Sú emisné kontroly povinné?

Pondelok, 19 február 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Ilustracna snimka 3
Ilustračná snímka

Rozdiel medzi technickou kontrolou a emisnou kontrolou. Treba absolvovať obe a naraz?

Technickú kontrolu definuje zákon č. 725/2004 Z. z. ako prehliadku a posúdenie "technického stavu vozidla, jeho systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek". Emisnú kontrolu zasa ako kontrolu "stavu motora vozidla a jeho systému, ktoré ovplyvňujú tvorbu znečisťujúcich látok vo výfukových plynoch".

Technická kontrola sa zameriava predovšetkým na bezpečnosť používania vozidla. Jej cieľom je odhaliť vozidlá, ktorých technický stav nie je dostatočne dobrý na to, aby mohli byť používané na cestách. Ekologický aspekt je v technickej kontrole tiež obsiahnutý, i keď v menšej miere.

Emisná kontrola je naopak zameraná práve na selekciu vozidiel poškodzujúcich životné prostredie nadmernou tvorbou škodlivých emisií vo výfukových plynoch. Obe kontroly sa navzájom dopĺňajú. Väčšina STK je súčasne aj pracoviskom emisnej kontroly, spravidla sa preto dajú obe kontroly absolvovať naraz.

Vozidlá, na ktoré sa vzťahuje povinnosť absolvovať technickú kontrolu pravidelnú, sme uviedli už v prvej časti nášho seriálu. Podobne vozidlá, pre ktoré je povinná emisná kontrola pravidelná, sú uvedené v nasledujúcej odpovedi.

Sú emisné kontroly povinné? Pre ktoré vozidlá?

Obdobne, ako v prípade technických kontrol, zákon č. 725/2004 Z. z., vo svojom paragrafe 21 ustanovuje prevádzkovateľovi vozidla, ktoré je v premávke, tiež povinnosť v určených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť vozidlo emisnej kontrole pravidelnej.

Povinnosť sa vzťahuje na vozidlá prihlásené v evidencii vozidiel (majú pridelené osvedčenie o evidencii časť I a časť II a evidenčné číslo) týchto základných kategórií:

- M – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu osôb,
- N – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu nákladu
- T – kolesové traktory.

Emisnej kontrole prirodzene nepodliehajú vozidlá základných kategórií O a R (prípojné vozidlá), rovnako aj vozidlá kategórie M1 (osobné automobily) s motorom mazaným zmesou paliva a mazacieho oleja (napr. niektoré dvojtaktné motory) a všetky vozidlá kategórie L (motocykle a od nich odvodené).

Ustanovenia týkajúce sa emisných kontrol sa podľa paragrafu 1 odseku 3 zákona nevzťahujú na historické vozidlá (tie, ktoré majú preukaz historického vozidla, boli vyrobené pred viac ako 30 rokmi, sú uchovávané a udržiavané v historicky správnom stave a nie sú určené na každodenné používanie) a na športové vozidlá (tie, ktoré majú preukaz športového vozidla). Na týchto vozidlách sa technická kontrola nevykonáva.

Zákon sa tiež podľa paragrafu 3 odseku 5 nevzťahuje na nasledovné vozidla, ktoré nie sú prihlásené v evidencii vozidiel podľa zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov:

- vozidlá Ministerstva obrany Slovenskej republiky a rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v jeho pôsobnosti,
- vozidlá ozbrojených síl Slovenskej republiky,
- vybrané vozidlá Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
- vozidlá Policajného zboru,
- vozidlá Zboru väzenskej a justičnej stráže,
- vozidlá Slovenskej informačnej služby,
- vozidlá Hasičského a záchranného zboru,
- vozidlá hasičských jednotiek určené na základe dohody Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s ich vlastníkmi,
- vozidlá tvoriace mobilizačné rezervy.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

(red-gold)
Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."