Mondeo, S-Max a Galaxy s novým dieslom

Štvrtok, 17 január 2008

Fordove modely Mondeo, S-Max a Galaxy majú novú a výkonnejšiu pohonnú jednotku vďaka novému 2,2-litrovému dieselovému motoru.

Ford 2,2-litrový Duratorq TDCi

Mový 2,2-litrový Duratorq TDCi je najsilnejším dieselovým motorom ponúkaným v osobných automobiloch európskeho Fordu. Disponuje krútiacim momentom 400 Nm pri 1750 ot/min a 420 Nm s funkciou krátkodobého prekročenia plniaceho tlaku, vďaka čomu poskytuje krátkodobé zvýšenie výkonu. Maximálny výkon 129 kW/175 k dosahuje už pri 3500 ot/min. Motor bol navrhnutý a skonštruovaný ako súčasť dlhodobej spolupráce koncernov Ford a PSA Peugeot Citroën. Cieľom bolo, aby nový motor mal vysoký výkon a tichý a hladký chod.

Maximálny krútiaci moment 400 Nm, s funkciou krátkodobého prekročenia plniaceho tlaku až 420 Nm je novou unikátnou vlastnosťou motora, rovnako ako tretia generácia systému vstrekovania common-rail a turbo systém so špecificky kalibrovaným mapovaním polohy pedálu akcelerátora. Tretia generácia vstrkovania common-rail prichádza s piezoelektrickými vstrekovačmi Bosh a siedmimi dýzami, ktoré používajú viacnásobné vstreknutia a vstrekovací tlak vyšší ako 1800 barov.

Doterajšie dieselové motory v modeloch Mondeo, S-Max a Galaxy a aj nový 2,2-litrový agregát poskytuje päť vstrekov počas jedného pracovného cyklu. Časové odstupy medzi vstrekovaním sú kontrolované automaticky v závislosti od otáčok a záťaže motora, teploty motora a teploty nasávaného vzduchu. Táto metóda spaľovania umocňuje dobrý pocit z vozidla tým, že chod motora je kultivovanejší, má znížený hluk a vibrácie.

Variabilná geometria lopatiek turbodúchadla zaisťuje dobrú účinnosť a odozvu motora. Senzory polohy pedála sú špecificky presné, aby vodičovi poskytli citlivý a dobre reagujúci pedál. Turbodúchadlo je uspôsobené tak, aby poskytovalo vynikajúcu schopnosť reagovať pri nízkych otáčkach a schopnosť akcelerovať aj pod čiastočným zaťažením.

Modely Ford, ktoré používajú tento nový motor, dosahujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako desať sekúnd. Motor je vybavený vyvažovacími hriadeľmi na podporu zníženia vibrácii. Plne optimalizovaný spaľovací systém prispieva zároveň k zníženiu emisií. Agregát 2,2 Duratorq TDCi vyhovuje norme Euro IV a je vybavený bezúdržbovým filtrom pevných častíc (DPF).

Nový motor je opatrený inteligentným algoritmom, ktorý monitoruje stav oleja v motore. Systém zabezpečuje, že motorový olej je udržiavaný v optimálnych úrovniach. Informačná kontrolka v palubnej doske sa rozsvieti, ak systém vyhodnotí, že olej by mal byť vypustený a nahradený. Táto užitočná spätná väzba sa viaže na variabilný servisný interval, alebo 20 000 km.

Spojenie motora s krútiacim momentom 400 Nm so sofistikovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou Durashift prispieva k relatívne malému počtu radení a redukovaniu únavy vodiča. Zdvojené predvstreky zároveň optimalizujú emisie, spotrebu paliva, zohrávajú dôležitú rolu pri redukcii tradičného zvuku dieselových motorov a prispievajú k veľmi prijemnému a tichému chodu.

Ford 2,2-litrový Duratorq TDCi
Výkon a krútiaci moment 2,2-litrového 175 k (129 kW) motora Duratorq TDCi

Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.