Industri 4.0 a Digitálne dvojča. Formula 1 a MotoGP.

Utorok, 27 september 2016

Počuli ste už o Industri 4.0, alebo Digitálnom dvojčati? V priemyselne vyspelých štátoch sa o nich hovorí približne pol roka. Práve na túto tému zorganizovala stretnutie zástupcov firiem a výrobných podnikov spoločnosť SOVA Digital spolu so Strojníckou fakultou STV.

1 Verstappen - Railkkonen
Formula 1 a Industri 4.0. Spojitosť? V zbere dát, ktoré potom prinášajú vyššiu efektivitu.

Stručné vysvetlenie čo Industri 4.0 je môže znieť napríklad takto: Industri 4.0 ako štvrtá priemyselná revolúcia je pomenovanie rozsiahlych zmien v súčasnom priemysle, v pozadí ktorých je digitalizácia. Ak teda digitalizácia zasiahla väčšinu oblastí nášho života, prečo by nemala obsiahnuť aj priemyselnú výrobu. Tu by potom malo ísť o digitalizáciu výrobkov, tiež o digitalizáciu a optimalizáciu procesov vo výrobných podnikoch, vrátane služieb.

Ak by sme to premenili na drobné, tak použijeme príklad, ktorý odznel na spomínanom stretnutí. Išlo o pomerne jednoduchý výrobný proces na konci ktorého je produkt, pneumatický piest, pozostávajúci zo štyroch súčiastok. Vyrábal sa jednoduchým výrobným procesom, podobným ako na malej výrobnej linke. Proces týmto spôsobom trval 7 minút a 14 sekúnd.

Keď do procesu zapojili senzory na "zmapovanie" výroby digitálnou formou, výroba sa zefektívnila a výsledný proces po digitalizácii bol šesť minút a 51 sekúnd, takže výroba sa zrýchlila o 23 sekúnd. Ušetrilo sa 5,2 % času potrebného na výrobu pneumatického piestu. Nie je to veľa, ale nepopierateľne je to časová úspora. Navyše zrýchlenie výrobného procesu nie je jediným plusom, ktorý digitalizácia prináša.

2 Industri 4.0
Princíp Industri 4.0 vysvetlil zástupcom firiem a podnikov Ing. Martin Morháč, generálny riaditeľ spoločnosti SOVA Digital, ktorá je priekopníkom digitalizácie v priemysle u nás

Ďalšie možnosti zefektívnenia výroby sú v jednotlivých častiach výrobného procesu, ktoré odhalia senzory zaradené do výrobného procesu. Takto sa dá zvýšiť kvalita vyrobených dielcov a v konečnom dôsledku koncového produktu. Zároveň aj nástrojov zaradených do výroby, čo tiež zvyšuje kvalitu finálneho produktu.

Dodajme ešte, že proces Industri 4.0 je technologicky postavený na aplikácii digitálnych technológií. Tiež exponenciálnych technológií ako je pokročilá robotika, 3D tlač, umelá inteligencia, senzoring, biotechnológiie, neurotechnológie, nanotechnológie a možno ešte ďalšie ...nológie. Všetko ďalšie dopovie budúcnosť. Industri 4.0 i Digitálne dvojča prežívajú v súčasnosti svoje bábätkovské začiatky. Isté však je, že pokrok sa nedá zastaviť.

Neviem, či sa mi podarilo zrozumiteľne vysvetliť princíp Industri 4.0. Zostáva mi ešte ozrejmiť, čo je Digitálne dvojča. Na to mám zjednodušené vysvetlenie, ktoré som si odniesol z tohto veľmi zaujímavého stretnutia s ľuďmi spoločnosti SOVA Digital, ktorí ako prví u nás nastúpili na cestu digitalizácie Industri 4.0. Takže Digitálne dvojča je: efektívne využitie riešení Industri 4.0 v priemyselných podnikoch.

3 Call Crutchlow
Motocyklové preteky MotoGP súvisia s Industri 4.0 azda len spôsobom zberu dát

Uvediem ešte jeden príklad, ktorý možno je, možno nie je vysvetlením čo Industri 4.0 a Digitálne dvojča je. Tí, čo sledujú preteky formuly 1 alebo motocyklové preteky MotoGP vedia, že jazdu každého monopostu či motocykla na každom metri, vlastne každom centimetri sledujú pomocou senzorov v depe inžinieri jednotlivých jazdcov. Pod ich dohľadom je každý komponent pretekárskeho stroja, zároveň však zachytávajú aj priebeh jazdy. Tento zložitý systém nie je Industri 4.0 či Digitálne dvojča, ale telemetria, určite je tu však nápadne podobná spojitosť.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
goodyear-compact
Goodyear uvádza na trh nový rad pneumatík Powerload, ktoré zvyšujú produktivitu práce, majú dlhšiu životnosť a znižujú prevádzkové náklady. Doplnené sú o významné moderné technológie, ktoré boli špeciálne navrhnuté pre kompaktné kolesové nakladače a malé grejdre. Využívajú sa v stavebníctve, pri nakládke materiálov, v logistickej podpore, v poľnohospodárstve a aj pri úpravách terénu. Pneumatiky Goodyear Powerload zahŕňajú novú technológiu Smooth Guard, vrátane extra silnej a hladkej vrstvy gumy v oblasti ramien a bočnice. Tá pneumatikám nového radu prepožičiava maximálnu robustnosť a zvyšuje odolnosť proti rezným ranám a poškodeniu kostry, zároveň posilňuje konštrukciu bočníc, zvyšuje stabilitu a uľahčuje ovládateľnosť strojov. Dezén behúňa je inšpirovaný osvedčeným Goodyear TL-3A+. Pre Powerload bol upravený pre rozmer 18" a 20".
AAA-AUTO
Spoločnosť Aures, do ktorej siete patria AAA Auto Mototechna, Auto Diskont a Driverama, ponúka takmer 160 voľných pracovných pozícií. Nové personálne posily potrebuje vzhľadom na vysoký dopyt po jazdených autách a rekordný predaj v celej sieti svojich pobočiek. V prvom štvrťroku tohto roku sa v celom holdingu Aures predalo najviac vozidiel v porovnaní s rovnakým období roka počas 30-ročnej existencie spoločnosti. Nových pracovníkov si vyžaduje aj rozvoj pobočkovej siete spoločnosti Driverama, ktorá obchoduje online s jazdenými vozidlami v Nemecku. Aures spustil tiež vlastný talentový program, ktorého cieľom je hľadať nových manažérov priamo medzi vlastnými zamestnancami.
mini
Priaznivci a majitelia prémiových kompaktných automobilov značky Mini a starších klasických Mini sa počas posledného víkendu stretli na 29. ročníku Slovenského zrazu značky a užívali si tri dni príťažlivého programu v príjemnej rodinnej atmosfére a dobrej nálade. Spestrila ho aj navigačná rallye a turistické prechádzky cez unikátne Jánošíkove diery. Zraz majiteľov Mini sa konal v okolí Autocampingu Belá-Nižné Kamence, neďaleko Terchovej v malebnom Jánošíkovom kraji. Zúčastnilo sa ho 75 "miníkov" novej i pôvodnej staršej generácie zo Slovenska, Českej republiky a Maďarska. Najvzdialenejší účastník bol z Maďarska a najstarším modelom Mini Marcos z 1968.