Technické kontroly od A po Z (2)

Piatok, 16 február 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vašu otázku.

Technická kontrola
Ilustračná snímka

V článkoch nájdete odpovede na najčastejšie kladené otázky či nejasnosti okolo technických kontrol (TK) vozidiel a staníc technickej kontroly (STK). Zozbierané sú z otázok, s ktorými sa občania najčastejšie obracajú na kompetentných, alebo priamo na Stanice technickej kontroly, prípadne na Testek, čo je poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.

Aké sú lehoty povinných technických kontrol?

Lehoty v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej technickej kontrole uvádza paragraf 47 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií L1e (tzv. malé motocykle) a L2e (malé trojkolky) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 4 roky (týka sa len vozidiel, ktoré sú prihlásené v evidencii),
- vozidlá kategórií L3e (veľké motocykle), L4e (motocykle s postranným vozíkom), L5e (veľké trojkolky), L6e (malé štvorkolky), L7e (veľké štvorkolky), M1 (osobné automobily), N1 (nákladné automobily do 3,5 t), O1 a O2 (prípojné vozidlá do 3,5 t) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 2 roky
(trojkolky a štvorkolky neprihlásené v evidencii alebo klasifikované ako pracovné stroje samohybné technickej kontrole nepodliehajú),
- vozidlá kategórií M2 (autobusy do 5 t), N2 a N3 (nákladné automobily nad 3,5 t), O3 a O4 (prípojné vozidlá nad 3,5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok, po 8 rokoch od prvého prihlásenia do evidencie opakovane každých 6 mesiacov,
- vozidlá základných kategórií M, N a O používané na zdravotnícku záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy, banskú záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy; všetky sanitné vozidlá, vozidlá používané na poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbu – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá základných kategórií T (kolesové traktory) a R (prípojné vozidlá za traktory) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 2 roky,
- vozidlá základných kategórií L, M, N, O, T a R používané v autoškole ako výcvikové vozidlo – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok.

(red-gold)
Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.