Elegancia a extravagantnosť ako od Picassa

Streda, 07 november 2007

Oproti staršiemu súrodencovi je o pár centimetrov kratší, má menej o dve sedadlá, ale priestor pre päť pasažierov zostal nezmenený. Je ľahší, obratnejší, živší – Citroën C4 Picasso.

TEST Citroën C4 Picasso 1,6 HDi Comfort

Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Citroënu sa v segmente MPV darí. Po Xsare Picasso prišiel v uplynulom roku so 7miestnym C4 Picassom, ktorý po uvedení kratšej 5miestnej verzie dostal prídavok Grand. Keďže Xsara Picasso žije a bude žiť ďalej, tri varianty Picassa navrávajú, že em-pé-véčka majú u Citroëna zelenú.

Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Menší C4 Picasso po skrátení rázvoru o 12 cm prišiel aj o dve sedadlá. Priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách zostal rovnako veľký a zachované je aj pohodlie, takže pasažieri vpredu i vzadu majú dosť priestoru na to, aby si mohli vychutnávať komfortnú jazdu. Zmenil sa aj batožinový priestor – narástol na rovných 500 litrov. Možno ho ešte zväčšiť podľa potreby jednoduchým sklápaním troch samostatných zadných sedadiel až na veľkosť 1734 litrov.

Priam ukážkovo flexibilne sú riešené zadné sedadlá. Dajú sa nastavovať výškovo, meniť sklon operadiel, posúvať v pozdĺžnom smere približne o 15 cm a jednoduchým pohybom sklápať. Unikátne je tiež presklenie – hlboko do strechy zasahujúce čelné sklo (vďaka nemu môžeme v noci pozorovať napríklad aj hviezdy na oblohe ?), veľké bočné sklá a panoramatická sklenená strecha s elektricky ovládaným prekrytím dokonale presvietia interiér automobilu a umožňujú skvelý výhľad z vozidla. Výhľad dopredu a do strán ešte vylepšujú až štíhle A-stĺpiky. Proti oslneniu slnkom chráni vodiča a spolujazdca vysúvacia i výklopná clona.

Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Dizajnovo zvláštne je riešený prístrojový panel, vrátane multifunkčného volantu. Nie je síce obšitý kožou, a okrem toho, že je výškovo i pozdĺžne nastaviteľný, má mnoho ovládacích prvkov. Volant má pevný stred a otáča sa len jeho veniec. To dovolilo konštruktérom umiestniť naň tlačidlá a otáčacie kolieska na ovládanie rádia a tempomatu. Stačí si na ich umiestnenie zvyknúť, potom ich nemusíte hľadať zrakom, čo pomáha bezpečnej jazde. Vidí sa nám však, že ovládanie všetkých funkcií je málo intuitívne a treba si ho radšej naštudovať. V hornej časti pod volantom je malý elegantný ovládač, nenápadná páčka, ktorou si volíme spiatočku, neutrál, automatické alebo manuálne radenie - šikovne vymyslené!, ale "pádla" na ručné radenie. Dobré v strede palubnej dosky je aj riešenie displeja, na ktorom sa zobrazujú všetky údaje v digitálnej podobe, okrem iných aktuálna rýchlosť, otáčkomer, údaje palubného počítača, teplomer chladiacej kvapaliny, vonkajšia teplota, zvolená stanica rádia, zapnutie tempomatu a ďalšie. Zaujímavým detailom je riešenie ovládania klimatizácie, zvlášť pre vodiča a pre spolujazdca – na ľavom a pravom okraji palubnej dosky.

Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Na test nám importér automobilov Citroën poskytol práve 5miestnu verziu s naftovým motorom 1,6 HDi s výkonom 110 koní a robotizovanou šesťstupňovou prevodovkou. Vnútorný priestor je skutočne grandiózny, nevedeli sme si ho vynachváliť. Rovnako, alebo ešte viac nás uchvátil motor, jeho kultivovaný chod od voľnobehu až po najvyššie otáčky, tichý pri akcelerácii i pri jazde po diaľnici na limite dovolenej rýchlosti – ako v drahej limuzíne. Má dobrý "záťah" už od 1750 otáčok, kde pri 240 Nm vrcholí jeho krútiaci moment. Aj vďaka nemu dokáže pomerne veľké Picasso zrýchliť z nuly na stokilometrovú rýchlosť za 12,7 sekundy. Efektívne a najviac využívané otáčky sú v rozmedzí dvoch a troch tisíc otáčok, kedy má motor aj najnižšiu spotrebu.

Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Ak chválime motor, s robotizovanou prevodovkou sme sa ťažšie zžívali. Nevedeli sme si zvyknúť na to, ako v automatickom režime pri preraďovaní na vyšší stupeň sa motor akoby najprv zhlboka nadýchol, potom napol svaly a až po krátkom prerušení znovu zatiahol naplno. Pri bežnej jazde prevodovka radila takmer plynule, moment preradenia však vodičovi nemôže uniknúť. Pri športovej jazde je to inak. Našli sme však spôsob, ako donútiť prevodovku, aby plynule preraďovala. Stačilo pred preradením na moment uvoľniť plynový pedál a ručne "pádlom" pod volantom, ako vo formule jedna, preradiť. Podobne krátkym ubratím plynu možno preraďovať aj v plne automatickom režime. I tak sme však toho názoru, že mechanická prevodovka s priamym ručným radením je lepším riešením, aj keď naše výhrady voči "automatu" výrazne slabli.

Jazdiť s C4 Picassom je zábava i zážitok. "Malý" diesel so 110 koníkmi pod kapotou je plne postačuje na svižnú jazdu po okresných cestách, na predbiehanie, na jazdu v meste, ale aj na veľmi príjemnú jazdu po diaľnici. Navyše je aj úsporný. Najnižšiu spotrebu 5,1 litra na stovku kilometrov sme namerali pri pokojnej a vyrovnanej jazde, bez zbytočných akcelerácií. Reálnejšia v každodennej zmiešanej premávke v meste i mimo mesta je spotreba 6,2 až 6.4 l/100 km, pri rýchlej jazde aj cez sedem litrov. Nám počas testu nameral palubný počítač 6,8 litrov na sto kilometrov. Nárast spotreby spôsobili skúšobné športové jazdy a testy dynamického zrýchľovania, kedy sa plyn tlačí až na podlahu.

Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Citroën C4 Picasso je automobil stvorený najmä pre rodinu. Je vhodný na každodenné cestovanie, ale aj na dlhé trasy, napríklad na dovolenku. Je rýchly, obratným, priestranný, komfortne pohodlný a aj bezpečný. Stvorený pre život.

Páčilo sa

  • Dizajn karosérie
  • Priestranný a presvietený interiér
  • Ukážkovo tichý motor
  • Jazdný komfort
  • Flexibilné zadné sedadlá
  • Množstvo odkladacích priestorov

Mohlo by byť lepšie

  • Málo intuitívne ovládanie funkcií tlačidiel a ovládačov

Najdôležitejšie údaje

Motor radový štvorvalec, 1560 cm3, nafta, turbo
Výkon 110 k (80 kW) pri 4000 ot/min
Krút. moment 240 - 260 Nm pri 1750 ot/min
Spotreba komb. 5,7 l/100 km
Emisie CO2 150 g/km
Prevodovka 6stup. robotizovaná
Naj. rýchlosť 180 km/h
Zrýchl. 0-100 km/h 13,2 s
Hmotnosť 1530 kg

Cena

zákl. model 1,8i 603 900 Sk (akčná cena)
verzia 1,6 HDi Comfort 953 400 Sk
test. model 1 045 100 Sk

Pre bezpečnosť

  • ESP + ASR (elektronický stabilizačný systém a protipreklzový systém)
  • Asistent pri rozjazde do kopca
  • ABS s rozdeľovačom brzdnej sily a brzdovým asistentom
  • 7 x Airbag (vodiča, spolujazdca, bočné, hlavové a kolenný vodiča)
  • Elektrická parkovacia brzda
  • Predné svetlá do hmly
  • Tempomat druhej generácie

Z komfortu

  • Panoramatické akustické čelné sklo
  • Presklená panoramatická strecha
  • Multifunkčný volant s ovládačmi
  • Automatická dvojzónová klimatizácia
  • Integrovaný osviežovač vzduchu
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
  • Imobilizér
  • Palubný počítač
  • Tempomat
  • Elektrické ovládanie predných okien s poistkou proti privretiu
  • Elektrické ovládanie zadných okien
  • Elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Dve vnútorné spätné zrkadlá, druhé menšie na pozorovanie detí na zad. sedadlách
  • Velúrové čalúnenie
  • Ráfky kolies z ľahkej zliatiny
  • Audio systém s rádiom, CD + mp3
  • Prepínač podsvietenia displeja na rôzne farebnosti

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň23456
60 – 90 km/h5,46,28,2
80 – 120 km/h10,112,315,6
60 km/h250017501500
90 km/h300022002000
130 km/h2750
Max. rých. km/h78109

Priem. spotreba l/100 km: 6,8

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.