Fabii 1,6 benzín pristane

Pondelok, 14 január 2008

Škoda Fabia druhej generácie je vyspelé supermini. Najmä s najsilnejším benzínovým motorom a výbavou Sport je presvedčivým automobilom. Obstála aj v našom teste?

TEST Škoda Fabia 1,6 Sport

Škoda Fabia 1,6 Sport Škoda Fabia 1,6 Sport

Potešilo nás, keď sme sa s kľúčikom blížili k novej Fabii, ktorá zďaleka žiarila svojou jasne žltou farbou. V tej chvíli sme však viac mysleli na to, ako v našon teste obstojí nová Fabia v štvrtej najvyššej výbave Sport (z piatich, ak nerátame základný model označený jednoducho Fabia). Model, ktorého sa v prvej generácii vyrobilo poldruha milióna kusov v troch karosárskych verziách a ktorý aj na Slovensku patril medzi najpredávanejšie. Automobil akoby šitý na mieru aj slovenského zákazníka. Fabia je totiž vhodným automobilom pre väčšinu, pod čím sa rozumie, že poskytne primerané pohodlie štyrom až piatim ľuďom a že ich relatívne pohodlne prevezie primeranou rýchlosťou z východzieho do cieľového miesta za rozumnú cenu.

Nová Fabia má pred prvou generáciou náskok sedem rokov. Nové modely sú kvalitnejšie i väčšie, ale aj požiadavky na ne kladené sú vyššie. Ako sa s novými vyššími nárokmi vysporiadala Fabia II? Do dĺžky narástla len o 22 mm, ale vyššia je až o 47 mm, čo zväčšilo priestor nad hlavami cestujúcich nielen vpredu, ale najmä vzadu, a viac miesta je aj pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách. Nová Fabia je síce oproti predchodcovi menšia do šírky o 4 mm, batožinový priestor je teraz väčší až o 40 litrov a je s tristo litrami druhý najväčší vo svojej triede. Po sklopení zadných sedadiel však až o 147 litrov (najväčší vo svojej kategórii), a to pri nezmenenom rázvore náprav. Aj výsledný vnútorný priestor je u novej Fabie väčší ako u prvej generácie.

Škoda Fabia 1,6 Sport Škoda Fabia 1,6 Sport

Nový dizajn interiéru s novou prístrojovou doskou je výraznejší, má kvalitnejšie športové sedadlá, volant obšitý kožou a poťahové materiály. Aj vďaka týmto zmenám poskytuje nová Fabia väčšiu úžitkovú hodnotu, na ktorej sa veľkou mierou okrem samozrejmej päťdverovej karosérie podieľa aj spomínaný väčší a variabilnejší batožinový priestor. Testovaná Fabia, navyše s bohatou výbavou Sport, zaručuje aj vyššiu bezpečnosť a jazdný komfort. Má elektronicky riadenú poloautomatickú klimatizáciu, palubný počítač, kvalitné autorádio s CD a MP3 prehrávačom, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ABS a ostatné bezpečnostné prvky okrem stabilizačného systému.

Po zistení týchto skutočností môžeme konštatovať, že nová Fabia spĺňa kritériá, o ktorých sme hovorili začiatku, že je schopná uspokojiť nároky kladené na automobil pre širší okruh záujemcov. Fabia II už vyrástla natoľko, že sa radí medzi najlepšie v kategórii malých áut a rozmermi i vlastnosťami prerastá do kategórie o stupeň vyššej.

Naštartujme a vyrazme na cesty – okresné, do mesta i na diaľnicu a overme, či nám ako potenciálnemu zákazníkovi bude Fabia vyhovovať ako automobil, ktorý by sme si v budúcnosti chceli kúpiť. Zistime, aká je rýchla, či sa s ňou dá bezpečne predbiehať, či má dostatočne účinné brzdy, aké bezpečné sú jej jazdné vlastnosti, a či jazdný komfort je taký, že ani po stovkách kilometrov, napríklad cestou na dovolenku, nebudeme padať únavou, a či nám spotreba nevyženie z peňaženky aj tie koruny, s ktorými sme chceli zaplatiť elektrinu a inkaso.

Škoda Fabia 1,6 Sport Škoda Fabia 1,6 Sport

Benzínový štvorvalec s výkonom 105 koní a krútiacim momentom 153 Nm má dobrý záťah už od dvetisíc otáčok a sily mu nedochádzajú ani pri piatich tisícoch. So spotrebou sme mali spočiatku problémy, keď nám palubný počítač v zmiešanej premávke v meste a po okreskách vykazoval spotrebu iba tesne pod deväť litrov na stovku kilometrov. Ani pri jazde s veľmi ľahkou nohou sme nedokázali ísť pod 8,2 litra. Skúsili sme to teda inak. Na plynový pedál sme tlačili razantnejšie a svižná jazda akoby zázrakom stlačila spotrebu tesne nad sedem litrov. I tak je to však od kombinovanej spotreby 6,9 l/100 km udávanej výrobcom viac o necelý liter. Testovacie kilometre sa však od každodennej jazdy predsa len dosť líšia, takže 7,7 litra počas jedného týždňa s Fabiou je veľmi dobrá spotreba.

Škoda Fabia už nevzbudzuje v meste toľko pozornosti ako po jej uvedení. Možno aj preto sa nespráva nervózne a údery od nerovností na mestských komunikáciách podvozok absorbuje a statočne znáša. Inak je jazda príjemná a cestovanie pohodlné. Väčšinou vystačíte s troma najnižšími prevodmi päťstupňovej mechanickej prevodovky, od čoho sa potom odvíja vyššia spotreba asi 8,5 litra na stovku kilometrov. Pri státí na červenú je motor tichý a takmer ho nepočuť. S Fabiou, keďže ide o kratšie auto s pomerne dobrým výhľadom do strán a dozadu a dobre fungujúcim posilňovačom riadenia, sa pomerne ľahko parkuje.

Škoda Fabia 1,6 Sport Škoda Fabia 1,6 Sport Škoda Fabia 1,6 Sport

Aj na okresných cestách sa Fabia správa ako dôstojný reprezentant koncernu VW. Stopäťkoňový motor má dostatok rezerv, dynamiky a pružného zrýchlenia na bezpečné predbiehanie. A nemusíte pritom ani príliš preraďovať smerom dole, keďže dostatočne pružný motor má solídny krútiaci moment už od nižších otáčok. Štandardne výborný a tvrdší podvozok Fabie dovoľuje rýchlu a aj bezpečnú jazdu aj na kľukatých okreskách, pričom prechádzanie zákrutami zvláda len s malým nakláňaním. Čo tu však Fabii chýba, je väčšia zábavnosť z jazdy. Napriek 105 koňom pod kapotou nie je takým svižným autom, aké si s týmto výkonom predstavujeme. Tu však poteší spotreba, ktorú možno pri ustálenej jazde udržať na hranici okolo 6,5 litra na sto kilometrov.

A ako na diaľnici? Ak sa vyberiete na dlhšiu vzdialenosť piati, tak je to vzadu na šírku horšie. Pre štyroch, pričom vzadu sa môžu usadiť aj dlhonohí, je to omnoho lepšie. Všetci majú dostatok miesta nad hlavou a aj dostatok priestoru pre nohy. A vzhľadom na veľký batožinový priestor, do ktorého sa okrem košieľ a prášku na pranie zmestia aj cestovné kufre, môže diaľnica viesť dosť ďaleko. Ak však budete cestovať po diaľnici rýchlosťou diaľničného limitu 130 km/h, potom musíte na čerpačke siahnuť hlbšie do vrecka, pretože stĺpik ukazovateľa spotreby sa vyšplhá nad 8,5 litra.

Škoda Fabia 1,6 Sport Škoda Fabia 1,6 Sport

Keďže benzínový štvorvalec pri najvyššom stupni 5stupňovej prevodovky s ručným radením točí až 3700 otáčok, jeho ostrejšiemu zvukovému prejavuje príliš nezabráni ani existujúce odhlučnenie priestoru motora či kabíny. Pre tento pomerne výkonný motor by viac sadla prevodovka, ktorá by mala pridaný jeden stupeň navyše, s čím však výrobca zrejme neuvažuje, prípadne "predĺžiť" štvorku a päťku. Ku cti zabudovanej prevodovky však treba povedať, že má excelentne presné a ľahké radenie.

Škoda Fabia 1,6 Sport zanechala v nás veľmi dobrý dojem. Navyše, v jasne žltej farbe je aj veľmi milým autom a na ceste práve kvôli nej aj bezpečným. Fabia poskytuje dostatok pohodlia, má výborné pohonné jednotky, vie byť rýchla, dynamická, skvele sa s ňou jazdí, dobre brzdí a má primeranú spotrebu. Spomenuli sme aj to, čo by mohlo byť lepšie. Napriek pár negatívam nová Škoda Fabia patrí k užšej špičke vo svojej kategórii.

Páčilo sa

  • kvalita materiálov a spracovania interiéru
  • priestor nad hlavou vpredu i vzadu
  • pružný a dynamický motor
  • dobré jazdné vlastnosti
  • presné radenie
  • veľkosť batožinového priestoru

Mohlo by byť lepšie

  • vyššia spotreba v meste
  • menšia zábava za volantom
  • prevodovke chýba "šestka"
  • vyššia hlučnosť pri vyšších otáčkach

Najdôležitejšie údaje

Motor radový štvorvalec, benzín, 1598 cm³
Výkon 105 k (77 kW) pri 5600 ot/min
Krút. moment 153 Nm pri 3800 ot/min
Spotreba komb. 6,9 l/100 km
Emisie CO2 165 g/km
Prevodovka 5stup. manuál
Naj. rýchlosť 190 km/h
Zrých. 0-100 km/h 10,1 s
Hmotnosť 1070 kg

Cena

základná cena modelu 299 900 Sk (1,2 HTP 44 kW/60 k – Fabia)
zákl. cena test. modelu 389 900 Sk (1,6 16V 77 kW/105 k – Classic)
testovaný model 454 900 Sk (1,6 16V 77 kW/105 k – Sport)

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
60 – 90 km/h4,86,811,2
90 – 110 km/h7,510,9
60 km/h285020501650
90 km/h31502500
130 km/h3700
Max. rých. km/h85128

Spotreba l/100 km: 7,7 l/100 km

Bezpečnosť

  • Čelné airbagy
  • Bočné airbagy vpredu
  • Imobilizér
  • Posilňovač riadenia
  • ISOFIX pre uchytenie detských sedačiek
  • Predné hmlové svetlá
  • Halogénové projektové svetlomety
  • Automatického rozsvietenia svetiel
  • Čelné sklo s tieniacim pruhom
  • Kotúčové predné a zadné brzdy
  • ABS + MSR + Dual Rate
  • Predpínače bezpečnostných pásov vpredu
  • 3-bodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách

Komfort

  • Posilňovač riadenia
  • Palubný počítač
  • Climatic – poloautomatická klimatizácia
  • Trojramenný volant s vencom potiahnutým kožou
  • Čelné sklo s tieniacim pruhom SPORT (navyše oproti AMBIENTE)
  • Centrálne zamykania s diaľkovým ovládaním
  • Vyšší stupeň tónovania skiel SunSet od B-stĺpika
  • Radio s CD a MP3
  • Športové sedadlá vpredu
  • Schránka na okuliare
  • Elektrické ovládanie predných okien
  • Elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Delené zadné sedadlá (60/40)
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant

Príplatková výbava

  • Farba žltá Sprint: 6000 Sk
  • Disky Atria z ľahkých zliatin 6,5 J x 16" s pneu 205/45 R 16: 19 600 Sk
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.