TEST Honda CR-Z 1,5 GT Top

Piatok, 25 február 2011

Je viac dôvodov, prečo má Honda model CR-Z. Ten hlavný tkvie pravdepodobnejšie v tom, že ide o ekologický hybridný automobil, ktorý je milosrdný k životu na planéte Zem. Druhý vyplýva z prvého: najprv bol Insight, auto s obdobným princípom pohonu, ibaže o generáciu mladším. Tretím dôvodom môže byť chýbajúca náhrada za malý športiak CR-X z konca minulého storočia, resp. tisícročia, ktorý pre svoj vzhľad a pomer výkon/cena milovala minimálne polovica športovo založenej generácie.

Honda CR-Z – excelentný športový hybrid

Honda CR-Z
Pôsobivé kupé disponuje s benzínovým motorom a elektromotorom výkonom 124 koní

Už prvý hybrid Hondy naznačil, že japonský výrobca to s ekológiou myslí vážne. Insight bol prvým hybridom, ktorý sa začal predávať v Európe. Prevzaté a zdokonalené pohonné ústrojenstvo bolo základom pre nový športovo orientovaný model CR-Z, ktorý je oproti modelu Insight menší, váži len 1245 kg a je výkonnejší. Má prepracovaný interiér a výbornú ergonómiu. Celý interiér boduje v plnom rozsahu. Či už sú to skvelé sedadlá vodiča a spolujazdca, nové kvalitné materiály, podmanivé podsvietenie displejov, flexibilné riešenie zadných núdzových sedadiel a kufra.

Exteriér kompaktného kupé 2+2 vyzerá skutočne športovo, nič a nikoho nekopíruje, za čo dostáva hneď na začiatku známku výborný. Dizajn, podobne ako CR-X pred rokmi, pôsobí "šmrncovo" a dynamicky. Karoséria v štýle kupé s pozvoľna sa zvažujúcou strechou priaznivo vplýva na aerodynamiku CR-Z. Široké zadné c-stĺpiky dotvárajú športový profil malého kupé. Netradičné vrchné okno vzadu spolu s malým zadným oknom pôsobia síce efektne, ale výhľad dozadu nie je najlepší a treba si naň zvykať. Najhoršie je to pri parkovaní cúvaním, kedy navyše stoja v ceste dobrému výhľadu aj široké zadné stĺpiky.

Honda CR-Z
Prívetivý a útulný interiér Hondy CR-Z, navyše na predných sedadlách aj priestranný

Elegantne až extravagantne pôsobí interiér CR-Z. Sedenie na predných sedadlách i polohu vodiča za volantom možno len chváliť. Iné je to na zadných "sedadlách". Sú iba núdzové, ale aj za tie pán boh zaplať, pretože môžete tam v prípade núdze dvoch pasažierov poskladať. Stiesnený priestor za prednými sedadlami sa však dá využiť veľmi prakticky na zväčšenie batožinového priestoru, ktorý má v základe na kupé už slušných 225 litrov. Po jednoduchom zložení zadných sedadiel vznikne dobre využiteľný priestor s rovnou podlahou.

Uchvacujúco pôsobí v interiéri farebný prístrojový panel. Podsvietenie displeja sa mení v závislosti na štýle jazdy a v závislosti od spotreby. Ak noha tlačí pedál plynu príliš k podlahe, upozorní na to červené podsvietenie. Po ubratí plynu sa červená zmení na modrú a pri úspornom štýle jazdy na zelenú. V takomto prípade poteší spotreba okolo päť litrov na stovku kilometrov.

Medzi prístrojmi je jeden taký (eco-drive bar), ktorý znázorňuje, či energiu z batérií čerpáte, alebo, naopak, energia do batérií prúdi. Ekonometer zasa graficky znázorňuje toky energií potrebných na pohon vozidla. Do tretice: na ekonomickú jazdu navádza vodiča aj "našepkávacia" šípka radenia prevodových stupňov. Ak vodič jazdí skutočne úsporne, môže sa potom zamilovane pozerať na kvetinky na prístroji v ekozáhradke.

Honda CR-Z
Pohonná hybridná jednotka posiela na kolesá výkon podľa nastaveného režimu jazdy

A čo podvozok a jazda? Ak nazveme CR-Z kompaktným športovým kupé a nemáme prehnane vysoké nároky, potom nás podvozok svojimi schopnosťami uspokojí. Podvozok je dostatočne čitateľný, viete predvídať jeho správanie, auto s ním hravo zatáča a dobre drží stopu. Riadenie má celkom slušnú citlivosť. Aby Honda CR-V bola viac športová, musela by mať vyšší výkon a 114 koní z benzínového motora a 14 koní z elektromotora. Ak k tomu pridáme krútiaci moment 145 a 78 Nm spaľovacieho motora a elektromotora, potom necelých dvesto newtonmetrov dokáže celkom slušne zatiahnuť. Ale – keďže ide športový hybrid, tak minimálne ako výkon je dôležitá aj ekológia. A práve to je poslaním Hondy CR-Z.

Ako sme už povedali, Honda CR-Z nie je pravý športový automobil. Dokáže jazdiť rýchlo, aj veľmi slušne akcelerovať, a ak stlačíte tlačidlo Sport, zvýšia sa reakcie na plyn, elektromotor dodáva viac krútiaceho momentu a stuhne aj riadenie. Stovku takto zvládnete za približných desať sekúnd a keby ste boli v Amerike na soľnom jazere alebo na nemeckej diaľnici, potom by sa vaša CR-Z priblížila k 200 km/h. Avšak, čím dynamickejšia jazda, tým väčší podtlak v palivovej nádrži a vyššie číslo spotreby na palubnom počítači. Ak sa však budete držať pri zemi a nebudete tlačiť na plyn príliš ťažkou nohou, potom sa vám CR-Z odmení spotrebou okolo 5,5 až 6,0 litrov na sto kilometrov. S ľahkou nohou sa nám podarilo dosiahnuť priemernú cestovnú spotrebu 5,2 l/100 km, čo je takmer zhoda s výrobcom udávanými 4,6 l/100 km.

Honda CR-Z
Jazda s Hondou CR-Z je vzhľadom na slušnú dynamiku veľmi zábavná, ale aj bezpečná

Honda CR-Z má prvú cena 21 700 eur (CR-Z 1,5 IMA S). Testovaný model v najvyššej výbave GT Top (CR-Z 1,5 IMA GT Top) stojí už 25 300 eur. To už je väčší balík, no kupujúci sa môže poobzerať po niektorých prémiových modeloch konkurenčných značiek. Síce nie hybridných modeloch (ale aj po nich), ale zato s údajmi emisií veľmi blízkymi testovanej CR-Z. Možno nebudú mať tak vzhľadovo príťažlivé auto ako je Honda CR-Z, kožené športové sedadlá s vyhrievaním, zliatinové disky kolies, športové hliníkové pedále, trojfarebné podsvietenie prístrojov, kvalitnú a výkonnú audiosústavu, xenónové svetlá, tempomat, presklenú strechu a mnoho ďalších zaujímavých či špičkových prvkov výbavy. Ale ani ekologický hybrid.

Honda CR-Z má prvú cena 21 700 eur (CR-Z 1,5 IMA S). Testovaný model v najvyššej výbave GT Top (CR-Z 1,5 IMA GT Top) stojí 25 300 eur. To už je väčší balík, takže náročnejší kupujúci sa môže poobzerať po niektorých prémiových modeloch konkurenčných značiek. Síce nie hybridných (ale aj po nich), ale zato s údajmi emisií veľmi blízkymi testovanej CR-Z. Potom však nebudú mať tak vzhľadovo príťažlivé auto ako je Honda CR-Z, v ňom kožené športové sedadlá s vyhrievaním, zliatinové disky kolies, športové hliníkové pedále, trojfarebné podsvietenie prístrojov, kvalitnú a výkonnú audiosústavu, xenónové svetlá, tempomat, presklenú strechu a mnoho ďalších zaujímavých či špičkových prvkov výbavy. Ale ani ekologický hybrid. Myslíme si však, že cena, za ktorú sa Honda CR-Z predáva, je za tak výnimočné a technologicky pokrokové a zdatné auto mimoriadne zaujímavá.

Páčilo sa

  • atraktívny dizajn
  • komfortný interiér
  • predné sedadlá
  • variabilný zadný priestor
  • dynamika a jazdné vlastnosti
  • bohatá výbava
  • tichý a kultivovaný a úsporný motor

Páčilo sa menej

  • výhľad dozadu
  • priestor na zadných sedadlách
  • absencia zadného stierača
  • menej výkonné ako sa tvári

Technické údaje

Pohonná jednotka zážih i-VTEC SOHC + elektromotor IMA
Spaľovací motor radový 4valec
Uloženie motora vpredu naprieč
Počet valcov/ventilov 4/8
Zdvihový objem 1497 cm3
Max. výkon 84 kW/114 k/6100 ot.
Max. krút. mom. 145 Nm/4800 ot.
Elektromotor IMA
Max. výkon 10 kW/14 k/1500 ot.
Max. krút. mom. 78 Nm/1000 ot.
Max. výkon kombinovaný (spaľov. motor + IMA) 91 kW/124 k
Spotreba paliva komb. 5,0 l/100 km
Emisie CO2 117 g/km
Emisná norma Euro 5
Prevodovka 6stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 200 km/h
Zrých. 0-100 km/h 9,9 s
Hmotnosť prevádzková 1245 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4080/1740/1395 mm
Rázvor náprav 2435 mm
Rozchod kolies p/z xx45/xx55 mm
Rozmer pneumatík 205/45 R17
Objem batož. priestoru 225 litrov
Objem paliv. nádrže 40 litrov

Ceny

Prvá cena modelu 21 700 eur – 1,5 IMA S
Testovaný model 25 300 eur – 1,5 IMA GT T

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň123456
50 km/h320023001800
90 km/h4100330027002200
110 km/h405032502600
130 km/h40003100

AKCELERÁCIA

km/h čas (s)
0-50 3,6
0-80 8,1
0-100 10,1
0-125 14,7

PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE (s)

30-60 3,4
50-80 3,8
60-90 4,3
80-110 5,1
100-125 5,4

NAJVYŠŠIA RÝCHLOSŤ (km/h/ot)

1. 55/6100
2. 93/6100
3. 134/6100
4. nemerané
5. nemerané

Spotreba počas testu: 6,2 l/100 km

Bezpečnostná výbava

ABS + EBD, VSA-stabilizačný systém, airbagy čelné, bočné a hlavové, predpínače bezpečnostných pásov, kotúčové brzdy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, predné hmlové svetlá, HID-xenonové svetlomety, svetlá pre denné svietenie z LED, ostrekovače predných svetiel, predné aktívne opierky hlavy, systém podpory ekologickej jazdy, systém pohonu s 3 režimami, elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané, vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo i osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, sklopné operadlo zadného sedadla, uchytenie detskej sedačky ISO FIX vzadu, kontrolka zapnutia bezpečnostných pásov, indikátor radenia ekonomickej jazdy.

Komfortná výbava

Tempomat, panoramatická strecha, zatmavené bočné a zadné sklá, automatická klimatizácia, peľový mikrofilter, kožený multifunkčný volant, kožený interiér, dažďový senzor, palubný počítač, vyhrievané sedadlá, modré ambientné osvetlenie priestoru pre nohy vodiča a spolujazdca, parkovacie senzory, športové hliníkové pedále, multiinformačný display, systém pripomenutia servisu Honda, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, ovládanie autorádia na volante, integrovaná anténa do zadného skla, strešná anténa, konektor vstupu AUX a USB, hands-free Bluetooth.

Vonkajšia výbava

Disky kolies z ľahkých zliatin 17", smerové svetlá v spätných zrkadlách, metalická/perleťová farba.

Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.