Sú emisné kontroly povinné?

Pondelok, 19 február 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Ilustracna snimka 3
Ilustračná snímka

Rozdiel medzi technickou kontrolou a emisnou kontrolou. Treba absolvovať obe a naraz?

Technickú kontrolu definuje zákon č. 725/2004 Z. z. ako prehliadku a posúdenie "technického stavu vozidla, jeho systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek". Emisnú kontrolu zasa ako kontrolu "stavu motora vozidla a jeho systému, ktoré ovplyvňujú tvorbu znečisťujúcich látok vo výfukových plynoch".

Technická kontrola sa zameriava predovšetkým na bezpečnosť používania vozidla. Jej cieľom je odhaliť vozidlá, ktorých technický stav nie je dostatočne dobrý na to, aby mohli byť používané na cestách. Ekologický aspekt je v technickej kontrole tiež obsiahnutý, i keď v menšej miere.

Emisná kontrola je naopak zameraná práve na selekciu vozidiel poškodzujúcich životné prostredie nadmernou tvorbou škodlivých emisií vo výfukových plynoch. Obe kontroly sa navzájom dopĺňajú. Väčšina STK je súčasne aj pracoviskom emisnej kontroly, spravidla sa preto dajú obe kontroly absolvovať naraz.

Vozidlá, na ktoré sa vzťahuje povinnosť absolvovať technickú kontrolu pravidelnú, sme uviedli už v prvej časti nášho seriálu. Podobne vozidlá, pre ktoré je povinná emisná kontrola pravidelná, sú uvedené v nasledujúcej odpovedi.

Sú emisné kontroly povinné? Pre ktoré vozidlá?

Obdobne, ako v prípade technických kontrol, zákon č. 725/2004 Z. z., vo svojom paragrafe 21 ustanovuje prevádzkovateľovi vozidla, ktoré je v premávke, tiež povinnosť v určených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť vozidlo emisnej kontrole pravidelnej.

Povinnosť sa vzťahuje na vozidlá prihlásené v evidencii vozidiel (majú pridelené osvedčenie o evidencii časť I a časť II a evidenčné číslo) týchto základných kategórií:

- M – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu osôb,
- N – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu nákladu
- T – kolesové traktory.

Emisnej kontrole prirodzene nepodliehajú vozidlá základných kategórií O a R (prípojné vozidlá), rovnako aj vozidlá kategórie M1 (osobné automobily) s motorom mazaným zmesou paliva a mazacieho oleja (napr. niektoré dvojtaktné motory) a všetky vozidlá kategórie L (motocykle a od nich odvodené).

Ustanovenia týkajúce sa emisných kontrol sa podľa paragrafu 1 odseku 3 zákona nevzťahujú na historické vozidlá (tie, ktoré majú preukaz historického vozidla, boli vyrobené pred viac ako 30 rokmi, sú uchovávané a udržiavané v historicky správnom stave a nie sú určené na každodenné používanie) a na športové vozidlá (tie, ktoré majú preukaz športového vozidla). Na týchto vozidlách sa technická kontrola nevykonáva.

Zákon sa tiež podľa paragrafu 3 odseku 5 nevzťahuje na nasledovné vozidla, ktoré nie sú prihlásené v evidencii vozidiel podľa zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov:

- vozidlá Ministerstva obrany Slovenskej republiky a rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v jeho pôsobnosti,
- vozidlá ozbrojených síl Slovenskej republiky,
- vybrané vozidlá Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
- vozidlá Policajného zboru,
- vozidlá Zboru väzenskej a justičnej stráže,
- vozidlá Slovenskej informačnej služby,
- vozidlá Hasičského a záchranného zboru,
- vozidlá hasičských jednotiek určené na základe dohody Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s ich vlastníkmi,
- vozidlá tvoriace mobilizačné rezervy.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

(red-gold)
Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.