Technické kontroly od A po Z (2)

Piatok, 16 február 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vašu otázku.

Technická kontrola
Ilustračná snímka

V článkoch nájdete odpovede na najčastejšie kladené otázky či nejasnosti okolo technických kontrol (TK) vozidiel a staníc technickej kontroly (STK). Zozbierané sú z otázok, s ktorými sa občania najčastejšie obracajú na kompetentných, alebo priamo na Stanice technickej kontroly, prípadne na Testek, čo je poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.

Aké sú lehoty povinných technických kontrol?

Lehoty v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej technickej kontrole uvádza paragraf 47 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií L1e (tzv. malé motocykle) a L2e (malé trojkolky) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 4 roky (týka sa len vozidiel, ktoré sú prihlásené v evidencii),
- vozidlá kategórií L3e (veľké motocykle), L4e (motocykle s postranným vozíkom), L5e (veľké trojkolky), L6e (malé štvorkolky), L7e (veľké štvorkolky), M1 (osobné automobily), N1 (nákladné automobily do 3,5 t), O1 a O2 (prípojné vozidlá do 3,5 t) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 2 roky
(trojkolky a štvorkolky neprihlásené v evidencii alebo klasifikované ako pracovné stroje samohybné technickej kontrole nepodliehajú),
- vozidlá kategórií M2 (autobusy do 5 t), N2 a N3 (nákladné automobily nad 3,5 t), O3 a O4 (prípojné vozidlá nad 3,5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok, po 8 rokoch od prvého prihlásenia do evidencie opakovane každých 6 mesiacov,
- vozidlá základných kategórií M, N a O používané na zdravotnícku záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy, banskú záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy; všetky sanitné vozidlá, vozidlá používané na poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbu – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá základných kategórií T (kolesové traktory) a R (prípojné vozidlá za traktory) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 2 roky,
- vozidlá základných kategórií L, M, N, O, T a R používané v autoškole ako výcvikové vozidlo – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok.

(red-gold)
Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
trakcne-baterie kopie
Automobilka Škoda Auto vo svojom hlavnom závode v Mladej Boleslavi vyrobila miliónty batériový systém. Vysokonapäťové trakčné akumulátory automobilka vyrába od roku 2019 a zároveň rozbehla montáž batérií pre plug-in hybridný Superb iV. V súčasnosti sa výroba orientuje na väčšie batérie pre plne elektrické autá na platforme MEB na dvoch montážnych linkách s dennou kapacitou 1500 kusov. Kapacita vyrábaných batérií je od 55 do 91 kWh. S výnimkou modelov Škoda Enyaq a Elroq sa tieto súpravy montujú aj do modelov značiek Volkswagen, Seat, Cupra a Audi.
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.