Dacia Sandero: by Renault

Utorok, 12 august 2008

Nový názov, zmenený dizajn a vyššia kvalita charakterizujú Daciu Sandero, po Logane a Logane MCV tretí model rumunsko-francúzskeho výrobcu. Prekvapí aj niečím iným. Aj o to nám išlo v teste novej Dacie Sandero.

TEST Dacia Sandero 1,6 Lauréate

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

U nás poznáme rumunskú značku veľmi dôverne spred deväťdesiatych rokov minulého storočia (čo nie je až tak dávno) podľa modelu Dacia 1300, čo bola vlastne rumunská verzia Renaultu 12. Posledným modelom ešte ako samostatnej rumunskej značky bol model Solenza. Nová éra sa začala v roku 1999 po tom, čo do Dacie vstúpil Renault so zámerom vyrábať lacné automobily pre rozvíjajúce sa trhy. Prvým modelom bol štvordverový sedan Logan, nasledovalo veľké a aj veľmi praktické kombi Logan MCV a vyvrcholením francúzskych snáh o globálny model je Dacia Sandero, mimoriadne pútavý päťdverový kompaktný hatchback.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Už prvé dva modely Dacie vyrobené pod francúzskym Renaultom naznačili, že pôvodný plán predávať Logan iba na menej rozvinutých trhoch bude treba poopraviť, keďže sa celkom úspešne predával aj v západnej Európe. Tretí model Sandero by situáciu mal ešte viac vylepšiť, pretože bude oň určite veľký záujem kupujúcich. Aj preto Dacia zvyšuje svoju výrobu a už v tomto roku má vyprodukovať ročne až 350 tisíc nových automobilov.

Dacia Sandero je po každej stránke nový automobil. Nekopíruje žiadny známy model ani v najmenších detailoch. Originálna je maska chladiča s logom značky uprostred, ktorá je odlišná od tých, čo sa nosia u Renaulta. Nové sú predné svetlomety a zadné koncové svetlá. Zaujmú a vyniknú vypuklé lemy blatníkov vpredu i vzadu, podobne aj rozmerný zadný C-stĺpik, čo pridáva Sanderu na robustnosti. Sandero má veľké zasklené plochy vpredu, na bokoch i vzadu a tým aj dobrý výhľad z automobilu do všetkých strán.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Sandero je od Logana kratšie o 27 mm, ale širšie o 6 mm, vyššie o 9 mm a rázvor náprav má 2588 mm. Pri porovnaní so Škodou Fabia je Sandero širšie o 10 cm a rázvor má väčší o 12 cm. Vďaka tomu môže ponúknuť dostatok priestoru aj vzadu sediacim cestujúcim, pričom ani vodič a spolujazdec na predných sedadlách sa nemusia uskromňovať. Aj objem batožinového priestoru s 320 litrami (po sklopení operadiel zadných sedadiel 1200 litrov – sú delené v pomere 60:40) je v porovnaní s konkurenciou jeden z najväčších.

O veľkosti modelu Sandero svedčia aj iné fakty. Napríklad to, že oproti novému Fiatu Bravo z kategórie nižšej strednej triedy je Sandero (kategória o triedu nižšia) užšie len o 46 mm, rázvor má menší len o 12 mm, ale je vyššie o 36 mm. Pred pár rokmi by Sandero s týmito parametrami patrilo do nižšej strednej triedy. Ďalším argumentom, prečo by u kupujúcich mal byť o Sandero záujem, je veľkosť a cena automobilu. Základný model s benzínovým motorom 1,4 a výkonom 75 koní vo výbave Access stojí necelých 211 tisíc korún, s motorom 1,6 a výkonom 87 koní vo výbave Ambiance menej ako 253 tisíc korún a v najvyššej výbave Lauréate s týmto motorom ani nie 277 tisíc korún. Pohonné jednotky doplnia neskôr ešte dva turbodieselové motory 1,5 dCi s výkonmi 68 a 85 koní. Tie sa navyše budú môcť hrdiť nízkymi hodnotami CO2 pod hranicou 120 g/km.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Vonkajšie rozmery definujú aj veľkosť interiéru. Vpredu i vzadu je dostatok miesta. Vzadu sa celkom pohodlne usadia traja pasažieri. Ani vyššie postavy sa tu krčiť nemusia, pretože priestoru nad hlavou i pre kolená je dosť. K exteriéru ladí aj interiér: pôsobí usporiadane a vzdušne. Pohodlné predné sedadlá svojou dĺžkou i výškou operadla poskytujú dobrú oporu pre stehná i chrbát. Navyše vodičovo sedadlo je aj výškovo nastaviteľné a výškovo nastaviteľný je aj volant.

Palubná doska je nová, najmä však funkčne orientovaná. Pred vodičom pod masívnejším štítom je veľký otáčkomer, rýchlomer a informačný displej aj s údajmi palubného počítača, štyri vstupy vzduchu z ventilácie a v stredovom paneli displej a ovládanie autorádia, ovládanie klimatizácie, elektrické ovládanie okien, tlačidlo vnútorného zamykania a spínač výstražných svetiel. Všetko v dobrom dosahu vodiča a so zrozumiteľným ovládaním. Navyše zákazník si bude môcť vybrať niektoré z troch farebných kombinácií čalúnenia a palubnej dosky.

Dacia Sandero Dacia Sandero Dacia Sandero

Nové Sandero je dobre vyzbrojené bezpečnostnou výbavou. K protiblokovaciemu systému ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku pribudol brzdový asistent pre núdzové brzdenie, dva airbagy má Sandero štandardne, testovaný model ich mal štyri. Nechýbajú ani úchyty Isofix pre detské sedačky. Plasty v interiéri sú síce tvrdé, ale ich tvarovanie i samotný materiál by mali znížiť riziko poranenia v prípade nehody. Navyše, podľa výrobcu sú vylepšené deformačné zóny a zosilnená je aj samotná kabína, čo je veľkým plusom Sandera. Na všetkých piatich sedadlách sú trojbodové bezpečnostné pásy i opierky hláv.

Náš testovaný model mal pod kapotou výkonnejší z dvoch benzínových motorov – 1,6litrový s výkonom 87 koní. Na osemventilový motor je to priemerne vysoký výkon, ale statočnú prácu tu odvádza krútiaci moment, ktorý s hodnotou 128 Nm vrcholí už pri 3000 otáčkach. Motor vystačí na svižnú jazdu, ale je aj úsporný, keď výsledná spotreba po sedemdňovom jazdení bola len 6,3 litra na sto kilometrov. Má kultivovaný a tichý chod, spoľahlivo zatiahne už od dvoch tisícov otáčok, a ani na diaľnici pri limitnej rýchlosti 130 km/h a 3550 otáčkach nie je hlučný, skôr rušivý je hluk aerodynamický a valivý od pneumatík. Na to nadväzuje aj jazdný komfort, ktorý poteší každého, kto netúži po veľkom aute a má tenšiu peňaženku. Výhrady sme nemali ani proti radeniu, ktoré fungovalo až prekvapivo hladko a presne. Neprotestovali sme ani proti päťstupňovej prevodovke (že nemá šiesty prevod), keďže jej odstupňovanie je pre Sandero ako stvorené. Aj brzdy dokážu pomerne razantne a veľmi účinne zasiahnuť, k čomu do istého momentu nemusia zasahovať podporné systémy, ako napríklad ABS.

Dacia Sandero Dacia Sandero

Daciu Sandero je podľa nás milý a poctivý pracant na ceste. Smelo sa môže uchádzať o priazeň rodín, ktoré chcú mať v garáži či pred domom sympatický automobil. Okrem toho, že pohodlne odvezie päťčlennú rodinu na výlet, poslúži aj na cestu za dovolenkou do vzdialenejšej cudziny. Nepýta za to veľa, vystačí so šesť a pol litrovou spotrebou. Ale aby sme len nechválili, spomeňme aj nejaké nedostatky. Alebo: až sa so Sanderom zveziete, napríklad na predvádzacej jazde u niektorého predajcu, napíšte nám o nich.

Páčilo sa

  • moderný vzhľad
  • priestranný interiér
  • dobrý výhľad z auta
  • veľký a skladný batožinový priestor
  • kultivovaný motor
  • nízka spotreba

Mohlo by byť iné

  • chýba zhasínanie svetiel po vypnutí motora
  • kvalitnejšie plasty v interiéri
  • prevodovke by slušal šiesty stupeň

Najdôležitejšie údaje

Motor radový 4valec, benzín, 1598 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 87 k (64 kW kW) pri 5500 ot/min
Krút. moment 128 Nm pri 3000 ot/min
Spotreba komb. 7,3 l/100 km
Emisie CO2 170 g/km
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 175 km/h
Zrých. 0-100 km/h 9,9 s
Hmotnosť pohotovostná 975 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4020/1746/1534 mm
Rázvor náprav 2590 mm
Rozmer pneumatík 185/65 R 15
Objem batož. priestoru 320/1200 l
Objem paliv. nádrže 50 l

Cena

základná modelu 210 581 Sk (1,4 75 k Access)
najnižšia s testovaným motorom 252 757 Sk (1,6 87 k Ambiance)
testovaného modelu 276 858 Sk (1,6 87 k Lauréate)
testovaného modelu s dodatočnou výbavou 323 555 SK (1,6 87 k Lauréate)

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
50 – 80 km/h3,84,96,8
80 – 110 km/h5,46,912,1
100 - 125 km/h8,111,4
60 km/h4100275021001650
90 km/h430033002480
130 km/h3500
Max. rých. km/h (pri 6000 ot/min)85125

Spotreba počas testu (l/100 km): 6,3 l/100 km

Pre bezpečnosť

  • ABS
  • Airbag vodiča a spolujazdca
  • Airbagy bočné vpredu - 5 423 Sk
  • Imobilizér
  • Kontrola otvorených dverí
  • Svetlomety do hmly
  • Hydraulický posilňovač riadenia

Pre komfort

  • Klimatizácia manuálna - 15 666 Sk
  • Palubný počítač
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Elektrické otváranie okien predných a zadných dverí
  • Elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel
  • Posilňovač riadenia
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou
  • Výškovo nastaviteľný volant
  • Disky kolies z ľahkej zliatiny 15" - 11 147 Sk
  • Autorádio s CD prehrávačom - 5 423 Sk
  • Metalíza - 9 038 Sk
  • Tónované sklá
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Komentáre
Jak je to s antikorozni upravou? Má pozink. karoserii?
Pridal Mirek v pondelok 08 septembra 2008 o 07:52
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.