BMW G650 Xmoto: na šport i na zábavu

Utorok, 28 august 2007

Chcete si užiť motocykel a neviete sa rozhodnúť, či s ním budete vyrážať častejšie do terénu, na bežné cesty, alebo občas si s ním zašportujete na asfalte, šotoline i v ľahšom teréne? Alebo by ste najradšej vlastnili špeciály zvlášť do terénu, na asfalt a potom aj na turistiku? Možné to je, má to však dva háčiky. Dostatok financií na ich kúpu a potom priestor na garážovanie. A aj ďalšie, ako napríklad výstroj pre každú z týchto disciplín.

BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto

BMW pre tých, čo takto zmýšľajú, ponúka od vlaňajška riešenie, keď na výstave motocyklov Intermoto predstavilo hneď tri verzie motocyklov modelového radu G650 s novým jednovalcovým motorom. Univerzálny Xcountry, do terénu Xchallenge a kompaktný Xmoto na všetko, či už ako motard, supermoto, prípadne iba tak na výjazdy pre potešenie na kľukaté okresky, na horské cestičky či sa len previezť po ulici.

BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto

Vyskúšať sme mohli BMW G650 Xmoto, zapožičané na jedno krátke popoludnie od slovenského importéra Tempus AWT Bavaria. Samotná jazda bola o to korenistejšia, že len pár kilometrov od brán Tempusu nám z nádrže, v ktorej bolo sotva pol litra benzínu, sme zostali trčať na diaľničnom obchvate a motocykel odtlačili, našťastie iba asi poldruha kilometra, k najbližšej čerpačke. Určite väčšou zábavou už bola jazda, ktorú sme si naplno vychutnali v okolí Dunaja a priehrady pri Čuňove.

BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto

Prvá skúsenosť: motocykel sa z vysoko položeného úzkeho sedadla veľmi ľahko ovláda. Keď však máte stáť, napríklad na križovatke na červenú, a môžte merať aj 185 cm, sotva dosiahnete špičkami nôh na zem. To nie je kritika, len konštatovanie, že ak meriate menej ako 170 cm, mohli by byť problémy. A tak sme si predstavili takto vysokého jazdca, ktorý by problém vyriešil zrejme presunutím svojej zadnej časti tela tak, aby ľavou dosiahol na vozovku. Ponaučenie: táto bariéra padla.

BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto

Samotná jazda: krátka jednotka je len na minirozbeh, dvojka a trojka vzhľadom na široké rozpätie využiteľných otáčok motora už od 1200 až do 7000 by možno začiatočníkom vystačila na rekreačnú, ale aj celkom rýchlu jazdu. Pravda, pokiaľ chcete šetriť motor, benzín a svoju peňaženku, odporúča sa využívať všetkých päť prevodových stupňov, všetkých 53 koní, ktoré je jednovalec s objemom 652 cm3 schopný poskytnúť. Navyše, ak sa nebojíte vyšších otáčok, tak najvyšší krútiaci moment 60 Nm je až od 5250, a práve od týchto čísiel vyššie možno silu motora najlepšie využiť. Budete mať síce problém nielen s prúdením vzduchu okolo vášho tela, keďže krytie z malého ochranného štítu je minimálne (ale aj s odhadom otáčok motora, pretože na malom panelovom prístroji okrem kontroliek a digitálneho tachometra nič také ako otáčkomer nenájdete). Na to, ako sa udržať v sedle, je jednoduchý recept: pevne sa držať riadidiel, pretože pri zaradenej päťke a otáčkach blízko maximálnych by ste mohli ísť rýchlosťou až 170 km/h. To je rýchlosť, ktorú výrobca udáva ako maximálnu.

BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto

Jazdné vlastnosti BMW G650 Xmoto najlepšie vystihuje slovíčko motard. Motardy sú konštruované na pretekárske jazdenie na tratiach, kde sa striedajú rôzne povrchy ciest – od asfaltu až po drobný štrk, ale aj na bežné denné jazdenie. Xmoto je obratný motocykel, ľahko ovládateľný aj v meste, dokonca sa s ním dá kľučkovať pomedzi autá. Neprekážajú mu ani horšie mestské komunikácie. Je výborne odpružený, čo platí o prednej teleskopickej i zadnej kývnej vidlici, obe s dostatočným zdvihom. Vynikajúce sú jednokotúčové brzdy Brembo, vpredu štvorpiestikové, vzadu s jedným piestikom. Xmoto je však menej vhodné na dlhšie trasy pre menej pohodlné úzke sedadlo.

BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto

Ak by ste chceli na tomto stroji zviezť priateľa či kamarátku, museli by ste svoje želanie predostrieť predajcovi už pri kúpe motocykla. BMW G650 Xmoto je totiž jedným z mála tých, pre ktoré sa stupačky pre spolujazdca objednávajú zvlášť. Ak tak urobíte, treba sa potom snažiť absolvovať iba kratšie jazdy kvôli menšiemu komfortu sedenia vzadu. Spolujazdec vám však musí uznať, že ho neveziete na komfortnom turistickom motocykli, ale na ostrom motarde.

BMW G650 Xmoto BMW G650 Xmoto

Základné údaje

Rozmery 2 155 x 907 x 1 190 mm
Rázvor/výška sedadla 1 500 mm / 880 mm
Motor 4taktový jednovalec
Zdvihový objem 652 cm3
Vŕtanie x zdvih 100 x 83 mm
Kompresný pomer 11,5:1
Počet ventilov/chladenie 16/kvapalina
Výkon 39 kW/53 k 7000 ot/min
Krútiaci moment 60 Nm pri 5250 ot/min
Sekundárny prevod reťaz
Prevodovka 5stupňová
Kolesá 17" z ľahkej zliatiny
Pneumatiky vpredu/vzadu 120/70 ZR17, 160/60 ZR17
Brzdy vpredu 1x kotúčové Brembo, 320 mm
Brzdy vzadu 1x kotúčové, 240 mm
Rám rúrkový, oceľový
Predná vidlica teleskopická, zdvih 270 mm
Zadná vidlica kývna s centrálnym tlmičom, zdvih 215 mm
Nádrž 9,5 l
Priemer. spotreba 5,1 l/100 km
Hmotnosť 147 kg

Cena

bez ABS 257 970,- Sk
s ABS 276 080,- Sk
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.