Technické kontroly od A po Z (2)

Piatok, 16 február 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vašu otázku.

Technická kontrola
Ilustračná snímka

V článkoch nájdete odpovede na najčastejšie kladené otázky či nejasnosti okolo technických kontrol (TK) vozidiel a staníc technickej kontroly (STK). Zozbierané sú z otázok, s ktorými sa občania najčastejšie obracajú na kompetentných, alebo priamo na Stanice technickej kontroly, prípadne na Testek, čo je poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.

Aké sú lehoty povinných technických kontrol?

Lehoty v ktorých musí byť vozidlo podrobené pravidelnej technickej kontrole uvádza paragraf 47 odseku 1 vyhlášky MDPT SR č. 578/2006 Z. z. a sú nasledovné:

- vozidlá kategórií L1e (tzv. malé motocykle) a L2e (malé trojkolky) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 4 roky (týka sa len vozidiel, ktoré sú prihlásené v evidencii),
- vozidlá kategórií L3e (veľké motocykle), L4e (motocykle s postranným vozíkom), L5e (veľké trojkolky), L6e (malé štvorkolky), L7e (veľké štvorkolky), M1 (osobné automobily), N1 (nákladné automobily do 3,5 t), O1 a O2 (prípojné vozidlá do 3,5 t) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 2 roky
(trojkolky a štvorkolky neprihlásené v evidencii alebo klasifikované ako pracovné stroje samohybné technickej kontrole nepodliehajú),
- vozidlá kategórií M2 (autobusy do 5 t), N2 a N3 (nákladné automobily nad 3,5 t), O3 a O4 (prípojné vozidlá nad 3,5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá kategórie M3 (autobusy nad 5 t) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok, po 8 rokoch od prvého prihlásenia do evidencie opakovane každých 6 mesiacov,
- vozidlá základných kategórií M, N a O používané na zdravotnícku záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy, banskú záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy; všetky sanitné vozidlá, vozidlá používané na poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbu – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok,
- vozidlá základných kategórií T (kolesové traktory) a R (prípojné vozidlá za traktory) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každé 2 roky,
- vozidlá základných kategórií L, M, N, O, T a R používané v autoškole ako výcvikové vozidlo – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom opakovane každý rok.

(red-gold)
Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
1-Eli-Tomac
Pneumatiky Dunlop Geomax MX53 pre motokros dostali ocenenie Výrobok roka 2020. Po rozsiahlom testovaní je to výraz uznania za ich úžitkové vlastností a dlhú životnosť. Testy organizoval špecializovaný Cross Magazin. Ocenenie sa motokrosovým pneumatikám dostalo za vlastnosti na stredne tvrdom až tvrdom teréne a za životnosť, ktorú preukázali v testoch. Dunlop Geomax MX53 nielen že predstavujú pokrok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Geomax MX52, ale sú kompromis medzi úžitkovými vlastnosťami a dlhou životnosťou. Pneumatikám Dunlop Geomax dôverujú poprední motocykloví výrobcovia, ktorí ich používajú na prvotnú výbavu svojich motocyklov, ale aj víťazní jazdci a tímy z majstrovstiev sveta v motokrose MXGP a Monster Energy Supercross.
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.