JAZDENÉ: Ford Focus kombi 1,6 TDCi

Štvrtok, 17 november 2011

Ford s modelom Focus už od svojho uvedenia v roku 1998 mieril k špičke nižšej strednej triedy. Už jeho prvá generácia si získala priazeň záujemcov. Dôvodov bolo viac, napríklad originálny dizajn, priestranná kabína, kvalitné materiály, výborné a úsporné motory, znamenité jazdné vlastnosti a rad ďalších výnimočností. Navyše Focus si aj po rokoch ako jazdené auto drží cenu hodne vysoko.

Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Ford Focus ani po rokoch ako jazdené auto nestráca príliš na hodnote a drží si cenu

Ponuku testovať jazdené auto sme dostali od spoločnosti AAA Auto. Nemali sme špeciálnu požiadavku na konkrétnu značku ani typ auta. Výber sme ponechali na nich. Uvítali sme, že nám ponúkli Ford Focus vo verzii kombi, rok výroby 2008 s turbodieselom 1,6 TDCi s výkonom 110 koní.

Tabuľa za predným sklom oznamovala cenu 6 800 eur bez dane, s DPH 8 299 eur. Vysoká, pomysleli sme si, aj keď pred nami stál exemplár, ako keby práve zišiel z výrobného pásu. To zrejme súvislo aj s tým, že doteraz ho vlastnil len jeden majiteľ, ktorý s ním za tri roky najazdil podľa tachometra niečo vyše 94 tisíc kilometrov.

Zachovaný nielen na pohľad

Či aj v skutočnosti testovaný Ford Focus je tak zachovaný ako vyzerá na pohľad, na to nám malo dať odpoveď niekoľkodňové jazdenie s testovaným exemplárom od najväčšieho predajcu jazdených áut v Českej republike a na Slovensku, spoločnosti AAA Auto. Pri preberaní nám nemohlo ujsť, že testovaný kus je už na pohľad veľmi zachovaný zvonku, s pekným tmavosivým metalizovaným lakom.

Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Testovaný trojročný Focus je už na pohľad veľmi zachovaný, zvonku aj z vnútra

Podobne zachovaný bol aj jeho interiér. Auto údajne pochádza z Belgicka a vlastnil ho jediný majiteľ. Nevoňal síce úplnou novotou, ale na približne trojročný automobil vyzeral veľmi zachovalo a možno povedať, že jeho prechádzajúci majiteľ s ním zaobchádzal ako v rukavičkách. Na tachometri pri počte najazdených kilometrov svietilo päťčíslie 94 619. Palivomer ukazoval o niečo menej ako polovicu nádrže.

Karoséria moderná ešte aj dnes

Model ako testované kombi Ford Focus malo faceliftovú premiéru na autosalóne vo Frankfurte na jeseň roku 2007. Najväčšie zmeny sa udiali na prednej časti karosérie. Najvýraznejšie na dynamicky tvarovaných pretiahnutých predných svetlometoch a maske chladiča lichobežníkového tvaru, menšie zmeny sa dotkli aj ostatných častí karosérie. Tento Focus sa už priblížil novému Mondeu i S-Maxu, len vzadu zostali ešte zvislé koncové svetlá, dostali však LED osvetlenie. Až následná modernizácia má vodorovne orientované koncové svetlá v štýle Mondea.

Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Takmer štyri a pol metra dlhý Focus kombi disponuje veľkým vnútorným priestorom

Stav zodpovedá veku a kilometrom

Pozrime sa bližšie na náš testovaný exemplár. Na jeho vonkajšom vzhľade sme nenašli najmenšiu chybu krásy. Tri roky v prevádzke sa nijako negatívne nepodpísali pod vzhľad auta. Perfektný lesk laku prezrádza, že predchádzajúci majiteľ sa o auto primerane staral. Žiadne škrabance a zachovalosť laku vypovedajú o tom, že auto mohlo byť garážované. Pri jazde sa v interiéri neozývali žiadne vŕzgavé zvuky, ktoré by upozorňovali, že karoséria si užívala nekvalitné cesty.

Aj z málo opotrebovaného venca volantu sme usúdili, že počet najazdených kilometrov zodpovedá skutočným. Radenie päťstupňovej prevodovky mal testovaný Focus kombi hladké, ľahké a veľmi presné. Na jednotku hodnotíme riadenie, presné a intuitívne ako na máloktorom aute tejto kategórie, to je však o focusoch už dlho známe. Podobný dojem sme mali aj z páčok, ktorými sa ovládajú stierače, smerovky, tempomat a ďalšie.

Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Zachovaný a elegantný interiér Focusu dokazuje, že aj jazdené auto môže byť príťažlivé

Komfort a výbava

Testovaný Focus kombi bodoval u nás aj svojou výbavou. Aj tá bola zrejme dôvodom, prečo sa jeho cena vyšplhala nad hranicu osem tisíc eur. Spočiatku sme boli z ceny div že nie omráčení, po detailnom zoznámení sme pripustili, že aj za takúto sumu sa nájde záujemca. Auto bolo z vnútra perfektne zachované, takmer ako nové. Vo výbave prakticky nič potrebné a užitočné nechýbalo. Tak z bezpečnostnej ako aj komfortnej výbavy, ako ABS, ESP, čelné, bočné a hlavové airbagy, predpínače bezpečnostných pásov, kotviace body Isofix pre detské sedačky, klimatizácia, tempomat, palubný počítač, navigácia a ďalšie.

Motor a jazdné dojmy

Pohonnou jednotkou testovaného Focusa je vznetový štvorvalec 1,6 TDCi s výkonom 110 koní. Má veľmi kultivovaný chod a už po naštartovaní je pomerne tichý, aj ako nezohriaty pri voľnobežných otáčkach. S nárastom rýchlosti sa prenikanie jeho zvuku do kabíny postupne zoslabuje a pri bežnej cestovnej rýchlosti sa potom úplne stráca. Motor má dobrý záťah už od nízkych otáčok, a to aj pri plne obsadenom vozidle.

Táto generácia Focusu ponúka aj slabší turbodiesel s výkonom 90 koní, ale aj výkonnejší dvojliter s výkonom 136 koní. Veľký záujem na trhu s jazdenými autami je aj o focusy s benzínovými motormi. Z ponuky benzínových agregátov je najväčšia zhánka po motoroch 1,4/80 k a 1,6/100 k a 115 k. Náročnejší uprednostňujú výkonnejšie 1,8/125 k alebo 2,0/145 k.

Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Úsporný turbodiesel Focusu má tichý a kultivovaný chod, navyše je aj ekonomický

Chválime úspornosť Focusa

Náš testovaný turbodiesel chválime okrem spomínaného dobrého záťahu a tichého a kultivovaného chodu aj pre nízku spotrebu. Po približne štyristo najazdených kilometroch bola 5,3 litra na stovku kilometrov. A to sme nejazdili s ľahkou nohou a nestrážili spotrebu na palubnom počítači.

Prečo Ford a prečo Focus?

Značka Ford patrí medzi jazdenými autami k najviac vyhľadávaným. Najväčší záujem je o modely Fiesta a Focus. Kladom fordov je priestranný interiér a atraktívny dizajn. Pri focusoch sa záujem sústreďuje najviac na päťdverové hatchbacky a kombi. Dôvodom je praktickosť oboch, pričom pri kombi viac zaváži variabilita a veľký batožinový priestor. A ten podvozok! Má povesť jedného z najlepších v nižšej strednej triede. Perfektne tlmí nerovnosti a znamenite drží jazdnú stopu. Tiež brzdy, u nášho testovaného kusa kotúčové aj na zadnej náprave. Zatlačíte pedál a auto zastaví ako na povel. Prednosťou focusov je aj ich spoľahlivosť, dostupnosť náhradných dielov a široká servisná sieť.

Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Pracovisko vodiča je ergonomicky veľmi dobre riešené a vodič má ovládače na dosah

Chyby a poruchovosť

Mínusom predchádzajúcich generácií modelov Focus bývalo opotrebovanie zadnej nápravy, čo malo potom vplyv na zhoršenie jazdných vlastností. Pri prvej generácii focusov boli problémy aj so zväčšenou vôľou dielov prednej nápravy. Opravy však neboli zložité ani finančne príliš nákladné. Často sa na podvozkových dieloch objavovalo ich hrdzavenie, pri novších modeloch sa však už takmer nevyskytuje. Pomerne časté bolo tzv. vlnenie predných brzdových kotúčov, opotrebovávanie kľúčov, čo pri focusoch mohlo spôsobiť nedostupnosť batožinového priestoru, ktorý sa otváral kľúčom.

Z histórie modelu Focus

1998

-premiéra v marci na autosalóne v Ženeve, nahradil model Escort. Výroba a predaj sa rozbehli na jeseň v tomto roku. Modelové verzie: troj- a päťdverové hatchbacky, štvordverový sedan a päťdverové kombi.

2001

-prvá modernizácia a 2,0 agregát s automatickou prevodovkou.

2004

-jeseň, autosalón Frankfurt – prichádza druhá generácia Focusu.

2005

-nový dieselový agregát 1,6 TDCi.

2007

-facelift, autosalón Frankfurt.

2010

-svetová premiéra v januári na autosalóne v Detroite, uvedenie v Európe koncom roku 2010.

Technické údaje testovaného auta

ModelFord Focus kombi 1,6 TDCi
Motorpreplňov. vznetový štvorvalec
Zdvihový objem1560 cm³
Najvyšší výkon80 kW/110 k
Max. krút. moment240 Nm/1750 ot
Najvyššia rýchlosť188 km/h
Zrýchl. 0-100 km/h11,1 s
Prevodovka5stupňová manuálna
Vonkajšie rozmery4475/1840/1490 mm
Rázvor náprav2400 mm
Objem batož. priestoru480/1525 litrov
Objem paliv. nádrže55 litrov
Komb. spotreba4,8 l/100 km
Rok výroby2008
Najazdené km94 982
Cena8 299 €
Zapožičané odAAA Auto

Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Z informačnej cenovky sa záujemca o kúpu dozvie základné údaje o ponúkanom aute

Ceny nových modelov Ford Focus

Najnižšia modelu14 990 eur - 1,6 Duratec-VCT/105 k Trend X 5dv.
Najnižšia modelu kombi17 880 eur - 1,6 TDCi Duratorq/105 k Sport X
Kombi s test. motorom21 570 eur - 1,6 TDCi Duratorq/115 k Champion X

Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi Ford Focus kombi 1,6 TDCi
Autor: J. Goldberger
Komentáre
to je strasny test!!! v kazdom riadku citit ako sa snazite ocistt meno AAA. V kazdom odstavci su spomenute 3 roky prevadzky a jeden majitel a vonavy predavac....nabuduce sa snazte menej, lebo potom len na to zbytocne upozornujete a je to iba kontraproduktivne.
Sorry, ale nedalo sa to docitat dokonca.
Pridal dusan v nedeľu 19 apríla 2015 o 11:19
super auto ja mám benzin-lpg 1,6 r v.2009
Pridal marián v piatok 23 októbra 2015 o 15:00
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.