Technické kontroly od A po Z

Streda, 31 január 2018

Veľa nejasností motoristov okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly chce riešiť seriál článkov, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Dnes uverejňujeme prvý, a veríme, že seriál vás zaujme a na mnohé vaše nezodpovedané otázky práve tu nájdete odpoveď.

ilustracna snimka
Ilustračná snímka

Postupne budeme uverejňovať články, v ktorých nájdete odpovede na najčastejšie kladené otázky či nejasnosti okolo technických kontrol (TK) vozidiel a staníc technickej kontroly (STK).Zozbierané sú z otázok, s ktorými sa občania najčastejšie obracajú na kompetentných, alebo priamo na Stanice technickej kontroly, prípadne na Testek, čo je poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.

Začíname prvou otázkou.

Sú technické kontroly vozidiel povinné? Pre ktoré vozidlá?

Sú povinné podľa zákon č. 725/2004 Z. z. Ten v paragrafe 21 ustanovuje prevádzkovateľovi vozidla, ktoré je v premávke, povinnosť v určených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej.

Povinnosť sa vzťahuje na vozidlá prihlásené v evidencii vozidiel (majú pridelené osvedčenie o evidencii časť I a časť II a evidenčné číslo) týchto základných kategórií:

L – motocykle, trojkolky a štvorkolky,
M – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu osôb,
N – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu nákladu,
O – prípojné vozidlá,
T – kolesové traktory a
R – prípojné vozidlá traktorov (v minulosti bola táto základná kategória označovaná OT).

Ustanovenia týkajúce sa technických kontrol sa podľa paragrafu 1 odseku 3 zákona nevzťahujú na historické vozidlá (tie, ktoré majú preukaz historického vozidla, bolivyrobené pred viac ako 30 rokmi, sú uchovávané a udržiavané v historicky správnom stave a nie sú určené na každodenné používanie) a na športové vozidlá (tie, ktoré majú preukaz športového vozidla). Na týchto vozidlách sa technická kontrola pravidelná nevykonáva. Na historických vozidlách však možno vykonať na žiadosť prevádzkovateľa technickú kontrolu zvláštnu.

Zákon sa tiež podľa paragrafu 3 odseku 5 nevzťahuje na nasledovné vozidla, ktoré nie sú prihlásené v evidencii vozidiel podľa zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov:

- vozidlá Ministerstva obrany Slovenskej republiky a rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v jeho pôsobnosti,
- vozidlá ozbrojených síl Slovenskej republiky,
- vybrané vozidlá Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
- vozidlá Policajného zboru,
- vozidlá Zboru väzenskej a justičnej stráže,
- vozidlá Slovenskej informačnej služby,
- vozidlá Hasičského a záchranného zboru,
- vozidlá hasičských jednotiek určené na základe dohody Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s ich vlastníkmi a
- vozidlá tvoriace mobilizačné rezervy.

Pre tieto vozidlá technická kontrola nie je povinná, avšak na žiadosť prevádzkovateľa vozidla sa môže vykonať.

Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
goodyear-compact
Goodyear uvádza na trh nový rad pneumatík Powerload, ktoré zvyšujú produktivitu práce, majú dlhšiu životnosť a znižujú prevádzkové náklady. Doplnené sú o významné moderné technológie, ktoré boli špeciálne navrhnuté pre kompaktné kolesové nakladače a malé grejdre. Využívajú sa v stavebníctve, pri nakládke materiálov, v logistickej podpore, v poľnohospodárstve a aj pri úpravách terénu. Pneumatiky Goodyear Powerload zahŕňajú novú technológiu Smooth Guard, vrátane extra silnej a hladkej vrstvy gumy v oblasti ramien a bočnice. Tá pneumatikám nového radu prepožičiava maximálnu robustnosť a zvyšuje odolnosť proti rezným ranám a poškodeniu kostry, zároveň posilňuje konštrukciu bočníc, zvyšuje stabilitu a uľahčuje ovládateľnosť strojov. Dezén behúňa je inšpirovaný osvedčeným Goodyear TL-3A+. Pre Powerload bol upravený pre rozmer 18" a 20".
AAA-AUTO
Spoločnosť Aures, do ktorej siete patria AAA Auto Mototechna, Auto Diskont a Driverama, ponúka takmer 160 voľných pracovných pozícií. Nové personálne posily potrebuje vzhľadom na vysoký dopyt po jazdených autách a rekordný predaj v celej sieti svojich pobočiek. V prvom štvrťroku tohto roku sa v celom holdingu Aures predalo najviac vozidiel v porovnaní s rovnakým období roka počas 30-ročnej existencie spoločnosti. Nových pracovníkov si vyžaduje aj rozvoj pobočkovej siete spoločnosti Driverama, ktorá obchoduje online s jazdenými vozidlami v Nemecku. Aures spustil tiež vlastný talentový program, ktorého cieľom je hľadať nových manažérov priamo medzi vlastnými zamestnancami.
mini
Priaznivci a majitelia prémiových kompaktných automobilov značky Mini a starších klasických Mini sa počas posledného víkendu stretli na 29. ročníku Slovenského zrazu značky a užívali si tri dni príťažlivého programu v príjemnej rodinnej atmosfére a dobrej nálade. Spestrila ho aj navigačná rallye a turistické prechádzky cez unikátne Jánošíkove diery. Zraz majiteľov Mini sa konal v okolí Autocampingu Belá-Nižné Kamence, neďaleko Terchovej v malebnom Jánošíkovom kraji. Zúčastnilo sa ho 75 "miníkov" novej i pôvodnej staršej generácie zo Slovenska, Českej republiky a Maďarska. Najvzdialenejší účastník bol z Maďarska a najstarším modelom Mini Marcos z 1968.