Toyota Plug-in HV - "natankujeme" doma

Piatok, 27 júl 2007

Toyota Motor Corporation vyvinula automobil s hybridným pohonom, ktorý umožňuje dobíjanie batérií priamo z elektrickej siete, teda prostredníctvom zástrčky, a stáva sa tak prvým výrobcom, ktorý má osvedčenie na používanie takéhoto automobilu na verejných komunikáciách v Japonsku.

Automobil Toyota Plug-in HV používa benzínový spaľovací motor v kombinácii s elektromotorom. Vďaka vyššej kapacite akumulátorov má však automobil dlhší dojazd pri jazde len s elektromotorom a dobíjanie akumulátorov je navyše upravené tak, aby užívateľ mohol automobil dobíjať priamo z elektrického zdroja v domácnosti. Takto vylepšený automobil môže efektívnejšie fungovať v čisto elektrickom režime (bez použitia spaľovacieho motora), napríklad pri krátkych jazdách po meste. Zlepšenie účinnosti znamená menej emisií CO2 a nižšiu spotrebu fosílnych palív, a tak i nižšiu mieru znečistenia ovzdušia. Dobíjanie akumulátorov na nočný elektrický prúd znamená tiež nižšie prevádzkové náklady, teda finančnú úsporu.

Viaceré otázky z oblasti vývoja automobilov s čisto elektrickým pohonom však zostávajú ešte nedoriešené, napríklad obmedzený dojazd a vysoké náklady. Toyota vidí hybridné automobily s možnosťou dobíjania priamo z elektrickej siete ako sľubnú technológiu, kedy elektrina môže automobilom slúžiť ako životaschopný zdroj energie. Japonská automobilka bude pokračovať vo vývoji týchto automobilov aj preto, že predstavujú kľúčovú technológiu v oblasti ochrany životného prostredia.

Toyota pripravuje testy ôsmich automobilov Toyota Plug-in HV na verejných komunikáciách v Japonsku, kde overí ich akčný rádius s čisto elektrickým pohonom a optimálnou kapacitou akumulátorov pre tieto automobily. Poskytne tiež vládnym organizáciám údaje pre nadefinovanie metodológie testovania emisií a spotreby paliva. Spoločnosť plánuje testovať tieto automobily aj na verejných komunikáciách v Spojených štátoch a Európe.

Parametre automobilu Toyota Plug-in HV

  • Dĺžka/šírka/výška: 4445/1725/1490 mm
  • Hmotnosť: 1360 kg
  • Počet miest: 5 osôb

Parametre pre režim elektrického pohonu

  • Dojazd: 13 km
  • Najvyššia rýchlosť: 100 km/h

Spaľovací motor

  • Zdvihový objem: 1496 cm3
  • Najvyšší výkon: 56 kW (76 k)/5000 ot/min.
  • Najvyšší krútiaci moment: 110 Nm pri 4000 ot/min.

Elektromotor

  • Typ: synchronný motor AC
  • Najvyšší výkon: 50 kW (68 k)/1200 až 1540 ot/min
  • Najvyšší krútiaci moment: 400 Nm/0 až 1200 ot/min

Sekundárny akumulátor

  • Typ: nikel-metal-hydrid
  • Kapacita: 13 Ah (6,5 Ah x 2)
  • Napätie: 202 V

Systém celkom

  • Najvyšší výkon*: 100 kW (136 k)
  • Napätie: 202 až 500 V

Dobíjanie akumulátorov

  • Zdroj: elektrická sieť v domácnosti
  • Nabíjacia doba: 1 až 1,5 h (200 V), 3 až 4 h (100 V)

* výkon s využitím spaľovacieho motora a elektromotora

Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.