Industri 4.0 a Digitálne dvojča. Formula 1 a MotoGP.

Utorok, 27 september 2016

Počuli ste už o Industri 4.0, alebo Digitálnom dvojčati? V priemyselne vyspelých štátoch sa o nich hovorí približne pol roka. Práve na túto tému zorganizovala stretnutie zástupcov firiem a výrobných podnikov spoločnosť SOVA Digital spolu so Strojníckou fakultou STV.

1 Verstappen - Railkkonen
Formula 1 a Industri 4.0. Spojitosť? V zbere dát, ktoré potom prinášajú vyššiu efektivitu.

Stručné vysvetlenie čo Industri 4.0 je môže znieť napríklad takto: Industri 4.0 ako štvrtá priemyselná revolúcia je pomenovanie rozsiahlych zmien v súčasnom priemysle, v pozadí ktorých je digitalizácia. Ak teda digitalizácia zasiahla väčšinu oblastí nášho života, prečo by nemala obsiahnuť aj priemyselnú výrobu. Tu by potom malo ísť o digitalizáciu výrobkov, tiež o digitalizáciu a optimalizáciu procesov vo výrobných podnikoch, vrátane služieb.

Ak by sme to premenili na drobné, tak použijeme príklad, ktorý odznel na spomínanom stretnutí. Išlo o pomerne jednoduchý výrobný proces na konci ktorého je produkt, pneumatický piest, pozostávajúci zo štyroch súčiastok. Vyrábal sa jednoduchým výrobným procesom, podobným ako na malej výrobnej linke. Proces týmto spôsobom trval 7 minút a 14 sekúnd.

Keď do procesu zapojili senzory na "zmapovanie" výroby digitálnou formou, výroba sa zefektívnila a výsledný proces po digitalizácii bol šesť minút a 51 sekúnd, takže výroba sa zrýchlila o 23 sekúnd. Ušetrilo sa 5,2 % času potrebného na výrobu pneumatického piestu. Nie je to veľa, ale nepopierateľne je to časová úspora. Navyše zrýchlenie výrobného procesu nie je jediným plusom, ktorý digitalizácia prináša.

2 Industri 4.0
Princíp Industri 4.0 vysvetlil zástupcom firiem a podnikov Ing. Martin Morháč, generálny riaditeľ spoločnosti SOVA Digital, ktorá je priekopníkom digitalizácie v priemysle u nás

Ďalšie možnosti zefektívnenia výroby sú v jednotlivých častiach výrobného procesu, ktoré odhalia senzory zaradené do výrobného procesu. Takto sa dá zvýšiť kvalita vyrobených dielcov a v konečnom dôsledku koncového produktu. Zároveň aj nástrojov zaradených do výroby, čo tiež zvyšuje kvalitu finálneho produktu.

Dodajme ešte, že proces Industri 4.0 je technologicky postavený na aplikácii digitálnych technológií. Tiež exponenciálnych technológií ako je pokročilá robotika, 3D tlač, umelá inteligencia, senzoring, biotechnológiie, neurotechnológie, nanotechnológie a možno ešte ďalšie ...nológie. Všetko ďalšie dopovie budúcnosť. Industri 4.0 i Digitálne dvojča prežívajú v súčasnosti svoje bábätkovské začiatky. Isté však je, že pokrok sa nedá zastaviť.

Neviem, či sa mi podarilo zrozumiteľne vysvetliť princíp Industri 4.0. Zostáva mi ešte ozrejmiť, čo je Digitálne dvojča. Na to mám zjednodušené vysvetlenie, ktoré som si odniesol z tohto veľmi zaujímavého stretnutia s ľuďmi spoločnosti SOVA Digital, ktorí ako prví u nás nastúpili na cestu digitalizácie Industri 4.0. Takže Digitálne dvojča je: efektívne využitie riešení Industri 4.0 v priemyselných podnikoch.

3 Call Crutchlow
Motocyklové preteky MotoGP súvisia s Industri 4.0 azda len spôsobom zberu dát

Uvediem ešte jeden príklad, ktorý možno je, možno nie je vysvetlením čo Industri 4.0 a Digitálne dvojča je. Tí, čo sledujú preteky formuly 1 alebo motocyklové preteky MotoGP vedia, že jazdu každého monopostu či motocykla na každom metri, vlastne každom centimetri sledujú pomocou senzorov v depe inžinieri jednotlivých jazdcov. Pod ich dohľadom je každý komponent pretekárskeho stroja, zároveň však zachytávajú aj priebeh jazdy. Tento zložitý systém nie je Industri 4.0 či Digitálne dvojča, ale telemetria, určite je tu však nápadne podobná spojitosť.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.