Mondeo, S-Max a Galaxy s novým dieslom

Štvrtok, 17 január 2008

Fordove modely Mondeo, S-Max a Galaxy majú novú a výkonnejšiu pohonnú jednotku vďaka novému 2,2-litrovému dieselovému motoru.

Ford 2,2-litrový Duratorq TDCi

Mový 2,2-litrový Duratorq TDCi je najsilnejším dieselovým motorom ponúkaným v osobných automobiloch európskeho Fordu. Disponuje krútiacim momentom 400 Nm pri 1750 ot/min a 420 Nm s funkciou krátkodobého prekročenia plniaceho tlaku, vďaka čomu poskytuje krátkodobé zvýšenie výkonu. Maximálny výkon 129 kW/175 k dosahuje už pri 3500 ot/min. Motor bol navrhnutý a skonštruovaný ako súčasť dlhodobej spolupráce koncernov Ford a PSA Peugeot Citroën. Cieľom bolo, aby nový motor mal vysoký výkon a tichý a hladký chod.

Maximálny krútiaci moment 400 Nm, s funkciou krátkodobého prekročenia plniaceho tlaku až 420 Nm je novou unikátnou vlastnosťou motora, rovnako ako tretia generácia systému vstrekovania common-rail a turbo systém so špecificky kalibrovaným mapovaním polohy pedálu akcelerátora. Tretia generácia vstrkovania common-rail prichádza s piezoelektrickými vstrekovačmi Bosh a siedmimi dýzami, ktoré používajú viacnásobné vstreknutia a vstrekovací tlak vyšší ako 1800 barov.

Doterajšie dieselové motory v modeloch Mondeo, S-Max a Galaxy a aj nový 2,2-litrový agregát poskytuje päť vstrekov počas jedného pracovného cyklu. Časové odstupy medzi vstrekovaním sú kontrolované automaticky v závislosti od otáčok a záťaže motora, teploty motora a teploty nasávaného vzduchu. Táto metóda spaľovania umocňuje dobrý pocit z vozidla tým, že chod motora je kultivovanejší, má znížený hluk a vibrácie.

Variabilná geometria lopatiek turbodúchadla zaisťuje dobrú účinnosť a odozvu motora. Senzory polohy pedála sú špecificky presné, aby vodičovi poskytli citlivý a dobre reagujúci pedál. Turbodúchadlo je uspôsobené tak, aby poskytovalo vynikajúcu schopnosť reagovať pri nízkych otáčkach a schopnosť akcelerovať aj pod čiastočným zaťažením.

Modely Ford, ktoré používajú tento nový motor, dosahujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako desať sekúnd. Motor je vybavený vyvažovacími hriadeľmi na podporu zníženia vibrácii. Plne optimalizovaný spaľovací systém prispieva zároveň k zníženiu emisií. Agregát 2,2 Duratorq TDCi vyhovuje norme Euro IV a je vybavený bezúdržbovým filtrom pevných častíc (DPF).

Nový motor je opatrený inteligentným algoritmom, ktorý monitoruje stav oleja v motore. Systém zabezpečuje, že motorový olej je udržiavaný v optimálnych úrovniach. Informačná kontrolka v palubnej doske sa rozsvieti, ak systém vyhodnotí, že olej by mal byť vypustený a nahradený. Táto užitočná spätná väzba sa viaže na variabilný servisný interval, alebo 20 000 km.

Spojenie motora s krútiacim momentom 400 Nm so sofistikovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou Durashift prispieva k relatívne malému počtu radení a redukovaniu únavy vodiča. Zdvojené predvstreky zároveň optimalizujú emisie, spotrebu paliva, zohrávajú dôležitú rolu pri redukcii tradičného zvuku dieselových motorov a prispievajú k veľmi prijemnému a tichému chodu.

Ford 2,2-litrový Duratorq TDCi
Výkon a krútiaci moment 2,2-litrového 175 k (129 kW) motora Duratorq TDCi

Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.