Dacia Sandero: by Renault

Utorok, 12 august 2008

Nový názov, zmenený dizajn a vyššia kvalita charakterizujú Daciu Sandero, po Logane a Logane MCV tretí model rumunsko-francúzskeho výrobcu. Prekvapí aj niečím iným. Aj o to nám išlo v teste novej Dacie Sandero.

TEST Dacia Sandero 1,6 Lauréate

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

U nás poznáme rumunskú značku veľmi dôverne spred deväťdesiatych rokov minulého storočia (čo nie je až tak dávno) podľa modelu Dacia 1300, čo bola vlastne rumunská verzia Renaultu 12. Posledným modelom ešte ako samostatnej rumunskej značky bol model Solenza. Nová éra sa začala v roku 1999 po tom, čo do Dacie vstúpil Renault so zámerom vyrábať lacné automobily pre rozvíjajúce sa trhy. Prvým modelom bol štvordverový sedan Logan, nasledovalo veľké a aj veľmi praktické kombi Logan MCV a vyvrcholením francúzskych snáh o globálny model je Dacia Sandero, mimoriadne pútavý päťdverový kompaktný hatchback.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Už prvé dva modely Dacie vyrobené pod francúzskym Renaultom naznačili, že pôvodný plán predávať Logan iba na menej rozvinutých trhoch bude treba poopraviť, keďže sa celkom úspešne predával aj v západnej Európe. Tretí model Sandero by situáciu mal ešte viac vylepšiť, pretože bude oň určite veľký záujem kupujúcich. Aj preto Dacia zvyšuje svoju výrobu a už v tomto roku má vyprodukovať ročne až 350 tisíc nových automobilov.

Dacia Sandero je po každej stránke nový automobil. Nekopíruje žiadny známy model ani v najmenších detailoch. Originálna je maska chladiča s logom značky uprostred, ktorá je odlišná od tých, čo sa nosia u Renaulta. Nové sú predné svetlomety a zadné koncové svetlá. Zaujmú a vyniknú vypuklé lemy blatníkov vpredu i vzadu, podobne aj rozmerný zadný C-stĺpik, čo pridáva Sanderu na robustnosti. Sandero má veľké zasklené plochy vpredu, na bokoch i vzadu a tým aj dobrý výhľad z automobilu do všetkých strán.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Sandero je od Logana kratšie o 27 mm, ale širšie o 6 mm, vyššie o 9 mm a rázvor náprav má 2588 mm. Pri porovnaní so Škodou Fabia je Sandero širšie o 10 cm a rázvor má väčší o 12 cm. Vďaka tomu môže ponúknuť dostatok priestoru aj vzadu sediacim cestujúcim, pričom ani vodič a spolujazdec na predných sedadlách sa nemusia uskromňovať. Aj objem batožinového priestoru s 320 litrami (po sklopení operadiel zadných sedadiel 1200 litrov – sú delené v pomere 60:40) je v porovnaní s konkurenciou jeden z najväčších.

O veľkosti modelu Sandero svedčia aj iné fakty. Napríklad to, že oproti novému Fiatu Bravo z kategórie nižšej strednej triedy je Sandero (kategória o triedu nižšia) užšie len o 46 mm, rázvor má menší len o 12 mm, ale je vyššie o 36 mm. Pred pár rokmi by Sandero s týmito parametrami patrilo do nižšej strednej triedy. Ďalším argumentom, prečo by u kupujúcich mal byť o Sandero záujem, je veľkosť a cena automobilu. Základný model s benzínovým motorom 1,4 a výkonom 75 koní vo výbave Access stojí necelých 211 tisíc korún, s motorom 1,6 a výkonom 87 koní vo výbave Ambiance menej ako 253 tisíc korún a v najvyššej výbave Lauréate s týmto motorom ani nie 277 tisíc korún. Pohonné jednotky doplnia neskôr ešte dva turbodieselové motory 1,5 dCi s výkonmi 68 a 85 koní. Tie sa navyše budú môcť hrdiť nízkymi hodnotami CO2 pod hranicou 120 g/km.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Vonkajšie rozmery definujú aj veľkosť interiéru. Vpredu i vzadu je dostatok miesta. Vzadu sa celkom pohodlne usadia traja pasažieri. Ani vyššie postavy sa tu krčiť nemusia, pretože priestoru nad hlavou i pre kolená je dosť. K exteriéru ladí aj interiér: pôsobí usporiadane a vzdušne. Pohodlné predné sedadlá svojou dĺžkou i výškou operadla poskytujú dobrú oporu pre stehná i chrbát. Navyše vodičovo sedadlo je aj výškovo nastaviteľné a výškovo nastaviteľný je aj volant.

Palubná doska je nová, najmä však funkčne orientovaná. Pred vodičom pod masívnejším štítom je veľký otáčkomer, rýchlomer a informačný displej aj s údajmi palubného počítača, štyri vstupy vzduchu z ventilácie a v stredovom paneli displej a ovládanie autorádia, ovládanie klimatizácie, elektrické ovládanie okien, tlačidlo vnútorného zamykania a spínač výstražných svetiel. Všetko v dobrom dosahu vodiča a so zrozumiteľným ovládaním. Navyše zákazník si bude môcť vybrať niektoré z troch farebných kombinácií čalúnenia a palubnej dosky.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Nové Sandero je dobre vyzbrojené bezpečnostnou výbavou. K protiblokovaciemu systému ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku pribudol brzdový asistent pre núdzové brzdenie, dva airbagy má Sandero štandardne, testovaný model ich mal štyri. Nechýbajú ani úchyty Isofix pre detské sedačky. Plasty v interiéri sú síce tvrdé, ale ich tvarovanie i samotný materiál by mali znížiť riziko poranenia v prípade nehody. Navyše, podľa výrobcu sú vylepšené deformačné zóny a zosilnená je aj samotná kabína, čo je veľkým plusom Sandera. Na všetkých piatich sedadlách sú trojbodové bezpečnostné pásy i opierky hláv.

Náš testovaný model mal pod kapotou výkonnejší z dvoch benzínových motorov – 1,6litrový s výkonom 87 koní. Na osemventilový motor je to priemerne vysoký výkon, ale statočnú prácu tu odvádza krútiaci moment, ktorý s hodnotou 128 Nm vrcholí už pri 3000 otáčkach. Motor vystačí na svižnú jazdu, ale je aj úsporný, keď výsledná spotreba po sedemdňovom jazdení bola len 6,3 litra na sto kilometrov. Má kultivovaný a tichý chod, spoľahlivo zatiahne už od dvoch tisícov otáčok, a ani na diaľnici pri limitnej rýchlosti 130 km/h a 3550 otáčkach nie je hlučný, skôr rušivý je hluk aerodynamický a valivý od pneumatík. Na to nadväzuje aj jazdný komfort, ktorý poteší každého, kto netúži po veľkom aute a má tenšiu peňaženku. Výhrady sme nemali ani proti radeniu, ktoré fungovalo až prekvapivo hladko a presne. Neprotestovali sme ani proti päťstupňovej prevodovke (že nemá šiesty prevod), keďže jej odstupňovanie je pre Sandero ako stvorené. Aj brzdy dokážu pomerne razantne a veľmi účinne zasiahnuť, k čomu do istého momentu nemusia zasahovať podporné systémy, ako napríklad ABS.

Dacia Sandero Dacia Sandero

Daciu Sandero je podľa nás milý a poctivý pracant na ceste. Smelo sa môže uchádzať o priazeň rodín, ktoré chcú mať v garáži či pred domom sympatický automobil. Okrem toho, že pohodlne odvezie päťčlennú rodinu na výlet, poslúži aj na cestu za dovolenkou do vzdialenejšej cudziny. Nepýta za to veľa, vystačí so šesť a pol litrovou spotrebou. Ale aby sme len nechválili, spomeňme aj nejaké nedostatky. Alebo: až sa so Sanderom zveziete, napríklad na predvádzacej jazde u niektorého predajcu, napíšte nám o nich.

Páčilo sa

  • moderný vzhľad
  • priestranný interiér
  • dobrý výhľad z auta
  • veľký a skladný batožinový priestor
  • kultivovaný motor
  • nízka spotreba

Mohlo by byť iné

  • chýba zhasínanie svetiel po vypnutí motora
  • kvalitnejšie plasty v interiéri
  • prevodovke by slušal šiesty stupeň

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, benzín, 1598 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 87 k (64 kW kW) pri 5500 ot/min
Krút. moment 128 Nm pri 3000 ot/min
Spotreba komb. 7,3 l/100 km
Emisie CO2 170 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 175 km/h
Zrých. 0-100 km/h 9,9 s
Hmotnosť pohotovostná 975 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4020/1746/1534 mm
Rázvor náprav 2590 mm
Rozmer pneumatík 185/65 R 15
Objem batož. priestoru 320/1200 l
Objem paliv. nádrže 50 l

Cena

základná modelu 210 581 Sk (1,4 75 k Access)
najnižšia s testovaným motorom 252 757 Sk (1,6 87 k Ambiance)
testovaného modelu 276 858 Sk (1,6 87 k Lauréate)
testovaného modelu s dodatočnou výbavou 323 555 SK (1,6 87 k Lauréate)

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
50 – 80 km/h3,84,96,8
80 – 110 km/h5,46,912,1
100 - 125 km/h8,111,4
60 km/h4100275021001650
90 km/h430033002480
130 km/h3500
Max. rých. km/h (pri 6000 ot/min)85125

Spotreba počas testu (l/100 km): 6,3 l/100 km

Pre bezpečnosť

  • ABS
  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • Airbagy bočné vpredu - 5 423 Sk
  • Imobilizér
  • Kontrola otvorených dverí
  • Svetlomety do hmly
  • Hydraulický posilňovač riadenia

Pre komfort

  • Klimatizácia manuálna - 15 666 Sk
  • Palubný počítač
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Elektrické otváranie okien predných a zadných dverí
  • Elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel
  • Posilňovač riadenia
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou
  • Výškovo nastaviteľný volant
  • Disky kolies z ľahkej zliatiny 15" - 11 147 Sk
  • Autorádio s CD prehrávačom - 5 423 Sk
  • Metalíza - 9 038 Sk
  • Tónované sklá
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Komentáre
Jak je to s antikorozni upravou? Má pozink. karoserii?
Pridal Mirek v pondelok 08 septembra 2008 o 07:52
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.