer je absolventom pražskej VŠ ekonomickej. Do spoločnosti Scania sa vracia po viac než desiatich rokoch do automotive. V osobe Martina Lauera získala Scania človeka s bohatými skúsenosťami v oblasti marketingu a komunikácie.