Lehoty povinných emisných kontrol

Pondelok, 05 marec 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Technické kontroly
Ilustračná snímka – Testek

Aké sú lehoty povinných emisných kontrol?

Lehoty, v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej emisnej kontrole, sú uvedené v paragrafe 67 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom (to znamená spravidla vozidlá bez riadeného katalyzátora) - 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- ostatné vozidlá základných kategórií M (motorové vozidlá na dopravu osôb) a N (motorové vozidlá na dopravu nákladov) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu,
- vozidlá základnej kategórie T (kolesové traktory) – v rovnakých lehotách, ako sa na ne podľa kategórie, veku a spôsobu použitia vzťahuje povinnosť absolvovať pravidelnú technickú kontrolu.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Je na osobný automobil so zážihovým motorom a katalyzátorom potrebná emisná kontrola?

Aj vozidlá kategórií M1 (osobné automobily) a N1 (nákladné automobily do 3,5 t) so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom (ktorým spravidla je riadený katalyzátor) už dnes podliehajú pravidelnej emisnej kontrole. Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

Čo je prvé prihlásenie vozidla do evidencie? Kde si ho majiteľ alebo držiteľ vozidla zistí?

Prvým prihlásením vozidla do evidencie, od ktorého sa ráta interval do prvej povinnej pravidelnej technickej kontroly, sa podľa vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v SR alebo v inom štáte. Spravidla býva uvedený v osvedčení o evidencii časti I aj II. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale rok výroby vozidla je známy, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie považuje prvý deň roku výroby. Ak je rozdiel medzi dátumom prvého prihlásenia do evidencie v SR a rokom výroby väčší ako 12 mesiacov, potom sa za prvé prihlásenie do evidencie opäť považuje prvý deň roku výroby vozidla.

Ako zistiť kategóriu vozidla?

Kategória vozidla je uvedená v osvedčení o evidencii vozidla časti I aj II. Rozdelenie vozidiel do základných kategórií (napr. M, N, O ...) a kategórií (napr. M1, M2, M3 ...) upravuje zákon č. 725/2004 Z. z. vo svojej prílohe č. 1. Prehľad so stručnými definíciami kritérií pre zaradenie do nich je uvedený tiež v informačnom materiáli v sekcii "pre verejnosť" našej internetovej stránky.

(Tes-gold) Zdroj: TESTEK, www.testek.sk
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.