Toyota Plug-in HV - "natankujeme" doma

Piatok, 27 júl 2007

Toyota Motor Corporation vyvinula automobil s hybridným pohonom, ktorý umožňuje dobíjanie batérií priamo z elektrickej siete, teda prostredníctvom zástrčky, a stáva sa tak prvým výrobcom, ktorý má osvedčenie na používanie takéhoto automobilu na verejných komunikáciách v Japonsku.

Automobil Toyota Plug-in HV používa benzínový spaľovací motor v kombinácii s elektromotorom. Vďaka vyššej kapacite akumulátorov má však automobil dlhší dojazd pri jazde len s elektromotorom a dobíjanie akumulátorov je navyše upravené tak, aby užívateľ mohol automobil dobíjať priamo z elektrického zdroja v domácnosti. Takto vylepšený automobil môže efektívnejšie fungovať v čisto elektrickom režime (bez použitia spaľovacieho motora), napríklad pri krátkych jazdách po meste. Zlepšenie účinnosti znamená menej emisií CO2 a nižšiu spotrebu fosílnych palív, a tak i nižšiu mieru znečistenia ovzdušia. Dobíjanie akumulátorov na nočný elektrický prúd znamená tiež nižšie prevádzkové náklady, teda finančnú úsporu.

Viaceré otázky z oblasti vývoja automobilov s čisto elektrickým pohonom však zostávajú ešte nedoriešené, napríklad obmedzený dojazd a vysoké náklady. Toyota vidí hybridné automobily s možnosťou dobíjania priamo z elektrickej siete ako sľubnú technológiu, kedy elektrina môže automobilom slúžiť ako životaschopný zdroj energie. Japonská automobilka bude pokračovať vo vývoji týchto automobilov aj preto, že predstavujú kľúčovú technológiu v oblasti ochrany životného prostredia.

Toyota pripravuje testy ôsmich automobilov Toyota Plug-in HV na verejných komunikáciách v Japonsku, kde overí ich akčný rádius s čisto elektrickým pohonom a optimálnou kapacitou akumulátorov pre tieto automobily. Poskytne tiež vládnym organizáciám údaje pre nadefinovanie metodológie testovania emisií a spotreby paliva. Spoločnosť plánuje testovať tieto automobily aj na verejných komunikáciách v Spojených štátoch a Európe.

Parametre automobilu Toyota Plug-in HV

  • Dĺžka/šírka/výška: 4445/1725/1490 mm
  • Hmotnosť: 1360 kg
  • Počet miest: 5 osôb

Parametre pre režim elektrického pohonu

  • Dojazd: 13 km
  • Najvyššia rýchlosť: 100 km/h

Spaľovací motor

  • Zdvihový objem: 1496 cm3
  • Najvyšší výkon: 56 kW (76 k)/5000 ot/min.
  • Najvyšší krútiaci moment: 110 Nm pri 4000 ot/min.

Elektromotor

  • Typ: synchronný motor AC
  • Najvyšší výkon: 50 kW (68 k)/1200 až 1540 ot/min
  • Najvyšší krútiaci moment: 400 Nm/0 až 1200 ot/min

Sekundárny akumulátor

  • Typ: nikel-metal-hydrid
  • Kapacita: 13 Ah (6,5 Ah x 2)
  • Napätie: 202 V

Systém celkom

  • Najvyšší výkon*: 100 kW (136 k)
  • Napätie: 202 až 500 V

Dobíjanie akumulátorov

  • Zdroj: elektrická sieť v domácnosti
  • Nabíjacia doba: 1 až 1,5 h (200 V), 3 až 4 h (100 V)

* výkon s využitím spaľovacieho motora a elektromotora

Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.