Industri 4.0 a Digitálne dvojča. Formula 1 a MotoGP.

Utorok, 27 september 2016

Počuli ste už o Industri 4.0, alebo Digitálnom dvojčati? V priemyselne vyspelých štátoch sa o nich hovorí približne pol roka. Práve na túto tému zorganizovala stretnutie zástupcov firiem a výrobných podnikov spoločnosť SOVA Digital spolu so Strojníckou fakultou STV.

1 Verstappen - Railkkonen
Formula 1 a Industri 4.0. Spojitosť? V zbere dát, ktoré potom prinášajú vyššiu efektivitu.

Stručné vysvetlenie čo Industri 4.0 je môže znieť napríklad takto: Industri 4.0 ako štvrtá priemyselná revolúcia je pomenovanie rozsiahlych zmien v súčasnom priemysle, v pozadí ktorých je digitalizácia. Ak teda digitalizácia zasiahla väčšinu oblastí nášho života, prečo by nemala obsiahnuť aj priemyselnú výrobu. Tu by potom malo ísť o digitalizáciu výrobkov, tiež o digitalizáciu a optimalizáciu procesov vo výrobných podnikoch, vrátane služieb.

Ak by sme to premenili na drobné, tak použijeme príklad, ktorý odznel na spomínanom stretnutí. Išlo o pomerne jednoduchý výrobný proces na konci ktorého je produkt, pneumatický piest, pozostávajúci zo štyroch súčiastok. Vyrábal sa jednoduchým výrobným procesom, podobným ako na malej výrobnej linke. Proces týmto spôsobom trval 7 minút a 14 sekúnd.

Keď do procesu zapojili senzory na "zmapovanie" výroby digitálnou formou, výroba sa zefektívnila a výsledný proces po digitalizácii bol šesť minút a 51 sekúnd, takže výroba sa zrýchlila o 23 sekúnd. Ušetrilo sa 5,2 % času potrebného na výrobu pneumatického piestu. Nie je to veľa, ale nepopierateľne je to časová úspora. Navyše zrýchlenie výrobného procesu nie je jediným plusom, ktorý digitalizácia prináša.

2 Industri 4.0
Princíp Industri 4.0 vysvetlil zástupcom firiem a podnikov Ing. Martin Morháč, generálny riaditeľ spoločnosti SOVA Digital, ktorá je priekopníkom digitalizácie v priemysle u nás

Ďalšie možnosti zefektívnenia výroby sú v jednotlivých častiach výrobného procesu, ktoré odhalia senzory zaradené do výrobného procesu. Takto sa dá zvýšiť kvalita vyrobených dielcov a v konečnom dôsledku koncového produktu. Zároveň aj nástrojov zaradených do výroby, čo tiež zvyšuje kvalitu finálneho produktu.

Dodajme ešte, že proces Industri 4.0 je technologicky postavený na aplikácii digitálnych technológií. Tiež exponenciálnych technológií ako je pokročilá robotika, 3D tlač, umelá inteligencia, senzoring, biotechnológiie, neurotechnológie, nanotechnológie a možno ešte ďalšie ...nológie. Všetko ďalšie dopovie budúcnosť. Industri 4.0 i Digitálne dvojča prežívajú v súčasnosti svoje bábätkovské začiatky. Isté však je, že pokrok sa nedá zastaviť.

Neviem, či sa mi podarilo zrozumiteľne vysvetliť princíp Industri 4.0. Zostáva mi ešte ozrejmiť, čo je Digitálne dvojča. Na to mám zjednodušené vysvetlenie, ktoré som si odniesol z tohto veľmi zaujímavého stretnutia s ľuďmi spoločnosti SOVA Digital, ktorí ako prví u nás nastúpili na cestu digitalizácie Industri 4.0. Takže Digitálne dvojča je: efektívne využitie riešení Industri 4.0 v priemyselných podnikoch.

3 Call Crutchlow
Motocyklové preteky MotoGP súvisia s Industri 4.0 azda len spôsobom zberu dát

Uvediem ešte jeden príklad, ktorý možno je, možno nie je vysvetlením čo Industri 4.0 a Digitálne dvojča je. Tí, čo sledujú preteky formuly 1 alebo motocyklové preteky MotoGP vedia, že jazdu každého monopostu či motocykla na každom metri, vlastne každom centimetri sledujú pomocou senzorov v depe inžinieri jednotlivých jazdcov. Pod ich dohľadom je každý komponent pretekárskeho stroja, zároveň však zachytávajú aj priebeh jazdy. Tento zložitý systém nie je Industri 4.0 či Digitálne dvojča, ale telemetria, určite je tu však nápadne podobná spojitosť.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.