Industri 4.0 a Digitálne dvojča. Formula 1 a MotoGP.

Utorok, 27 september 2016

Počuli ste už o Industri 4.0, alebo Digitálnom dvojčati? V priemyselne vyspelých štátoch sa o nich hovorí približne pol roka. Práve na túto tému zorganizovala stretnutie zástupcov firiem a výrobných podnikov spoločnosť SOVA Digital spolu so Strojníckou fakultou STV.

1 Verstappen - Railkkonen
Formula 1 a Industri 4.0. Spojitosť? V zbere dát, ktoré potom prinášajú vyššiu efektivitu.

Stručné vysvetlenie čo Industri 4.0 je môže znieť napríklad takto: Industri 4.0 ako štvrtá priemyselná revolúcia je pomenovanie rozsiahlych zmien v súčasnom priemysle, v pozadí ktorých je digitalizácia. Ak teda digitalizácia zasiahla väčšinu oblastí nášho života, prečo by nemala obsiahnuť aj priemyselnú výrobu. Tu by potom malo ísť o digitalizáciu výrobkov, tiež o digitalizáciu a optimalizáciu procesov vo výrobných podnikoch, vrátane služieb.

Ak by sme to premenili na drobné, tak použijeme príklad, ktorý odznel na spomínanom stretnutí. Išlo o pomerne jednoduchý výrobný proces na konci ktorého je produkt, pneumatický piest, pozostávajúci zo štyroch súčiastok. Vyrábal sa jednoduchým výrobným procesom, podobným ako na malej výrobnej linke. Proces týmto spôsobom trval 7 minút a 14 sekúnd.

Keď do procesu zapojili senzory na "zmapovanie" výroby digitálnou formou, výroba sa zefektívnila a výsledný proces po digitalizácii bol šesť minút a 51 sekúnd, takže výroba sa zrýchlila o 23 sekúnd. Ušetrilo sa 5,2 % času potrebného na výrobu pneumatického piestu. Nie je to veľa, ale nepopierateľne je to časová úspora. Navyše zrýchlenie výrobného procesu nie je jediným plusom, ktorý digitalizácia prináša.

2 Industri 4.0
Princíp Industri 4.0 vysvetlil zástupcom firiem a podnikov Ing. Martin Morháč, generálny riaditeľ spoločnosti SOVA Digital, ktorá je priekopníkom digitalizácie v priemysle u nás

Ďalšie možnosti zefektívnenia výroby sú v jednotlivých častiach výrobného procesu, ktoré odhalia senzory zaradené do výrobného procesu. Takto sa dá zvýšiť kvalita vyrobených dielcov a v konečnom dôsledku koncového produktu. Zároveň aj nástrojov zaradených do výroby, čo tiež zvyšuje kvalitu finálneho produktu.

Dodajme ešte, že proces Industri 4.0 je technologicky postavený na aplikácii digitálnych technológií. Tiež exponenciálnych technológií ako je pokročilá robotika, 3D tlač, umelá inteligencia, senzoring, biotechnológiie, neurotechnológie, nanotechnológie a možno ešte ďalšie ...nológie. Všetko ďalšie dopovie budúcnosť. Industri 4.0 i Digitálne dvojča prežívajú v súčasnosti svoje bábätkovské začiatky. Isté však je, že pokrok sa nedá zastaviť.

Neviem, či sa mi podarilo zrozumiteľne vysvetliť princíp Industri 4.0. Zostáva mi ešte ozrejmiť, čo je Digitálne dvojča. Na to mám zjednodušené vysvetlenie, ktoré som si odniesol z tohto veľmi zaujímavého stretnutia s ľuďmi spoločnosti SOVA Digital, ktorí ako prví u nás nastúpili na cestu digitalizácie Industri 4.0. Takže Digitálne dvojča je: efektívne využitie riešení Industri 4.0 v priemyselných podnikoch.

3 Call Crutchlow
Motocyklové preteky MotoGP súvisia s Industri 4.0 azda len spôsobom zberu dát

Uvediem ešte jeden príklad, ktorý možno je, možno nie je vysvetlením čo Industri 4.0 a Digitálne dvojča je. Tí, čo sledujú preteky formuly 1 alebo motocyklové preteky MotoGP vedia, že jazdu každého monopostu či motocykla na každom metri, vlastne každom centimetri sledujú pomocou senzorov v depe inžinieri jednotlivých jazdcov. Pod ich dohľadom je každý komponent pretekárskeho stroja, zároveň však zachytávajú aj priebeh jazdy. Tento zložitý systém nie je Industri 4.0 či Digitálne dvojča, ale telemetria, určite je tu však nápadne podobná spojitosť.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.