Technické kontroly od A po Z

Streda, 31 január 2018

Veľa nejasností motoristov okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly chce riešiť seriál článkov, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Dnes uverejňujeme prvý, a veríme, že seriál vás zaujme a na mnohé vaše nezodpovedané otázky práve tu nájdete odpoveď.

ilustracna snimka
Ilustračná snímka

Postupne budeme uverejňovať články, v ktorých nájdete odpovede na najčastejšie kladené otázky či nejasnosti okolo technických kontrol (TK) vozidiel a staníc technickej kontroly (STK).Zozbierané sú z otázok, s ktorými sa občania najčastejšie obracajú na kompetentných, alebo priamo na Stanice technickej kontroly, prípadne na Testek, čo je poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.

Začíname prvou otázkou.

Sú technické kontroly vozidiel povinné? Pre ktoré vozidlá?

Sú povinné podľa zákon č. 725/2004 Z. z. Ten v paragrafe 21 ustanovuje prevádzkovateľovi vozidla, ktoré je v premávke, povinnosť v určených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej.

Povinnosť sa vzťahuje na vozidlá prihlásené v evidencii vozidiel (majú pridelené osvedčenie o evidencii časť I a časť II a evidenčné číslo) týchto základných kategórií:

L – motocykle, trojkolky a štvorkolky,
M – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu osôb,
N – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu nákladu,
O – prípojné vozidlá,
T – kolesové traktory a
R – prípojné vozidlá traktorov (v minulosti bola táto základná kategória označovaná OT).

Ustanovenia týkajúce sa technických kontrol sa podľa paragrafu 1 odseku 3 zákona nevzťahujú na historické vozidlá (tie, ktoré majú preukaz historického vozidla, bolivyrobené pred viac ako 30 rokmi, sú uchovávané a udržiavané v historicky správnom stave a nie sú určené na každodenné používanie) a na športové vozidlá (tie, ktoré majú preukaz športového vozidla). Na týchto vozidlách sa technická kontrola pravidelná nevykonáva. Na historických vozidlách však možno vykonať na žiadosť prevádzkovateľa technickú kontrolu zvláštnu.

Zákon sa tiež podľa paragrafu 3 odseku 5 nevzťahuje na nasledovné vozidla, ktoré nie sú prihlásené v evidencii vozidiel podľa zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov:

- vozidlá Ministerstva obrany Slovenskej republiky a rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v jeho pôsobnosti,
- vozidlá ozbrojených síl Slovenskej republiky,
- vybrané vozidlá Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
- vozidlá Policajného zboru,
- vozidlá Zboru väzenskej a justičnej stráže,
- vozidlá Slovenskej informačnej služby,
- vozidlá Hasičského a záchranného zboru,
- vozidlá hasičských jednotiek určené na základe dohody Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s ich vlastníkmi a
- vozidlá tvoriace mobilizačné rezervy.

Pre tieto vozidlá technická kontrola nie je povinná, avšak na žiadosť prevádzkovateľa vozidla sa môže vykonať.

Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.